Pages

Soal jawab pendidikan percuma

Orang politik akan berkompang bila menyentuh isu pelaksanaan pendidikan percuma atau mansuh PTPTN Melayu akan lingkup, hak Melayu terjejas, negara akan bankrap, Petronas akan ada lebih tanggungan dan sebagainya, pendidikan percuma cuma bahan jajaan pilihanraya. Di satu puak lagi akan bersorak yang hutang kroni boleh lepas tapi kenapa tak mampu bagi pendidikan percuma, Petronas untung juta-juta, dana awam jutaan ringgit mudah sahaja diseleweng lebih baik bantu pelajar. Dan senarai akan berpanjangan, satu pihak tembak kemudian dibalas semula. 

Bagi aku, mahasiswa dan masyarakat Malaysia amnya tidak bersedia untuk pendidikan percuma apatah lagi dihapus nilai hutang PTPTN. Kenapa? Sebabnya mudah, kita ambil senario peminjam PTPTN|:-

Peminjam ambil lewa bab pelajaran;
Peminjam belanja wang pinjaman bukan untuk buku tapi untuk telefon bimbit dan pakaian;
Peminjam gagal dalam pelajaran;
Peminjam gagal tamatkan pengajian;
Peminjam pentingkan lifestyle dan trend berbanding kesederhanaan; 
Peminjam boleh membeli kereta mewah dan rumah mewah tapi lalai bayar hutang.

Pasti ada yang berkata, bukan kesemua bersikap seperti di atas. Ada yang bersungguh-sungguh. Ada yang betul tak mampu. Kerana nila setitik, rosak susu sebelanga. Ini yang terjadi sekarang ini, ada golongan karut marut dan huru-hara yang tak layak untuk dapat pendidikan percuma, tak layak hutang mereka dihapuskan. Berbalik kepada mentaliti dan attitude individu. 

Jadi kalau ditanya, pendidikan percuma lojik atau tidak, rasional atau tidak. Jawapannya sudah tentu lojik. Tapi tidak boleh pukul rata. Soal pelaksanaan, soal kawalan. Semua orang boleh buat dasar, perkara makro, tapi siapa yang akan melaksanakan dasar, meneliti yang mikro??  Di mana ada kemahuan, di situ ada jalan. Ambil contoh pemberian RM500 kepada mereka yang berkelayakan dalam program BR1M Malaysia. Kerajaan memperuntukkan sejumlah RM1.92 bilion untuk BR1M. Ini jumlah yang besar (tapi kecil berbanding dana PTPTN), dan ramai yang dapat tempias manfaat, walaupun pada pendapat aku manfaat tersebut sangat-sangat sedikit dan BR1M lebih kepada langkah populis berbanding dengan tujuan utama kurangkan beban rakyat. Jadi terpulanglah kepada kerajaan sedia ada (atau kerajaan akan datang) untuk membuat dasar yang tuntas dan tidak culas dari segi pelaksanaannya ke arah sistem pendidikan yang bukan sahaja percuma, tapi berkualiti.

Sehingga itu, dan sehingga pilihanraya, dan sehingga PTPTN tak direform serta ditingkatkan mutu perkhidmatan, kita berstatus quo. Hutang tetap hutang dan ada yuran yang perlu dibayar.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Apesal Widgets