Pages

Menjelang PRU 13 (3): Kenapa Parlimen tak bubar lagi

Jun bakal berlalu, kemungkinan besar tanpa pilihanraya. Pilihanraya umum ke-13 (PRU-13) yang dijangka berlangsung sama ada 2, 3, 9 atau 10 Jun nampak gayanya tidak akan berlaku.

Kenapa Parlimen masih belum dibubarkan, rasanya mudah je untuk difahami. Kalau Najib konfiden BN boleh menang PRU-13 ni, dah lama dia bubar Parlimen. Tapi malangnya isu-isu semasa tak banyak memihak kepada BN, mana dengan Bersihnya, NFCnya, PTPTNnya, Feldanya. Pengundi Melayu masih berbelah bagi, walaupun separuh lebih sedikit nampaknya condong ke arah BN. Pengundi Cina masih 'bungkus' di pihak BN. Pengundi India pun lebih kurang begitu. Kalau sekadar nak mempertahankan kerajaan dengan majoriti mudah barangkali mudah untuk digapai oleh Najib, tapi masalahnya kalau perkara itu benar-benar berlaku maknanya dia pun ikut 'bungkus' sama macam Pak Lah dulu.

Kalau ada satu sebab yang menyebabkan Najib teragak-agak untuk bubarkan Parlimen, sebab itu adalah kerana Najib khuatir apa yang berlaku kepada Pak Lah dulu akan berlaku kepadanya juga. Teori ini dipelopori  oleh Lim Kit Siang (LKS) dan aku sikit sebanyak bersetuju dengan pemerhatiannya.

Teori ini timbul kerana wartawan bertanya kepada LKS, macam mana PR langsung takleh agak akan menang masa PRU 2008 dulu. LKS jawab semula dengan soalan, macam mana yang kita boleh tau PR boleh sapu 5 negeri & BN akan hilang majoriti 2/3? When was it? Adakah sewaktu Parlimen dibubarkan? Sewaktu penamaan calon? Sewaktu tempoh berkempen?

Sebenarnya, BN sudah mula berasa lingkup, specifically, 2-3 hari sebelum pengundian pada 8 Mac. Masa tu momentum ABU sudah memuncak & pada waktu itulah, Pak Lah sudah tidak boleh berpatah balik. Bermula dengan sketsa pembatalan dakwat kekal, muka depan Utusan 2 hari sebelum pengundian sudah memberi isyarat BN akan kehilangan kerusi yang banyak. Kalau sudah Pak Lah kata kerajaan BN tak boleh dibentuk tanpa wakil MCA & MIC, itu apa tandanya? Kenyataan berbau rayuan itu sudah cukup memberi isyarat betapa cemasnya UMNO pada waktu itu.

Dan apa yang berlaku, berlakulah sudah, BN hilang 5 negeri & hilang majoriti 2/3.

Yang dibimbangi oleh Najib sekarang, apakah jaminan nasib beliau tidak akan sama seperti Pak Lah? Yakni, masa bubar Parlimen bukan main konfiden nak menang, tapi masuk 2, 3 hari terakhir, signal kemenangan sudah mula melingkup. Masa tu nak patah balik macam mana?

Pada waktu tempoh berkempen nanti, BN sudah tak terdaya untuk mengepung semua kawasan. Masa pilihanraya kecil bolehlah. Tapi apabila jentera BN di negeri masing-masing nanti bergerak secara sendiri tanpa pemantauan penuh daripada pimpinan pusat, masa tu barulah BN negeri tau langit tu tinggi atau rendah. Barulah padang permainan akan jadi sedikit seimbang.

Apa yang berlaku pada 10 hari tempoh berkempen tu, Allah sahaja yang mengetahui. Aku masih ingat lagi pada PRU 1999, sentimen negara Islam dilagukan bertalu-talu untuk menakutkan pengundi bukan Islam di media massa - dan ianya berjaya. PRU 2004 pula, ini memang salah pembangkang sendiri, padan muka, takde kesatuan, takde persefahaman, masing-masing dengan stail masing-masing, last-last lingkup.

Siapakah yang akan menang pada PRU 13 nanti?

Siapa yang dapat menguasai 10 hari tempoh berkempen nanti, maka dialah yang akan menang. And please, segala video porno yang terbaru, yang kononnya baru terbongkar, orang dah malas nak layan, it's too obvious.








0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Apesal Widgets