Pages

Sukarnya Menjadi Ustaz Di Mata Masyarakat

Entri aku kali ini lebih menjurus kepada persepsi masyarakat terhadap golongan ilmuan Islam, atau dalam bahasa mudahnya, golongan 'Ustaz'. Aku bagi 3 situasi:

Pertamanya, kita akan mempersoalkan kelayakan ustaz tersebut. Contohnya, jika ustaz tersebut punya degree Usuluddin, tapi kini berkecimpung dalam sektor kewangan, bahkan menjadi pakar dalam bidang tersebut, maka dari kiri kanan depan belakang ada sahaja suara-suara sumbang menyatakan bahawa ustaz ni tak layak, bukan ahli untuk bicara soal kewangan/ muamalat Islam. Mungkin mereka lupa ustaz ini ada sarjana atau PhD dalam bidang kewangan/muamalat Islam. Sebabnya, di mata umum, bila seseorang itu mengaji agama, dia di label 'Ustaz', padahal bidang agama ni luas. Ada yang khusus bahagian muamalat, ada yang bahagiah jenayah, bahagian keluarga dsb. Nak cari yang pure mujtahid tu, memang ada, walaupun jumlahnya kecil. Sedikit proviso: aku tak nafikan juga ada kalangan 'ustaz' ni yang memang bidangnya lain, tapi tiba-tiba nak terjun dalam bidang lain, dan tidak ada usaha pun nak memahirkan diri dalam bidang yang baru diceburi tersebut. Bahkan sama je dgn profession lain, terutamanya motivator - membawa 'imej' Islam, berhujah sana sini, petik sumber-sumber yang dia sendiri tak dapat bezakan mana dalil Quran, Hadis atau kata-kata 'ulama silam.

Keduanya, bila si ustaz ini memberi pendapat, penulisan atau menjawab persoalan yang dikemukakan, ada sahaja yang akan tidak berpuas hati atau sengaja pusing kata-kata si ustaz tadi untuk dijadikan isu. Paling menjengkelkan, bila ada golongan jahil memberi komen "Oo, since Ustaz cakap macam ni, yang lain boleh la ye??". Takpun ada suara-suara sumbang menyatakan "Ala, benda ni pun haram jugak, Ustaz tak cakap pun". Tak pun pertanyaan seperti "ustaz tahu ni dari mana?", "siapa guru ustaz, siapa guru kepada guru ustaz, siapa guru kepada guru kepada guru ustaz?". Kita perlu faham, bila seseorang ustaz itu menjawab atau bagi pendapat mengenai sesuatu isu, ada kalanya pendapat tersebut hanya terpakai kepada isu itu sahaja, tak bolehlah nak pukul rata. Kalau audien adalah masyarakat umum, cara memberi jawapan sudah tentu berbeza, semudah yang mungkin asalkan sampai maksud. Nanti kalau dijawab panjang lebar, dengan dalil-dalil, cara untuk sampai kepada hukum dan kaedah usul, bimbang masyarakat akan lebih terkeliru (umumnya para ustaz akan sentiasa berhujah dengan dalil).

Ketiga, Ustaz tersebut 'terbeban' dengan pelbagai soalan tambahan berdasarkan pendapat, penulisan atau jawapan kepada persoalan yang ditujukan kepada beliau. Kita ambil contoh mana-mana blog atau laman web para ustaz, di bahagian komen sahaja kadang-kadang sampai 50 orang komen. Katakan separuh (25) yang komen menujukan sekurang-kurangnya 1 soalan tambahan, bukan isu yang mudah, malahan ada yang sangat-sangat spesifik dan perlu kepada pemahan isu dan fakta yang terlibat, juga kajian menyeluruh untuk memberi hukum. Jadinya, ustaz tersebut sudah ada 25 soalan untuk dijawab, itu tak termasuk soalan-soalan lain yang dituju 'live' kepada ustaz tersebut, malahan ada yang sentiasa mendapat panggilan atau SMS bertanyakan soal hukum hakam. Tahniah kepada para ustaz yang menjawab setiap persoalan dengan teliti, tapi bagaimana pula dengan mereka yang tidak sempat menjawab dek kekangan masa dan kerjaya? Adakah ustaz ini 'berdosa' mengabaikan tanggungjawab sebagai penyuluh ummah dan pembuka sinar kepada kejahilan masyarakat? Jadi terpaksalah para ustaz membuat kenyataan rasmi, "andai ada masa dan keizinan ana akan balas kepada sebarang pertanyaan".

Tiga benda di atas sekadar contoh, bagaimana golongan ustaz ini menghadapi cabaran untuk berdakwah dan berjihad di kalangan masyarakat umum. Bukan apa, supaya mata lebih celik hati lebih terbuka dalam pergaulan kita dengan golongan ustaz ni. Soal ulama/ustaz su', ustaz cari makan ni, aku tak nak cerita la. Bersepah-sepah di akhir zaman ni , yang pentingkan periuk nasi sendiri hingga sanggup menutup kebenaran. Wallahu 'a'lam.


1 comment:

  1. Selamat Hari Raya Aidilfitri!!!!!
    Selamat bercuti dan jika pulang ke kampug hati-hati di jalanraya
    Blog aku pun cuti gak ….hehhheeh
    Tapi entri tetap ada sepanjang hari..
    Cuma tak ler blogwalking …hahahahah
    Selamat Hari Raya

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Apesal Widgets