Pages

Peguam Syarie Wilayah Persekutuan

Ini merupakan ulasan yang tertangguh. Cerita lama sila rujuk di sini dan di sini.

Setelah hampir 2 tahun menanti, akhirnya aku telah selamat ditauliahkan sebagai Peguam Syarie Wilayah Persekutuan (PSWP) pada 21 Jun 2012 di Mahkamah Tinggi Syariah 1, Kompleks Mahkamah Syariah Wilayah Persekutuan Jalan Duta. Terima kasih kepada isteri tercinta, Sarah Shahimah yang sudi menemani aku sewaktu majlis pentauliahan ini.

Penantian ini sesungguhnya melelahkan kerana tauliah yang diminta itu perlu melalui pelbagai proses dan peringkat. Bermula dengan penghantaran borang sekitar pertengahan tahun 2010, panggilan kursus & ujian bertulis cuma bermula pertengahan tahun 2011, kemudian temuduga lisan di penghujung 2011. Tunggu punya tunggu punya tunggu, pertengahan tahun 2012 barulah selamat ditauliahkan secara rasminya.

Sepanjang penantian selama 2 tahun ni untuk mendapatkan sekeping sijil tauliah & sekeping sijil amalan guaman, aku telah melihat pelbagai perkara & melalui macam-macam pengalaman yang mungkin tak boleh dinilai dengan wang ringgit. Maknanya kalau semata-mata nak dikira untung duniawi untuk dapatkan sijil tauliah ni, memang aku takkan mintak la tauliah PSWP ni, takde pecuniary benefit pun. Semuanya kerana minat & memberi self recognition kepada degree Syariah aku. 

Seperkara yang aku perasan mengenai sijil tauliah PSWP ni, sebenarnya ada dua sijil - satu sijil tauliah yang valid sampai mati (macam peguam sivil), satu lagi sijil amalan yang kena renew tiap-tiap tahun (macam peguam sivil jugak). Ini berbeza dengan sijil tauliah Peguam Syarie Kelantan (PSK), sijilnya satu je, itulah sijil tauliah, itulah sijil amalan - dan sijil ni kena renew tiap-tiap tahun. Aku sangkakan dulu PSK ni pun ada sijil tauliah yang valid sampai mati, rupa-rupanya kena renew tiap-tiap tahun, ceh, rugi jela kot aku apply hari tu, haha. Maknanya nak sebut tu, amalan antara negeri-negeri pun lain-lain, takde standard tertentu.

Walau apa pun, alhamdulillah semuanya dah selesai. Cukuplah dua negeri je aku apply sijil peguam syarie, letih dah wehhh...Lepas ni nak sambung PhD pulak!

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Apesal Widgets