Pages

Kelayakan Atas Kertas...

Baru-baru ini aku berkesempatan menjalani temuduga di sebuah insititusi perbankan/kewangan global yang menapak di Malaysia. Ini pun atas dasar ihsan seorang kenalan (aku refer sebagai Mr. K) yang berada di institusi tersebut. Jawatan dalam jabatan Shariah untuk operasi takaful institusi tersebut dan Mr. K merupakan seorang pegawai Shariah kanan di situ.

Sebelum interview aku pun jumpalah Mr. K nak minta tips interview, nak tahu selok belok sedikit mengenai operasi dan cara kerja. Sambil berborak-borak makan capati di kedai mamak, Mr. K buka satu cerita, pasal dia ada menolak suatu peluang untuk buat lompatan kerjaya dengan institusi yang lain. Tapi dia menolak bulat-bulat sebab HR manager yang hubungi Mr. K meragukan kelayakan Mr. K atas alasan Mr. K "tiada takhassus muamalat" (specialize/majoring dalam Islamic transaction). Seolah-olah HR manager tersebut tidak 'menghormati' atau tidak 'mengiktiraf' ijazah dimiliki oleh Mr. K. Padahal Mr. K graduan LLB dan LLB (Shariah) UIA, sama macam aku.

Selang sehari aku sempat borak dengan Tamar Jeles pasal sijil dan kelayakan ini. Tamar Jeles buka kisah dia berdepan dengan internal auditor institut dia berkhidmat sekarang ni.  Kes yang sama. Auditor tersebut seolah-olah mempersoalkan kelayakan Tamar Jeles untuk berkhidmat dalam jabatan Shariah operasi takaful,  dengan mengatakan Tamar Jeles ni tiada kelayakan dalam bidang 'muamalat'. Ini membuatkan aku melontar persoalan, apa yang HR manager dan auditor ini faham mengenai 'muamalat'. Tamar Jeles pun pemegang ijazah LLB dan LLB_S tambah Master of Comparative Laws (MCL) (kasik up sikit saham ko, haha). Tak campur dengan sijil SPM dan PMR dia yang meletup. Tu belum cerita pasal fiqh usrah, aku percaya Tamar Jeles boleh buat suatu entri panjang, haha...

Berbalik kepada isu. Untuk pengetahuan umum, sesiapa yang ambil LLB + LLB_S ni, akan wajib ambil course Fiqh Muamalat (Islamic Law of Transaction) untuk dua semester, dan subjek Usul al-Fiqh sampai 6 semester beserta subjek Islamic Law of Banking & Takaful, semuanya dalam bahasa arab. Ada dari kalangan kami yang ambil elektif atau audit subjek Islamic Banking dan Takaful dan juga Banking & Negotiable Instruments dalam bahasa Inggeris semasa LLB. Bahkan antara kursus yang ditawarkan untuk MCL juga ada Usul Al-Fiqh dan Islamic Banking & Securities. Bagi aku, kesemua di atas sudah cukup membuatkan seseorang itu berkelayakan dan ada latarbelakang 'muamalat'. Jadi pemegang ijazah LLB + LLB_S, di atas kertas, ada kelayakan dalam bidang perbankan dan takaful - iaitu bidang muamalat. Kami belajar selok belok hukum-hakam 'amali beserta dalil-dalil (Fiqh) dan pada masa yang sama kami juga ada pengetahuan soal bagaimana sesuatu hukum itu dicapai (Usul al-Fiqh).

Takkanlah HR manager dan auditor tersebut hanya menghadkan mereka-mereka yang ada diploma/ sarjana muda/ sarjana/ kedoktoran yang kelayakan mereka tertera perkataan "Muamalat" atau "Islamic Banking" sebagai layak untuk berkhidmat dalam bidang perbankan/kewangan Islam? Ini mentaliti yang kurang tepat.

Ini kerana ada golongan yang di anggap pakar dalam bidang perbankan/ kewangan Islam berlatarbelakangkan perakaunan dan Usuluddin. Tamar Jeles sudah kupas isu tersebut di SINI.

Sudah tentu di atas ini aku bercakap soal kelayakan atas kertas. Bila bicara mengenai skil-skil kerjaya seperti penguasaan Bahasa Arab /Bahasa Inggeris, skil penulisan, skil komunikasi, pengalaman dan sebagainya merupakan suatu topik yang berbeza. Mereka yang ada semua ini akan mengatasi mereka yang bersandarkan dua keping ijazah LLB + LLB_S atau apa-apa sekali ijazah pun. Tak semua perkara di ajar di universiti dan kebanyakan kita tahu 'on the job'. Teori dan praktis suatu dimensi berbeza walaupun duduk sebelah menyebelah.


Sebelum ni aku memang tak nak join banking specialize pada Islamic banking or takaful. Sebabnya aku tak mahu dilabel sebagai ustaz kerana hakikatnya aku memang bukan ustaz (atau mungkin aku kecewa sebab masa chambering dulu nak minta practice group buat Islamic banking tapi tercampak dan dicampak ke lembah korporat dan pasaran hutang & modal). Ini mentaliti masyarakat Malaysia, habis pukul rata. Sesiapa yang bekerja di mana-mana Majlis Agama akan digelar ustaz, begitu juga perihal dengan mereka yang bekerja di JAKIM atau JKSM semuanya dapat gelaran kehormat 'ustaz' walaupun hakikat pekerjaan mereka di sana ialah akauntan.

Hasil interview tu aku tak tahu, tapi macam ada gaya tak dapat, haha... Al-kisah...

2 comments:

  1. Aku doakan "ustaz" berjaya..heheheheh.
    Sebenarnya aku pun tak faham....dan aku juga salah seorang yang panggil semua orang ustaz kalau masuk Jabatan Agama Islam..ehhehehe
    Tapi aku serius..doakan kau dapat jobni..

    ReplyDelete
  2. TQ, insyaAllah dapat job lain pulak :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Apesal Widgets