Pages

PRK UIAM: Last kopek!

1. Sejak zaman-berzaman, para pelajar UIAM mengundi BUKAN berdasarkan label.

2. Secara kebetulan, calon-calon pro-Aspirasi (atau Sahabat atau Revo atau apa saja nama gemulah wakil parti pemerintah), sangat ketandusan calon-calon yang berkualiti. Teramat tandus! Sampaikan kerapkali berlaku situasi calon-calon pro-A dikutip entah dari mana tau-tau saja bertanding.

3. Secara kebetulan juga, calon-calon yang tidak cenderung kepada parti pemerintah (kini dilabel sebagai pro-Mahasiswa atau WUFI (nama lama)), rata-rata terdiri di kalangan mereka yang berwibawa, dikenali ramai, mesra alam & aktif berpersatuan. Untuk mengatakan pro-M sapu belaka pun tidak tepat kerana ada juga calon pro-M yang kalah dengan calon bebas (nasib baik bukan calon pro-A). Cumanya calon bebas tu masih lagi senonohlah berbanding calon pro-A. Calon pro-M itu kalah pun kerana main tangkap muat je bubuh calon. Satu ketika dulu, ya betul, para pelajar masih undi berdasarkan jantina tanpa mengenali siapa pun calon, tapi sekarang, takde track record, takde undi.

4. Walaupun tiada label calon di kertas undi (atau di skrin komputer sewaktu e-voting), tapi hakikatnya kempen calon dilakukan secara "pukal" dan "berparti". Mustahil dan tak masuk akal calon-calon yang bertanding itu semuanya neutral & pakat-pakat bertanding atas keupayaan diri sendiri. Siapa yang nak tolong kempen kalau begitu?

5. Kalau ditanyakan kepada aku kenapa sampai sudah pro-A masih gagal memenangi PRK di UIAM (kecuali satu tahun yang pro-M boikot PRK tu), jawapannya mudah sahaja - kerana kualiti calon. Itu sahaja. Kalau pro-A boleh cari seseorang calon yang berpengaruh, yang boleh mengaku bebas tapi lepas menang mengaku pro-A, itu sudah cukup bagus.

6. Tapi malangnya setakat ini hampir tidak ada.

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Apesal Widgets