Pages

BEKU PTPTN BEKU OTAK & BERKULAT

Samada gimik, ikhlas, serius atau mainan politik berkaitan keputusan sementara PTPTN  (atas arahan Pak Menteri) membekukan pinjaman kepada pelajar baru UNISEL dan KUIS masih menjadi persoalan dalam benak fikiran aku. 

Menteri berkenaan menyatakan keputusan dibuat atas tekanan pembangkang (baca: Pakatan Rakyat kerana hakikatnya PR merupakan parti-parti yang membentuk kerajaan memerintah di Selangor) untuk memberikan pendidikan percuma kepada rakyat. Sungguh mudah Pak Menteri akur kehendak PR? Alangkah bagus kalau isu ISA, daftar pilihanraya dan lain-lain diselesaikan tanpa perlu ada linangan air mata dan hingus dek gas pemedih mata. Dan watak antogonis yg disebut-sebut tak lain tak bukan Ketua Umum PR, Anwar Ibrahim. Sungguh hebat insan bernama Anwar Ibrahim ni sampai Pak Menteri tertekan dengan tekanan politik berkaitan pendidikan percuma. Sebelum ini kehebatan Anwar jelas dan terbukti apabila beliau berjaya menggunakan kuasa minda mengumpulkan perusuh di kawasan sekitar Dataran Merdeka.

Tak kira apa pun faktor pembatalan pembekuan tersebut, Pak Menteri mengisytiharkan "kemenangan" dan dengan sukahatinya membuat kesimpulan palsu bahawa PR tidak layak atau tidak mampu untuk menyediakan pendidikan percuma. Memetik kata-kata Siti Payung dalam status mukabukunya  berbunyi lebih kurang "at the end of the day, we are at the mercy of the federal government".

Untuk rekod, tidak ada mana-mana pihak pun yang menyatakan boleh menyediakan pendidikan percuma dengan serta merta, tidak ada pihak pun mendabik dada menyatakan PTPTN wajib dihapuskan tanpa ada rancangan dan pelan alternatif. Tidak Rafizi apa lagi Khairy dan tidak jua Pak Anwar. Isunya bukan semata-mata pendidikan percuma atau hapus PTPTN semata-mata. Platform pendidikan sedia ada memang belum bersedia untuk pendidikan percuma (walau dalam apa jua bentuk sekali pun).  Isunya pada kehendak dan pelan pelaksanaan. Selagi tidak dilaksanakan pelan yang benar-benar tuntas seperti yang digariskanpanduankan  oleh Rafizi dan mana-mana think tank PR atau sesiapa pun, selagi itu PTPTN perlu terus berfungsi tanpa perlu pilih bulu. Selagi itulah tumbuh kolej-kolej swasta dan industri "perniagaan" pendididan. Harus diingat, UNISEL dan KUIS bukanlah institut pengajian untuk anak-anak 'lord', ada mereka ini anak petani anak peruncit.

Pada sudut pandang yang lain,  cadangan dan usaha kerajaan Selangor untuk menyediakan langkah-langkah proaktif bagi menampung pelajar-pelajar UNISEL dan KUIS, seperti menjual tanah milik UNISEL, walaupun dilihat sebagai langkah bersifat sementara, menunjukkan kesediaan kerajaan negeri untuk menghadapi pembekuan tersebut dengan berani. Katakanlah kerajaan negeri berjaya mengharungi pembekuan tersebut, ini akan menjadi suatu tamparan hebat kepada kerajaan pusat dan Pak Menteri bahkan kepada Timbalan PM yang turut menyokong tindakan PTPTN. Akhirnya, rating undi juga yang di cari. 

Lepas ni aku nak tunggu pulak ada orang komen kerajaan persekutuan sekarang ni prihatin sebab masih meneruskan kemudahan PTPTN kepada institusi pengajian milik kerajaan Pakatan Rakyat. Mungkin kita akan lihat lagi satu siri demo dan perhimpunan menyokong ketetapan kerajaan. Apa pun bagi aku, perkembangan isu ini sekali lagi menunjukkan tahap kematangan permainan politik negara yang dicerminkan melalui ketidakberapa matangnya ahli-ahli politik. Mungkin sengaja dibekukan otak mereka atau sengaja dikulatkan menjadi basi.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Apesal Widgets