Pages

PTPTN : Suatu Cabaran ke Arah Pelepasan Pembayaran


Aku nak berkongsi kisah aku sepanjang membuat permohonan pelepasan bayaran balik pinjaman dari PTPTN, lebih detail dari entri aku yang terdahulu, boleh baca di SINI.

Al-kisahnya kepada yang tidak tahu, takdir aku ke menara gading ialah Universiti Islam Antarabangsa Malaysia, program ijazah berkembar LLB dan LLB_S (iaitu LLB Shariah - jadi aku ni pelajar undang-undang sivil dan juga pelajar undang-undang Shari'ah sepanjang tempoh pengajian), ambil masa 6 tahun (1 tahun matrik PJ dan 5 tahun kampus utama  Gombak). Aku memang peminjam PTPTN, sebab itu je yang termampu, sebab bila pohon biasiswa Telekom dan JPA, tak dapat, memang bukan rezeki, dan aku tak memilih untuk ke sesi temuduga pinjaman Yayasan Perak. Jadi lepas 6 tahun tu, aku pun grad la, 2nd class LLB, 1st class LLB_S.

Lepas tamat tempoh pengajian April 2009, aku terus kerja dan sibuk hinggalah masuk tahun 2010 aku tergerak nak pohon pelepasan pembayaran balik. Jadi bermulalah perjalanan aku minta pelepasan pembayaran balik pinjaman atau dalam bahasa lainnya, proses untuk aku tak nak bayar hutang. Aku buat permohonan berdasarkan premis berikut: -
  1. Tarikh surat tawaran pinjaman aku ialah 25 Jun 2004 (sebab polisi PTPTN tak benarkan pelepasan bayaran balik selepas 1 Julai 2005, hinggalah dalam budjet 2010 kerajaan benarkan semula hanya untuk mereka yang grad selepas 1 Januari 2010;
  2. Surat tawaran tersebut adalah untuk program LLB_S; dan
  3. Aku grad LLB_S dengan 1st class.
Bagi aku ini permohonan yang simple tapi terdetik mungkin timbul sedikit masalah memandangkan melibatkan double degree dan keputusan yang berbeza (2nd class & 1st class). Tapi, dengan suci hati aku pun buat surat dan hantar permohonan ke PTPTN.

Seperti yang aku duga, memang tak semudah dan tak selancar yang aku sangka. Sebabnya begini, surat tawaran aku ke UIA memang untuk program LLB_S. Yang aku faham ketika itu, 4 tahun pertama aku akan habiskan LLB dahulu dan pada masa yang sama aku akan ambil subjek LLB_S. Status aku sepanjang 4 tahun tersebut mmg LLB_S. Kemudian lepas tamat LLB, tahun ke-5 barulah semua subjek yang aku ambil 100% subjek LLB_S. Tapi masalahnya, dalam akademik transkrip LLB_S, hanya subjek-subjek tahun ke-5 ditunjukkan, langsung tak dicampur dengan subjek-subjek LLB_S yang aku ambil dari tahun pertama ke tahun ke-4. Tapi itu bukan masalah aku, di luar bidangkuasa aku, sebab selama ini aku beranggapan bahawa semua keputusan subjek-subjek LLB_S dari tahun pertama hingga tahun ke-5 akan dinilai puratakan untuk menentukan keputusan keseluruhan bagi ijazah LLB_S. Tapi bukan itu yang berlaku.

Sebagai pemudah cara, aku buat kronologi berikut: -

April 2009: Aku tamat pengajian, habis final exam.

20 November 2009: Surat peringatan dari PTPTN suruh buat bayaran. Memang tepat la timeline PTPTN hantar surat suruh bayar, lepas 6 bulan aku grad.

15 Januari 2010: Surat peringatan kedua dari PTPTN.

2 Februari 2010: Surat permohonan pelepasan bayaran balik pertama dihantar ke PTPTN.

26 April 2010: Aku buat surat susulan, bertanya status surat permohonan.

15 Oktober 2010: Surat dari PTPTN menyatakan permohonan aku tak lengkap. Amboi, hampir 8 bulan baru nak balas kat aku beritahu permohonan tak lengkap. Musykil, sebab PTPTN cakap proses permohonan hanya mengambil masa dalam 3 bulan je.

8 November 2010: Surat permohanan kedua aku hantar, yang lengkap dan semua dokumen yang PTPTN senaraikan teratur.

28 Februari 2011: Surat tawaran Ujrah bertarikh 20 Februari 2011 diterima. Antara syarat surat tawaran ialah penerimaan tawaran Ujrah hendaklah dibuat dalam tempoh 90 hari dari tarikh surat tawaran.

4 Mac 2011: Hantar e-mel ke Unit Penguatkuasaan Dan Kutipan Balik PTPTN (upkb@ptptn.gov.my), pohon penjelasan status permohonan pelepasan bayaran balik. Juga bertanya adakah perlu untuk sempurnakan tawaran Ujrah dan samada melengkapkan tawaran Ujrah akan memberi apa-apa kesan atau prejudis terhadap permohonan pelepasan bayaran balik.

7 Mac 2011: Terima jawapan dari seorang pegawai (Pegawai A), jawapan cukup ringkas dan padat tapi kurang bermanfaat pada aku:
Tuan, Berdasarkan Pekeliling PTPTN Bil. 1/2010 telah memaklumkan selagi kelulusan belum diperolehi tuan masih tertakluk untuk membuat bayaran balik pinjaman seperti yang telah ditetapkan. Permohonan tuan untuk pengecualian bayaran balik pinjaman masih dalam semakan PTPTN. Sekian, terima kasih.
Masih dalam semakan selepas hampir 4 bulan dari tarikh terima permohonan lengkap? Surat permohonan lengkap aku hanya ada 2 helai dan ada 9 dokumen/lampiran sokongan. Dalam surat tu aku dah nyatakan dengan jelas aku grad ijazah berkembar dan kenapa aku fikir aku layak dapat pelepasan. 4 bulan (dan akan berterusan) untuk teliti semua ini??

7 Mac 2011: Dengan segera aku balas supaya Pegawai A: -
(i) memberikan 'estimated timeline' dan proses semakan permohonan yang terlibat dipihak PTPTN, memandangkan beberapa bulan sudah berlalu dari tarikh permohonan lengkap;


(ii) berkaitan dengan  item (i), memberi panduan samada saya perlu menyempurnakan surat tawaran Ujrah dalam tempoh masa yang ditetapkan (90 hari dari 20 Februari 2011) walaupun status permohonan pelepasan bayaran balik masih belum diketahui.

Saya berharap agar pihak PTPTN mengambil perhatian dengan kadar segera permohonan saya untuk mengelakkan kekeliruan dan pada masa yang sama, memberi manfaat kepada kedua-dua pihak.
Mula-mula aku memang nekad nak buat bayaran bulanan, tapi bila tiada respon langsung dari PTPTN, memang sampai sekarang 1 sen pun aku tak bayar apa-apa lagi. Kalau permohonan berjaya OK, kalau tak berjaya mungkin aku akan buat rayuan. Sebab, memang terbukti, aku tengok dalam forum ada pelajar yang dah bayar bulanan dan pada masa yang sama buat permohonan pelepasan bayaran balik, bila berjaya dia pun tanya la, bila PTPTN nak pulangkan duit yang selama ni dia dah bayar. Jawapan yang diterima mengejutkan - dia kena buat satu lagi surat pohon PTPTN menuntut PTPTN pulangkan bayaran yang telah dibuat. Dan aku pasti, ini juga akan memakan masa yang luarbiasa dari kebiasaan (ini dibuktikan dengan pengesahan seorang pegawai PTPTN yang aku jumpa).

6 Mei 2011: E-mel aku di atas tidak berbalas, dan pada 6 Mei 2011 aku e-mel sekali lagi mohon penjelasan dan balasan. Juga tiada respon.

26 Mei 2011: Buat aduan mengenai status permohonan di http://icare.ptptn.gov.my/. Ringkasnya aku buat aduan kenapa lama sangat permohonan aku ni tapi masih tak ada maklumbalas dari PTPTN dan perkara sama yang aku tanya dalam e-mel di atas. Dan aku juga tulis perkara berikut dalam ruang "Hasil yang dikehendaki" yang disediakan:-

1. Proses permohonan pelepasan bayaran balik disegerakan supaya individu dapat membuat perancangan masa hadapan.
2. Pohon status Surat Tawaran Ujrah, adakah masih sah jika tidak disempurnakan selepas tempoh 90 hari? Kelewatan bukan disengajakan.
3. Pohon disambungkan terus kepada pegawai yang terbabit, talian hotline PTPTN adalah tidak membantu dan sukar dihubungi.
4. Pohon jasa baik pihak berkaitan untuk mengambil tindakan dan perhatian segera akan perkara ini.
4 Jun 2011: Balasan dari aduan yang aku kemukakan diterima:-
Nota Terima: 
Terima kasih. Aduan daripada pihak tuan telah diterima dan perkara akan dipanjangkan kepada Jabatan/Bahagian berkaitan untuk tindakan selanjutnya. Sebarang maklumbalas berkaitan akan dimaklumkan kepada pihak tuan. Pihak Kementerian menerima baik cadangan daripada pihak tuan, perkara akan dipanjangkan kepada Jabatan/Bahagian untuk tindakan sewajarnya. Sekian. Harap maklum. 

Nota Selesai: 
permohonan pelajar mempunyai 2 kelulusan iaitu kelas pertama dan kelas kedua. pengeshan dari ipt masih mengelirukan pengkelasan secara keseluruhan pengejian untuk 4 tahun samada kelas pertama atau kelas kedua
Selesai? Berdasarkan "Nota Selesai" tu aku dah agak, memang akan ada masalah bila melibatkan ijazah berkembar. Tapi yang aku peliknya, takkan la para pegawai PTPTN yang terlibat ni tak faham konsep ijazah berkembar?? 2 program ijazah berbeza, 2 keping ijazah berbeza dan 2 kali juga aku naik pentas konvo.

18 Ogos 2011: Surat tawaran Ujrah yang kedua aku terima, bertarikh 18 Ogos 2011. Aku biarkan je, tak sentuh pun surat tawaran tu.

25 Ogos 2011: Aku dengan suci hati sekali lagi e-mel kepada Pegawai A pohon penjelasan, namun tiada balasan.

12 Oktober 2011: Pertama kali aku join forum http://app.mohe.gov.my. Aku ceritakan secara ringkas apa yang telah berlaku dan sekali lagi aku bertanya:-
1. apakah status permohonan saya - sudah hampir setahun dari tarikh permohonan lengkap sudah berlalu;2. perlukahah menyempurnakan surat tawaran Ujrah dalam tempoh masa yang ditetapkan (90 hari dari tarikh surat tawaran) walaupun status permohonan pelepasan bayaran balik masih belum *;3. perlukah membuat surat susulan secara rasmi.
Harap pihak Tuan dapat memberi penjelasan. 
13 Oktober 2011: Balasan dari admin forum:-
1. Maaf diatas segala kesulitan, untuk makluman permohonan pengecualian bayaran balik masih dalam proses dan KIV kerana semakan menunjukkan PTPTN dalam proses pengesahan dengan IPT untuk kelulusan kelas pertama oleh senat.2.Mohon untuk meneruskan permohonan pembiayaan UJRAH dengan segera kerana apabila permohonan pengecualian bayaran balik diluluskan maka UJRAH juga akan * untuk permohonan tersebut.
Kalau diperhatikan, memang masalah pasal ijazah berkembar, tunggu penjelasan  dan semakan dengan IPT (iaitu UIA). Yang aku tak faham, semua dokumen dan lampiran yang aku kemukan dalam permohonan lengkap aku terutamanya yang mengatakan ijazah LLB ialah 2nd class dan ijazah LLB (Shari'ah) ialah 1st class, merupakan dokumen asal dan asli yang dikeluarkan oleh bahagian Admission & Records UIA. Apa lagi penjelasan yang PTPTN mahukan??

25 Oktober 2011: Aku buat post dibawah pada forum:- 
Terima kasih di atas penjelasan. Untuk mengelakkan kekeliruan, pohon penjelasan adakah penukaran kepada pembiayaan UJRAH akan menjejaskan status permohonan pengecualian bayaran balik? (Dari segi polisi, saya layak memohon pelepasan kerana surat pinjaman di tandatangani sebelum 2005 bukannya atas perjanjian UJRAH yang baru.)
Jika jawapan di atas adalah tidak, saya akan melengkapkan permohonan UJRAH dengan kadar segera. 
Pohon agar PTPTN mengambil tindakan segera untuk permohonan pengecualian bayaran balik. Saya bersedia untuk berhubung dengan pihak IPT (UIA) jika diperlukan.
Dan pada 27 Oktober aku terima jawapan (atau mungkin bukan jawapan) ini: -
Salam Sejahtera,
Untuk makluman, mohon merujuk dengan UIA kerana berdasarkan rekod PTPTN menunjukkan maklumbalas seperti berikut:
permohonan pelajar mempunyai 2 kelulusan iaitu kelas pertama dan kelas kedua. pengeshan dari ipt masih mengelirukan pengkelasan secara keseluruhan pengejian untuk 4 tahun samada kelas pertama atau kelas kedua 
Tidak menjawab soalan, tetapi menyerahkan baton kepada aku suruh buat semakan dengan UIA. Sekali lagi aku tertanya-tanya, apa yang susah sangat nak bezakan dua ijazah ni?? Adakah sebab mereka keliru dengan akademik transkrip LLB_S yang hanya menunjukkan 1 tahun pengajian???

31 Oktober 2011: Tak puas hati dengan jawapan di atas, aku post ini di forum: -
Untuk mengelakkan sebarang kelewatan dan kekeliruan, pohon kerjasama pihak forum menghubungkan saya dengan pegawai PTPTN yang menyemak/menguruskan permohonan saya. Komunikasi terus dengan pihak PTPTN adalah lebih efektif, untuk mengetahui status permohonan dan seterusnya untuk saya terus berhubung dengan pihak pengurusan UIA. Tidak wajar untuk saya terus berhubung dengan UIA untuk mengelakkan miscommunicationE-mail saya <**.****@gmail.com>
Alasan aku mudah, kalau aku tak bercakap terus dengan pegawai yang uruskan permohonan aku, dan aku main semberono je sondol UIA, nanti timbul kekeliruan, sebab aku tak tahu apa perhubunagn dan komunikasi yang berlaku antara PTPTN dan UIA. Kemudian aku terima jawapan ini pada 1 November 2011.
Aduan/pertanyaan telah di kemukakan kepada pegawai berkaitan untuk semakan lanjut.maklumbalas akan di berikan melalui alamat email yang di berikan.
sekian
Aku menanti-nanti e-mel seperti yang dijanjikan, tapi tak kunjung tiba. Aku pun saje gatal tangan post kepada forum lagi pada 11 November 2011: -
Salam Sejahtera,

Saya masih menanti respon dari pegawai yang berkenaan. Pohon kerjasama, tempoh 1 tahun untuk suatu permohonan adalah tempoh yang terlalu lama tanpa apa-apa perkembangan dari PTPTN.
14 November 2011, aku terima balasan ini:-
Aduan/pertanyaan telah di kemukakan kepada pegawai berkaitan untuk tindakan lanjut.Aduan boleh di semakan di ruangan aduan online di website PTPTN dengan menggunakan ID. TICKET maklumbalas anda adalah *****.******
sekian
21 November 2011, ini jawapan yang aku terima dari aduan online: -
Nota Terima: 
Terima kasih. Aduan daripada pihak tuan telah diterima dan perkara akan dipanjangkan kepada Jabatan/Bahagian berkaitan untuk tindakan selanjutnya. Sebarang maklumbalas berkaitan akan dimaklumkan kepada pihak tuan. Pihak Kementerian menerima baik cadangan daripada pihak tuan, perkara akan dipanjangkan kepada Jabatan/Bahagian untuk tindakan sewajarnya. Sekian. Harap maklum. 

Nota Selesai: 
pelajar mempunyai kelulusan iaitu 2ndc dan 1stc -  pengesahan lanjutan masih diperlukan  
Masih lagi tersekat pada isu ijazah berkembar, padahal aku dah gariskan sebab-sebab kenapa aku fikir aku layak dapat pelepasan. Dan yang aku lagi marah tu, apa langkah-langkah PTPTN untuk mendapat "pengesahan lanjut" dan dari siapa?? Jadinya, pada hari yang sama juga aku post lagi pada forum:-
Persoalan saya di sini: Apakah status pengesahan yang diperlukan, dan dari siapa pengesahan diperlukan? Berapakah tempoh masa diperlukan untuk pengesahan?Secara jujurnya, saya kecewa dengan kurangnya komunikasi berkesan antara saya dan PTPTN setakat ini. 
Esoknya bila aku periksa forum, admin balas ini:-
Salam Sejahtera,
Maaf diatas segla kesulitan, status terkini dan maklumbalas yang diterima pada 22/11/2011 pada 11.14 am daripada pegawai penyelaras seperti berikut:
Salam,
Puan,
Permohonan pelajar akan dibawa dan dibentangkan dalam Mesyuarat Jawatankuasa Kutipan Balik Pembiayaan Pendidikan (MJKBPP) – tarikh belum dipastikan lagi.
Sekian, terima kasih. 
Jujurnya, aku agak lega bila lihat jawapan bahawa permohonan aku akan dibentangkan pada mesyuarat jawatankuasa apa sahaja, walaupun tarikh belum dapat dipastikan lagi. Jadinya, sebagai tanda penghargaan aku pun post lagi dan menerima jawapan berikut: -
Salam Sejahtera,
Terima Kasih atas perhatian ini. Diharapkan mesyuarat diadakan secepat yang mungkin. Saya tidak tahu akan proses/prosedur/polisi PTPTN dalam kes saya ini, namun saya perlu memberi sedikit tekanan kepada PTPTN untuk menyelesaikan permohonan saya kerana saya sendiri sudah amat tertekan dengan perkara ini. 
Majulah Malaysia untuk rakyat.
Salam Sejahtera,
Terima kasih diatas pandangan anda. PTPTN dalm usaha untuk menyelesaikan masalah tersebut. Sebarang maklumbalas akan dimaklumkan melalui surat.
18 Disember 2011: Hampir sebulan aku tunggu, namun masih tiada apa-apa respon. Jadi aku tergerak untuk sekali lagi bertanya di forum: -
Salam sejahtera,
Boleh tahu status terkini? Adakah mesyuarat sudah dijalankan?
Terima kasih
Esoknya, ini jawapan yang aku terima: -
Maaf diatas segala kesulitan, aduan jawapan sudah dihantar ke pegawai penyelaras. Semakan sedang dilakukan. 
OK, another round of aduan!!!

5 Januari 2012: Masih menunggu respon positif. Jadi aku sekali lagi post: -
Salam Sejahtera,
Pohon status permohonan. 
Terima Kasih.
Dari bulan November 2011 beritahu permohonan aku akan dipanjangkan ke mesyuarat. Apa hasilnya?? Dan aku terima jawapan bernilai seposen ini:-
untuk makluman tuan/puan, berdasarkan semakan permohonan pengecualian bayaran balik masih lagi dalam semakan dan tindakan. sehubungan itu, tuan/puan di harap dapat menyemak dari semasa ke semasa. Maaf diatas segala kesulitan.
sekian,
Apa yang PTPTN semak apa yang PTPTN bertindak, aku pun tak tahu.

9 Januari 2012: Sebab nak tahu, aku post ini:-
Terima Kasih untuk makluman. Cuma saya ingin tahu apakah proses seterusnya dari PTPTN dan tempoh masa yang diperlukan, dan ada apa-apakah dari pihak saya untuk membantu mempercepatkan proses? Saya faham memang ada beribu-ribu permohonan dibuat dan PTPTN memerlukan masa untuk menilai semua permohonan, tetapi bagi kes permohonan saya ini, sudah mengambil masa lebih dari setahun. Saya pohon untuk berkomunikasi terus dengan pegawai yang terbabit untuk menjelaskan apa status permohonan saya (sebelum ini saya dijanjikan akan ada pegawai yang akan menghubungi saya, namun hingga kini tiada satu pun emel dari sesiapa pun). Emel saya **.****@gmail.com.
Permintaan aku mudah: biar aku bercakap terus dengan pegawai yang berkenaan. Sekali lagi aku terima jawapan seposen: -
untuk makluman tuan/puan, pihak PTPTn akan membuat semakan semula dengan pegawai yang berkenaan. mohon semakan dari semasa ke semasa.
sekian,
20 Januari 2012: Aku geram dan buat post ini:-
Masih lagi menanti "pegawai yang berkenaan". Saya cuma mahu tahu status permohonan, dan penerangan sebab musabab permohonan saya hampir mencecah 2 tahun tidak ada jawapan konklusif. Pohon kerjasama pihak PTPTN. Ini melibatkan soal kewangan dan perancangan masa depan.
Terima kasih.
25 Januari 2010: - Ini jawapan dari forum PTPTN: -
Pihak PTPTN memohon maaf atas segala kesulitan dan kelewatan kelulusan permohonan tuan/puan.
Aduan telah di lakukan sekali lagi kepada pegawai penyelaras. Tuan/puan boleh menyemak aduanyang baru dengan menggunakan ID tiket *****.******.
Sekian.
Banyakkan aduan dalam kes aku ni? Apa hasilnya??

30 Januari 2012: Akhirnya aku terima panggilan dari seorang pegawai PTPTN (Pegawai B). Lega rasanya dapat bercakap dengan orang dari PTPTN. Pegawai B sekadar beritahu dia baru ditugaskan untuk menilai permohonan aku. Bila ditanya dia tahu tak kes aku ni macam mana, memang dia tak maklum sepenuhnya. jadi aku dengan panjang lebar dan benada sedikti emosi aku cerita segala effort aku dan kekecewaan aku. Tak pasal-pasal Pegawai B ni kena leteran dan bebelan aku.

Hasil perbualan tersebut, aku terima balasan dari aduan online melalui e-mel: -
Rayuan tuan untuk pengecualian bayaran balik pinjaman telah diterima dan akan dikemukakan ke Mesyuarat Jawatankuasa Kutipan Balik Pembiayaan Pendidikan (MJKBPP) untuk dipertimbangkan.
Walaubagaimanapun, tarikh mesyuarat belum dapat ditentukan lagi. Sebarang keputusan mengenai rayuan ini akan dimaklumkan dengan segera setelah keputusan diperolehi.
Rupa-rupanya PTPTN ada hantar satu surat pertengahan November 2011, sekadar menyatakan bahawa permohonan aku telah diterima dan dalam semakan (aku tak maklum sebab surat dihantar ke alamat rumah aku di kampung). Tapi tak bagi kesan pun, semata-mata bagi surat nak nyatakan permohonan diterima, baik PTPTN hantar setahun yang lepas. Dan tak lojik permohonan aku baru diterima sebab masa aku hantar permohonan lengkap tu melalui serahan tangan, siap dapat acknowledgment receipt dari PTPTN pada 9 November 2010. Jadi aku buat kesimpulan, dengan menghantar surat pada tersebut pada November 2011, PTPTN sekadar melepas batok di tangga. Tak ada kesan pun pada permohonan aku.

2 Februari 2012: Selang beberapa hari, aku buat post baru kat forum, sekadar nak maklumkan yang lepas ini aku akan berhubung terus dengan Pegawai B: -
Baru menerima panggilan dari pegawai PTPTN. Satu surat dari PTPTN telah di terima pada November 2011, hanya menyatakan permohonan saya (yang saya pos pada November 2010) telah diterima dan akan dipanjangkan ke mesyuarat jawatankuasa, namun hingga kini (Februari 2012) tiada tarikh berkaitan mesyuarat tersebut. Harap PTPTN lebih cekap dan amanah di masa-masa akan datang. Sila terima kritikan ini dengan hati terbuka. Saya akan berhubung terus dengan pegawai berkenaan untuk status permohonan saya.
Terima Kasih pada pihak forum yang membalas pertanyaan saya.
Sepanjang bulan Februari aku ada 2 3 kali berhubung dengan Pegawai B, minta dia ketengahkan masalah permohonan aku ni kepada pegawai atasan. Tapi malangnya sekali lagi Pegawai B beritahu yang server sistem PTPTN tengan down sedang dalam proses baikpulih. Dan sebab sistem down, dia tak boleh semak status permohonan aku. Sampailah awal bulan Mac 2012, aku dapat bercakap dengan seorang lagi pegawai (Pegawai C). Pegawai C ni kebetulan tolong angkat telefon masa aku nak bercakap dengan Pegawai B, sebab Pegawai B ni kerja shift malam (punyala teruk PTPTN ni dan banyak kes dan melibatkan ribuan pelajar sampai terpaksa buat shift malam - jadi di sini aku tahu ada usaha untuk PTPTN menaiktaraf dan  membaiki tahap dan mutu perkhidmatan). Jadi aku pun meluah kepada Pegawai C, jawapan yang diberi kepada kau sekali lagi, server masih lagi down. Tak pe la server down, tapi mesti ada hard copy fail permohonan aku, aku suruh dia retrieve dan tengok status permohonan aku. Dalam perbualan tu, sempat juga aku luahkan kekecewaan aku pasal PTPTN dan nada aku agak keras. Mujurlah Pegawai C ni rasional, dihujung perbualan dia cakap dengan nada pasrah "tak pasal-pasal saya yang kena".

15 Mac 2012: Kemudian aku terima e-mel ni dari Pegawai C:-
Untuk makluman pihak tuan dari semakan saya, permohonan pengecualian bayaran balik tuan masih dalam pertimbangan.

Pihak Perbadanan masih menunggu pengesahan dari pihak UIA berkenaan status keputusan pihak tuan.
Pihak tuan juga boleh membuat semakan semula di UIA
 -          Sila berhubung dengan bahagian admissions and record division
OK - masih dalam pertimbangan, entah berapa kilo PTPTN timbang tak pulak diberitahu. Bila aku telefon semula Pegawai C, dia menjelaskan bahawa pada 9 Mac 2011, PTPTN telah menghantar satu surat kepada Bahagian Kemasukan & Rekod UIA pohon penjelasan mengenai status ijazah aku tapi sampai ke hari ini masih tiada jawapan dari UIA. Dalam erti kata yang lain, tiada respon dari UIA, sebab tu permohonan aku sangkut. So, inikah yang PTPTN timbangkan selama ini? Sebelum ini dijanjikan permohonan aku akan masuk mesyuarat, tapi sekarang lain cerita pulak. Beban berpindah kepada UIA.

Dan kalau kita teliti, permohonan lengkap aku diterima oleh PTPTN pada 9 November 2010, tapi sehingga Mac 2011 baru PTPTN nak minta penjelasan dari UIA. Selama 4 bulan tempoh tersebut mereka buat apa?

16 Mac 2012: Aku ambil keputusan untuk ke UIA sendiri, minta penjelasan. Nak marah juga pada UIA (Bahagian Kemasukan & Rekod) kenapa tak balas dari PTPTN. Memang aku marah, tapi marah pada PTPTN sebab tak kompeten, bagi banyak alasan. Rupa-rupanya UIA dah balas surat tu pada 4 April 2011, tapi tak ada dalam rekod PTPTN. Sebagai bukti, aku pun minta la salinan surat yang dari UIA, disahkan (CTC) oleh pegawai yang membalas surat tersebut sendiri. Dan yang aku bertambah marah, pengesahan dari UIA sekadar surat yang simple dan melampirkan pengesahan ijazah aku ni memang 1st class, sama dan sebijik dengan lampiran yang aku bagi PTPTN sebelum ini. Yela, lojiknya memang akan ada 1 jenis dokumen yang dikeluarkan oleh UIA untuk mengesahkan aku dapat 1st class.

Inilah masalahnya dengan PTPTN, kalau dorang tahu UIA tak balas, follow up la, telefon ke buat surat ke hantar notis ke, emel ke. Ni senyap sunyi dok cakap masih dalam semakan dengan UIA.

Kemudian aku terus ke pejabat PTPTN Damansara Heights, aku jumpa Pegawai C. Aku tanya dia, sekarang ni apa lagi PTPTN nak? Pengesahan UIA sama je dengan dokumen yang aku bagi dalam permohonan aku. Bebel punya bebel, Pegawai C ni setuju nak panggil pegawai atasan dia. So, aku pun bertemu la dengan Pegawai D (senior) dan Pegawai E (junior).

Dari pengamatan aku, kedua-dua pegawai ini tak tahu menahu apa yang berlaku pada permohonan aku selama ini. Aku ceritalah titik punca masalah aku ni sebab ada dua ijazah yang berbeza keputusan dan sebab kenapa aku fikir aku layak dapat pelepasan.

Cumanya, Pegawai D cuba tenangkan aku dan memberi jaminan bahawa PTPTN hanya memerlukan pengesahan dari UIA. Bila aku jawab, nak pengesahan apa lagi encik, dokumen sokongan permohonan saya yang menunjukkan saya dapat 1st class original, UIA yang keluarkan. Pegawai D jawab, Tak kita nak ni ada cop dari UIA - sambil menunjukkan cop CTC dari UIA pada salinan surat yang aku ambil dari UIA. Dalam hati aku yela, tegakkan la benang basah, mana ada dalam dunia dokumen asal perlu disahkan sebagai certified true copy. So aku pun bagi la salinan surat dari UIA kepada pegawai D, sekali lagi aku diberi jaminan bahawa permohonan aku akan diberi perhatian. Ada lagi beberapa butiran mengenai pertemuan ini yang aku rasa tak perlulah aku kongsi kepada umum.

Untuk merekodkan pertemuan tu, aku pun tulis la e-mel kepada Pegawai B, C dan E (sebab aku tak dapat alamat e-mel Pegawai D) - aku cakap dengan adanya surat pengesahan dari UIA tu, maka semua dokumen yang diminta oleh PTPTN sudah lengkap.

Mungkin 2 3 hari lepas meeting di PTPTN aku telefon semula Pegawai E, tanya bila permohonan aku akan dibincangkan dan akan dipanjangkan dalam mesyuarat. Dia jawab tak tahu, semua keputusan dalam tangan Pegawai D dan lain-lain pegawai atasan. Memang baran gila bila dengar ayat seposen tu. Geram aku, aku pun cakap la, dah semua dokumen lengkap, fast track la permohonan aku yang tergantung tak bertali selama ni, takkan itu pun tak boleh. Aku sembur lagi, kalau bukan usaha aku sendiri terhegeh-hegeh ke UIA pergi ke PTPTN, entah jadi pekasam ke apa permohonan aku tu.

22 Mac 2012: Kemudian aku terima e-mel ni dari Pegawai E:
Hasil semakan dan perbincangan bersama Pengurus Kanan (Bahagian Penguatkuasaan dan Kutipan Balik) dan En.********, permohonan pengecualian bayaran balik pinjaman/pembiayaan pihak tuan akan dibawa ke Mesyuarat Pengurusan awal bulan April ini. Oleh yang demikian mohon jasa baik pihak tuan untuk melampirkan : a)   Salinan Transkrip Peperiksaan (ringkasan setiap semester) yang telah disahkan oleh Pegawai Pendaftar / Penolong Pendaftar Bahagian Akademik Ini adalah kerana transkrip yang berada dalam simpanan kami adalah transkrip yang disahkan oleh **** ********** **** *** ADVOCATE & SOLICITOR KUALA LUMPUR yang mana cop pengesahan ini tidak boleh digunakan sebagai pengesahan transkrip untuk permohonan pengecualian bayaran balik. Segala kesulitan dan kemusykilan amatlah kami kesali.
Sekali lagi aku baran. Dia rujuk pada permohonan aku yang mula-mula, yang tak lengkap. Aku telefon dia, jelaskan kat dia suruh dia rujuk pada permohonan aku yang lengkap. Boleh pulak dia cakap, berbunyi lebih kurang - Oo ye ke, nanti saya request permohonan lengkap, tapi tak boleh buat hari ni, sebab pegawai lain yang uruskan. Aduhai....

16 Mac 2012: Esoknya aku terima e-mel dari Pegawai E:-
Permohonan tuan telah lengkap bersama dokumen-dokumen yang diperlukan. Permohonan pengecualian bayaran balik pinjaman/pembiayaan pihak tuan akan dibawa ke Mesyuarat Pengurusan. Sebarang keputusan adalah berdasarkan budi bicara pihak pengurusan dan jawatankuasa yang terlibat.
Baru sekarang nak cakap permohonan aku lengkap. Nak je aku reply yang permohonan lengkap aku telah dihantar setahun yang lalu pada 9 November 2011. Instead, aku cakap terima kasih dan aku akan tunggu awal April ni.

5 April 2012: Aku e-mel Pegawai E pohon status:
Ada apa-apa perkembangan? Bila tarikh Mesyuarat Pengurusan?
Kemudian aku terima reply dari Pegawai D:
Untuk makluman tuan, Cik ******** masih bercuti sakit kerana beliau demam campak hampir dua minggu.Saya difahamkan beliau akan kembali bertugas pada minggu hadapan jika keadaan mengizinkan.Mohon pertimbangan tuan agar maklumat selanjutnya akan diberikan sekembali beliau bertugas semula. Kerjasama tuan amat dihargai.Sekian, terima kasih.
Aduhai, demam pulak. Aku tak tahu nak kesian pada siapa. So, semalam, aku cuba telefon Pegawai B dan C, langsung tak berangkat, entahla, mungkin dorang mesyuarat. Mungkin PTPTN cuti hari tu. Mungkin cengkerik akan berbunyi lagi ~ ~ ~ ... Sebab bagi aku mudah je, Pegawai E janji mesyuarat untuk menilai permohonan aku ialah pada awal April, so masuk esok sudah masuk pertengahan 3 April...

So hari ni aku telefon Pegawai E, mujur dia dah masuk pejabat. Dia cakap dia dah buat paper untuk perhatian pegawai atasan review pasal permohonan aku. Bila aku tanya bila tarikh mesyuarat, dia cakap tak tahu, bos yang tentukan. Aku cakap, tanya la bos, dia balas bos sibuk, keluar masuk ofis. Aku cakap kan bole e-mel, sms, telefon. So, aku bagi dia peluang dia tanya pada bos dia. Tak lama dia telefon semula, inform yang tarikh mesyuarat ialah Khamis ni dan Jumaat dia akan inform aku keputusan. Dan aku dapat hint dari dia yang kemungkinan besar permohonan aku akan diluluskan, tapi hanya untuk tahun ke-5 sahaja. Maksudnya, aku cuma dapat pelepasan 1/5 dari keseluruhan jumlah pinjaman. Aku sekarang ni tengah terfikir nak buat rayuan supaya aku dapat pelepasan dari keseluruhan pinjaman. Pining2....

Penutup

Kenapa aku tulis entri ni panjang-panjang? Sebab aku nak bagi gambaran apa yang telah berlaku, bagaimana suatu permohonan yang sepatutnya mudah berlarutan hingga memakan masa 2 tahun dan terus berjalan. Sebab apa? Bagi aku kerana ini mentaliti pekerja makan gaji, terutamanya badan berkanun yang separa kerajaan. Sebab tak ada kepentingan peribadi dari segi untung, bonus dan sebagainya, maka permohonan orang awam (yang hakikatnya bergelar pelanggan) dilayan separuh ikhlas, endah tak endah. Tak ada kesungguhan, kena ditukul diketuk baru nak gerak buat kerja.

Untuk berlaku adil kepada PTPTN, ada juga aku tengok permohonan yang berjaya dalam tempoh 3 bulan yang ditetapkan PTPTN. Jadi, sebagai pengajaran, kalau sesiapa yang ada mmasalah yang sama, tuntutlah hak anda dengan pebuh dedikasi dan kesungguhan. Kalu boleh buat aduan, buat la, telefon, emel dan apa jua cara komunikasi untuk menunjukkan yang kita serius menuntut.

Isu nak mansuh PTPTN, hapus hutang PTPTN tu aku tanak sentuh lagi, cuma komen awal aku, kalau dah berhutang tu bayar je. Aku percaya kerajaan patut bantu semaksima mungkin untuk pendidikan tinggi, termasuklah pilihan untuk pendidikan percuma. Tapi berdasarkan pemerhatian aku, tengok sikap dan sifat mahasiswa sekarang ni yang datang kelas pun segan, assignment pun tak buat, lepas buku dari tangan, pakai duit PTPTN beli baju dan handphone mahal - aku rasa memang tak layak la untuk dapat pendidikan percuma. Tapi bagaimana pula dengan mereka yang betul-betul memerlukan pinjaman PTPTN? Aku pernah lihat pelajar yang guna wang PTPTN bukan setakat untuk biaya diri di universiti, bahkan yang lebih itu diguna untuk bantu keluarga. So, fikir-fikirkan...

Update: Beberapa jam lepas aku postu entri ni, aku dapat e-mel dari Pegawai E, menyatakan: -

Mohon maaf kerana kelewatan memberi maklum balas mengenai permohonan pihak tuan. Seperti yang dimaklumkan sebelum ini Mesyuarat Pengurusan akan diadakan pada hari Khamis 12/04/2012 ini. Walau bagaimanapun Mesyuarat Pengurusan ini terpaksa ditunda pada hari Khamis 19/04/2012 minggu hadapan berikutan masalah yang tidak dapat dielakkan oleh pihak pengurusan.
  
Segala kelewatan dan kemusykilan amatlah kami kesali.
OK, tunda lagi... maknanya aku akan terus menunggu lagi dan lagi menunggu...
    

190 comments:

  1. pehh..panjang benar kes ko ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang panjang, boleh masuk debat dalam parlimen, tak pun paling kurang aduan rakyat marhaen...

      Delete
    2. Hello

      Adakah anda memerlukan pinjaman atau pembiayaan apa-apa jenis? Telah ditolak oleh bank anda kerana kredit yang buruk? Adakah anda mempunyai bil yang tidak dibayar atau dalam hutang? Kami mempunyai jadual pembayaran balik yang baik dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%. Untuk maklumat lanjut, hubungi kami secara langsung melalui e-mel: REMY.CREDIT111@gmail.com, jenis perkhidmatan pinjaman kami, kami memberikan keluar

      borang permohonan pinjaman

      Nama pemohon: ____________________
      Jumlah Pinjaman yang diminta: __________________
      Tempoh Pinjaman: _________________
      Tujuan pinjaman: _______________________
      Alamat pemohon: _________________
      Pekerjaan: __________________________
      Bandar: ___________________________
      Negeri: __________________________
      Negara: __________________________
      Jantina: _____________________
      Umur: ________________________
      memohon pinjaman sebelum ...........
      Nombor telefon:___________________________________
      Hubungi: E-mel: REMY.CREDIT111@gmail.com

      Delete
  2. boleh masukkan dalam aduan rakyat..ha2

    ReplyDelete
  3. panjang nye cerita....
    hasil nye?? =(

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. Sgt pnjg cerita nyer...pe yg sy mklum n dberikn info, PTPTN mmg b'mslh terutama dgn sistem IT nyer...setakat ni smue student 2005 yg dh jd lawyer, doktor, CIKGU dsb nyer t'lepas drpd byr balik PTPTN..!WHY??
    Mybe sistem kne HACK..!(XTAU LA BTOI KE X)..Tu sbb plbgai cra dorg WUJUD @ ADA kn spy dpt detect balik smue name pminjam.. dari tahun 2005...WAALLAHUALAM...

    ReplyDelete
  6. FYI, kes ni dah tutup, dah setel dgn PTPTN walaupun aku masih tak pueh hati... cuma skrngni tak bayar2 je lagi... sbb mcm yg cik anon kat atas ni ckp, sistem PTPTN ngong sikit...

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum.. maaf mganggu.. saya pun ada prob dgn pengecualian bayaran balik ni.. 1st hantar, sethn dua senyap.. bila call kata reject (tanpa surat rasmi), masalah pengesahan sijil katanya.. Saya hantar kali ke-2 awal tahun 2013, skrg dah 3 bulan, bila saya follow up 2-3 kali katanya belum terima permohonan.. haishhh.. surat saya tu trs buang ke tong sampah ke.. dah email bbrp pegawai, still tak ada jawapan. boleh bagi pendapat?? terima kasih.. afad.yuichiro@gmail.com.

    ReplyDelete
  8. Salam. Saya pun ada prob jugak. Tapi simple je. Saya hantar segala dokumen2 tu through pos laju. Dalam bulan April lepas. Tunggu punya tunggu, xde jugak hasil. Bila call, kata surat saya x sampai. And dorg mtk tracking no. Esoknya, dorg call kata saya kena buat lain and kena bagi by hand pulak. Sedeh. Sebab dah cek kt website pos, surat tu mmg dah sampai. Macam mana dorg boleh x dpt? Pelik. Posmen simpan ke surat tu? Then, bila email, asyik x berjawab. Lama pulak tu, berbulan2 jugak. Takut kang dah lepas setahun dri tarikh konvo, xpsal2 kena bayar balik :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm. Kalau surat menyurat ni, kdg2 sampai ke bahagian lain dulu, ambil masa 2 3 hari baru sampai ke tgn pegawai yg berkenaan. Kalau ada umur, buat serahan tangan, pergi sendiri ke pjbt PTPTN. Emel & jugak buat aduan kat PTPTN, ada forum khas utk benda2 mcm ni... kena sabar n selalu follow up status...

      Delete
  9. Adakah anda memerlukan pinjaman untuk membayar bil-bil anda wanita dan puan-puan bimbang tidak lebih kerana bantuan anda berada di sini sekarang, anda perlu gembira dan hubungi kami melalui e-mel sebagai johnlutherloanfirm@gmail.com supaya kita boleh meneruskan dan menawarkan pinjaman anda tanpa apa-apa membuang masa,
    dialu-alukan berkaitan
    mr Luther.

    ReplyDelete
  10. hello tuan-tuan dan puan-puan, muda dan tua, saya tidak anda mempunyai masalah bahawa wang boleh menyelesaikan, anda tidak perlu bimbang lagi okay, apa yang anda perlu lakukan adalah untuk menghubungi kami sekarang melalui e-mel sebagai johnlutherloanfirm1@gmail.com
    supaya kita boleh membantu anda okay .....
    dialu-alukan kita suka anda ...
    berkaitan
    Encik Luthera

    ReplyDelete
  11. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  12. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  13. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  14. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  15. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  16. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  17. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  18. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  19. Hello, saya minta Puan Ayesha Sadeeq, Pengurus Sadeeq pinjaman invetments, Adakah anda berhutang? Anda ingin mengembangkan perniagaan anda, membayar bil-bil anda, kerja-kerja pengubahsuaian rumah, atau jika anda perlukan bantuan kewangan tujuan. Kami adalah untuk memberikan kehidupan yang lebih baik kepada orang di seluruh dunia dengan tiada caj untuk permohonan pinjaman polisi kami memberi pinjaman dengan kadar faedah 2% kepada individu dan Syarikat di bawah terma-terma dan syarat-syarat untuk memahami.
    Hubungi kami melalui e-mel: (sadeeqinvestmentplan@gmail.com)

    ReplyDelete
  20. Hello semua, saya mrs aisha bukafia, saya ingin memberikan anda semua sekeping nasihat anda semua di sini tidak memohon pinjaman di mana-mana syarikat atau pemberi pinjaman di laman web ini, orang-orang di sini adalah palsu, penipu dan penipuan, walaupun sebahagian daripada keterangan di sini adalah semua palsu mereka adalah orang yang sama yang melakukan itu semua, mereka masih orang yang sama melakukannya. jadi sila berhati-hati untuk tidak jatuh yang tertipu atau menipu rakan-rakan Indonesia, saya menipu empat kali sekitar Rp10,000,000 juta bagi kos cukai dan kos insurans, tetapi selepas pembayaran saya saya tidak mendapat pinjaman saya, tetapi mereka meminta saya untuk membayar lagi dan lagi,

     Ia akan menarik minat anda untuk mengetahui bahawa ada undang-undang kewangan atau kaedah-kaedah kos ini mendapat pinjaman dari bank-bank, peminjam atau syarikat tetapi Allah bersyukur kerana saya kemudian menerima pinjaman sebanyak $ 100,000 daripada syarikat yang seorang kawan saya yang memperkenalkan saya dengan sebenar dan syarikat pinjaman dipercayai, (Emiliana WILSON pINJAMAN sYARIKAT), mereka syarikat terkemuka di Asia, mereka berada di sini untuk membantu kita semua yang telah scammed dan menipu, jadi jika anda memerlukan kredit pinjaman wang tulen lebih baik dan, sama memohon pada (Emiliana WILSON pINJAMAN SYARIKAT) atau jika anda mempunyai rakan-rakan dan memberitahu mereka untuk membantu anda untuk menghubungi mereka untuk pinjaman, okay, anda boleh mendapatkan yang sangat mudah untuk mendapatkan serendah 2% daripada pinjaman tanpa cagaran atau penjamin. Ini adalah e-mel mereka

    (emilianawilson11@gmail.com) Anda boleh menghubungi mereka dengan aplikasi anda adalah baik dengan mereka anda akan mendapat pinjaman anda dalam masa 24 jam, asli cepat dan saya terpaksa membantu negara saya daripada penipuan, e-mel saya adalah (mrsaishabukafia@gmail.com) hubungan saya untuk maklumat lebih lanjut mengenai Emiliana WILSON PINJAMAN SYARIKAT, saya bersedia untuk membantu anda, Allah memberkati anda semua. NOTA all.PLEASE. NOTA, TIADA YURAN PEMINDAHAN, NO Bayaran CUKAI, NO YURAN INSURANCE) harta pemberi pinjaman atau syarikat itu tidak mengumpul charges.Allah ini memberkati kita YURAN PEMINDAHAN, YURAN NO CUKAI, NO YURAN INSURANCE) Lender sebenar Syarikat ATAU TIDAK mengumpul penutup caj penyanyi, lama hidup rakyat Malaysians negara kita dan lama hidup kepada orang yang baik di negara saya.

    ReplyDelete
  21. Hello, i am Puan Nelly Precious, pinjaman pemberi pinjaman swasta yang menawarkan pinjaman pada kadar faedah hanya 2%. kami tawarkan, pinjaman peribadi, pinjaman kereta, modal perniagaan, pinjaman peribadi dan lain-lain kepada individu dan syarikat-syarikat yang berada dalam kesukaran kewangan di bawah syarat-syarat pinjaman yang jelas dan dan mudah difahami. hubungi kami hari ini melalui e-mel supaya kita boleh memberikan syarat-syarat pinjaman dan syarat-syarat kami: (nellyperious@gmail.com)

    ReplyDelete
  22. Adakah anda memerlukan pinjaman? telah bank menafikan anda pinjaman, kita berada di sini
    untuk membantu anda dari segi kewangan, untuk mendapatkan pinjaman segera anda apa-apa amaun di mana-mana
    destinasi. kebahagiaan anda adalah keutamaan kami. semua yang anda perlu lakukan sekarang adalah untuk
    email kami melalui (augustinejunio@gmail.com)

    ReplyDelete
  23. Adakah anda perkara yang telah mendapat pinjaman segera? Anda serius yang memerlukan pinjaman segera untuk memulakan perniagaan anda sendiri? Adakah anda dalam hutang? Ini adalah peluang anda untuk mencapai keinginan anda, kami memberi pinjaman peribadi, pinjaman perniagaan dan pinjaman korporat dan semua jenis pinjaman dengan faedah 2% untuk maklumat lanjut hubungi kami melalui e-mel (CindyMoore8182@gmail.com)

    ReplyDelete
  24. Hello semua,

    Saya seorang pemberi pinjaman swasta, saya menawarkan pinjaman pada kadar 2% ia adalah sebuah syarikat yang sah dengan kehormatan dan perbezaan kami bersedia untuk membantu anda dalam apa-apa masalah kewangan bahawa anda, kami menawarkan semua jenis pinjaman jadi jika anda berminat untuk ini tawaran pinjaman sila hubungi kami di e-mel kami: (anggadiman1@gmail.com)

    Juga menyediakan data di bawah supaya kita boleh meneruskan dengan pinjaman serta-merta.

    Nama:
    Jumlah yang diperlukan:
    jangka masa:
    negara:
    Tujuan pinjaman:
    Pendapatan bulanan:
    Nombor telefon:

    Hubungi kami dengan data yang disebutkan di atas ke email kami: anggadiman1@gmail.com

    Salam kepada semua

    ReplyDelete
  25. ADAKAH ANDA MEMERLUKAN PINJAMAN A?

    Adakah anda memerlukan pinjaman jangka panjang atau pendek cepat dengan kadar faedah yang agak rendah serendah 2%? Kami menawarkan pinjaman perniagaan, pinjaman peribadi, pinjaman rumah, pinjaman kereta, pinjaman pelajar, penyatuan hutang pinjaman e.t.c. tidak kira skor anda, Jika ya hubungi kami melalui E-mel: (berrycastleloanfirm@gmail.com) Isi Borang Permohonan Pinjaman Di bawah

    1) Nama Penuh:
    2) Negara:
    3) Status:
    4) Alamat:
    5) Seks:
    6) Pekerjaan:
    7) Jumlah Diperlukan:
    8) Tempoh pinjaman:
    9) Tujuan pinjaman:
    10) Telefon:
    11) Pendapatan Bulanan:

    Hubungi melalui e-mel: berrycastleloanfirm@gmail.com

    Salam saya.

    Encik Berry Castle

    ReplyDelete
  26. Nama saya Dian Irawati dari bandar usaha, indonesia. i mahu menggunakan media ini untuk memberi amaran kepada semua rakan-rakan saya dalam indonesia.Who akan di sekeliling untuk pinjaman, anda hanya perlu berhati-hati. satu-satunya tempat dan syarikat yang boleh menawarkan pinjaman adalah kewangan global syarikat pinjaman terhad. Saya mendapat pinjaman-Ku terhadap mereka melalui Puan Emiliana wilson, pemberi pinjaman global, seorang ibu yang memiliki hati dan pemahaman yang baik. dia adalah satu-satunya pemberi pinjaman sah di internet. Lain-lain adalah semua pendusta, saya menghabiskan hampir Rp10,000,000 di tangan pemberi pinjaman palsu. Tetapi Puan Emiliana memberikan saya mimpi saya kembali dengan jumlah pinjaman sebanyak Rp620,000,000.

    i dihubungi Mrs.Emiliana beberapa bulan yang lalu selepas pengalaman buruk saya dengan pemberi pinjaman palsu di phillippine, i hampir meninggal dunia ketika saya kehilangan jumlah wang yang besar untuk pemberi pinjaman palsu tanpa mendapat pinjaman daripada dia, perniagaan saya mendapat scrumbled dan dalam proses itu saya terpaksa penjualan beberapa aset saya.

    supaya pada hari yang setia ini saya hanya akan melalui blog pinjaman dan saya mendapati satu iklan pinjaman mengenai Puan Emiliana yang telah menjadi bantuan yang baik kepada pelanggan lain, walaupun i thaught ia adalah satu penipuan, tetapi saya sumorned keberanian dan dihubungi Puan Emiliana dan memohon jumlah pinjaman 620MILLION rupiah dan selepas banyak pertimbangan dalam borang permohonan pinjaman saya diserahkan kepada Puan Emiliana, permintaan pinjaman saya telah diluluskan dan saya telah diminta oleh Puan Emiliana untuk mendapatkan sijil perjanjian pinjaman sebagai cagaran dan bukti keterangan yang i lakukan dan dalam kira-kira 2 jam, saya menerima amaran dari bank saya bahawa akaun bank saya telah dikreditkan dengan 620million rupiah, pada mulanya ia adalah seperti mimpi ketika saya mendapat berjaga-jaga, jadi saya terpaksa pergi ke bank saya untuk mengesahkan dan wang adalah dengan akaun saya.

    Jadi saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua rakyat Indonesia bahawa Puan Emiliana adalah syarikat pinjaman yang tulen dan ibu yang baik kerana saya adalah seorang kesaksian hidup Puan Emiliana loan.so i nasihat semua warga Indonesia yang memerlukan pinjaman untuk mendaftar dengan Puan Emiliana melalui email: emilianawilson111@gmail.com

    sekali lagi nama saya Dian Irawati dari bandar usaha, di Indonesia, anda boleh juga menghubungi saya melalui e-mel: irawatidianna@gmail.com lebih infromation.

    ReplyDelete
  27. Adakah anda memerlukan apa-apa jenis pinjaman?
    Adakah anda memerlukan pinjaman peribadi?
    Perlu Pinjaman Perniagaan?
    Adakah anda ingin untuk membayar bil anda?
    Anda mahu menjadi kewangan yang stabil?

    E-mel: larryellisonfinance@gmail.com

    Mengisi borang permohonan. 1) Nama Penuh: 2) Negara: 3) Status: 4) Alamat: 5) Seks: 6) Pekerjaan: 7) Jumlah Diperlukan: 8) Tempoh pinjaman: 9) Tujuan pinjaman: 10)
    Telefon: 11) Pendapatan Bulanan:

    E-mel: larryellisonfinance@gmail.com

    ReplyDelete
  28. Hello, saya Robert David pemberi pinjaman swasta yang memberikan pinjaman dengan kadar faedah serendah 2%. Ini adalah peluang kewangan di muka pintu anda hari ini dan mendapatkan pinjaman serta-merta. Terdapat banyak di luar sana mencari pilihan kewangan atau bantuan di sekitar tempat itu dan masih tidak boleh mendapatkan satu. Tetapi ia adalah satu peluang kewangan di muka pintu anda dan oleh itu anda tidak boleh melepaskan peluang ini. Perkhidmatan ini terbuka kepada individu, syarikat, lelaki dan wanita perniagaan.

    • Pinjaman Untuk Semua
    • Multi-keluarga / Apartment Buildings
    • Cash Out Pinjaman untuk Semua Jenis-jenis Harta Tanah
    • Pinjaman Untuk Pelabur
    • Pinjaman Bridge / Mezzanine Pembiayaan
    • Pinjaman Untuk Luar Pembeli
    • Pinjaman Commercial
    • Tanah / Pembinaan

    Dan jumlah pinjaman yang ada terdiri daripada 20,000.00 USD - 500,000,000.00 USD, atau apa-apa amaun pilihan anda untuk maklumat lanjut hubungi kami di: (ROBERTDAVIDFINANCIALCOMPANY@GMAIL.COM)

    ReplyDelete
  29. Apakah Anda perlu 100% Loan? Saya dapat melayani kebutuhan keuangan Anda dengan lebih sedikit masalah pengembalian itu sebabnya kami mendanai Anda untuk hanya 2%. apapun Anda situasi, wiraswasta, pensiunan, memiliki peringkat kredit yang buruk, kami dapat membantu. pembayaran yang fleksibel lebih 3 sampai 20 years.Contact kami di: osbornloanservices@gmail.com
    1 Nama Lengkap: ............................
    2 Kontak Alamat: .......................
    3 Jumlah Pinjaman: ....................
    4. Durasi Pinjaman ...................
    5. Nomor Telepon Langsung: .................

    Salam,
    Mr. kevin

    ReplyDelete
  30. Anda memiliki semua jenis masalah keuangan? Anda Butuh pinjaman untuk melunasi utang? adalah Anda dalam krisis keuangan? mempercayai kami untuk memperlakukan semua jenis pinjaman, lihat di bawah. Kami terdaftar dan
    Perusahaan berwenang untuk mengeluarkan pinjaman sebesar 2%, dengan durasi minimal 6 bulan dan durasi maksimal 30 tahun.
    Kami memberikan pinjaman untuk minimum pada tahun 2000 untuk maksimal 100 juta.
    menawarkan layanan yang berbeda BAWAH *
    Pinjaman pribadi (Aman dan Tanpa Jaminan)
    * Kredit Usaha (Aman dan Tanpa Jaminan)
    * Perbaikan rumah
    * Pinjaman Inventor
    * Auto Pinjaman
    * Pernikahan Mortgage
    * Kesehatan Loan, dll
    Jadi .. jika Anda tertarik, silakan datang kembali kepada kami melalui email kami dianalimaloancompany@gmail.com

    ReplyDelete


  31. Memohon pinjaman yang cepat dan berpatutan dengan ANITA PINJAMAN Syarikat Kewangan. anitaloanfirm1@live.com
    Adakah anda memerlukan pinjaman, atau anda telah menolak oleh bank anda sebelum ini, ini adalah peluang yang anda cari. Kami menawarkan semua jenis pinjaman seperti pinjaman perniagaan, pinjaman kereta, pinjaman syarikat, modal teroka, pinjaman rumah, pinjaman pelajar atau apa-apa pinjaman pilihan anda pada kadar faedah 2%. orang yang berminat boleh menghubungi kami di alamat e-mel ini: anitaloanfirm1@live.com atau melalui WhatsApp pada: +27788413985

    ReplyDelete
  32. NATAL PINJAMAN FORMULIR
    Apakah Anda seorang pebisnis atau wanita? Apakah Anda dalam setiap keuangan
    kekacauan atau dana kebutuhan untuk memulai bisnis Anda sendiri?
    Apakah Anda membutuhkan pinjaman untuk melunasi utang atau membayar
    tagihan mereka atau memulai bisnis yang baik? Kamu
    skor kredit yang rendah, sulit untuk mendapatkan dana dari
    bank lokal dan lembaga keuangan lainnya. hubungi kami melalui: acecashxpress27@gmail.com


    perusahaan menawarkan tingkat 2% selama periode ini
    seperti yang kita mempersiapkan diri untuk menyambut kelahiran Yesus Kristus,
    Kami menawarkan Anda kesempatan ini untuk membuat Anda merayakan
    Natal ini dengan cara yang indah dengan keluarga Anda,
    jadi kami mengundang Anda untuk mengisi formulir aplikasi pinjaman dan
    kembali ke kita sehingga waktu ini Natal akan
    merayakan dengan cara yang mulia.

    Formulir aplikasi pinjaman, mengisinya dan pulang

    Nama pemohon:
    Telepon:
    Usia:
    Jumlah yang diperlukan sebagai pinjaman:
    Lamanya:
    Kami bersertifikat, dapat dipercaya, handal, efisien, cepat dan
    dinamis. Hubungi kami hari ini
    Terima kasih dan Tuhan memberkati Anda.

    ReplyDelete
  33. Ini adalah suatu notis am syarikat / orang. Adakah anda memerlukan seorang pemberi pinjaman pinjaman bertauliah untuk membantu memenuhi sehingga tanggungjawab mereka? Adakah anda seorang lelaki perniagaan, jurutera, kerani atau seorang usahawan dan perlu kredit modal kerja atau pelaburan untuk meningkatkan perniagaan / kewangan anda? Adakah anda dalam hutang atau perlu ditolak oleh bank? Memohon untuk pinjaman cepat hari ini pada kadar yang berpatutan, kelulusan yang cepat dalam talian dengan perkhidmatan diuji dan dipercayai. Hubungi (helenjohnsonloanfirm68@gmail.com) untuk digunakan pada kualiti dan kredit perkhidmatan yang boleh dipercayai indah. Bagi permohonan yang cepat, Contack,
    dari; Nama penuh: Jumlah Pinjaman yang diperlukan: Tujuan Pinjaman: Tempoh Pinjaman: Nombor telefon: Alamat / Negara:

    ReplyDelete
  34. halo semua kita Dewi Ahmad pemberi pinjaman syarikat pinjaman dapat diandalkan dan dipercaya selama lebih dari 46 tahun di bidang pinjaman yang anda seorang usahawan yang anda peniaga atau anda mempunyai syarikat yang yang untuk memperbesar pantai atau anda mempunyai mimpi untuk membina kredit anda perniagaan, akan ketidakstabilan kewangan benar atau anda di mana menolak pinjaman oleh bank kemudian mencari tahu sebagai Dewi Ahmad pemberi pinjaman yang menawarkan pinjaman dari semua jenis pada tahap yang paling menarik dari 2% untuk semua jenis kredit dan ke setiap tempat di dunia dan kami memberi out hingga 5 bilion daripada mata wang di dunia jangan lewatkan kesempatan ini untuk mencapai impian kewangan anda hanya dengan tingkat bunga 2% dan dewi pemberi pinjaman akan memberikan mimpi kewangan anda menjadi kenyataan hubungi kami hari ini untuk permohonan pinjaman anda di (Dewiahmad.loanfirm@gmail.com) untuk borang permohonan pinjaman anda hari ini dan akan mendapatkan setiap perkara yang dilakukan dalam masa kurang dari 24 jam terima kasih untuk sokongan anda Tuhan memberkati anda

    ReplyDelete
  35. Adakah anda memerlukan pinjaman? atau memerlukan pinjaman untuk membayar dept atau bil-bil anda bimbang tiada lagi, dan jika ya, sila hubungi kami secara langsung pada: jeffersoncarsonloanfirm@hotmail.com

    nama: ....
    Jumlah Pinjaman yang diperlukan: .......
    menyatakan: ....
    negara: ...
    nombor telefon:.....

    NOTA: SEMUA MAIL PERLU DIKEMUKAKAN KEPADA EMAIL INI: jeffersoncarsonloanfirm@hotmail.com

    ReplyDelete
  36. Hello,

    Adakah anda sedang mencari kebebasan kewangan? adakah anda di Hutang, anda memerlukan pinjaman untuk memulakan perniagaan baru? atau anda runtuh dari segi kewangan, anda memerlukan pinjaman membeli kereta atau rumah? Adakah bank anda pernah Kewangan menolak? Anda mahu untuk meningkatkan kewangan anda? mereka memerlukan pinjaman bil anda membawa? tidak melihat lagi, kami mengalu-alukan anda untuk peluang untuk semua jenis pinjaman mendapatkan pada kadar faedah yang sangat berpatutan sebanyak 3% untuk lain Untuk maklumat, hubungi kami sekarang melalui e-mel kepada: (legitfirm@gmail.com)

    Adakah anda memerlukan pinjaman perniagaan?
    Adakah anda memerlukan pinjaman peribadi?
    Adakah anda ingin membeli kereta?
    Adakah anda ingin untuk membiayai semula?
    Adakah anda memerlukan pinjaman gadai janji?

    Adakah anda memerlukan modal yang besar untuk memulakan perniagaan anda cadangan atau pengembangan? Adakah anda kehilangan harapan dan anda rasa tidak ada jalan keluar, dan beban kewangan anda masih berterusan?

    Sila tidak teragak-agak untuk menghubungi kami untuk kemungkinan kerjasama perniagaan Hubungi kami melalui e-mel: (legitfirm@gmail.com) atau hubungi + 1-972-914-5244

    ReplyDelete
  37. NATAL PINJAMAN FORMULIR
    Apakah Anda seorang pebisnis atau wanita? Apakah Anda dalam setiap keuangan
    kekacauan atau dana kebutuhan untuk memulai bisnis Anda sendiri?
    Apakah Anda membutuhkan pinjaman untuk melunasi utang atau membayar
    tagihan mereka atau memulai bisnis yang baik? Kamu
    skor kredit yang rendah, sulit untuk mendapatkan dana dari
    bank lokal dan lembaga keuangan lainnya. hubungi kami melalui: acecashxpress27@gmail.com


    perusahaan menawarkan tingkat 2% selama periode ini
    seperti yang kita mempersiapkan diri untuk menyambut kelahiran Yesus Kristus,
    Kami menawarkan Anda kesempatan ini untuk membuat Anda merayakan
    Natal ini dengan cara yang indah dengan keluarga Anda,
    jadi kami mengundang Anda untuk mengisi formulir aplikasi pinjaman dan
    kembali ke kita sehingga waktu ini Natal akan
    merayakan dengan cara yang mulia.

    Formulir aplikasi pinjaman, mengisinya dan pulang

    Nama pemohon:
    Telepon:
    Usia:
    Jumlah yang diperlukan sebagai pinjaman:
    Lamanya:
    Kami bersertifikat, dapat dipercaya, handal, efisien, cepat dan
    dinamis. Hubungi kami hari ini
    Terima kasih dan Tuhan memberkati Anda.

    ReplyDelete
  38. halo semua kita Dewi Ahmad pemberi pinjaman perusahaan pinjaman dapat diandalkan dan dipercaya selama lebih dari 46 tahun di bidang pinjaman yang Anda seorang pengusaha yang Anda pedagang atau Anda memiliki perusahaan yang yang untuk memperbesar pantai atau Anda memiliki mimpi untuk membangun kredit Anda bisnis, akan ketidakstabilan keuangan benar atau Anda di mana menolak pinjaman oleh bank kemudian mencari tahu sebagai Dewi Ahmad lender menawarkan pinjaman dari semua jenis pada tingkat yang paling menarik dari 2% untuk semua jenis kredit dan ke setiap tempat di dunia dan kami memberikan out hingga 5 miliar dari mata uang di dunia jangan lewatkan kesempatan ini untuk mencapai impian keuangan Anda hanya dengan tingkat bunga 2% dan dewi pemberi pinjaman akan memberikan mimpi keuangan Anda menjadi kenyataan hubungi kami hari ini untuk aplikasi pinjaman Anda di (Dewiahmad.loanfirm@gmail.com) untuk formulir aplikasi pinjaman Anda hari ini dan akan mendapatkan setiap hal yang dilakukan dalam waktu kurang dari 24 jam terima kasih untuk dukungan Anda Tuhan memberkati Anda

    ReplyDelete
  39. Hello

    Adakah anda memerlukan pinjaman atau pembiayaan apa-apa jenis? Telah ditolak oleh bank anda kerana kredit yang buruk? Adakah anda mempunyai bil yang tidak dibayar atau dalam hutang? Kami mempunyai jadual pembayaran balik yang baik dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%. Untuk maklumat lanjut, hubungi kami secara langsung melalui e-mel: REMY.CREDIT111@gmail.com, jenis perkhidmatan pinjaman kami, kami memberikan keluar

    borang permohonan pinjaman

    Nama pemohon: ____________________
    Jumlah Pinjaman yang diminta: __________________
    Tempoh Pinjaman: _________________
    Tujuan pinjaman: _______________________
    Alamat pemohon: _________________
    Pekerjaan: __________________________
    Bandar: ___________________________
    Negeri: __________________________
    Negara: __________________________
    Jantina: _____________________
    Umur: ________________________
    memohon pinjaman sebelum ...........
    Nombor telefon:___________________________________
    Hubungi: E-mel: REMY.CREDIT111@gmail.com

    ReplyDelete
  40. .
    hello saudara kita yang kekasih dan adik sila berhati-hati bagaimana anda memohon pinjaman di internet kerana hampir pemberi pinjaman di internet adalah semua palsu dan orang-orang yang memberi keterangan adalah testifiers semua palsu yang adalah kerja tangan orang-orang yang sama yang membuat tuntutan untuk menjadi pemberi pinjaman tetapi hanya untuk merobek orang yang memerlukan bantuan wang keras mendapatkan mereka i adalah mangsa kepada kebanyakan peminjam palsu dan i adalah satu penipuan lebih RM15,000 kerana saya adalah memerlukan wang untuk membayar hutang saya dan untuk meningkatkan perniagaan saya lagi i Surfer sakit banyak dengan kaum yang palsu yang mendakwa diri mereka sebagai pemberi pinjaman sehingga i adalah memperkenalkan kepada ibu Dewi Ahmad dengan seorang kawan reza cindy saya yang memberitahu saya bagaimana dia mendapat pinjaman beliau dari ibu syarikat Dewi Ahmad yang kemudian saya dihubungi ibu tetapi masih takut di dalam saya kerana pengalaman masa lalu saya dan i mengelakkan menjadi mangsa kepada ini peminjam palsu dan kawan saya bahawa dia mendapat pinjaman dari dirinya dan saya boleh melihat bukti dalam dia dan menunjukkan kepada saya bukti yang pinjaman beliau adalah memindahkan kepada beliau dan saya memohon borang permohonan pinjaman dan dalam masa kurang 24 jam i mendapat pinjaman saya pinjaman saya ia adalah seperti mimpi untuk saya tidak pernah percaya bahawa terdapat sebarang pemberi pinjaman pinjaman benar dalam internet tetapi hari ini ibu Dewi Ahmad telah menamatkan ketidakstabilan kewangan saya dan sekarang saya dan keluarga saya hidup bahagia sebab itulah saya membuat keputusan untuk membuat kesaksian ini supaya anda orang yang kita berhati-hati tentang bagaimana anda memohon pinjaman kerana hampir semua pemberi pinjaman semua ini adalah palsu supaya saudara dan kakak jika anda memerlukan pinjaman sila buat tidak tergesa-gesa kesilapan sekarang dan menghubungi ibu Dewi Ahmad sekarang di melalui dewiahmad.loanfirm@gmail.com e-mel kini anda juga boleh hubungi saya di lisaivan070@gmail.com
    terima kasih dan Tuhan memberkati anda semua

    ReplyDelete
  41. Aku indriaty manirjo, saya ingin bersaksi pekerjaan yang baik dari Allah dalam hidup saya kepada orang-orang saya yang mencari untuk pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata, karena ekonomi yang buruk di beberapa negara. Apakah mereka orang yang mencari pinjaman di antara kamu? Maka Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan di sini di internet, tetapi mereka masih asli sekali di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah menjadi korban dari suatu 6-kredit pemberi pinjaman penipuan, saya kehilangan begitu banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Aku hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari utang saya sendiri, sebelum aku rilis dari penjara dan teman yang saya saya menjelaskan situasi saya kemudian memperkenalkan saya ke perusahaan pinjaman reliabl yang MAGRETSPENCERLOANCOMPANY. Saya mendapat pinjaman saya Rp850,000,000 dari MAGRETSPENCERLOANCOMPANY sangat mudah dalam 24 jam yang saya diterapkan, Jadi saya memutuskan untuk berbagi pekerjaan yang baik dari Allah melalui MAGRETSPENCERLOANCOMPANY dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat Anda jika Anda membutuhkan pinjaman Anda lebih baik kontak MAGRETSPENCERLOANCOMPANY. menghubungi mereka melalui email:. (magretspencerloancompany@gmail.com)
    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (indriatymanirjo010@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman.

    ReplyDelete
  42. Halo Setiap Satu, nama saya wanita Jane alice dari Indonesia, dan saya bekerja dengan bersatu bangsa kompensasi, dan kami telah mendengar dan juga membuat pinjaman dari perusahaan pinjaman, saya cepat ingin menggunakan media ini untuk memperingatkan seluruh Indonesia yang mencari pinjaman di internet sangat berhati-hati untuk tidak jatuh di tangan scammers dan fraudstars, ada banyak lender kredit palsu di sini di internet dan beberapa dari mereka adalah asli dan nyata, aku ingin meluncur kesaksian tentang bagaimana Tuhan menuntun saya untuk pemberi pinjaman dan Pinjaman nyata genue telah mengubah hidup saya dari rumput rahmat, setelah saya telah tertipu oleh beberapa pemberi pinjaman kredit di sini di internt, saya kehilangan banyak uang untuk membayar biaya pendaftaran, isurance, pajak, dan setelah pembayaran saya masih tidak mendapatkan saya pinjaman. Setelah berbulan-bulan mencoba untuk mendapatkan pinjaman di internet dan jumlah scammed kali uang tanpa mendapatkan pinjaman dari perusahaan mereka sehingga saya menjadi begitu putus asa dalam mendapatkan pinjaman dari online genue kredit pemberi pinjaman yang tidak akan meningkatkan rasa sakit saya, jadi saya memutuskan untuk menghubungi seorang teman saya yang baru-baru mendapat pinjaman online, kita membahas kesimpulan kita tentang masalah dan dia bercerita tentang seorang wanita yang disebut Mr Dangote yang merupakan CEO dari Dangote Pinjaman Perusahaan. Jadi saya diterapkan untuk jumlah pinjaman (Rp400,000,000) dengan tingkat bunga rendah 2%, tidak merawat usia saya, karena saya mengatakan kepadanya apa yang saya ingin menggunakan uang itu untuk membangun bisnis dan pinjaman saya disetujui dengan mudah tanpa stres dan semua persiapan dilakukan pada transfer kredit dan dalam waktu kurang dari 24 jam setelah pendaftaran pinjaman, sudah disimpan ke bank dan mimpi saya datang melalui. Jadi saya ingin saran yang membutuhkan genue panggilan pinjaman cepat sekarang email di Dangotegrouploandepartment@gmail.com. dia tidak tahu bahwa aku melakukan ini. Saya berdoa agar Tuhan memberkati dia untuk hal-hal baik yang telah dilakukan dalam hidup saya. Anda juga dapat menghubungi saya di ladyjanealice@gmail.com hari yang indah lebih info..

    ReplyDelete
  43. Bagaimana kabarmu, nama saya Muthia fadlika di medan, ibu christian yang mempunyai menderita banyak dalam perjalanan hidup saya, saya cepat ingin menggunakan media ini untuk memberi amaran kepada seluruh Indonesia yang mencari pinjaman di internet sangat berhati-hati untuk tidak jatuh di tangan penipu dan fraudstars, ada banyak peminjam palsu kredit di sini di internet dan beberapa dari mereka yang asli, saya ingin meluncur kesaksian bagaimana Tuhan mengarahkan saya ke pemberi pinjaman dan genue pinjaman sebenar yang telah mengubah hidup saya dari rumput rahmat, selepas saya telah tertipu oleh beberapa pemberi pinjaman kredit di sini di internet di laman web ini, saya kehilangan banyak wang untuk membayar yuran pendaftaran, insurans, kos pengangkutan, cukai, dan setelah pembayaran saya masih tidak mendapat pinjaman saya. Setelah berbulan-bulan cuba untuk mendapatkan pinjaman di internet dan jumlah scammed kali wang tanpa mendapatkan pinjaman dari pemberi pinjaman bahawa saya menjadi begitu putus asa dalam mendapatkan pinjaman dari pemberi pinjaman kredit genue dalam talian yang tidak akan meningkatkan rasa sakit saya, itu sukar masa bagi saya kerana, saya punya banyak mengganggu dan saudara, anak-anak dan ibu dan suami yang sakit untuk mengambil dari, dengan semua cabaran, saya berpuasa dan berdoa banyak yang Tuhan menghantar saya pembantu saya, selepas tiga minggu jadi saya memutuskan untuk hubungi rakan saya Nurul yang baru- baru mendapat pinjaman dalam talian, kita membincangkan kesimpulan kita tentang masalah dan dia mengatakan kepada saya tentang suatu syarikat dari kerajaan od saudi arabia di AASIMAHA timur Adila pinjaman syarikat tengah yang membantu banyak orang di kawasan saya, saya memohon untuk jumlah pinjaman (Rp530,000,000) dengan tingkat bunga rendah daripada 1%, tidak merawat usia saya, kerana saya mengatakan apa yang saya ingin menggunakan wang itu untuk membina perniagaan dan pinjaman saya diluluskan dengan mudah tanpa stres dan semua persiapan yang dilakukan pada pemindahan kredit dan dalam masa kurang dari 3 jam selepas pendaftaran pinjaman, itu disimpan ke bank dan impian saya datang melalui pada 3 Disember 2016. saya belajar untuk tidak pernah giveup perjuangan hidup, jadi saya ingin cadangan yang memerlukan genue pinjaman segera memanggil dia sekarang email di (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com) syarikat tidak tahu bahawa saya melakukan ini. Saya berdoa agar Tuhan memberkati dia untuk hal-hal baik yang telah dilakukan dalam hidup saya. Anda juga boleh menghubungi saya di (muthiafadlika2020@gmail.com) untuk info lebih lanjut. saya sekarang punya cukup wang untuk merayakan christmax dan akhir tahun menjadi 2017, saya berharap anda bahagia christmax dan tahun baru di muka

    ReplyDelete
  44. Hello semua,

    Saya seorang pemberi pinjaman swasta, i menawarkan pinjaman pada kadar 2% ini adalah syarikat yang sah dengan penghormatan dan perbezaan kami bersedia untuk membantu anda dalam apa-apa masalah kewangan yang anda kami menawarkan semua jenis pinjaman jadi jika anda berminat dalam tawaran pinjaman ini sila hubungi kami di e-mel kami: (anggadiman1@gmail.com)

    Juga menyediakan butiran berikut supaya kita boleh meneruskan dengan pinjaman serta-merta.

    Nama:
    Jumlah yang diperlukan:
    jangka masa:
    negara:
    Tujuan pinjaman:
    Pendapatan bulanan:
    Nombor telefon:

    Hubungi kami dengan butiran di atas pada e-mel kami: anggadiman1@gmail.com

    Salam kepada anda semua.

    ReplyDelete
  45. Aku Widya Okta, saya ingin bersaksi pekerjaan yang baik dari Allah dalam hidup saya kepada orang-orang saya yang mencari untuk pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata, karena ekonomi yang buruk di beberapa negara. Apakah mereka orang yang mencari pinjaman di antara kamu? Maka Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan di sini di internet, tetapi mereka masih asli sekali di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah menjadi korban dari suatu 6-kredit pemberi pinjaman penipuan, saya kehilangan begitu banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Aku hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari utang saya sendiri, sebelum aku rilis dari penjara dan teman yang saya saya menjelaskan situasi saya kemudian memperkenalkan saya ke perusahaan pinjaman dapat diandalkan yang SANDRAOVIALOANFIRM. Saya mendapat pinjaman saya Rp900,000,000 dari SANDRAOVIALOANFIRM sangat mudah dalam 24 jam yang saya diterapkan, Jadi saya memutuskan untuk berbagi pekerjaan yang baik dari Allah melalui SANDRAOVIALOANFIRM dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat Anda jika Anda membutuhkan pinjaman Anda lebih baik kontak SANDRAOVIALOANFIRM. menghubungi mereka melalui email:. (Sandraovialoanfirm@gmail.com)
    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (widyaokta750@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman.

    ReplyDelete
  46. aasamalekum, adakah anda memerlukan pinjaman, melakukan memerlukan pinjaman segera, adakah anda memerlukan pinjaman cepat, adakah anda memerlukan pinjaman peribadi, adakah anda memerlukan pinjaman yang besar, adakah anda memerlukan pinjaman perniagaan, Adakah anda memerlukan pinjaman untuk pelaburan terlebih dahulu, adakah anda memerlukan pinjaman jangka panjang, adakah anda memerlukan pinjaman jangka pendek, adakah anda mendapatkan pinjaman tidak bercagar, membayar pinjaman hari yang anda perlukan, adakah anda memerlukan hari yang buruk pinjaman, keseluruhan pinjaman ibu negeri yang saya perlukan, adakah anda mahu pinjaman kereta, adakah anda mahu Morgage pinjaman, adakah anda mahu pinjaman bercagar, adakah anda mahu pinjaman rumah, Kemudian firma pinjaman yang membawa kembali kita pakej yang serendah 1%, pinjaman tanpa faedah, anda bebas untuk mendapatkan anda pinjaman cepat, untuk merealisasikan matlamat anda pada tahun baru ini, semoga allah memberkati anda, inshaillah
    e-mel kenalan <(aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com)
      DAPATKAN SEGERA ANDA, ANDA MENDAPAT PINJAMAN CEPAT DAN BESAR

    ReplyDelete
  47. Halo, nama saya Sulis Susanti dari Indonesia, saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan di sini di internet, tetapi mereka masih yang asli di perusahaan pinjaman palsu.
    Beberapa bulan yang lalu saya tegang finansial dan putus asa, aku jatuh korban penipuan oleh beberapa perusahaan pinjaman online, karena saya perlu sebuah perusahaan pinjaman yang jujur.

    Aku hampir menyerah, tidak sampai saya mencari nasihat dari seorang teman yang kemudian mengarahkan saya untuk pemberi pinjaman pinjaman yang sangat handal JOY WILSON LOAN FIRM, yang meminjamkan pinjaman tanpa jaminan dari 750 juta rupiah dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau stres pada tingkat bunga rendah dari 2%. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah pinjaman yang saya diterapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, karena saya berjanji bahwa saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa stres.

    Saya ingin Anda yakin dan percaya diri bahwa ini adalah asli karena saya memiliki semua bukti pengolahan pinjaman ini termasuk kartu id, dokumen perjanjian pinjaman dan semua kertas kerja. Saya percaya Ibu Joy Wilson sepenuh hati karena dia telah benar-benar membantu dalam hidup saya. Anda sangat beruntung memiliki kesempatan untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman apapun, silahkan hubungi perusahaan melalui email: (joywilsonloanfirm@gmail.com)
    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (sulissusanti971@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman

    ReplyDelete
  48. Adakah anda memerlukan pinjaman pada kadar yang sangat rendah 2%? kita beri rumah
    pinjaman, pinjaman perniagaan apa-apa jenis pinjaman yang berminat, Hubungi kami melalui e-mel: arnoidweman@gmail.com untuk maklumat lanjut

    ReplyDelete
  49. media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman sangat berhati-hati karena ada scamers dan curang di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu saya secara finansial tegang dan putus asa ketika toko saya mendapat dibakar, saya pergi ke bank saya tidak memenuhi syarat untuk pinjaman saya scammed oleh beberapa pemberi pinjaman dan serikat kredit online. Saya hampir kehilangan harapan sampai seorang teman saya merujuk saya ke pemberi pinjaman sangat handal yang disebut pinjaman tanpa jaminan AASIMAHA Adila AHMED PINJAMAN FIRM sebesar Rm 250 juta dalam waktu kurang dari 14 jam tanpa tekanan atau stres pada tingkat bunga hanya 1%. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah i diterapkan untuk dikirim langsung ke rekening saya tanpa penundaan. Karena saya berjanji saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres dan belajar lession dari kesalahan mereka. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman apapun, silahkan hubungi {aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com} Anda dapat juga menghubungi saya di emai saya {jurjanibude0811@gmail.com}

    ReplyDelete
  50. Adakah anda memerlukan bantuan kewangan? Adakah anda mencari dana untuk membayar kredit dan hutang? Kami memberi pinjaman dengan kadar faedah 2% Sila hubungi kami untuk maklumat lanjut: larryellisonfinance@gmail.com

    E-mel: larryellisonfinance@gmail.com

    ReplyDelete
  51. aasalamaluikum, saya ialah syahir neni, ibu muslim dari Kuching, Sarawak Kuching dewan bandar utara di malaysia, saya mahu menggunakan medium ini untuk memberi amaran kepada semua pencari pinjaman perlu berhati-hati kerana terdapat penipu di blog ini. i bodoh di sini di laman web ini pada tahun lepas saya dari segi kewangan ke bawah, dan dalam keadaan terdesak, saya telah ditipu oleh peminjam banyak palsu di blog ini. Saya telah hampir berputus asa sehingga saya pergi di televisyen mengenai syarikat yang pesat berkembang firma pinjaman dipercayai bernama Devya Ajjaade rumah kredit yang mengesahkan saya pinjaman tidak bercagar Rm 579,000 pada kadar yang sangat rendah 1% dalam 4 jam tanpa tekanan dan kelewatan, mereka sangat cepat dan cepat untuk menyampaikan dana dengan caj pemindahan dan bayaran pendaftaran seperti yang lain di blog ini. ia akan menarik minat anda untuk mengetahui bahawa saya mendapat pinjaman saya pada 5 Januari 2017, kini saya mempunyai cadangan perniagaan saya bekerja sekarang jika anda perlukan, besar, tulen kenalan pinjaman pelaburan yang cepat melalui: ((devyajjaade.loanfirm@gmail.com )), anda perlu tahu bahawa firma itu tidak tahu memberi keterangan im dalam media, im sangat gembira untuk melakukan ini, e-mel saya adalah (nenisyahir@gmail.com) boleh allah memberkati dan memakbulkan doa anda pada tahun ini seperti saya

    ReplyDelete
  52. Saya Widaya Tarmuji, saya menggunakan waktu ini untuk memperingatkan semua rekan saya INDONESIANS. yang telah terjadi di sekitar mencari pinjaman, Anda hanya harus berhati-hati. satu-satunya tempat dan perusahaan yang dapat menawarkan pinjaman Anda adalah TRACY MORGAN LOAN FIRM. Saya mendapat pinjaman saya dari mereka. Mereka adalah satu-satunya pemberi pinjaman yang sah di internet. Lainnya semua pembohong, saya menghabiskan hampir 32 juta di tangan pemberi pinjaman palsu.

    Tapi Tracy Morgan memberi saya mimpi saya kembali. Ini adalah alamat email yang sebenarnya mereka: tracymorganloanfirm@gmail.com. Email pribadi saya sendiri: widayatarmuji@gmail.com. Anda dapat berbicara dengan saya kapan saja Anda inginkan. Terima kasih semua untuk mendengarkan permintaan untuk saran saya. hati-hati

    ReplyDelete
  53. Halo, saya bernama BAMBANG LARRY. Saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman sangat berhati-hati karena ada penipuan di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu saya secara finansial tegang, dan karena putus asa, saya telah scammed oleh beberapa lender online. Aku hampir kehilangan harapan sampai seorang teman saya merujuk saya ke pemberi pinjaman sangat handal bernama HARTFORD FINANCIAL SERVICE yang meminjamkan pinjaman tanpa jaminan dari Rp600.juta dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau stres dengan tingkat bunga hanya 1.5%. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah i diterapkan untuk dikirim langsung ke rekening saya tanpa penundaan. Karena itu saya berjanji saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa stres. Jadi jika Anda membutuhkan setiap pinjaman apapun, menghubunginya via email nya: hartfordfinancialservice@gmail.com
    Anda juga dapat menghubungi saya di email saya burgerlarry22@gmail.com
    Sekarang, semua saya lakukan adalah mencoba untuk bertemu dengan pembayaran pinjaman saya yang saya kirim langsung ke rekeningnya bulanan.

    ReplyDelete
  54. Hello Semua orang
    syarikat IRENE FERNANDEZ Pinjaman kembali di sini dan kini memberi pinjaman untuk semua jenis aktiviti pada tahun 2017 dan pinjaman ini untuk memulakan tahun baru. Anda memerlukan pinjaman segera untuk membersihkan hutang anda atau anda memerlukan pinjaman modal untuk meningkatkan perniagaan anda? Adakah anda pernah ditolak oleh bank dan agensi kewangan yang lain? Anda memerlukan penyatuan atau gadai janji pinjaman?
    Kami berada di sini untuk memberi semua masalah kewangan anda, kami meminjam wang kepada orang yang memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit yang buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil-bil, dan untuk melabur dalam perniagaan pada kadar faedah yang rendah sebanyak 2%. julat pinjaman kami dari 20,000 Ringgit 50, 000,000.00, Ringgit juga kita meminjam dalam dolar, Rupiah dan mana-mana mata wang lain pilihan anda.

    Hubungi kami hari ini melalui e-mel; (irenegironfernandez@gmail.com) untuk memohon.

    ReplyDelete
  55. Halo, nama saya hendi didi. Saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman sangat berhati-hati karena ada penipuan di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu saya tegang finansial, dan putus asa, saya telah menipu oleh beberapa pemberi pinjaman secara online, saya hampir kehilangan harapan sampai seorang teman saya di Medan merujuk saya ke pemberi pinjaman sangat handal untuk meminjamkan bernama pinjaman tanpa jaminan Mrs Devya Ajjaade dari Rp 853 juta dalam waktu kurang dari 2 jam tanpa penundaan pada tingkat bunga hanya 1%. Saya sangat terkejut ketika saya mendapat peringatan di ponsel saya saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa nomor saya diterapkan untuk dikirim langsung ke rekening saya tanpa penundaan, karena itu saya berjanji saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa masalah. jadi jika Anda memerlukan pinjaman cepat, pinjaman besar dan pribadi apapun, menghubunginya melalui email: ^^^^devyajjaade.loanfirm@gmail.com^^^^^
    untuk pertanyaan kontak saya adalah (hendidi01@gmail.com)

    ReplyDelete
  56. Ocean Pemberi Pinjaman dan Gadai Janji Terhad Kecil dan Jumlah Besar Pinjaman Pada 2%.

    Hello memohon pinjaman untuk membiayai perniagaan anda, Kami menawarkan pinjaman peribadi,
      pinjaman komersial dan peribadi dengan kadar faedah yang sangat rendah serendah 2% dalam satu tahun kepada 30 tahun tempoh pembayaran balik mana-mana sahaja di dunia. Kami menawarkan pinjaman antara 1000 kepada mana-mana jumlah yang anda meminta, hubungi kami hari ini Email; oceanfmortgages@gmail.com

    +447087694046

    ReplyDelete
  57. Hello,
    Ini adalah untuk memaklumkan kepada orang ramai bahawa Puan Precious Ovia, pemberi pinjaman pinjaman peribadi mempunyai membuka peluang kewangan untuk semua orang yang memerlukan apa-apa bantuan kewangan. Kami memberi pinjaman pada kadar 2% kadar faedah kepada individu, syarikat dan syarikat-syarikat di bawah terma dan syarat yang jelas dan mudah difahami. hubungi kami hari ini melalui e-mel di: (preciousovia39@gmail.com)

    ReplyDelete
  58. Hello, semua orang, sila, saya cepat ingin menggunakan media ini untuk berkongsi kesaksian saya bagaimana Tuhan mengarahkan saya kepada pemberi pinjaman kredit yang benar-benar mengubah hidup saya kemiskinan dengan seorang wanita kaya dan kini saya mempunyai kehidupan yang sihat tanpa tekanan dan kewangan kesukaran,

     Selepas berbulan-bulan cuba untuk mendapatkan pinjaman di internet dan saya telah ditipu sebanyak 400 juta saya menjadi begitu terdesak dalam mendapatkan pinjaman daripada pemberi pinjaman dalam talian adalah legit dalam kredit dan tidak akan meningkatkan kesakitan saya, jadi saya memutuskan untuk beralih kepada rakan saya untuk mendapatkan nasihat tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman dalam talian, kita bercakap mengenainya dan kesimpulan kami memberitahukan kepadanya tentang seorang wanita yang bernama Puan Theresa yang juga Ketua Pegawai Eksekutif Theresa Loan.Company

     Saya memohon untuk jumlah pinjaman (800 juta) dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%, jadi pinjaman yang diluluskan dengan mudah tanpa tekanan dan semua persiapan dibuat pada pindahan kredit, disebabkan oleh hakikat bahawa ia tidak memerlukan cagaran untuk pemindahan pinjaman, saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sijil perjanjian lesen daripada mereka untuk memindahkan kredit saya dan dalam masa kurang daripada dua jam wang pinjaman itu telah didepositkan ke dalam akaun bank saya.

    Saya fikir ia adalah jenaka sehingga saya menerima panggilan daripada bank saya bahawa akaun saya telah dikreditkan dengan jumlah 800 juta. Saya amat gembira kerana akhirnya Tuhan menjawab doa saya dengan pesanan pemberi pinjaman saya dengan kredit sebenar saya, yang boleh memberikan keinginan hati saya.

    Terima kasih kepada Puan Theresa untuk membuat adil hidup saya, jadi saya cadangkan sesiapa yang berminat dalam mendapatkan pinjaman untuk sila hubungi Cik Theresa melalui e-mel Theresaloancompany@gmail.com untuk maklumat lanjut mengenai bagaimana untuk mendapatkan pinjaman anda,

    Jadi terima kasih banyak untuk masa yang anda luangkan untuk membaca tentang kejayaan saya dan saya berdoa Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam kehidupan anda.
    Saya menamakan martini, anda boleh hubungi saya untuk lebih banyak rujukan melalui e-mel saya: martinimarais1986@gmail.com atau fatma melalui feyzilfatma@gmail.com. terima kasih

    ReplyDelete
  59. Hello, semua orang, sila, saya cepat ingin menggunakan media ini untuk berkongsi kesaksian saya bagaimana Tuhan mengarahkan saya kepada pemberi pinjaman kredit yang benar-benar mengubah hidup saya kemiskinan dengan seorang wanita kaya dan kini saya mempunyai kehidupan yang sihat tanpa tekanan dan kewangan kesukaran,

     Selepas berbulan-bulan cuba untuk mendapatkan pinjaman di internet dan saya telah ditipu sebanyak 400 juta saya menjadi begitu terdesak dalam mendapatkan pinjaman daripada pemberi pinjaman dalam talian adalah legit dalam kredit dan tidak akan meningkatkan kesakitan saya, jadi saya memutuskan untuk beralih kepada rakan saya untuk mendapatkan nasihat tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman dalam talian, kita bercakap mengenainya dan kesimpulan kami memberitahukan kepadanya tentang seorang wanita yang bernama Puan Theresa yang juga Ketua Pegawai Eksekutif Theresa Loan.Company

     Saya memohon untuk jumlah pinjaman (800 juta) dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%, jadi pinjaman yang diluluskan dengan mudah tanpa tekanan dan semua persiapan dibuat pada pindahan kredit, disebabkan oleh hakikat bahawa ia tidak memerlukan cagaran untuk pemindahan pinjaman, saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sijil perjanjian lesen daripada mereka untuk memindahkan kredit saya dan dalam masa kurang daripada dua jam wang pinjaman itu telah didepositkan ke dalam akaun bank saya.

    Saya fikir ia adalah jenaka sehingga saya menerima panggilan daripada bank saya bahawa akaun saya telah dikreditkan dengan jumlah 800 juta. Saya amat gembira kerana akhirnya Tuhan menjawab doa saya dengan pesanan pemberi pinjaman saya dengan kredit sebenar saya, yang boleh memberikan keinginan hati saya.

    Terima kasih kepada Puan Theresa untuk membuat adil hidup saya, jadi saya cadangkan sesiapa yang berminat dalam mendapatkan pinjaman untuk sila hubungi Cik Theresa melalui e-mel Theresaloancompany@gmail.com untuk maklumat lanjut mengenai bagaimana untuk mendapatkan pinjaman anda,

    Jadi terima kasih banyak untuk masa yang anda luangkan untuk membaca tentang kejayaan saya dan saya berdoa Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam kehidupan anda.
    Saya menamakan martini, anda boleh hubungi saya untuk lebih banyak rujukan melalui e-mel saya: martinimarais1986@gmail.com atau fatma melalui feyzilfatma@gmail.com. terima kasih

    ReplyDelete
  60. Adakah anda fikir untuk mendapatkan pinjaman? Anda serius yang memerlukan pinjaman segera untuk memulakan perniagaan anda sendiri? Adakah anda dalam hutang? Ini adalah peluang anda untuk mencapai keinginan anda, kami memberi pinjaman peribadi, pinjaman perniagaan dan pinjaman korporat dan semua jenis pinjaman dengan faedah 2% untuk maklumat lanjut hubungi kami melalui e-mel (CindyMoore8182@gmail.com)

    ReplyDelete
  61. Hello kawan-kawan saya dan keluarga, sila Saya mahu anda semua untuk berhati-hati di internet. Saya akan menasihati anda untuk tidak memohon pinjaman di internet kerana tidak semua daripada mereka yang sebenar, mereka adalah satu penipuan, mereka akan meminta anda untuk menghantar wang untuk pendaftaran, pemindahan, kos insurans dan masih anda tidak akan mendapatkan pinjaman anda, mereka semua pencuri. Saya telah menjadi mangsa dalam pemberi pinjaman yang berbeza di sini dan saya menghantar jumlah pelukan wang kerana saya benar-benar mahu mendapatkan pinjaman ini dan saya percaya mereka pada mulanya, tetapi selepas membayar yuran, i tidak mendapat pinjaman daripada mereka. Anda perlu berhati-hati supaya anda tidak akan tertipu seperti saya, jika anda benar-benar mahu untuk memohon pada pinjaman di internet, hanya ada satu pemberi pinjaman pinjaman yang saya percaya begitu banyak kerana selepas saya cuba beberapa tempat-tempat dan saya telah ditipu, Saya begitu banyak dalam kesakitan kerana saya mempunyai hutang untuk membayar, jadi rakan saya di pejabat membantu saya keluar untuk mencari pemberi pinjaman pinjaman sebenar dan sah dan kami mendapati pemberi pinjaman yang Esther Jones peminjam, dan kami digunakan dalam firma itu, kawan saya adalah orang yang membantu saya untuk mematuhi semua peraturan dan peraturan dan kepada Allah menjadi Glory, saya mendapat pinjaman daripada syarikat kira-kira 422 juta Rupiah. jadi jika anda memerlukan pinjaman anda perlu menghubungi Esther Jones Peminjam dan ikut peraturan dan saya memberi jaminan kepada anda bahawa anda akan mendapat pinjaman anda dalam masa kurang daripada 24 jam, anda boleh menghubungi mereka di e-mel, estherjones.lenders@gmail. com.

    Anda masih boleh hubungi saya di e-mel saya di yulia.suryanto@gmail.com

    ReplyDelete
  62. HARI BAIK SEMUA ORANG,,

    TESTIMONI MENGENAI BAGAIMANA SAYA MENDAPAT PINJAMAN DARI PINJAMAN SEBENAR DAN TULEN
    SYARIKAT YANG DIKENALI SEBAGAI SYARIKAT PINJAMAN JOSE LUIS. SAYA SANGAT GEMBIRA HARI
    DAN TUHAN MEMBERKATI JOSE LUIS PINJAMAN SYARIKAT.
    ,
    Nama saya ialah Lady Husin saya dari Brunei Darussalam saya berkahwin, saya telah mencari sebuah syarikat pinjaman yang tulen dalam tempoh 5 bulan
    Semua yang saya dapat adalah banyak penipuan yang membuat saya untuk mempercayai mereka dan pada akhir
    hari ini, mereka mengambil wang saya tanpa memberi apa-apa sebagai balasan, Semua
    harapan saya telah hilang, saya menjadi keliru dan kecewa, saya mendapati ia sangat
    sukar untuk memberi makan keluarga saya, saya tidak mahu mempunyai apa-apa saja
    dengan syarikat pinjaman di internet, jadi saya pergi untuk meminjam sedikit wang daripada satu
    kawan, saya memberitahu dia semua yang berlaku dan dia berkata dia boleh membantu saya, yang
    dia tahu sebuah syarikat pinjaman yang boleh membantu saya dengan apa-apa amaun pinjaman
    diperlukan oleh saya dengan kadar faedah yang sangat rendah sebanyak 2%, bahawa beliau hanya mendapat satu
    pinjaman daripada mereka, dia diarahkan saya tentang bagaimana untuk memohon pinjaman, saya
    hanya kerana dia memberitahu saya, saya memohon dengannya pada
    E-mel: (joseluisloans@gmail.com)
    Anda juga boleh menambah mereka pada
    (whatsaap +2348028425633), saya tidak percaya tetapi saya mencuba dan saya
    terkejut besar saya mendapat pinjaman dalam tempoh 24 jam, saya tidak dapat percaya,
    Saya berasa gembira dan kaya lagi dan saya saya mengucapkan terima kasih kepada Allah bahawa pinjaman tersebut
    Syarikat-syarikat seperti ini masih wujud atas penipuan ini serata tempat,
    Sila saya nasihatkan semua orang di luar sana yang memerlukan pinjaman untuk
    pergi untuk
    (joseluisloans@gmail.com) mereka tidak akan gagal, dan
    hidup anda akan berubah seperti yang saya lakukan. Cepat hubungi JOSE LUIS pinjaman
    Syarikat hari ini dan mendapatkan pinjaman daripada mereka, Tuhan memberkati JOSE LUIS
    Syarikat pinjaman
    untuk tawaran pinjaman sebenar mereka.
    Pastikan anda menghubungi JOSE LUIS Loan untuk pinjaman anda kerana
    Saya mendapat pinjaman saya berjaya daripada Syarikat ini tanpa tekanan.

    ReplyDelete
  63. Memohon Pinjaman segera dan Gadai janji, telah anda pernah ditolak terus-menerus oleh bank-bank dan institusi kewangan lain, Kami di Tawaran COVENTRYLETON PINJAMAN SYARIKAT pinjaman daripada 1,000 hingga 100,000.000.000 anda perlu 18years dan ke atas untuk memohon, membalas kini melalui e-mel coventryletonloancoperation@gmail.com untuk maklumat lanjut.

    KAMI MENAWARKAN jenis-jenis JUMLAH PINJAMAN:
    * Pinjaman Penyatuan Hutang
    * Pinjaman Perniagaan
    *Pinjaman peribadi
    * Pinjaman Perumahan
    * Kewangan Kereta
    * Pinjaman Commercial
    * Pinjaman Pelaburan
    NOTA: Kami memberikan anda pinjaman dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 3% dan pinjaman jangka masa 1 hingga 25 tahun untuk membayar balik pinjaman. kenalan e-mel:
    coventryletonloancoperation@gmail.com Jika anda mempunyai mana-mana masalah di atas, hubungi kami sekarang untuk mendapatkan bantuan

    ReplyDelete
  64. Hello,
    Saya Puan Olivia Daniel, pemberi pinjaman pinjaman swasta yang memberikan pinjaman peluang seumur hidup. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membayar hutang anda atau anda memerlukan pinjaman untuk meningkatkan perniagaan anda? Anda telah ditolak oleh bank-bank dan institusi kewangan lain? Adakah anda memerlukan pinjaman penyatuan atau gadai janji? mencari lebih banyak kerana kita berada di sini untuk membuat semua masalah kewangan anda satu perkara yang telah lalu. Kami memberikan pinjaman dana kepada individu yang memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit yang buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil, untuk melabur dalam perniagaan pada kadar 2%. Saya mahu menggunakan medium ini untuk memberitahu anda bahawa kami memberikan bantuan yang boleh dipercayai dan benefisiari dan akan bersedia untuk menawarkan pinjaman. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel di:
    (Oliviadaniel93@gmail.com)


    DATA PERMOHONAN

    1) Nama Penuh:
    2) Negara:
    3) Alamat:
    4) Negeri:
    5) Seks:
    6) Status perkahwinan:
    7) Pekerjaan:
    8) Nombor telefon:
    9) Kedudukan Semasa di tempat kerja:
    10) Pendapatan bulanan:
    11) Jumlah Pinjaman yang diperlukan:
    12) Tempoh Pinjaman:
    13) Tujuan pinjaman:
    14) Agama:
    15) Adakah anda memohon sebelum:
    16) Tarikh lahir:
    Terima kasih,

    ReplyDelete
  65. Adakah anda fikir untuk mendapatkan pinjaman? Anda serius yang memerlukan pinjaman segera untuk memulakan perniagaan anda sendiri? Adakah anda dalam hutang? Ini adalah peluang anda untuk mencapai keinginan anda, kami memberi pinjaman peribadi, pinjaman perniagaan dan pinjaman korporat dan semua jenis pinjaman dengan faedah 2% untuk maklumat lanjut hubungi kami melalui e-mel (fredmanti@gmail.com)

    ReplyDelete
  66. Faithlovechrityloanfirm@gmail.com)
    Good Day,

    Bishop Pinjaman kini memberi pinjaman pada kadar faedah 2%.

    Kami menawarkan pelbagai pinjaman termasuk: pinjaman peribadi, pinjaman rumah, pinjaman Penyatuan Hutang, pinjaman kereta, pinjaman pertanian, pinjaman perniagaan dan pinjaman syarikat pada 2% tetap

    kadar faedah membentuk RM100,000 RM500,000 DENGAN RM25, Berjuta-juta.

    (Faithlovechrityloanfirm@gmail.com)

    Memohon Dengan Anda Butiran Id No, Cell No Dan Jumlah Pinjaman Yang Anda Perlu
    (Faithlovechrityloanfirm@gmail.com) Atau hubungi 234 08063688573, 23408167057556 Untuk Lebih Info.NCR No. Pendaftaran NCRCP6796 No. Pendaftaran undang-undang: 2011/149508/07

    Regards,

    Bishop Great
    Consultant Pinjaman Kanan
    David Pinjaman

    ReplyDelete
  67. BERITA BAIK !!! BERITA BAIK !!! BERITA BAIK !!!
    Jurjani Budi nama saya, sila berhati-hati semua pemberi pinjaman pinjaman di sini adalah palsu, mereka semua isu kelulusan palsu dan gaji palsu dokumen, saya mahu menggunakan media untuk mengingatkan semua orang yang mencari pinjaman untuk berhati-hati dengan palsu kerana mereka di mana-mana Beberapa bulan yang lalu saya telah kewangan dalam hutang, dan kerana keperluan, putus asa dan bank saya merawat untuk merampas rumah perniagaan saya bankrap, saya telah bodoh oleh syarikat yang dipanggil pinjaman dalam talian, saya tidak berputus asa sehingga kawan saya merujuk saya kepada pemberi pinjaman yang dipercayai dipanggil Puan AASIMAHA Adila yang memberi pinjaman pinjaman tidak bercagar RM 660,000 dalam masa kurang 2 jam tanpa tekanan, pada mulanya ia adalah seperti mimpi bagi saya sehingga saya mendapat terbukti kejatuhan tunai dalam telefon saya, sila tidak terpakai pemberi pinjaman pinjaman yang melakukan tidak mempunyai bukti penghantaran tunai kepada pelanggan, i mendapat bukti dan jelas pinjaman i reciever dari saudi arabia syarikat pinjaman muslim saya, saya menggalakkan rakan-rakan Islam malaysia yang memerlukan pinjaman untuk sila hubungi Puan AASIMAHA Adila melalui: /aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail .com / Berhati-hati anda juga boleh menghubungi saya untuk maklumat lanjut melalui: jurjanibude0811@gmail.com

    ReplyDelete
  68. Hello,

    Adakah anda sedang mencari kebebasan kewangan? adakah anda di Hutang, anda memerlukan pinjaman untuk memulakan perniagaan baru? atau anda runtuh dari segi kewangan, anda memerlukan pinjaman membeli kereta atau rumah? Adakah bank anda pernah Kewangan menolak? Anda mahu untuk meningkatkan kewangan anda? mereka memerlukan pinjaman bil anda membawa? tidak melihat lagi, kami mengalu-alukan anda untuk peluang untuk semua jenis pinjaman mendapatkan pada kadar faedah yang sangat berpatutan sebanyak 3% untuk lain Untuk maklumat, hubungi kami sekarang melalui e-mel kepada: (legitfirm@gmail.com)

    Adakah anda memerlukan pinjaman perniagaan?
    Adakah anda memerlukan pinjaman peribadi?
    Adakah anda ingin membeli kereta?
    Adakah anda ingin untuk membiayai semula?
    Adakah anda memerlukan pinjaman gadai janji?

    Adakah anda memerlukan modal yang besar untuk memulakan perniagaan anda cadangan atau pengembangan? Adakah anda kehilangan harapan dan anda rasa tidak ada jalan keluar, dan beban kewangan anda masih berterusan?

    Nama Syarikat: HORSE WHITE KREDIT
    Syarikat E-mel legitfirm@gmail.com
    Syarikat Makmal ini turut ID: 315.276

    Sila tidak teragak-agak untuk menghubungi kami untuk kemungkinan kerjasama perniagaan Hubungi kami melalui e-mel: (legitfirm@gmail.com) atau hubungi + 1-972-914-5244

    Selamat sejahtera,
    Petra Hoffmann.

    ReplyDelete
  69. Apakah Anda mencari investasi dan pinjaman pribadi? Mencari lagi karena Anda berada di tempat yang tepat untuk solusi pinjaman Anda di sini! Global Finance Terbatas memberikan pinjaman kepada perusahaan, badan swasta dan individu pada tingkat bunga rendah dan terjangkau. Mencari lagi karena tujuan kami adalah semua tentang kebebasan finansial dan masyarakat yang stabil. silahkan hubungi kami melalui e-mail melalui: (bellacesarglobalfinance@gmail.com)

    APLIKASI DATA

    1) Nama:
    2) Negara:
    3) Alamat
    4) Negara:
    5) Jenis Kelamin:
    6) Status perkawinan:
    7) Pekerjaan:
    8) Nomor Telepon:
    9) Posisi sekarang di tempat kerja:
    10) pendapatan bulanan:
    11) dibutuhkan jumlah Pinjaman:
    12) durasi pinjaman:
    13) Tujuan pinjaman:
    14) Agama:
    15) Apakah Anda menerapkan sebelum:
    16) Tanggal Lahir:
    Terima kasih.

    ReplyDelete
  70. Perhatian tuan / puan,

    ADAKAH ANDA MEMERLUKAN KEWANGAN, LANDLORD ANDA berhenti ANDA DARI RUMAH ANDA DAN ANDA PERLU DANA BERMULA UP BUSINESS A? ADAKAH ANDA MEMERLUKAN PINJAMAN A? KAMI MENAWARKAN THE BEST AT UNITY TRUST BANK. Kami menawarkan pinjaman kepada individu, firma dan badan-badan korporat pada kadar faedah yang rendah, terma pinjaman penentu. Pinjaman untuk membangunkan perniagaan daya saing.

    Kami menawarkan jenis yang berikut pinjaman:
    * Pinjaman Peribadi
    * Pinjaman Perniagaan
    * Pinjaman Prasiswazah
    * Pinjaman Siswazah
    * Pinjaman Pendidikan MBA
    * Pinjaman Pendidikan Perubatan
    * Pinjaman Pendidikan Undang-undang
    * Pinjaman Pelajaran Luar Negara
    * Pinjaman Penyatuan
    * Gabungan Pinjaman.
    * Cagaran dan Cagaran Bukan Loans
    * Pinjaman Untuk Perniagaan Anda Mula dan banyak lagi.

      Pinjaman untuk Semua orang pada kadar faedah yang rendah,

    Orang hubungan: John Michael
    Email: info.unitytrustbankloan@gmail.com
    UNITY TRUST BANK.
    SELAMAT PINJAMAN TAWARAN DENGAN NO'S CAGARAN

    ReplyDelete
  71. Apakah Anda perlu 100% Kredit? Saya dapat melayani kebutuhan keuangan Anda dengan lebih sedikit masalah pengembalian itu sebabnya kami mendanai Anda untuk hanya 1,3%. apapun situasi Anda, wiraswasta, pensiunan, telah peringkat kredit yang buruk, kredit mobil, dll pinjaman bisnis kami dapat membantu. pembayaran yang fleksibel lebih 1 sampai 10 years.Contact kami di: www.iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com

    PERMOHONAN PINJAMAN

    1) Nama Lengkap: ............................................. ..........
    2) Negara-Negara: ............................................ ..................... ..
    3) Alamat: .............................................. ......................
    4) Sex: .............................................. ...........
    5) Status Pernikahan: ............................................. ....
    6) BEKERJA: .............................................. ..... ..........
    7) Nomor Telepon: ............................................. ........
    8) Ketik kerja .............................................. ..............
    9) Pendapatan Bulanan: ...........................................
    10) Jangka Waktu Pinjaman Dibutuhkan: ..............................
    11) Pinjaman Durasi: ............................................. .....
    12) Pinjaman Bunga: .......................................... ... ...
    13) Agama: .............................................. ........ .........
    14) Tanggal lahir: ............................................. ..........


    Salam,
    mrs Iskanda

    ReplyDelete
  72. Apakah Anda perlu 100% Kredit? Saya dapat melayani kebutuhan keuangan Anda dengan lebih sedikit masalah pengembalian itu sebabnya kami mendanai Anda untuk hanya 1,3%. apapun situasi Anda, wiraswasta, pensiunan, telah peringkat kredit yang buruk, kredit mobil, dll pinjaman bisnis kami dapat membantu. pembayaran yang fleksibel lebih 1 sampai 10 years.Contact kami di: www.iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com

    PERMOHONAN PINJAMAN

    1) Nama Lengkap: ............................................. ..........
    2) Negara-Negara: ............................................ ..................... ..
    3) Alamat: .............................................. ......................
    4) Sex: .............................................. ...........
    5) Status Pernikahan: ............................................. ....
    6) BEKERJA: .............................................. ..... ..........
    7) Nomor Telepon: ............................................. ........
    8) Ketik kerja .............................................. ..............
    9) Pendapatan Bulanan: ...........................................
    10) Jangka Waktu Pinjaman Dibutuhkan: ..............................
    11) Pinjaman Durasi: ............................................. .....
    12) Pinjaman Bunga: .......................................... ... ...
    13) Agama: .............................................. ........ .........
    14) Tanggal lahir: ............................................. ..........


    Salam,
    mrs Iskanda

    ReplyDelete
  73. Halo, nama saya Yusi Retnowati dari Indonesia, silahkan saya sarankan semua orang di sini harus sangat berhati-hati, karena ada begitu banyak lender pinjaman palsu di internet, tetapi mereka masih yang asli di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah scammed oleh 8 lender pinjaman yang berbeda, saya kehilangan begitu banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Aku hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang saya karena utang.

    Saya hampir menyerah sampai saya mencari nasihat dari seorang teman yang memperkenalkan saya ke pemberi pinjaman kredit asli dan perusahaan yang sangat handal yang Karen Mark Keuangan Perusahaan Pinjaman yang saya dapatkan pinjaman saya sebesar 500 juta rupiah indonesia (Lima ratus juta indonesian rupiah) di kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau stres yang pada tingkat bunga rendah dari 2%. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan jumlah pinjaman yang saya minta ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, jadi saya berjanji bahwa saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres dari Ibu Karen Mark.

    Saya ingin Anda percaya Ibu Karen Mark sepenuh hati karena dia telah benar-benar membantu dalam hidup saya. Anda sangat beruntung memiliki kesempatan untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman apapun, silahkan hubungi perusahaan melalui email: (karenmarkfinancialloancompany@gmail.com)
    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya, jika Anda menemukan kesulitan untuk mengajukan pinjaman dari perusahaan. (Yusiretnowati010@gmail.com). Tuhan membantu Anda dan sangat berhati-hati

    ReplyDelete
  74. Hello semua,
    Nama saya Marcia Retnawati bandar Batan Miroto Semarang di Indonesia, saya mahu menggunakan medium ini untuk menasihati semua orang untuk memudahkan berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman di sini, jadi banyak pemberi pinjaman pinjaman di sini adalah semua penipu dan mereka hanya di sini untuk menipu anda daripada wang anda, saya memohon pinjaman kira-kira 100 juta daripada seorang wanita di Malaysia dan saya kehilangan kira-kira 6 juta tanpa mengambil pinjaman, mereka meminta lagi dan lagi untuk kos, saya membayar hampir 6 juta masih saya tidak mendapat pinjaman,

    Allah kemuliaan, saya bertemu dengan seorang rakan yang baru sahaja digunakan untuk pinjaman, dan dia mendapat pinjaman tanpa sebarang tekanan, jadi dia memperkenalkan saya kepada Puan Alicia Radu, dan saya memohon untuk 500 juta, saya fikir ia adalah jenaka dan penipuan, tetapi saya mendapat pinjaman saya dalam masa kurang daripada 24 jam hanya 2% tanpa cagaran. Saya amat gembira kerana saya telah diselamatkan daripada mendapat miskin.

    jadi saya menasihati semua penduduk di sini yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi
    Puan Alicia Radu, melalui e-mel: aliciaradu260@gmail.com

    Anda masih boleh hubungi saya jika anda memerlukan sebarang maklumat lanjut melalui e-mel: Marciaretnawati450@gmail.com

    sekali lagi mengucapkan terima kasih kepada anda semua kerana membaca kesaksian saya dan Allah terus memberkati kita semua dan memberi kita kehidupan yang panjang dan kemakmuran

    ReplyDelete
  75. Saya mahu semua orang untuk membaca mesej ini dengan teliti. Saya amat gembira untuk membuat kesaksian bagaimana saya mendapat pinjaman saya pemberi pinjaman kredit legit, saya telah menderita di tangan pemiutang internet palsu di laman web tertentu, saya telah digunakan di beberapa syarikat pinjaman di sini dan semua yang mereka lakukan adalah bertanya kepada saya untuk pembayaran dan selepas pembayaran, saya tidak akan mendapatkan pinjaman daripada mereka, mereka adalah orang-orang palsu dari England dan juga India. Saya dalam kesakitan kerana hutang saya, dan saya dibayar pembayaran lain untuk mendapatkan pinjaman untuk membuat saya hutang lebih besar. Saya gembira apabila rakan saya memberitahu saya bahawa dia mendapat pinjaman daripada internet, dia adalah orang yang memberitahu tentang Nicole Morgan daripada LOAN FIRM NICOLE MORGAN, dan saya memohon untuk pinjaman sebanyak 800 juta, saya mengikuti semua prosedur, Saya berfikir bahawa saya tidak akan mendapatkan pinjaman, tetapi saya amat gembira apabila pinjaman saya diluluskan dan dihantar terus ke dalam akaun bank saya dalam masa 2 hari menyapu. Saya telah membayar semua hutang saya sekarang dan saya mendapat kewangan yang stabil kerana saya menulis mesej ini. Jadi jika mana-mana anda berada di sini untuk memohon pinjaman, anda perlu menghubungi Nicole Morgan di e-mel beliau, mereka adalah satu-satunya pemberi pinjaman pinjaman sebenar, yang lain adalah palsu. Hanya ikut semua prosedur dalam Nicole Morgan dan saya memberi jaminan kepada anda bahawa anda akan mendapat pinjaman, bijak supaya anda tidak akan kehilangan wang seperti saya, hubungan ibu Nicole Morgan jika anda benar-benar memerlukan pinjaman nicolemorganloan@gmail.com
    hubungi saya dan juga supaya saya boleh memberi maklumat lanjut dan guardiance hadijaboften2@gmail.com
    Terima kasih.

    ReplyDelete
  76. Adakah anda memerlukan pinjaman tulen?
    Adakah anda ingin untuk membayar bil anda?
    Adakah anda memerlukan pinjaman peribadi?
    Adakah anda memerlukan apa-apa jenis pinjaman?
    Perlu Pinjaman Perniagaan?

    Anda mahu menjadi kewangan yang stabil? emel: larryellisonfinance@gmail.com

    Mengisi borang permohonan.
    1) Nama penuh:
    2) Negara:
    3) Jumlah Diperlukan:
    4) Tempoh pinjaman:
    5) Nombor telefon:

    Email: larryellisonfinance@gmail.com

    ReplyDelete
  77. Hello,
    Saya Nurliana Novi saya ingin berkongsi kerja-kerja yang baik dari Allah dalam hidup saya kepada bangsaku yang mencari pinjaman di Asia dan bahagian-bahagian lain perkataan, kerana ekonomi tidak baik di beberapa negara.
     Saya kini tinggal di jakarta di Indonesia. Saya adalah seorang janda dengan empat kanak-kanak dan saya telah terperangkap dalam keadaan kewangan yang pada bulan Julai 2016 dan saya perlu membiayai semula dan membayar bil-bil saya
    Saya adalah mangsa penipuan pemberi pinjaman 4 kredit, saya hilang begitu banyak wang kerana saya mendapatkan pinjaman dari syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya ditahan oleh rakyat hutang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan kawan-kawan saya yang saya terangkan keadaan saya dan kemudian memperkenalkan saya kepada syarikat pinjaman yang ELINA JOHNSON LOAN FIRM reliabl.
    Bagi orang-orang yang mencari pinjaman? Jadi, anda perlu berhati-hati kerana banyak syarikat-syarikat pinjaman penipuan internet di sini, tetapi mereka masih amat nyata dalam syarikat-syarikat pinjaman palsu.
     Saya mendapat pinjaman saya dari ELINA JOHNSON LOAN FIRM Rp500,000,000 dengan mudah dalam tempoh 24 jam yang saya digunakan, jadi saya memutuskan untuk berkongsi kerja yang baik dari Allah melalui ELINA JOHNSON LOAN FIRM dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat anda jika anda memerlukan pinjaman anda sila hubungi ELINA JOHNSON LOAN FIRM. menghubungi mereka melalui e-mel:. (Elinajohnson22@gmail.com)
    Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya di (nurliananovi96@gmail.com) jika anda mendapati sukar atau mahu prosedur untuk mendapatkan pinjaman.

    ReplyDelete
  78. baru PinjamanTawaran !
    Ia adalah satu peluang baru lagi, adakah anda dari segi kewangan ke bawah? adalah perniagaan anda menangis untuk kebangkitan semula kewangan, telah anda mendapatkan pinjaman di bank dan tangan pemberi pinjaman yang salah dan anda di mana menolak? mencari tiada lagi, Kami adalah pemberi pinjaman yang boleh dipercayai dan kami memulakan program pinjaman ini untuk membasmi kemiskinan dan mewujudkan peluang untuk keistimewaan yang kurang untuk membolehkan mereka menubuhkan sendiri dan memulihkan perniagaan mereka. untuk maklumat lanjut, anda boleh menghubungi kami melalui e-mel: gloryloanfirm@gmail.com dan mengisi borang di bawah.

    PEMINJAM'S DATA.
    1) Nama Penuh: ......... 2) Negara: ...... 3) Alamat: ......... 4) Jenis Kelamin: ..................
    5) Status Perkahwinan: ... ..... 6) Pekerjaan: .......... Number 7) Telefon: ........................... 8) Pada masa ini kedudukan di tempat kerja: .... ............ 9) Monthlyincome ...... ...................
    10) Pinjaman Tempoh: ............... 11) Tujuan Pinjaman: ............... 12) Agama: ............
    13) Tarikh lahir: ........................

    sila memohon syarikat yang sah, kejayaan anda adalah matlamat kami.

    ReplyDelete
  79. Halo Setiap Satu, nama saya wanita Jane alice dari Indonesia, dan saya bekerja dengan bersatu bangsa kompensasi, dan kami telah mendengar dan juga membuat pinjaman dari perusahaan pinjaman, saya cepat ingin menggunakan media ini untuk memperingatkan seluruh Indonesia yang mencari pinjaman di internet sangat berhati-hati untuk tidak jatuh di tangan scammers dan fraudstars, ada banyak lender kredit palsu di sini di internet dan beberapa dari mereka adalah asli dan nyata, aku ingin meluncur kesaksian tentang bagaimana Tuhan menuntun saya untuk pemberi pinjaman dan Pinjaman nyata genue telah mengubah hidup saya dari rumput rahmat, setelah saya telah tertipu oleh beberapa pemberi pinjaman kredit di sini di internt, saya kehilangan banyak uang untuk membayar biaya pendaftaran, isurance, pajak, dan setelah pembayaran saya masih tidak mendapatkan saya pinjaman. Setelah berbulan-bulan mencoba untuk mendapatkan pinjaman di internet dan jumlah scammed kali uang tanpa mendapatkan pinjaman dari perusahaan mereka sehingga saya menjadi begitu putus asa dalam mendapatkan pinjaman dari online genue kredit pemberi pinjaman yang tidak akan meningkatkan rasa sakit saya, jadi saya memutuskan untuk menghubungi seorang teman saya yang baru-baru mendapat pinjaman online, kita membahas kesimpulan kita tentang masalah dan dia bercerita tentang seorang wanita yang disebut Mr Dangote yang merupakan CEO dari Dangote Pinjaman Perusahaan. Jadi saya diterapkan untuk jumlah pinjaman (Rp400,000,000) dengan tingkat bunga rendah 2%, tidak merawat usia saya, karena saya mengatakan kepadanya apa yang saya ingin menggunakan uang itu untuk membangun bisnis dan pinjaman saya disetujui dengan mudah tanpa stres dan semua persiapan dilakukan pada transfer kredit dan dalam waktu kurang dari 24 jam setelah pendaftaran pinjaman, sudah disimpan ke bank dan mimpi saya datang melalui. Jadi saya ingin saran yang membutuhkan genue panggilan pinjaman cepat sekarang email di Dangotegrouploandepartment@gmail.com. dia tidak tahu bahwa aku melakukan ini. Saya berdoa agar Tuhan memberkati dia untuk hal-hal baik yang telah dilakukan dalam hidup saya. Anda juga dapat menghubungi saya di ladyjanealice@gmail.com hari yang indah lebih info..

    ReplyDelete
  80. Halo Setiap Satu, nama saya wanita Jane alice dari Indonesia, dan saya bekerja dengan bersatu bangsa kompensasi, dan kami telah mendengar dan juga membuat pinjaman dari perusahaan pinjaman, saya cepat ingin menggunakan media ini untuk memperingatkan seluruh Indonesia yang mencari pinjaman di internet sangat berhati-hati untuk tidak jatuh di tangan scammers dan fraudstars, ada banyak lender kredit palsu di sini di internet dan beberapa dari mereka adalah asli dan nyata, aku ingin meluncur kesaksian tentang bagaimana Tuhan menuntun saya untuk pemberi pinjaman dan Pinjaman nyata genue telah mengubah hidup saya dari rumput rahmat, setelah saya telah tertipu oleh beberapa pemberi pinjaman kredit di sini di internt, saya kehilangan banyak uang untuk membayar biaya pendaftaran, isurance, pajak, dan setelah pembayaran saya masih tidak mendapatkan saya pinjaman. Setelah berbulan-bulan mencoba untuk mendapatkan pinjaman di internet dan jumlah scammed kali uang tanpa mendapatkan pinjaman dari perusahaan mereka sehingga saya menjadi begitu putus asa dalam mendapatkan pinjaman dari online genue kredit pemberi pinjaman yang tidak akan meningkatkan rasa sakit saya, jadi saya memutuskan untuk menghubungi seorang teman saya yang baru-baru mendapat pinjaman online, kita membahas kesimpulan kita tentang masalah dan dia bercerita tentang seorang wanita yang disebut Mr Dangote yang merupakan CEO dari Dangote Pinjaman Perusahaan. Jadi saya diterapkan untuk jumlah pinjaman (Rp400,000,000) dengan tingkat bunga rendah 2%, tidak merawat usia saya, karena saya mengatakan kepadanya apa yang saya ingin menggunakan uang itu untuk membangun bisnis dan pinjaman saya disetujui dengan mudah tanpa stres dan semua persiapan dilakukan pada transfer kredit dan dalam waktu kurang dari 24 jam setelah pendaftaran pinjaman, sudah disimpan ke bank dan mimpi saya datang melalui. Jadi saya ingin saran yang membutuhkan genue panggilan pinjaman cepat sekarang email di Dangotegrouploandepartment@gmail.com. dia tidak tahu bahwa aku melakukan ini. Saya berdoa agar Tuhan memberkati dia untuk hal-hal baik yang telah dilakukan dalam hidup saya. Anda juga dapat menghubungi saya di ladyjanealice@gmail.com hari yang indah lebih info..

    ReplyDelete
  81. INFORMASI PENTING HARAP BACA
    JANGAN MENGIKUTI
    Tolong, hati-hati dengan email berikut (6) alamat yang menggunakan nama indonesia untuk menipu orang dan dipinjamkan dengan palsu dipecat berkali-kali sehingga mereka tidak memberi saya pinjaman.

    1. (sultanbudi.loanlender@gmail.com) palsu
    2. (Nurulrahman01.loanfirm@gmail.com) palsu
    3. (Mohammadl.lenders@gmail.com) palsu
    4. (Aliamir.finance@gmail.com) palsu
    5. (Hassan.kredithome@gmail.com) palsu
    6. (Hidayatannisa.loanlenders@gmail.com) palsu

      Saya melihat pondasi toyota di surat kabar dimana saya mengajukan permohonan modal ventura, saya menerima pinjaman sebesar Rp 900.000.000 juta dengan tekanan dan tidak ada penundaan jika Anda membutuhkan modal ventura yang besar atau jenis pinjaman dengan tingkat bunga rendah 1% lalu menghubungi toyotafoundation yang membantu janda. Seperti saya dan banyak orang di daerah saya hari ini via ((toyotacommunityfoundation@gmail.com)) alamat email saya adalah zalinadiato@gmail.com
      Terima kasih telah membaca semoga allah memberkati anda untuk berbagi informasi penting ini

    ReplyDelete
  82. BERITA BAIK, BERITA BAIK
    Ini untuk mewartakan kepada orang-orang asia bahwa AASIMAHA ADILA, adalah perusahaan pinjaman muslim terbaik yang pernah saya datangi sepanjang hidup saya membantu saya dan keluarga saya dengan pinjaman untuk membayar hutang dan memulai usaha lagi mereka telah membuka kesempatan finansial untuk semua Mereka yang membutuhkan bantuan keuangan dari pinjaman besar.AASIMAHA ADILA lende dengan tingkat 1% dan mereka memberikan pinjaman kepada janda dan duda, jika Anda memerlukan pinjaman jangka panjang dan besar untuk modal investasi hubungi kami hari ini melalui e-mail di: (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com)
    Akan menarik untuk mengetahui bahwa banyak pemberi pinjaman di sini adalah palsu saya dan almarhum suami saya sering ditipu oleh pemberi pinjaman pinjaman palsu dimana kita menipu sekitar Rp127 juta pada bulan maret, namun, ibu saudi muslim meminjam uang dalam jumlah besar Rp850 Jt dengan penundaan dan tidak meminta Kami membayar biaya pendaftaran atau pajak dan biaya transfer, semoga semuanya memberkati ibu perusahaan.

    Tolong, saya juga menggunakan media ini untuk memberi tahu Anda bahwa pemberi pinjaman berikut palsu, jangan hubungi mereka.
    A) wilson_Gyna8.loanlender@gmail.com
    B) donalanny20.kredit@yahoo.id
    C) miminedi.grant@gmail.com
    D) adutyuyani.cashloan@gmail.com

    Terima kasih telah membaca ,
    Email saya adalah..muthiafadlika2020 @ gmail.com
    Email perusahaan AASIMHA ADILA LOAN FIRM adalah
    (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com)

    ReplyDelete
  83. Pelanggan yang terhormat,

    Apakah Anda memerlukan kredit finansial yang mendesak? Transfernya sangat cepat dan langsung
    Ke rekening bank Anda Pembayaran dimulai delapan bulan setelah pinjaman dilakukan
    Telah mendapatkan suku bunga rendah 1,2% Pelunasan jangka panjang (1-30 tahun)
    Fleksibel tinggi maka pembayaran bulanan. Berapa lama akan dibiayai?
    Setelah mengaplikasikan Anda bisa mengharapkan jawaban awal kurang dari 24 jam
    Dari pendanaan dalam waktu 72-96 jam setelah menerima informasi yang mereka butuhkan.
    Hubungi kami melalui e-mail ((iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)))
                   
                   FORMULIR APLIKASI

    1) Nama lengkap:
    2) Negara:
    3) Alamat:
    4) Negara:
    5) Jenis Kelamin:
    6) Status perkawinan:
    7) Pekerjaan:
    8) Nomor Telepon:
    9) Pendapatan bulanan:
    10) Jumlah pinjaman:
    11) Durasi Pinjaman:
    12) Pinjaman obyektif:
    13) Agama:
    14) Usia
    15) Sudahkah Anda mengajukan pinjaman online sebelumnya? Ya atau tidak?


    Motto Perusahaan:
    Kebahagiaan Anda adalah Penghargaan kami untuk Pelayanan yang Baik (mendapatkan keuangan Anda
    Posisi adalah semua yang kita inginkan)
    #BBMme PIN: D8980E0B
    Kesopanan:
     ((ISKANDAR LESTARI KREDIT PRESATUAN))

    ReplyDelete
  84. Pelanggan yang terhormat,

    Apakah Anda memerlukan kredit finansial yang mendesak? Transfernya sangat cepat dan langsung
    Ke rekening bank Anda Pembayaran dimulai delapan bulan setelah pinjaman dilakukan
    Telah mendapatkan suku bunga rendah 1,2% Pelunasan jangka panjang (1-30 tahun)
    Fleksibel tinggi maka pembayaran bulanan. Berapa lama akan dibiayai?
    Setelah mengaplikasikan Anda bisa mengharapkan jawaban awal kurang dari 24 jam
    Dari pendanaan dalam waktu 72-96 jam setelah menerima informasi yang mereka butuhkan.
    Hubungi kami melalui e-mail ((iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)))
                   
                   FORMULIR APLIKASI

    1) Nama lengkap:
    2) Negara:
    3) Alamat:
    4) Negara:
    5) Jenis Kelamin:
    6) Status perkawinan:
    7) Pekerjaan:
    8) Nomor Telepon:
    9) Pendapatan bulanan:
    10) Jumlah pinjaman:
    11) Durasi Pinjaman:
    12) Pinjaman obyektif:
    13) Agama:
    14) Usia
    15) Sudahkah Anda mengajukan pinjaman online sebelumnya? Ya atau tidak?


    Motto Perusahaan:
    Kebahagiaan Anda adalah Penghargaan kami untuk Pelayanan yang Baik (mendapatkan keuangan Anda
    Posisi adalah semua yang kita inginkan)
    #BBMme PIN: D8980E0B
    Kesopanan:
     ((ISKANDAR LESTARI KREDIT PRESATUAN))

    ReplyDelete
  85. Halo
    CABOT FINANCIAL VENTURES-nya adalah Anda yang membutuhkan pinjaman? 18 tahun ke atas, menurut Anda, "SEJARAH KREDIT" Anda cukup sehat untuk membantu kecakapan finansial payback Anda jika "YA" maka Anda memenuhi syarat untuk mengajukan pinjaman kami sebagai jaminan Anda dari krisis keuangan itu yang pernah kami inginkan dengan APR {1,4%} Jadi cepatlah dan terapkan untuk memenuhi kebutuhan finansial itu, promosikan bisnis stagnan, investasi di Hi-tech, memulai Usaha Kecil dan Menengah (UKM), untuk lebih jelasnya hubungi kami via gmail perusahaan: {cabotfinancialventure @gmail.com}

    ReplyDelete
  86. Hello,
    Saya Puan Olivia Daniel, Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membayar hutang anda atau anda memerlukan pinjaman untuk meningkatkan perniagaan anda? Adakah anda memerlukan pinjaman penyatuan atau gadai janji atau tujuan lain? Adakah anda telah ditolak oleh bank-bank dan institusi kewangan lain? Mencari tiada lagi kerana kita berada di sini untuk membuat semua masalah kewangan anda satu perkara yang telah lalu !!! kami memberi pinjaman kepada syarikat-syarikat, entiti swasta dan individu pada kadar yang rendah dan berpatutan faedah 2% untuk tempoh masa yang tetap 1-20 tahun dan tempoh enam bulan sebelum permulaan ansuran bulanan. Anda boleh menghubungi kami melalui e-mel melalui: (oliviadaniel93@gmail.com)

    PEMAKAIAN DATA

    1) Nama:
    2) Negara:
    3) Alamat:
    4) Jenis Kelamin:
    5) Status perkahwinan:
    6) Pekerjaan:
    7) Nombor Telefon:
    8) Kedudukan di tempat kerja:
    9) Pendapatan bulanan:
    10) Jumlah Pinjaman:
    11) tempoh pinjaman:
    12) Tujuan pinjaman:
    13) Tarikh lahir:
    Terima kasih

    ReplyDelete
  87. Hello,
    Saya Nurliana Novi saya ingin berkongsi kerja-kerja yang baik dari Allah dalam hidup saya kepada bangsaku yang mencari pinjaman di Asia dan bahagian-bahagian lain perkataan, kerana ekonomi tidak baik di beberapa negara.
     Saya kini tinggal di jakarta di Indonesia. Saya adalah seorang janda dengan empat kanak-kanak dan saya telah terperangkap dalam keadaan kewangan yang pada bulan Julai 2016 dan saya perlu membiayai semula dan membayar bil-bil saya
    Saya adalah mangsa penipuan pemberi pinjaman 4 kredit, saya hilang begitu banyak wang kerana saya mendapatkan pinjaman dari syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya ditahan oleh rakyat hutang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan kawan-kawan saya yang saya terangkan keadaan saya dan kemudian memperkenalkan saya kepada syarikat pinjaman yang ELINA JOHNSON LOAN FIRM reliabl.
    Bagi orang-orang yang mencari pinjaman? Jadi, anda perlu berhati-hati kerana banyak syarikat-syarikat pinjaman penipuan internet di sini, tetapi mereka masih amat nyata dalam syarikat-syarikat pinjaman palsu.
     Saya mendapat pinjaman saya dari ELINA JOHNSON LOAN FIRM Rp500,000,000 dengan mudah dalam tempoh 24 jam yang saya digunakan, jadi saya memutuskan untuk berkongsi kerja yang baik dari Allah melalui ELINA JOHNSON LOAN FIRM dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat anda jika anda memerlukan pinjaman anda sila hubungi ELINA JOHNSON LOAN FIRM. menghubungi mereka melalui e-mel:. (Elinajohnson22@gmail.com)
    Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya di (nurliananovi96@gmail.com) jika anda mendapati sukar atau mahu prosedur untuk mendapatkan pinjaman.

    ReplyDelete
  88. Hello, ini adalah kumpulan kewangan Donegal. A bereputasi, sah &
    bertauliah pemberi pinjaman. Kami memberi pinjaman daripada semua
    jenis dalam cara yang sangat cepat dan mudah. Kami menawarkan pinjaman
    komersial, pinjaman perniagaan, Penyatuan Hutang, pinjaman pelajar
    atau apa-apa jenis pinjaman pilihan anda pada kadar faedah 2%. Jika
    anda berminat untuk kembali kepada kami di Alamat e-mel ini
    donegalgroupint@gmail.com Dengan maklumat berikut yang di bawah :.

    Nama:
    Nama keluarga:
    negara:
    bandar:
    pekerjaan:
    alamat tetap:
    Tarikh lahir:
    Poskod:
    seks:
    Nombor telefon:
    Status perkahwinan:
    Tujuan pinjaman:
    Pendapatan bulanan:
    Jumlah pinjaman yang diperlukan:
    Tempoh pinjaman:
    Waris:
    Waris Nombor telefon:
    Waris kekal Alamat:

    Melampirkan Kad Pengenalan sah anda :.

    ReplyDelete
  89. Halo,
     Saya Puan Elina Johnson, ELINA JOHNSON LOAN FIRM, di sini datang pinjaman asli yang akan mengubah hidup anda menjadi yang lebih baik, sebuah syarikat pinjaman pinjaman, Diberikan dan Berlesen untuk menawarkan pinjaman kepada individu, syarikat swasta dan orang yang memerlukan bantuan kewangan Dalam tahap keuntungan yang rendah sebanyak 2%.

    Saya Puan Elina Johnson, akan memberikan yang terbaik kepada penghormatan kami kepada semua pemohon yang sah. Anda tidak akan kecewa dengan saya dalam urusan perniagaan ini kerana syarikat itu akan memastikan pinjaman anda sampai kepada anda, ia tidak akan berakhir di sana, kami mempunyai pasukan expatrate yang memahami undang-undang melabur, mereka akan membantu anda, Memberi anda petua yang akan menguruskan pelaburan anda yang anda melabur pinjaman anda, jadi anda tidak akan bangkrut lagi dalam hidup anda dan tawaran hebat ini datang dengan pinjaman anda, Hubungi kami hari ini melalui e-mel elinajohnson22@gmail.com

    Perkhidmatan kami termasuk yang berikut:

    * Pinjaman peribadi
    * Pinjaman Bercagar
    * Pinjaman tidak berpagar
    * Hasil pinjaman
    * Latihan Pinjaman
    * Pinjaman ikrar pinjaman
    * Pembayaran pinjaman
    * Pinjaman pelajar
    * Pinjaman Komersial
    * Pinjaman Auto
    * Resolusi Pinjaman
    * Pembangunan Pinjaman
    * Pinjaman pinjaman Jabatan
    * Pinjaman Perniagaan
    * Pinjaman pendidikan
    * Pelantikan patah

    Sila isi borang permohonan pinjaman di bawah dan kembalikan kepada kami untuk memberi kami lebih baik melalui e-mel:
    Elinajohnson22@gmail.com


    DATA PEMOHON

    1) Nama Penuh:
    2) Negara:
    3) Alamat:
    4) Negeri:
    5) Jantina:
    6) Status Perkahwinan:
    7) Pekerjaan:
    8) Nombor Telefon:
    9) Kedudukan semasa di tempat kerja:
    10) Pendapatan bulanan:
    11) Jumlah Pinjaman yang Dibutuhkan:
    12) Tempoh Pinjaman:
    13) Tujuan Pinjaman:
    14) Agama:
    15) Pernahkah anda memohon sebelum:
    16) Tarikh lahir:
    Terima kasih,
    Puan Elina Johnson (elinajohnson22@gmail.com)

    ReplyDelete
  90. Halo, CABOT FINANCIAL SERVICES, perusahaan yang terdaftar dan disetujui apakah Anda berhutang? Anda butuh dorongan finansial? Atau apakah Anda ingin mensponsori bisnis yang ada? Kami di sini untuk memberikan bantuan keuangan itu kepada Anda karena kami memberikan pinjaman kepada individu yang memiliki reputasi baik baik lokal maupun internasional untuk semua orang yang membutuhkan pinjaman, dan dapat melunasi pinjaman tersebut, karena dunia secara bertahap berubah menjadi desa global, kami memberikan pinjaman melalui Transfer antar-intra-elektronik dan juga pemberian kupon dari bank. Jadi untuk mendapatkan pinjaman dari perusahaan kami,​​ Anda dapat menghubungi kami melalui e-mail: {cabotfinancialservice@gmail.com} atau melalui #BBM {D88A5C5F}

    ReplyDelete
  91. BERITA BAIK BERITA BAIK BERITA BAIK !!!

    Halo semua, saya Fatma dari Indonesia. Saya menasihati anda semua di sini tidak memohon pinjaman di mana-mana syarikat atau pemberi pinjaman di laman web ini, kebanyakan syarikat di sini adalah palsu, penipu dan penipuan, dan juga beberapa kesaksian di sini adalah palsu mereka adalah orang yang sama . Oleh itu, sila berhati-hati agar tidak menjadi rakan kongsi mangsa dari Indonesia. Saya ditipu empat kali kira-kira Rp 200,000,000 untuk yuran pendaftaran, yuran pemindahan, kos cukai dan kos insurans, setelah pembayaran ini saya tidak mendapatkan pinjaman saya, tetapi mereka meminta saya untuk membayar lagi dan lagi. Ini akan menarik minat Anda untuk Tahu ada undang-undang pembiayaan undang-undang atau peraturan kos ini dalam mendapatkan pinjaman dari mana-mana undang-undang pemberi pinjaman atau syarikat. Dia bersyukur kerana saya menerima pinjaman dengan cepat sebanyak $ 100,000 dari syarikat yang telah diperkenalkan oleh kawan saya. Syarikat pinjaman sebenar dan boleh dipercayai (SYARIKAT LOE THERESA). Mereka kini merupakan syarikat terbesar di AS, Eropah dan seluruh Asia. Misi dan komitmen kepada anda Syarikat Pinjaman Theresa didedikasikan untuk memudahkan impian dan membantu semua kita yang telah ditipu dan ditipu dalam proses mendapatkan pinjaman segera, memberikan anda perkhidmatan bertaraf dunia. Syarikat Pinjaman Theresa atau ejen pinjaman tahu apa yang sepatutnya berada di kasut anda dan mereka berusaha keras untuk tidak melupakan perasaan itu. Mereka akan mendapat kepercayaan anda dengan menyampaikan kepada anda maklumat yang perlu anda ketahui, apabila anda perlu tahu dan hak untuk menawarkan pinjaman (perniagaan atau pinjaman peribadi) dan perkhidmatan kewangan.

    Saya sangat teruja untuk membantu negara saya mendapatkan pinjaman terhadap penipuan dan tidak lama lagi, e-mel saya adalah (feyzilfatma@gmail.com) atau (martinimarais1986@gmail.com)

    Hubungi saya atau (theresaloancompany@gmail.com) untuk maklumat lanjut, saya bersedia membantu. Tuhan memberkati kamu semua.

    Sila ambil perhatian: Tiada yuran pendaftaran, tiada yuran, tiada cukai, tiada insurans. Tuhan memberkati kita semua.

    ReplyDelete
  92. ANDA MEMAHAMI PINJAMAN JIKA YA APLIKAT SEKARANG.

    KEWANGAN LUIS CARLOS Syarikat terhad kepada modal saham. Kami menawarkan pelbagai jenis pinjaman dan kewangan. Pinjaman kami berbeza dari perniagaan kepada pinjaman peribadi atau jangka panjang atau jangka pendek dengan kadar faedah yang menggalakkan (2%). Proses pinjaman kami sangat cepat dan boleh dipercayai dengan jaminan. Untuk maklumat lanjut mengenai perkhidmatan kami, layari kami di e-mel kami ( luiscarlosfinance@outlook.com ) sila beritahu kami jumlah pinjaman yang anda perlukan dan jangka masa pinjaman. Kami berharap untuk mendengar daripada anda. Anda boleh menghantar mesej ke alamat e-mel di bawah. Luiscarlosfinance@outlook.com

    EMAIL :: luiscarlosfinance@outlook.com

    ReplyDelete
  93. Halo adalah anda dalam keadaan kewangan ??? Dan anda memerlukan pinjaman untuk memulakan perniagaan, bayar hutang anda atau ubat-ubatan anda ?? Jika ya sila berhubung dengan Puan Stella Rene Ketua Pegawai Eksekutif Puan Stella Rene Firma Firma firma beliau adalah selamat, selamat dan dipercayai pada masa yang sama kerana itu adalah firma di mana saya hanya membayar pinjaman sebanyak 120,000,00 dan ia berjaya dan sebenarnya saya Impian datang melalui hari ini jadi saya mahu menggunakan media ini untuk memaklumkan sesiapa sahaja yang memerlukan pinjaman untuk berhubung dengan e-mel di bawah ini {mrsstellareneloanfirm1@gmail.com}

    Diuji dan amanah.

    Flip Oliveira

    ReplyDelete
  94. Anda dalam apa-apa masalah kewangan? Adakah anda memerlukan pinjaman untuk membersihkan hutang anda? Adakah anda akan meningkatkan kewangan anda? Anda adalah orang perniagaan yang ingin mengembangkan syarikatnya. Anda dengan ini diminta menghubungi wira sebenar, amanah dan pinjaman kredit syarikat pinjaman yang berkesan. Saya belajar kedua-dua individu dan kerajaan untuk kecekapan tinggi kami.

    Perkhidmatan termasuk:
    * Pinjaman Peribadi (Secure and Unsecured)
    * Pinjaman Perniagaan (Secure and Unsecured)
    * Pembaikan rumah
    * Pinjaman Pencipta
    * Pinjaman Auto
    * Pinjaman Ladang
    Dll ..

    Sila kembali kepada kami jika anda berminat, melalui (gkfinance01@gmail.com)

    S sungguh-sungguh,
    Daniel
    Gkfinance01@gmail.com

    Tawaran pinjaman 3%

    ReplyDelete
  95. Halo,
    Aku Mrs. Maureen Kurt, kreditor pinjaman swasta, apakah Anda secara finansial sedang jatuh? Mencari pinjaman untuk menumbuhkan bisnis Anda, melunasi tagihan dan hutang Anda, pernahkah Anda ditolak oleh bank dan lembaga keuangan lainnya? Saya memberikan pinjaman kepada lokal dan internasional untuk semua pihak yang membutuhkan pinjaman dan dapat membayar kembali dengan tingkat bunga rendah sebesar 2%. Saya terdaftar dan disetujui oleh Kerajaan Inggris untuk mengendalikan institusi keuangan di seluruh dunia. Saya memberikan pinjaman melalui transfer rekening atau cek bank dan tidak memerlukan banyak dokumen.
    Anda dapat menghubungi kami via Email: (maureenkurtfinancialservice@gmail.com). Datanglah kepada kita dan kita akan memperbaiki hidupmu.

    ReplyDelete
  96. Adakah anda memerlukan tunai untuk membayar hutang atau memulakan perniagaan anda sendiri? Adakah anda memerlukan wang untuk pendidikan anak-anak atau rawatan anda? Hubungi kami untuk tunai segera semalam. Email: (golden.tcs001@gmail.com atau nombor Whatsapp +918015861823)

    ReplyDelete
  97. Halo, nama saya Sulis Susanti dari Indonesia, saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan di sini di internet, tetapi mereka masih yang asli di perusahaan pinjaman palsu.
    Beberapa bulan yang lalu saya tegang finansial dan putus asa, aku jatuh korban penipuan oleh beberapa perusahaan pinjaman online, karena saya perlu sebuah perusahaan pinjaman yang jujur.

    Aku hampir menyerah, tidak sampai saya mencari nasihat dari seorang teman yang kemudian mengarahkan saya untuk pemberi pinjaman pinjaman yang sangat handal JOY WILSON LOAN FIRM, yang meminjamkan pinjaman tanpa jaminan dari 750 juta rupiah dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau stres pada tingkat bunga rendah dari 2%. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah pinjaman yang saya diterapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, karena saya berjanji bahwa saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa stres.

    Saya ingin Anda yakin dan percaya diri bahwa ini adalah asli karena saya memiliki semua bukti pengolahan pinjaman ini termasuk kartu id, dokumen perjanjian pinjaman dan semua kertas kerja. Saya percaya Ibu Joy Wilson sepenuh hati karena dia telah benar-benar membantu dalam hidup saya. Anda sangat beruntung memiliki kesempatan untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman apapun, silahkan hubungi perusahaan melalui email: (joywilsonloanfirm@gmail.com)
    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (sulissusanti971@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman

    ReplyDelete
  98. Halo,
    Nama saya ialah Siti Aminah dari Indonesia, saya cadangkan semua orang di sini harus berhati-hati, kerana terdapat banyak peminjam pinjaman palsu di internet, tetapi mereka masih yang sebenar dalam syarikat pinjaman palsu. Saya telah ditipu oleh 4 peminjam pinjaman yang berbeza, saya kehilangan banyak wang kerana saya sedang mencari pinjaman dari syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya telah ditangkap oleh orang kerana berada dalam hutang.

    Saya hampir berputus asa sehingga saya meminta nasihat seorang kawan yang memperkenalkan saya kepada peminjam pinjaman asal dan syarikat yang sangat handal iaitu Ibu Alicia Radu yang mendapat pinjaman saya 800 juta rupiah Indonesia dalam Kurang dari 24 jam Tanpa tekanan dan Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%. Saya sangat terkejut apabila memeriksa akaun bank saya dan mendapati jumlah pinjaman yang saya minta telah dipindahkan ke akaun bank saya tanpa sebarang kelewatan atau kekecewaan jadi saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik agar orang dapat mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa tekanan dari Ibu Alicia Radu

    Saya mahu anda mempercayai Ibu Alicia Radu dengan sepenuh hati kerana dia sangat membantu dalam hidup saya dan kehidupan kewangan saya. Anda harus menganggap diri anda sangat bertuah kerana mempunyai peluang untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika anda memerlukan pinjaman, hubungi ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com)
    Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (sitiaminah6749@gmail.com) jika anda memerlukan sebarang maklumat mengenai bagaimana saya mendapat pinjaman saya dari Ibu Alicia Radu, anda sangat bebas untuk menghubungi saya dan saya dengan senang hati akan menjawab anda kerana anda juga boleh membantu Yang lain selepas anda menerima pinjaman anda.

    ReplyDelete
  99. Halo semua,
    Nama saya Alya Ryo dari Jakarta di Indonesia, saya ingin memberi nasihat kepada semua orang untuk berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman di sini, saya memohon pinjaman sekitar 300 juta dari seorang wanita di negara-negara bersatu dan saya kehilangan sekitar 20 juta tanpa Saya mendapat pinjaman, mereka bertanya lagi dan sekali lagi untuk kos, dan saya dibayar tetapi masih saya tidak mendapat pinjaman, mereka merujuk saya kira-kira 2 kali kepada dua wanita yang berbeza di ibu negara Sepanyol, saya harap saya akan bertemu dengan orang yang betul, tetapi Saya tidak dan saya kehilangan perniagaan saya dalam proses.
    Nasib baik untuk saya, seorang kawan yang baru saja memohon pinjaman, dan mendapat pinjaman tanpa apa-apa tekanan, memperkenalkan saya kepada Ketua Pegawai Eksekutif PINJAMAN AMANAH, Puan Ivana Luka dan saya memohon 500 juta, saya fikir ia adalah penipuan seperti biasa, Tetapi saya mendapat pinjaman saya kurang dari 24 jam, 2% tanpa cagaran. Saya sangat gembira kerana perniagaan saya dihidupkan semula dan saya diselamatkan daripada menjadi miskin.
    Jadi saya nasihat sesiapa yang memerlukan pinjaman untuk dihubungi
    Puan Ivana Luka melalui e-mel: ivanaluka04@gmail.com

    Anda masih boleh menghubungi saya jika anda mempunyai keraguan atau memerlukan maklumat lanjut melalui e-mel: alyaryo10@gmail.com

    ReplyDelete
  100. Adakah anda Memerlukan pinjaman kredit kewangan segera?
    * Pemindahan yang sangat cepat dan segera ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Pembayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Terma pinjaman fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lamakah masa untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang dari 24 jam
    Pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi syarikat yang sah dan berlesen ini, yang diberi kuasa
    Untuk memberikan bantuan kewangan kepada semua orang
    Untuk maklumat lanjut dan borang permohonan pinjaman

    E-mel: cashfirmarena@gmail.com


    Selamat sejahtera
    Sir Joel Williams
    SYARIKAT PINJAMAN TUNAI TUNAI
    Ketua Pegawai Eksekutif
    Tel: +601111850392
    E-mel: cashfirmarena@gmail.com
    Webisite: cashfirmarena.wordpress.com

    ReplyDelete
  101. Adakah anda Memerlukan pinjaman kredit kewangan segera?
    * Pemindahan yang sangat cepat dan segera ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Pembayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Terma pinjaman fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lamakah masa untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang dari 24 jam
    Pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi syarikat yang sah dan berlesen ini, yang diberi kuasa
    Untuk memberikan bantuan kewangan kepada semua orang
    Untuk maklumat lanjut dan borang permohonan pinjaman

    E-mel: cashfirmarena@gmail.com


    Selamat sejahtera
    Sir Joel Williams
    SYARIKAT PINJAMAN TUNAI TUNAI
    Ketua Pegawai Eksekutif
    Tel: +601111850392
    E-mel: cashfirmarena@gmail.com
    Webisite: cashfirmarena.wordpress.com

    ReplyDelete
  102. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membayar hutang anda atau anda memerlukan pinjaman untuk membetulkan perniagaan anda? Adakah anda memerlukan pinjaman penyatuan atau gadai janji? Adakah anda telah ditolak oleh bank dan institusi kewangan lain? Cari tidak lebih lagi kerana kami berada di sini untuk membuat semua masalah kewangan anda menjadi sesuatu yang terlupakan !! Kami memberi pinjaman kepada syarikat, entiti swasta dan individu dengan kadar faedah yang rendah dan berpatutan sebanyak 2%. Anda boleh menghubungi kami melalui e-mel melalui: (ivanaluka04@gmail.com)

    APLIKASI DATA

    1) nama ...........................
    2) Negara .......................
    3) Alamat ......................
    4) Gender ........................
    5) status perkahwinan .............
    6) Kerja ................
    7) Nombor Telefon ...........
    8) kedudukan di tempat kerja .....
    9) pendapatan bulanan ....................
    10) jumlah pinjaman .........
    11) tempoh pinjaman .....
    12) Pinjaman destinasi ..................
    13) Tarikh lahir ........................

    Terima kasih.

    ReplyDelete
  103. Halo,
    Nama saya Alya Ryo dari Jakarta di Indonesia, saya menjadi mangsa penipuan di tangan peminjam palsu, saya memohon pinjaman sekitar 300 juta dari seorang wanita di negara-negara bersatu dan saya kehilangan sekitar 20 juta tanpa mendapat pinjaman , Mereka bertanya lagi dan sekali lagi untuk kos, dan saya dibayar tetapi masih saya tidak mendapat pinjaman, mereka merujuk saya kira-kira 2 kali kepada dua wanita yang berbeza di ibu negara Sepanyol, saya harap saya akan bertemu dengan orang yang betul, tetapi saya tidak Dan saya kehilangan perniagaan saya dalam proses tersebut.
    Nasib baik untuk saya, seorang kawan yang baru saja memohon pinjaman, dan mendapat pinjaman tanpa apa-apa tekanan, memperkenalkan saya kepada Ketua Pegawai Eksekutif PINJAMAN AMANAH, Puan Ivana Luka dan saya memohon 500 juta, saya fikir ia adalah penipuan seperti biasa, Tetapi saya mendapat pinjaman saya kurang dari 24 jam, 2% tanpa cagaran. Saya sangat gembira kerana perniagaan saya pulih semula
    Jadi saya nasihat sesiapa yang memerlukan pinjaman untuk dihubungi
    Puan Ivana Luka melalui e-mel: ivanaluka04@gmail.com

    Anda masih boleh menghubungi saya jika anda mempunyai keraguan atau memerlukan maklumat lanjut melalui e-mel: alyaryo10@gmail.com

    ReplyDelete
  104. Halo,
    Nama saya Wulan Sari, saya menjadi mangsa penipuan di tangan peminjam palsu. Saya telah kehilangan sekitar $ 45,000.00 kerana saya memerlukan modal besar $ 200,000.00. Saya hampir mati, saya tidak mempunyai tempat untuk pergi. Perniagaan saya telah musnah dan dalam proses saya kehilangan anak saya. Saya tidak tahan lagi berlaku ini. Pada bulan Januari 2017, seorang lelaki Tuhan memperkenalkan saya kepada pemberi pinjaman yang baik, Puan Loana George, yang pada akhirnya membantu saya mendapatkan pinjaman dari sebuah syarikat yang baik, dan dia memperkenalkan saya kepada CEO JAMINAN JAMINAN TERJAMIN, dan saya memohon 150,000.00 saya fikir ia adalah Jenaka dan penipuan, tetapi saya mendapat pinjaman saya kurang dari 24 jam hanya 2% tanpa cagaran. Saya sangat gembira kerana saya diselamatkan daripada menjadi miskin
    Jadi saya nasihat semua orang di sini yang memerlukan pinjaman untuk dihubungi
    Puan Loana George melalui e-mel: loanageorge11@gmail.com

    Anda masih boleh menghubungi saya jika anda memerlukan maklumat lanjut melalui e-mel: sariwulan3600@gmail.com

    Sekali lagi terima kasih semua untuk membaca kesaksian saya, dan semoga Allah terus memberkati kita semua dan memberi kita hidup dan kemakmuran

    ReplyDelete
  105. Halo,
    Ini adalah untuk memaklumkan kepada orang ramai bahawa Encik Micheal Thiago, pemberi pinjaman pinjaman peribadi yang terkemuka, telah membuka peluang kewangan untuk semua yang memerlukan bantuan kewangan. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membersihkan hutang anda atau anda memerlukan pinjaman modal untuk meningkatkan perniagaan anda? Pernahkah anda ditolak oleh bank dan agensi kewangan lain? Hanya kerana, kami berada di sini untuk semua masalah kewangan anda. Kami memberi faedah sebanyak 2% kepada orang awam, syarikat dan masyarakat dengan cara yang jelas dan mudah difahami, terma dan syarat ini. Tiada cek kredit diperlukan, 100% dijamin.
    E-mel kami di: (Spiffboss@gmail.com)

    ReplyDelete
  106. Adakah anda Memerlukan pinjaman kredit kewangan segera?
    * Pemindahan yang sangat cepat dan segera ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Pembayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Terma pinjaman fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lamakah masa untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang dari 24 jam
    Pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi syarikat yang sah dan berlesen ini, yang diberi kuasa
    Untuk memberikan bantuan kewangan kepada semua orang
    Untuk maklumat lanjut dan borang permohonan pinjaman

    E-mel: cashfirmarena@gmail.com


    Selamat sejahtera
    Sir Joel Williams
    SYARIKAT PINJAMAN TUNAI TUNAI
    Ketua Pegawai Eksekutif
    Tel: +601111850392
    E-mel: cashfirmarena@gmail.com
    Webisite: cashfirmarena.wordpress.com

    ReplyDelete
  107. Halo semua,
    Nama saya Alya Ryo dari Jakarta di Indonesia, saya menjadi mangsa penipuan di tangan peminjam palsu, saya memohon pinjaman sekitar 300 juta dari seorang wanita di negara-negara bersatu dan saya kehilangan sekitar 20 juta tanpa mendapat pinjaman , Mereka bertanya lagi dan sekali lagi untuk kos, dan saya dibayar tetapi masih saya tidak mendapat pinjaman, mereka merujuk saya kira-kira 2 kali kepada dua wanita yang berbeza di ibu negara Sepanyol, saya harap saya akan bertemu dengan orang yang betul, tetapi saya tidak Dan saya kehilangan perniagaan saya dalam proses tersebut.
    Nasib baik untuk saya, seorang kawan yang baru saja memohon pinjaman, dan mendapat pinjaman tanpa apa-apa tekanan, memperkenalkan saya kepada Ketua Pegawai Eksekutif PINJAMAN AMANAH, Puan Ivana Luka dan saya memohon 500 juta, saya fikir ia adalah penipuan seperti biasa, Tetapi saya mendapat pinjaman saya kurang dari 24 jam, 2% tanpa cagaran. Saya sangat gembira kerana perniagaan saya pulih semula
    Jadi saya nasihat sesiapa yang memerlukan pinjaman untuk dihubungi
    Puan Ivana Luka melalui e-mel: ivanaluka04@gmail.com

    Anda masih boleh menghubungi saya jika anda mempunyai keraguan atau memerlukan maklumat lanjut melalui e-mel: alyaryo10@gmail.com

    ReplyDelete
  108. Salam sejahtera!
    Nama saya Dewi Rumapea, saya berasal dari kota SEMARANG, Indonesia. Saya ingin menggunakan medium ini untuk memaklumkan semua dalam kumpulan ini mencari pinjaman yang sangat berhati-hati kerana ada penipuan di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu, saya secara kewangan turun dan saya memutuskan untuk mendapatkan pinjaman dari Man di Malaysia dan saya tertipu oleh pemberi pinjaman palsu di Malaysia. Saya hampir kehilangan harapan sehingga seorang kawan saya merujuk saya kepada pemberi pinjaman yang sangat dipercayai dan tulen yang dipanggil Puan Glory, seorang pemberi pinjaman swasta yang meminjamkan saya pinjaman sebanyak Rp500,000,000 tanpa tekanan, pada kadar faedah 2% yang merupakan kadar yang berpatutan untuk saya.

    Selepas memindahkan kredit saya ke akaun bank saya, saya sangat terkejut apabila saya menyemak baki akaun bank saya dan mendapati bahawa jumlah saya memohon, telah dipindahkan terus ke akaun saya, oleh Ibu Glory, tanpa berlengah-lengah. Jadi saya berjanji kepada ibu Glory bahawa saya akan berkongsi berita baik agar orang ramai mendapat pinjaman mudah tanpa tekanan. Jadi, jika anda memerlukan sebarang pinjaman, sila hubungi Puan Glory melalui email: gloryloanfirm@gmail.com

    Saya menggunakan masa ini untuk memaklumkan kepada anda semua bahawa anda boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: dewiputeri9@gmail.com atau anda boleh menghubungi Nur Izzatul Azira Ismail, dari Malaysia yang memperkenalkan saya dan memberitahu saya mengenai Puan Glory, Dia juga mendapat pinjaman dari Puan Glory, Anda juga boleh menghubunginya melalui e-mel: utariwirmayaty@gmail.com Kini, semua yang saya lakukan adalah cuba untuk memenuhi pembayaran pinjaman saya yang saya hantar terus ke akaun bulanan.

    Nota: Tiada yuran insurans, yuran pendaftaran atau yuran pemindahan.

    Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Allah SWT kerana menggunakan Ibu Glory untuk mengubah kisah kewangan saya dan kini saya seorang pemilik perniagaan saya yang bangga, semoga Allah terus memberkati Ibu Glory dan terus menggunakannya untuk membantu kita semua dalam kesulitan kewangan

    ReplyDelete
  109. Nama saya Afizah Abdulwakil, saya telah cuba mendapatkan pinjaman dari Bank untuk beberapa waktu sekarang dan bank telah gagal saya berkali-kali sekarang, saya juga cuba mendapatkan pinjaman dalam talian saya berjumpa dengan beberapa pemberi pinjaman pinjaman dalam talian yang berjanji untuk memberi saya pinjaman, Tetapi malangnya saya penipuan wang kecil yang saya miliki, sehingga saya melihat kesaksian seorang Puan Aisyah Taufik tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari seorang Encik James dari James Althouse Finance Firm, saya menghubungi dia terlebih dahulu supaya saya dapat memastikan bahawa Encik James bukan penipuan seperti peminjam pinjaman lain yang saya temui, tetapi saya terkejut dia meyakinkan saya
    Encik James dipercayai dan boleh dipercayai saya menghubungi Encik James dan memohon pinjaman sebanyak Rm200,000,00 pada mulanya saya takut tidak ditipu sekali lagi kerana Encik James memberi pinjaman pada kadar 2% sangat rendah, selepas beberapa jam Pinjaman saya telah diluluskan dan i
    Saya mendapat pinjaman sebanyak Rm200,000.00 yang dipindahkan ke akaun saya dari James Althouse Finance Firm. Saya tidak percaya sehingga bank saya memberitahu saya di mana wang itu datang. Saya sangat gembira saya dapat mendapatkan pinjaman dan saya berkata kepada myslef bahawa saya akan terus memberitahu orang tentang perbuatan baik yang telah dilakukan oleh Mr James untuk saya dan akan
    Mengesyorkannya kepada mana-mana badan mencari pinjaman untuk menghubungi beliau dengan e-mel ini:
    Jamesalthousefinancefirm@gmail.com, anda juga boleh menghubungi saya dengan e-mel saya:
    Afizahabdulwakil@gmail.com dan anda juga boleh menghubungi Puan Aisyah untuk mengesahkan apa yang saya katakan di sini ialah e-melnya: aisyahtaufik23@gmail.com

    ReplyDelete
  110. Adakah anda memerlukan pinjaman 100%? Saya boleh memenuhi keperluan kewangan anda dengan masalah pulangan yang lebih sedikit sebab itulah kami membiayai anda hanya 2%. Apa keadaan anda, bekerja sendiri, bersara, mempunyai penarafan kredit yang baik, kami boleh membantu. Flexiblerepayment lebih dari 1 hingga 30 tahun.Hubungi kami di:

    Rechaelfrankloanfirm6@gmail.com
    Anda sedang mencari pinjaman panjang atau jangka pendek

    1 Nama Penuh: ............................
    2 Alamat Hubungi: .......................

    3.Negara: .....................

    4.Seks: ...............

    5. Jumlah Pinjaman yang Dibutuhkan: ....................
    6. Tempoh Pinjaman: ...................
    7. Nombor Telefon Langsung: .................

    Banyak Cinta,

    RechaelFrankLoanFirm
    L
    PUAN. Rechael

    ReplyDelete
  111. Adakah anda memerlukan pinjaman 100%? Saya boleh memenuhi keperluan kewangan anda dengan masalah pulangan yang lebih sedikit sebab itulah kami membiayai anda hanya 2%. Apa keadaan anda, bekerja sendiri, bersara, mempunyai penarafan kredit yang baik, kami boleh membantu. Flexiblerepayment lebih dari 1 hingga 30 tahun.Hubungi kami di: comfortfrankloanfirm@gmail.com




    Anda sedang mencari pinjaman panjang atau jangka pendek

    1 Nama Penuh: ............................
    2 Alamat Hubungi: .......................

    3.Negara: .....................

    4.Seks: ...............

    5. Jumlah Pinjaman yang Dibutuhkan: ....................
    6. Tempoh Pinjaman: ...................
    7. Nombor Telefon Langsung: .................

    Banyak Cinta,

    Comfortfrankloanfirm


    L
    Mrs: Keselesaan

    ReplyDelete
  112. Halo semua,
    Nama saya Alya Ryo dari Jakarta di Indonesia, saya menjadi mangsa penipuan di tangan peminjam palsu, saya memohon pinjaman sekitar 300 juta dari seorang wanita di negara-negara bersatu dan saya kehilangan sekitar 20 juta tanpa mendapat pinjaman , Mereka bertanya lagi dan sekali lagi untuk kos, dan saya dibayar tetapi masih saya tidak mendapat pinjaman, mereka merujuk saya kira-kira 2 kali kepada dua wanita yang berbeza di ibu negara Sepanyol, saya harap saya akan bertemu dengan orang yang betul, tetapi saya tidak Dan saya kehilangan perniagaan saya dalam proses tersebut.
    Nasib baik untuk saya, seorang kawan yang baru saja memohon pinjaman, dan mendapat pinjaman tanpa apa-apa tekanan, memperkenalkan saya kepada Ketua Pegawai Eksekutif PINJAMAN AMANAH, Puan Ivana Luka dan saya memohon 500 juta, saya fikir ia adalah penipuan seperti biasa, Tetapi saya mendapat pinjaman saya dalam masa kurang dari 24 jam, 2% tanpa cagaran. Saya sangat gembira kerana perniagaan saya pulih semula
    Jadi saya nasihat sesiapa yang memerlukan pinjaman untuk dihubungi
    Puan Ivana Luka melalui e-mel: ivanaluka04@gmail.com

    Anda masih boleh menghubungi saya jika anda mempunyai keraguan atau memerlukan maklumat lanjut melalui e-mel: alyaryo10@gmail.com

    ReplyDelete
  113. Adakah anda fikir mendapat pinjaman? Adakah anda serius memerlukan pinjaman segera untuk memulakan perniagaan anda sendiri? Adakah anda dalam hutang? Ini adalah peluang anda untuk mencapai keinginan anda, kami memberi pinjaman peribadi, pinjaman perniagaan dan pinjaman korporat dan semua jenis pinjaman dengan 2% untuk maklumat lanjut hubungi kami melalui e-mel (CindyMoore8182@gmail.com)

    ReplyDelete
  114. Adakah anda fikir mendapat pinjaman? Adakah anda serius memerlukan pinjaman segera untuk memulakan perniagaan anda sendiri? Adakah anda dalam hutang? Ini adalah peluang anda untuk mencapai keinginan anda, kami memberi pinjaman peribadi, pinjaman perniagaan dan pinjaman korporat dan semua jenis pinjaman dengan 2% untuk maklumat lanjut hubungi kami melalui e-mel (CindyMoore8182@gmail.com)

    ReplyDelete
  115. Perlu pinjaman segera untuk membayar hutang anda? Adakah anda memerlukan pinjaman untuk memulakan perniagaan baru? Adakah anda memerlukan pinjaman peribadi? Kami menawarkan semua jenis pinjaman pada kadar faedah sebanyak 2%. Hubungi kami hari ini di e-mel: (oparagerrard@gmail.com)

    ReplyDelete
  116. Perlu pinjaman segera untuk membayar hutang anda? Adakah anda memerlukan pinjaman untuk memulakan perniagaan baru? Adakah anda memerlukan pinjaman peribadi? Kami menawarkan semua jenis pinjaman pada kadar faedah sebanyak 2%. Hubungi kami hari ini di e-mel: (oparagerrard@gmail.com)

    ReplyDelete
  117. Halo,
    Nama saya Yuli dari Jakarta Selatan di Indonesia, saya ingin menggunakan medium ini untuk memberi nasihat kepada setiap orang agar berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman di sini, sehingga banyak peminjam pinjaman di sini adalah semua penipu dan mereka hanya di sini untuk menipu anda dari wang anda, Saya memohon pinjaman kira-kira 200 juta dari seorang wanita di Dubai dan saya kehilangan kira-kira 10 juta tanpa mengambil pinjaman, mereka bertanya lagi dan sekali lagi untuk kos, saya membayar hampir 10 juta lagi saya tidak mendapat pinjaman,

    Allah adalah kemuliaan, saya bertemu seorang sahabat yang baru saja memohon pinjaman itu, dan dia mendapat pinjaman tanpa tekanan apa pun, jadi dia memperkenalkan saya kepada Puan Olivia Daniel, dan saya memohon 400 juta, saya rasa ini adalah jenaka dan Penipuan, tetapi saya mendapat pinjaman saya kurang dari 24 jam hanya 2% tanpa cagaran. Saya sangat gembira kerana saya selamat daripada mendapat miskin.

    Jadi saya nasihat semua orang di sini yang memerlukan pinjaman untuk dihubungi
    Puan Olivia Daniel, melalui e-mel: (oliviadaniel93@gmail.com)

    Anda masih boleh menghubungi saya jika anda memerlukan maklumat lanjut melalui e-mel: (yuliy3531@gmail.com)

    Sekali lagi terima kasih semua untuk membaca kesaksian saya, dan semoga Allah terus memberkati kita semua dan memberi kita hidup dan kemakmuran

    ReplyDelete
  118. 100% Pinjaman untuk tawaran anda!

    Kadar faedah yang rendah
    Kadar serendah 3%! Kadar faedah 0% untuk 6 bulan pertama

    TIDAK DITERIMA / TIDAK COLLATERAL
    Tidak perlu memanfaatkan sebarang aset untuk memperoleh modal

    NO RESTRICTIONS
    Dana boleh digunakan sama seperti wang tunai.

    PEMBIAYAAN SEBAGAI HINGGA 15 HARI
    Proses kelulusan cepat

    Kami tidak mengenakan bayaran untuk mengemukakan permohonan, kami dibayar semata-mata berdasarkan keputusan.

    PENGELUARAN INCOME NO
    Pendapatan yang dinyatakan sahaja

    Hubungi kami hari ini melalui e-mel. Springleaf_finance@outlook.com


      Adrian Winson

    ReplyDelete
  119. Anda boleh diluluskan untuk pinjaman hari ini!

    Pinjaman mudah dan pantas dengan kadar faedah yang berpatutan rendah kini sedang berjalan di sini untuk membantu anda apabila anda memerlukannya.
    Puan Ibrahim Maisara Lenders adalah syarikat Benar Benar yang berdedikasi untuk menyediakan penyelesaian kewangan pasukan profesional dan berkelayakan kami yang boleh memenuhi semua jenis keadaan kewangan. Sama ada anda membeli atau membina rumah baru, melabur dalam perniagaan, hartanah pelaburan, Menjalankan Projek, membiayai semula atau menyatukan pinjaman sedia ada anda, atau membeli kereta baru dan banyak lagi, kami dapat membantu anda mendapatkan tawaran yang terbaik.
    24 jam sehari, walaupun hujung minggu dan hari cuti - proses dalam talian automatik kami memberikan anda akses mudah kepada penyelesaian kewangan jangka pendek dan jangka panjang. Apabila anda memerlukan bantuan Puan Ibrahim Maisara Lender yang sangat terlatih ejen perkhidmatan pelanggan, hubungi kami. Ejen kami berdiri tujuh hari seminggu untuk membantu anda. Untuk mendapatkan wang yang anda perlukan apabila anda memerlukannya, kami menawarkan pelbagai pinjaman dan pembiayaan dalam pelbagai kaedah pembiayaan kepada pelanggan. Kami menawarkan pinjaman dalam Dollar ($), IDR (Rupiah), MYR (Rm), dll Dan mana-mana mata wang lain di dunia.
    Kami mahu setiap pelanggan berpuas hati dengan perkhidmatan kami, dan kami sentiasa meneruskan ke hadapan dengan teknologi baru untuk menjadikan matlamat ini menjadi kenyataan.Kami faham bahawa pelanggan kami mahukan penyelesaian positif dan perkhidmatan yang luar biasa apabila memilih pinjaman untuk meningkatkan kehidupan pelanggan kami Dan membantu mereka menyelesaikan masalah wang mereka. Jangan ragu untuk menghubungi kami hari ini Melalui:
    Http://ibrahimmaisaralenders.wordpress.com/
    E-mel: Ibrahimmaisaralenders@gmail.com
    BBM MENAWARKAN: D8CFF0A7

    ReplyDelete
  120. (MERIT HOPE LOAN COMPANY)
     
    Halo saya Puan, harapan, pemberi pinjaman yang sah dan dapat diandalkan kepada pinjaman
    Dalam terma dan syarat yang jelas dan boleh difahami pada kadar faedah 2%. Dari
    USD $ 12,000 hingga $ 8,000,000, euro dan pound RM 20,000, RM 100,000 RM 500,000 dan ke atas sahaja. Saya memberi pinjaman perniagaan,
    Pinjaman peribadi, pinjaman pelajar, pinjaman kereta dan pinjaman untuk membayar bil. jika awak
    Perlukan loana2
       Anda perlu lakukan adalah untuk anda menghubungi saya secara langsung
    Dalam: (merithope6@gmail.com)
    Tuhan merahmati kamu.
    Yang ikhlas,
    Puan: Harapan Harapan
    E-mel: (merithope6@gmail.com)

    Nota: Semua jawapan perlu dihantar ke: (merithope6@gmail.com)

    ReplyDelete
  121. Komitmen kami adalah untuk membuat pemilikan perniagaan kerjaya yang berdaya maju untuk bernilai individu yang berjuang untuk meningkatkan kewangan.
    Kami menyediakan pinjaman yang berpatutan dan bimbingan untuk membantu individu tesis bernilai untuk memulakan dan berjaya. Kami menawarkan pinjaman peribadi dengan kadar faedah rendah untuk membantu membiayai idea-idea perniagaan anda dan perniagaan sokongan percuma untuk memberikan anda keyakinan untuk berjaya.
    Kami menawarkan pelbagai perkhidmatan kewangan yang termasuk: Perancangan Perniagaan, Perdagangan dan Pembangunan Kewangan, Hartanah dan Gadai Janji, Pinjaman Penyatuan Hutang, Pinjaman Perniagaan, Pinjaman Peribadi, Pembiayaan Semula Rumah, pinjaman hotel pinjaman pelajar dengan kadar faedah yang rendah di 1:00%
    Jika anda berminat untuk mendapatkan pinjaman maka sila tulis kepada kami dengan keperluan pinjaman, sila hubungi kami untuk maklumat lanjut: cnpholding30@gmail.com

    ReplyDelete
  122. Hello Everyone, nama saya Jane alice seorang wanita dari Indonesia, dan saya bekerja dengan sebuah negara kompensasi bersatu, dan kami telah mendengar dan juga meminjam dari perusahaan pinjaman, dengan cepat saya ingin menggunakan media ini untuk memperingatkan seluruh Indonesia untuk mencari pinjaman Internet Sangat hati-hati Berhati-hatilah untuk tidak jatuh di tangan scammers dan fraudstars, ada banyak kreditur kredit palsu di sini di internet dan beberapa di antaranya asli dan nyata,

    Saya ingin melempar testimonial tentang bagaimana Tuhan menuntun saya ke pemberi pinjaman yang sebenarnya dan dana pinjaman Real telah mengubah hidup saya dari rumput menjadi Grace, setelah saya tertipu oleh beberapa kreditor kredit di internet, saya kehilangan banyak uang untuk membayar biaya pendaftaran. . , Garansi, pajak, dan setelah pembayaran saya masih belum mendapat pinjaman saya.

    Setelah berbulan-bulan berusaha mendapatkan pinjaman di internet dan jumlah uang yang dihabiskan tanpa mendapat pinjaman dari perusahaan mereka, maka saya menjadi sangat putus asa untuk mendapatkan pinjaman dari kreditor kredit genue online yang tidak akan meningkatkan rasa sakit saya jadi saya memutuskan untuk Hubungi teman saya yang baru saja mendapatkan pinjaman online, kami mendiskusikan kesimpulan kami mengenai masalah ini dan dia bercerita tentang seorang wanita bernama Mr. Dangote yang adalah CEO Dangote Loan Company.

    Jadi saya mengajukan permohonan untuk jumlah pinjaman (Rp400.000.000) dengan tingkat bunga rendah 2%, tidak mengurus se umur saya, karena saya mengatakan kepadanya apa yang ingin saya gunakan untuk membangun bisnis saya dan pinjaman saya telah disetujui dengan mudah. Tanpa stres dan semua persiapan yang dilakukan dengan transfer kredit dan dalam waktu kurang dari 24 jam setelah mendapatkan sertifikat yang diminta, telah disimpan ke bank dan impian saya masuk. Jadi saya ingin saran yang memerlukan panggilan pinjaman cepat sekarang atau email di Dangotegrouploandepartment@Gmail.com

    Dia tidak tahu bahwa saya melakukan ini. Saya berdoa agar Tuhan memberkati dia atas hal-hal baik yang telah dia lakukan dalam hidup saya. Anda juga bisa menghubungi saya di ladyjanealice@gmail.com hari yang menyenangkan info lebih lanjut ..

    ReplyDelete
  123. Kami menawarkan pinjaman yang dirancang untuk memenuhi keperluan kewangan dan peribadi anda Pinjaman perniagaan dengan skim kelulusan pinjaman cepat. Kami meminjam wang dari mereka yang memerlukan bantuan kewangan, kami memberi kredit kepada orang yang mempunyai kredit buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil,
    Untuk melabur dalam perniagaan. Adakah anda sedang mencari pinjaman? Anda tidak perlu bimbang, kerana anda berada di tempat yang betul, kami menawarkan pinjaman dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%, jadi jika anda memerlukan pinjaman, saya ingin anda menghubungi saya di alamat e-mel ini: gloriasloancompany@gmail.com
    MAKLUMAT PERMOHONAN KREDIT YANG DIPERLUKAN:
    1) Nama penuh: ............
    2) Seks: .................
    3) Umur: ........................
    4) Negara: .................
    5) Nombor Telefon: ........
    6) Pekerjaan: ..............
    7) Pendapatan: ......
    8) Jumlah Pinjaman Diperlukan: .....
    9) Tempoh pinjaman: ...............
    10) Tujuan pinjaman: ...........

    ReplyDelete
  124. Assalamualaikum
    Nama saya Aditya Aulia saya mengalami trauma keuangan karena saya ditipu dan ditipu oleh banyak perusahaan pinjaman online dan saya pikir tidak ada yang baik bisa keluar dari transaksi online tapi semua keraguan saya segera dibawa untuk beristirahat saat teman saya mengenalkan saya. untuk Ibu Iskandar pada awalnya saya pikir itu masih akan menjadi permainan bore yang sama saya harus memaksa diri untuk mengikuti semua proses karena mereka sampai pada kejutan terbesar saya setelah memenuhi semua persyaratan karena permintaan oleh proses saya bisa mendapatkan pinjaman sebesar 350jt di rekening Bank Central Asia (BCA) saya saat saya waspada di telepon saya, saya tidak pernah mempercayainya, agaknya saya bergegas ke Bank untuk memastikan bahwa memang benar ibu kontak sekarang mengalami terobosan pemanasan jantung dalam kehidupan finansial Anda melalui apakah itu BBM INVITE-nya: {D8980E0B} atau apakah kamu ingin mengkonfirmasi dari saya? Anda bisa menghubungi saya melalui surat saya: {aditya.aulia139@gmail.com} dan juga Anda bisa menghubungi perusahaan ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM via: {mail: iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}

    ReplyDelete
  125. Assalamu'alikum Warahmatullahi Wabarakatuh

    InshyaAllah, Kantor Pinjaman Iskandar Lestari memberikan semua yang telah kehilangan harapan finansial untuk mendapatkan kembali status keuangan mereka melalui pinjaman segala jenis. Jangan ragu untuk menghubungi kami melalui email kami: ((iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)) karena Anda akan menikmati Persentase Bunga Persentase Tahunan terendah, di bawah bimbingan tim staf yang ramah siapa yang peduli dengan Anda dan keluarga Anda, karena Anda pasti mendapatkan pinjaman yang nyata dan asli dalam waktu kurang dari 73 jam berapa anda membutuhkan dana untuk proyek anda? bisnis expasion pembayaran hutang? Tambahan modal untuk hal-hal yang tidak disebutkan di sini dengan ISKANDAR LOAN FIRM Anda bisa mengatakan Alhamdulillah(الحمد لله) , karena kami adil, jujur, dapat dipercaya, sopan, dan tentu saja murah hati dalam pelayanan kami jika Anda ingin menghubungi ibu secara langsung, Anda dapat melakukannya melalui BBM INVITE: {D8980E0B} Assalamu'alaikum wr wb, Allahu Akbar ....... Allahu Akbar ........ Allahu Akbar

    ReplyDelete
  126. Halo semua,
    Nama saya Alya Ryo dari Jakarta di Indonesia, saya menjadi mangsa penipuan di tangan peminjam palsu, saya memohon pinjaman sekitar 300 juta dari seorang wanita di negara-negara bersatu dan saya kehilangan sekitar 20 juta tanpa mendapat pinjaman , mereka bertanya lagi dan sekali lagi untuk kos, dan saya dibayar tetapi masih saya tidak mendapat pinjaman, mereka merujuk saya kira-kira 2 kali kepada dua wanita yang berbeza di ibu negara Sepanyol, saya harap saya akan bertemu orang yang betul, tetapi saya tidak dan saya kehilangan perniagaan saya dalam proses itu.
    Nasib baik bagi saya, seorang kawan yang baru saja memohon pinjaman, dan mendapat pinjaman tanpa apa-apa tekanan, memperkenalkan saya kepada Ketua Pegawai Eksekutif PINJAMAN JAMINAN, Puan Ivana Luka dan saya memohon 500 juta, saya fikir ia adalah penipuan seperti biasa, tetapi saya mendapat pinjaman saya kurang dari 24 jam, 2% tanpa cagaran. Saya sangat gembira kerana perniagaan saya pulih semula
    jadi saya nasihat sesiapa yang memerlukan pinjaman untuk dihubungi
    Puan Ivana Luka melalui e-mel: ivanaluka04@gmail.com

    Anda masih boleh menghubungi saya jika anda mempunyai keraguan atau memerlukan maklumat lanjut melalui e-mel: alyaryo10@gmail.com

    ReplyDelete
  127. Halo

    Apakah Anda seorang investor, Pemilik Bisnis, Pengusaha, Kontraktor, Petani, Memulai e.t.c? Mungkin Anda memerlukan dana untuk membeli properti, memperbaiki / membalikkan, memperbaiki layanan / bangunan Anda mencari tempat yang dapat menjamin Anda meminjamkan sebagian dari jumlah yang Anda butuhkan (Annisa Ahmad) ke sini untuk membantu mereka yang membutuhkan tujuan arsip keuangan mereka, Kami berinvestasi di properti, proyek / bisnis dan juga menawarkan semua jenis pinjaman berbunga rendah. Tarif, kepada orang-orang yang tertarik dari negara manapun dengan tingkat kredit apakah Anda ditolak oleh bank lain atau kreditur? Kami dapat menawarkan pinjaman yang Anda butuhkan dengan harga terjangkau, kami juga membutuhkan layanan dari Pialang yang bisa merujuk orang-orang yang membutuhkan bantuan keuangan dan kami membayar setiap bulan untuk layanan Anda menghubungi kami melalui email di bawah ini jika Anda tertarik dengan pinjaman atau persyaratan. Investor
    Email: (annisaahmadlaoncompany@gmail.com)

    ReplyDelete
  128. WILLIAMS SMITH LOAN FIRM
    Hai, williams smith syarikat insurans / pinjaman, pinjaman pemberi pinjaman swasta, peluang hidup untuk membantu anda. Perlu pinjaman segera untuk membersihkan hutang mereka, atau memerlukan pinjaman untuk meningkatkan perniagaan anda? Adakah anda telah ditolak oleh bank dan institusi kewangan lain? satu penyatuan atau pinjaman gadai janji diperlukan? Tidak perhatikan lagi, kerana kita berada di sini untuk semua masalah kewangan anda pada masa lalu. Kami menyediakan cara untuk orang yang memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil, untuk melabur dalam perniagaan dengan bayaran 2%. Saya mahu menggunakan medium ini untuk anda untuk memberikan bantuan dan pengguna yang boleh dipercayai dan bersedia memberikan kredit untuk memberitahu. Kemudian hubungi kami hari ini melalui e-mel di: (williamssmithfirm@gmail.com)

    ReplyDelete
  129. WILLIAMS SMITH LOAN FIRM
    Hai, williams smith syarikat insurans / pinjaman, pinjaman pemberi pinjaman swasta, peluang hidup untuk membantu anda. Perlu pinjaman segera untuk membersihkan hutang mereka, atau memerlukan pinjaman untuk meningkatkan perniagaan anda? Adakah anda telah ditolak oleh bank dan institusi kewangan lain? satu penyatuan atau pinjaman gadai janji diperlukan? Tidak perhatikan lagi, kerana kita berada di sini untuk semua masalah kewangan anda pada masa lalu. Kami menyediakan cara untuk orang yang memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil, untuk melabur dalam perniagaan dengan bayaran 2%. Saya mahu menggunakan medium ini untuk anda untuk memberikan bantuan dan pengguna yang boleh dipercayai dan bersedia memberikan kredit untuk memberitahu. Kemudian hubungi kami hari ini melalui e-mel di: (williamssmithfirm@gmail.com)..

    ReplyDelete
  130. Halo

    Assalamu`alaikum `Selamat Datang di ANNISA AHMAD LOAN COMPANY

    Apakah Anda seorang investor, Pemilik Bisnis, Pengusaha, Kontraktor, Petani, Memulai e.t.c? Mungkin Anda membutuhkan dana yang baik dan aman untuk membeli properti, memperbaiki / membalikkan, memperbaiki layanan / bangunan Anda mencari tempat yang dapat menjamin Anda meminjamkan salah satu dari jumlah yang Anda butuhkan untuk menghubungi e-mail: {annisaahmadlaoncompany@gmail.com} adalah Disini untuk membantu mereka yang membutuhkan tujuan arsip keuangan mereka, kami berinvestasi di properti, proyek / bisnis dan juga memberikan 100% penawaran untuk semua jenis pinjaman berbunga rendah. Tarif, kepada orang-orang yang tertarik dari negara manapun dengan tingkat kredit apakah Anda ditolak oleh bank lain atau kreditur? Kami dapat menawarkan pinjaman yang Anda butuhkan dengan harga yang terjangkau sehingga pekerja bisnis, pria dan wanita, pekerja kantor, pengangkut, inilah kesempatan Anda untuk berinvestasi atas apa yang telah Anda rencanakan di sini adalah pinjaman untuk Anda dan investasikan dengannya, kami juga membutuhkan Layanan dari Pialang yang bisa merujuk orang yang membutuhkan bantuan keuangan dan kami membayar setiap bulan untuk layanan Anda menghubungi kami melalui e-mail di bawah ini jika Anda tertarik dengan pinjaman atau persyaratan. Investor
    Email: {annisaahmadlaoncompany@gmail.com} kejujuran kepercayaan dalam pelayanan kami
    Assalamu`alaikum wr wb,

    ReplyDelete
  131. Halo semua harap berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman di sini, jadi banyak lender pinjaman di sini adalah semua scammers dan mereka hanya di sini untuk scam Anda dari uang Anda, saya mengajukan pinjaman dari sekitar 200 juta dan saya diminta untuk membayar beberapa biaya dan saya dibayar, mereka meminta lagi dan lagi, saya membayar hampir 9million masih saya tidak mendapatkan pinjaman, happend kepada saya sekitar 5 kali dari perusahaan pinjaman yang berbeda, saya yang saya akan memenuhi hak satu tapi saya tidak. Untuk Tuhan Kemuliaan saya bertemu seorang teman yang baru saja diterapkan pada pinjaman dan dia mendapat pinjaman tanpa stres, jadi dia memperkenalkan saya ke THE HARTFORD dari HARTFORD FINANCIAL SERVICE, saya diterapkan untuk 700 juta, saya pikir itu adalah lelucon dan penipuan, tapi aku punya pinjaman saya dalam waktu kurang dari 24 jam hanya dalam 2% tanpa agunan. saya sangat senang karena saya adalah menyelamatkan dari mendapatkan miskin. jadi saya saran semua orang di sini membutuhkan pinjaman untuk menghubungi HARTFORD dan saya meyakinkan Anda bahwa Anda akan mendapatkan pinjaman Anda. email nya (hartfordfinancialservice@gmail.com, hartfordfinance.wordpress.com)
    (bbm DD8B2E2D
    twitter @THE_HARTFORD
    instagram@ the_hartford
    linkedin@ the-hartford
    CALL +12052873235)
    Anda tetap dapat menghubungi saya jika Anda membutuhkan info lebih lanjut dan bantuan di (cindyreza98@gmail.com)

    ReplyDelete
  132. Assalamualaikum
    Nama saya Aditya Aulia saya mengalami trauma keuangan karena saya ditipu dan ditipu oleh banyak perusahaan pinjaman online dan saya pikir tidak ada yang baik bisa keluar dari transaksi online tapi semua keraguan saya segera dibawa untuk beristirahat saat teman saya mengenalkan saya. untuk Ibu Iskandar pada awalnya saya pikir itu masih akan menjadi permainan bore yang sama saya harus memaksa diri untuk mengikuti semua proses karena mereka sampai pada kejutan terbesar saya setelah memenuhi semua persyaratan karena permintaan oleh proses saya bisa mendapatkan pinjaman sebesar 350jt di rekening Bank Central Asia (BCA) saya saat saya waspada di telepon saya, saya tidak pernah mempercayainya, agaknya saya bergegas ke Bank untuk memastikan bahwa memang benar ibu kontak sekarang mengalami terobosan pemanasan jantung dalam kehidupan finansial Anda melalui apakah itu BBM INVITE-nya: {D8980E0B} atau apakah kamu ingin mengkonfirmasi dari saya? Anda bisa menghubungi saya melalui surat saya: {aditya.aulia139@gmail.com} dan juga Anda bisa menghubungi perusahaan ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM via: {mail: iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}

    ReplyDelete
  133. Sy mahu kembali semua kemuliaan kepada Allah SWT atas apa yg Dia gunakan Ibu Rossa lakukan dalam hidup saya, nama saya adalah Mira Binti Muhammad dari bandar klang di malaysia, saya seorang janda dengan 2 anak, suami sy mati dalam sebuah kereta. kemalangan dan sejak itu hidup menjadi sangat kejam kepada sy dan keluargaku dan sy telah cuba utk mendapatkan pinjam dari bank-bank di malaysia dan sy ditolak dan dinafikan kerana sy tidak mempunyai cagaran dan tidak boleh mendapatkan pinjaman dari bank dan sy sangat sedih
    Pada hari yg dikhaskan ini semasa saya melalui internet, sy melihat kesaksian Annisa tentang bagaimana dia mendapat pinjam dari Puan Rossa dan sy menghubungi beliau utk bertanya mengenai pinjam Rossa ibu dan bagaimana sebenarnya pinjam dari ibu Rossa dan dia memberitahu sy benar dan sy menghubungi Ibu Rossa dan memfailkan permohonan pinjam sy dan pinjaman sy diproses dan diluluskan dan dalam tempoh 24 jam saya mendapat wang pinjam sy di dalam akaun bank sy dan apabila sy menyemak akaun sy, wg pinjam sy adalah utuh dan sy sangat gembira dan Sy telah berjanji bahawa sy akan membantu memberi keterangan kepada orang lain mengenai syarikat pinjam ibu rossa, jadi sy ingin menggunakan medium ini untuk memberi nasihat kepada sesiapa yg memerlukan pinjaman utk menghubungi Puan Rossa melalui e-mel: rossastanleyloancompany@gmail.com dan Anda juga boleh menghubungi sy melalui email saya: mirabintimuhammed @ gmail.com untuk maklumat serta kawan-kawan saya A nnisa Barkarya melalui email: annisaberkarya@gmail.com

    ReplyDelete
  134. Halo,
    Adakah anda sedang mencari pinjaman? Adakah anda memerlukan Pinjaman Perniagaan, Pinjaman Peribadi, Pinjaman Perumahan / Harta, Atau adakah anda telah ditolak pinjaman oleh bank atau institusi kewangan atas sebab atau yang lain? Kemudian anda berada di tempat yang betul, untuk penyelesaian pinjaman anda di sini! Di Firma Pinjaman Adriana Malkova kami terhad untuk memberi pinjaman kepada syarikat dan individu untuk kadar faedah 2% yang rendah dan berpatutan. Sila hubungi kami melalui e-mel hari ini di adrianamalkovaloan@gmail.com

    ReplyDelete
  135. kesaksian nyata dan kabar baik !!!

    Nama saya mohammad, saya baru saja menerima pinjaman saya dan telah dipindahkan ke rekening bank saya, beberapa hari yang lalu saya melamar ke Perusahaan Pinjaman Dangote melalui Lady Jane (Ladyjanealice@gmail.com), saya bertanya kepada Lady jane tentang persyaratan Dangote Loan Perusahaan dan wanita jane mengatakan kepada saya bahwa jika saya memiliki semua persyaratan bahwa pinjaman saya akan ditransfer kepada saya tanpa penundaan

    Dan percayalah sekarang karena pinjaman rp11milyar saya dengan tingkat bunga 2% untuk bisnis Tambang Batubara saya baru saja disetujui dan dipindahkan ke akun saya, ini adalah mimpi yang akan datang, saya berjanji kepada Lady jane bahwa saya akan mengatakan kepada dunia apakah ini benar? dan saya akan memberitahu dunia sekarang karena ini benar

    Anda tidak perlu membayar biaya pendaftaran, biaya lisensi, mematuhi Perusahaan Pinjaman Dangote dan Anda akan mendapatkan pinjaman Anda

    untuk lebih jelasnya hubungi saya via email: mohammadismali234@gmail.com
    dan hubungi Dangote Loan Company untuk pinjaman Anda sekarang melalui email Dangotegrouploandepartment@gmail.com

    ReplyDelete
  136. Kabar baik!
    Nama saya Gloria Paul, warga negara Indonesia, saya tinggal di Jl.P.Biak 9 No. 230 Rt.007 Rw.018 Desa Arenjaya Jakarta Timur Kota Bekasi. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberi nasehat konkret kepada seluruh warga negara Indonesia yang sedang mencari pinjaman untuk berhati-hati karena internet penuh dengan penipu, beberapa bulan yang lalu saya sangat membutuhkan pinjaman, karena keuangan saya Situasi Tidak begitu bagus dan saya putus asa, saya jatuh ke tangan pemberi pinjaman palsu, dari arab saudi dan Singapura. Saya hampir meninggal, sampai seorang teman saya memberi tahu saya tentang pemberi pinjaman yang sangat andal bernama Ibu. Elizabeth Andy, pemilik sebuah organisasi peminjaman global, Dia adalah pemberi pinjaman global; yang saya hubungi dan dia meminjamkan pinjaman sebesar Rp250.000.000 dalam waktu kurang dari 24 jam dengan tingkat bunga 2% dan mengubah hidup seluruh keluarga saya.

    Saya menerima pinjaman saya di rekening bank saya setelah Ibu. Elizabeth Andy mentransfer pinjaman saya, ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah yang saya terapkan telah dikreditkan ke rekening bank saya

    Jadi untuk pekerjaan bagus Ibu. Elizabeth telah menjalani hidup saya dan keluarga saya, saya memutuskan untuk menceritakan dan membagikan kesaksian saya tentang Ibu. Elizabeth, jadi orang-orang dari negara saya dan kota saya bisa mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa stres. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman, mohon hubungi Ibu. Elizabeth melalui email: (elizabethandy95@gmail.com)

    Anda juga bisa menghubungi saya di email saya :( gloriapaul024@gmail.com). Sekarang, saya adalah pemilik bangga seorang wanita bisnis yang baik dan besar di kotaku, semoga Tuhan Yang Maha Kuasa terus memberkati Ibu. Elizabeth untuk pekerjaan baiknya dalam hidupku dan keluargaku.

    ReplyDelete
  137. SYARIKAT PINJAMAN GLORIA S
    Adakah anda sedang mencari pinjaman? Kami menawarkan pinjaman yang dirancang untuk memenuhi keperluan kewangan dan peribadi anda Pinjaman perniagaan dengan skim kelulusan pinjaman cepat. Kami meminjam wang untuk mereka yang memerlukan bantuan kewangan, kami memberikan kredit kepada orang yang mempunyai kredit buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil, untuk melabur dalam perniagaan ini. Anda tidak perlu bimbang, kerana anda berada di tempat yang betul, GLORIA S LOAN COMPANY menawarkan pinjaman dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%, jadi jika anda memerlukan pinjaman, saya ingin anda menghubungi GLORIA S LOAN COMPANYc gloriasloancompany @ gmail .com / Number Whatpp: + 1 (267) 527-9742
    PERMOHONAN MAKLUMAT KREDIT YANG DIPERLUKAN:
    1) Nama penuh: ............
    2) Jantina: .................
    3) Umur: ........................
    4) Negara: .................
    5) Nombor Telefon: ........
    6) Kerja: ..............
    7) Pendapatan: ......
    8) Jumlah Pinjaman Diperlukan: .....
    9) Tempoh pinjaman: ...............
    10) Alasan pinjaman: ...........
    11) Adakah anda memohon dan telah ditolak? Kalau begitu........

    ReplyDelete
  138. DARI KANTOR
    Dari ADMIN
    LAYANAN KEUANGAN HARTFORD

    Ucapan atas nama allah kami sampaikan kepada HARTFORD FINANCE dimana kami memberikan pinjaman dengan persentase suku bunga yang sangat rendah dan menipu yang Anda butuhkan dalam bentuk pinjaman apa pun. Apakah Anda telah mencari melalui celah dan celah dunia untuk sebuah sceure dan pemberi pinjaman yang dapat dipercaya yang dapat Anda kebenaran karena kami dijamin dalam seni pemberian pinjaman, apakah Anda seorang investor, pemilik bisnis, pengusaha, kontraktor, petani, dan Anda ingin memperbesar pantai Anda atau Anda ingin memulai bisnis Anda sendiri? dan Anda memerlukan dana yang bagus dan aman untuk membeli properti, memperbaiki, memperbaiki layanan atau bangunan Anda. dan Anda mencari tempat yang dapat menjamin Anda dana jumlah yang Anda butuhkan pencarian tidak lebih karena kami memberikan tim panjang dan pendek dari jumlah dan mata uang hubungi kami untuk layanan yang cepat dan aman hubungi kami sekarang melalui email di hartfordfinancialservice @ gmail .com saat kami berada di sini untuk membantu Anda mengarsipkan tujuan keuangan Anda, karena kami memberikan penawaran 100% untuk semua jenis pinjaman berbunga rendah. Tarif, untuk mereka yang tertarik dengan layanan kami dari negara manapun dengan tingkat kredit apakah. ditolak oleh bank atau kreditur? Kami dapat menawarkan pinjaman yang Anda butuhkan dengan tarif paling menarik sebesar 1% untuk mengarsipkan tujuan keuangan Anda sehingga kami menawarkan kesempatan untuk berinvestasi pada apa yang telah Anda rencanakan di sini adalah pinjaman untuk Anda dan investasikan dengannya, hubungi kami melalui e-mail. di bawah jika Anda tertarik dengan layanan pinjaman karena kami akan memberi Anda senyuman perubahan

    Email:: [hartfordfinancialservice@gmail.com]
    BBM INVITE: [DD8B2E2D]
    DUNIA PRESS: [hartfordfinance.wordpress.com]

    ReplyDelete
  139. Adakah anda Memerlukan pinjaman kredit kewangan segera?
    * Pemindahan yang sangat cepat dan segera ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Pembayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Terma pinjaman fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lamakah masa untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang dari 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi syarikat yang sah dan berlesen ini, yang diberi kuasa
    untuk memberikan bantuan kewangan kepada semua orang
    Untuk maklumat lanjut dan borang permohonan pinjaman

    e-mel: cashfirmarena@gmail.com


    Selamat sejahtera
    Sir Joel Williams
    SYARIKAT PINJAMAN TUNAI TUNAI
    Ketua Pegawai Eksekutif
    Tel: +601111850392
    E-mel: cashfirmarena@gmail.com
    Webisite: cashfirmarena.wordpress.com

    ReplyDelete
  140. Halo,
    kami adalah Beverley Home Management Limited, perusahaan pinjaman swasta yang memberikan pinjaman kesempatan hidup. Apakah Anda memerlukan pinjaman segera untuk melunasi hutang Anda atau Anda memerlukan pinjaman untuk meningkatkan bisnis Anda? Apakah Anda memerlukan pinjaman konsolidasi atau hipotek? mencari lebih karena kita di sini untuk membuat semua masalah keuangan Anda sesuatu dari masa lalu. Kami meminjamkan dana kepada individu yang membutuhkan bantuan keuangan, yang memiliki kredit buruk atau membutuhkan uang untuk membayar tagihan, untuk berinvestasi pada bisnis dengan tarif 3%. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberi tahu Anda bahwa kami memberikan bantuan yang andal dan bermanfaat dan bersedia menawarkan pinjaman. Jadi hubungi kami hari ini melalui email di:
    (startuploanfirm@gmail.com)

    ReplyDelete
  141. Selamat seharian

    Ini untuk memberi tahu masyarakat bahwa CHERYL LOAN FIRM sekarang menawarkan pinjaman Jangka Panjang dan Jangka Pendek untuk masing-masing organisasi dan koperasi yang sangat membutuhkan pembiayaan untuk meningkatkan kebutuhan bisnis atau keuangan dengan tingkat bunga rendah sebesar 1,5%. Untuk semua bentuk pinjaman keuangan, ini wajar, dengan suku bunga rendah, layanan pinjaman minimum kami adalah antara $ 7,000.00 dan $ 4,00.00 dengan jumlah maksimum $ 40,000.00 dan dengan jangka waktu minimum 1 tahun, dan periode maksimum dari 10 tahun yang disetujui oleh perusahaan pinjaman, sebelum kita bisa mengarahkan Anda ke bank yang akan segera ditransfer. Anda dan dengan tingkat bunga 1,5%, maka mari kita memiliki aplikasi Anda sekarang dengan kemajuan Anda untuk diproses lebih lanjut. hubungi kami dengan informasi di bawah ini.
    (CHERIL.MARTINSLOANFIRM@GMAIL.COM)
    Kami menawarkan pinjaman dalam berbagai mata uang
    :(: :::: :::: :::: :::::
    DOLAR
    POUND
    EURO
    RM
    Rp

    hubungi kami sekarang

    ReplyDelete
  142. “Bismillah, ar-Rahman, ar-Rahim”.


    Firm: CREDIT FINANCIAL GROUP
    E-mail: (creditfinancialgroup01@gmail.com)
    BBM INVITES: {DDA46523}


    Firm: CREDIT FINANCIAL GROUP Dari meja kerja dan kantor CREDIT FINANCIAL GROUP tahun ini berjanji akan menjadi tahun lebih banyak uang di rekening bank Anda, hal ini karena kami mengelola CREDIT FINANCIAL GROUP memberikan pinjaman kepada semua orang yang memiliki kebutuhan finansial besar tahun baru ini untuk memulai bisnis satu atau dua bahkan untuk merenovasi rumah mereka juga untuk menghidupkan kembali bisnis mereka dan jangan takut pada pemasangan bulanan Anda karena kami memiliki paket khusus untuk mempersiapkan Anda atau bahkan memberi kuliah tentang bagaimana menginvestasikan uang Anda dengan sumber daya yang sangat tinggi. bisnis jadi tolong jangan hanya duduk di sana dan kemudian membiarkan orang lain untuk maju secara finansial mengatakan tidak pada kemiskinan tahun ini mengatakan tidak kepada hutang tahun ini tahun ini adalah tahun yang luar biasa yang bisa membawa kemasyhuran Allah tidak menyangka kita menjadi miskin ketimbang kita menjadi bijak dalam menghasilkan uang dan kemudian menginvestasikan uangnya dalam bisnis yang sangat menggiurkan sehingga melalui ini kita di sini untuk meminjamkan Anda karena CREDIT FINANCIAL GROUP dipenuhi dengan dana yang telah Anda cari anda bisa menghubungi kami melalui detil kontak di bawah ini

    E-mail: (creditfinancialgroup01@gmail.com)
    BBM INVITES: {DDA46523}

    ReplyDelete
  143. Halo, saya adalah Ibu Annisa Ahmad, pinjaman pribadi bagi kreditur untuk meminjamkan uang
    Waktu kemungkinan Anda memerlukan pinjaman segera untuk membayar pinjaman Anda atau
    pinjaman yang Anda butuhkan untuk memperbaiki bisnis Anda lakukan? Anda telah ditolak oleh bank
    Apakah Anda seorang investor, Pemilik Bisnis, Pengusaha, Kontraktor, Petani, Awal
    lembaga keuangan lainnya? Apakah Anda memiliki pinjaman konsolidasi atau hipotek?
    Mencari lebih, karena di sinilah kita melakukan segalanya untuk menjaga agar masalah keuangan kita tetap rendah
    ke masa lalu Kami meminjamkan uang kepada orang-orang yang membutuhkan dukungan finansial,
    yang memiliki kredit buruk atau membutuhkan uang untuk membayar tagihan untuk diinvestasikan
    Bisnis di level 2%. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberi tahu Anda
    Kami memberikan bantuan dan penerimaan yang andal, dan siap menawarkan pinjaman.
    tidak peduli jumlah yang Anda butuhkan kami di sini untuk menawarkan Anda ketika Anda datang, Anda akan mendapatkan pinjaman Anda


    Jadi hubungi kami hari ini via email:
    (annisaahmadlaoncompany@gmail.com)
    También puede contactarnos por BBM pin:
    (DB5121C1)
    Anda bisa menghubungi kami di FACE BOOK:
    (Annisa Ahmad)
    Saya WhatsApp:
    (+393511318582)

    ReplyDelete
  144. saudara-saudara

    Saya di sini untuk bersaksi tentang kebaikan Allah dalam hidup saya dan bagaimana saya diselamatkan dari tekanan finansial karena bisnis saya sedang menurun dan keluarga saya dalam keadaan asulit sehingga kami bahkan tidak dapat membayar uang sekolah untuk anak-anak, karena kepahitan mengambil alih hatiku
    Suami saya juga menggagalkan karena kami menjalankan bisnis keluarga di (Surabaya, Jawa Timur) dimana kami jadi bingung suami saya mencoba untuk mendapatkana pinjaman dari bank dia menolak pinjaman jadi dia online mencari pinjaman karenaa dia ditipu oleh sone imposters online yang menjanjikan kepadanya pinjaman dan mengatakan harus membayar biaya untuk mendapatkan pinjaman sehingga husbank saya meminjam uang dari teman-temannya untuk membayar biaya maka mereka meminta biaya lagi dengan beberapa alasan dia harus pergi dan meminjam dari saudaranya di (Bekasi) untuk memastikan dia mendapatkan pinjaman setidaknya untuk membi/aayai kebutuhan keluarga dan setelah dia membuat biaya, dia diminta untuk membayar lagi dengan alasan tertentu, hal ini membuat keluarga kelaparan meningkat sehingga kami harus mengumpulkan makanan dari tetangga dekat kami. dan selama berbulan-bulan kami menderita dan bisnis ditutup untuk sementara waktu
    Jadi satu sore yang setia sekitar pukul 14:00 tetangga dekat ini menelepon saya dan mengatakan bahwa dia akan mendapatkan pinjaman dari perusahaan pinjaman secara online sehingga jika dia mendapatkan pinjaman, dia akan mengenalkan saya ke perusahaan tersebut sehingga kami pergi ke ATM bersama-sama dan Memeriksa pinjaman itu tidak ada sehingga kami menunggu sekitar 30 menit kemudian kami mendapat peringatan di teleponnya dari banknya bahwa dia telah menerima monney di akunnya sehingga kami memeriksa saldo rekeningnya dan lihatlah 300 juta kepadanya sebagai pinjaman
    Segera saya berteriak di depan umum sambil menangis dan pada saat itu yang bisa saya pikirkan adalah jika saya dengan jumlah seperti itu, masalah saya berakhir, jadi kami pulang ke rumah saya tidak memberi tahu suami saya, dari 1 juta dia memberi saya saya membeli beberapa bahan makanan di rumah dan berlangganan dan tetangga saya dan saya meminta pinjaman kepada perusahaan karena dia memberi saya pedoman sehingga kami mengikuti prosesnya karena prosesnya sama sehingga setelah semua prosesnya, rekan-rekan saya diberi pinjaman oleh saya
    ONE BILLION RISING FUND (onebillionrisingfund@gmail.com)
    BBM: D8E814FC

    Anda juga bisa mendaftar sekarang dan menyelesaikan masalah keuangan Anda
    Saya berbagi cerita ini karena saya tahu bahwa begitu banyak orang di luar sana memerlukan bantuan keuangan dan perusahaan akan membantu Anda
    Gmail saya adalah

    Ratu Efendi Lisa
    efendiqueenlisa@gmail.com

    ReplyDelete
  145. Apakah Anda mencari dana untuk melunasi Kredit?
    Apakah Anda mencari dana untuk memulai bisnis baru?
    Apakah Anda memiliki proyek yang belum selesai karena pembiayaan yang buruk?
    Apakah Anda perlu uang untuk berinvestasi di pabrik atau pertanian
    Apakah Anda membutuhkan pinjaman modal besar?
    Apakah Anda ingin membayar hutang besar?
    Apakah Anda membutuhkan pinjaman mendesak?
    Pinjaman pinjaman yang ditawarkan oleh ibu Muslim adalah 100% pasti
    jangan khawatir lagi


    Assalamalekum. nama saya Profesor Hendi Didi dari Bukittinggi, kota pedalaman kecil yang menawan yang terletak di Sumatera Barat. semua harap berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman di sini di situs ini, dan jangan tanggapi iklan pinjaman yang dikirim ke alamat email pribadi Anda, mereka adalah pinjaman palsu dari Nigeria dan Singapura. Saya kehilangan banyak uang untuk para pemberi pinjaman nigeria palsu sehingga banyak pemberi pinjaman pinjaman di sini semuanya scammers dan mereka hanya di sini untuk menipu Anda keluar dari uang Anda, saya mengajukan pinjaman sekitar Rp. 600 juta dan saya diminta untuk membayar sejumlah biaya pendaftaran dan biaya transfer dan saya membayar, mereka bertanya lagi dan lagi dan lagi, saya membayar Rp 89 juta masih saya tidak mendapatkan pinjaman, happend kepada saya sekitar 7 kali dari berbagai perusahaan pinjaman dari Nigeria. saya akan memenuhi satu benar tetapi saya tidak. Saya membaca di koran tentang orang-orang yang mendapat pinjaman tanpa stres, dari seorang ibu muslim yang jujur ​​AASIMAHA ADILA LOAN FIRM Saya mengajukan permohonan untuk Rp 853 juta, saya pikir itu adalah lelucon dan penipuan, tetapi saya memiliki pinjaman saya dalam waktu kurang dari 2 tahun. jam hanya dalam 1% tanpa jaminan. saya sangat senang karena saya menabung dari kemiskinan. jadi saya menyarankan semua orang di sini membutuhkan pinjaman untuk menghubungi AASIMAHA ADILA AHMED LOAN FIRM dan saya meyakinkan Anda bahwa Anda akan mendapatkan pinjaman Anda 100% pasti dan cepat. Saya memiliki daftar 15 orang yang mendapatkan pinjaman dari perusahaan muslim dari indonesia dan malaysis
     (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com)
    Anda masih dapat menghubungi saya jika Anda memerlukan info lebih lanjut dan bantuan di (hendidi01@gmail.com)

    juga bisa menghubungi mereka
    PIN BBM # :::::::::::::::::::::::::::::: (D8DA4EA9)
    Ikuti kami di halaman instagram ::::::::::: Aasimahaadilaahmed.loanfirm
    Twitter ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: aasimahaadila loanfirm Saya doakan semoga Anda beruntung, saya berjanji untuk bersaksi setelah saya mendapatkan pinjaman, ini adalah kesaksian saya

    ReplyDelete
  146. Halo,
    Nama saya ELIYANTI dari MALAYSIA, saya cadangkan semua orang di sini untuk berhati-hati, kerana terdapat banyak peminjam pinjaman palsu di internet, tetapi mereka masih merupakan syarikat pinjaman palsu. Saya telah ditipu oleh 4 syarikat pinjaman yang berbeza, saya kehilangan banyak wang kerana saya sedang mencari pinjaman daripada syarikat mereka.
    Saya hampir berputus asa sehingga saya meminta nasihat rakan dari Malaysia yang memperkenalkan saya kepada peminjam pinjaman asal dan syarikat yang sangat dipercayai Puan Gloria S (GLORIA S LOAN COMPANY) yang mendapat pinjaman saya sebesar Rp800,000,000 dalam waktu kurang dari 48 jam tanpa tekanan dan pada kadar faedah yang rendah sebanyak 2%. Saya sangat terkejut apabila saya menyemak akaun bank saya dan mendapati pinjaman yang saya minta telah dipindahkan ke akaun bank saya tanpa sebarang kelewatan atau kekecewaan jadi saya berjanji untuk berkongsi berita baik supaya orang dapat mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa tekanan dari Puan Gloria S (SYARIKAT PINJAMAN GLORIA S).
    Saya mahu anda mempercayai Puan Gloria S dengan sepenuh hatinya kerana dia sangat membantu dalam hidup saya dan kehidupan kewangan saya. Anda harus menganggap diri anda sangat bertuah untuk mempunyai
    peluang untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika anda memerlukan pinjaman, hubungi Puan Gloria S melalui e-mel: (gloriasloancompany@gmail.com) ATAU WhatsApp Nombor: + 1 (330) 577-2859 atau hubungi saya melalui Email: eliyantidd1@gmail.com

    ReplyDelete
  147. Apakah Anda mencari dana untuk melunasi Kredit?
    Apakah Anda mencari dana untuk memulai bisnis baru?
    Apakah Anda memiliki proyek yang belum selesai karena pembiayaan yang buruk?
    Apakah Anda perlu uang untuk berinvestasi di pabrik atau pertanian
    Apakah Anda membutuhkan pinjaman modal besar?
    Apakah Anda ingin membayar hutang besar?
    Apakah Anda membutuhkan pinjaman mendesak?
    Pinjaman pinjaman yang ditawarkan oleh ibu Muslim adalah 100% pasti
    jangan khawatir lagi

    Assalamalekum. nama saya Profesor Hendi Didi dari Bukittinggi, kota pedalaman kecil yang menawan yang terletak di Sumatera Barat. semua harap berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman di sini di situs ini, dan jangan tanggapi iklan pinjaman yang dikirim ke alamat email pribadi Anda, mereka adalah pinjaman palsu dari Singapura. Saya kehilangan banyak uang untuk para pemberi pinjaman Singapore palsu sehingga banyak pemberi pinjaman pinjaman di sini semuanya scammers dan mereka hanya di sini untuk menipu Anda keluar dari uang Anda, saya mengajukan pinjaman sekitar Rp. 600 juta dan saya diminta untuk membayar sejumlah biaya pendaftaran dan biaya transfer dan saya membayar, mereka bertanya lagi dan lagi dan lagi, saya membayar Rp 89 juta masih saya tidak mendapatkan pinjaman, happend kepada saya sekitar 7 kali dari berbagai perusahaan pinjaman singapore. saya akan memenuhi satu benar tetapi saya tidak. Saya membaca di koran tentang orang-orang yang mendapat pinjaman tanpa stres, dari seorang ibu muslim yang jujur ​​AASIMAHA ADILA LOAN FIRM Saya mengajukan permohonan untuk Rp 853 juta, saya pikir itu adalah lelucon dan penipuan, tetapi saya memiliki pinjaman saya dalam waktu kurang dari 2 tahun. jam hanya dalam 1% tanpa jaminan. saya sangat senang karena saya menabung dari kemiskinan. jadi saya menyarankan semua orang di sini membutuhkan pinjaman untuk menghubungi AASIMAHA ADILA AHMED LOAN FIRM dan saya meyakinkan Anda bahwa Anda akan mendapatkan pinjaman Anda 100% pasti dan cepat. Saya memiliki daftar 15 orang yang mendapatkan pinjaman dari perusahaan muslim dari indonesia dan malaysis
    (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com)
    Anda masih dapat menghubungi saya jika Anda memerlukan info lebih lanjut dan bantuan di (hendidi01@gmail.com)

    juga bisa menghubungi mereka
    PIN BBM # :::::::::::::::::::::::::::::: (D8DA4EA9)
    Ikuti kami di halaman instagram ::::::::::: Aasimahaadilaahmed.loanfirm
    Twitter ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: aasimahaadila loanfirm Saya doakan semoga Anda beruntung, saya berjanji untuk bersaksi setelah saya mendapatkan pinjaman, ini adalah kesaksian saya

    ReplyDelete
  148. Saya Devina dari indonesia di Surabaya, saya mengabdikan waktu saya di sini karena janji yang saya buat untuk Nyonya Elizabeth yang kebetulan merupakan pemberi pinjaman online dari perusahaan pinjaman Elizabeth dan saya berdoa kepada ALLAH agar dia dapat melihat posting saya pada hari ini.

     Beberapa bulan yang lalu saya melihat komentar diposting oleh seorang wanita bernama Arnah dan bagaimana dia telah ditipu meminta pinjaman online dari Dr James Mowat, menurut dia sebelum ALLAH mengarahkannya ke tangan Nyonya Elizabeth dan Nyonya Elizabeth meminjamkan Rp250.000.000 tanpa stres dan penundaan, tolong jangan hubungi Dr. James Mowat melalui email: jamesmowatloanfirm@gmail.com untuk menghindari menjadi korban penipuan.

    Saya memutuskan untuk menghubungi Arnah untuk mengkonfirmasi apakah itu benar dan untuk membimbing saya tentang cara mendapatkan pinjaman dari Nyonya Elizabeth, dia mengatakan kepada saya untuk menghubungi Nyonya Elizabeth saya bersikeras bahwa dia harus tolong beri tahu saya proses dan kriteria yang dia katakan itu sangat mudah tentang bagaimana mengajukan permohonan pinjaman dari Nyonya Elizabeth yang perlu saya lakukan adalah menghubungi dia, mengisi formulir aplikasi mengirimnya kembali, mengirim salinan pindaian kartu identitas saya, kemudian mendaftar dengan perusahaan setelah itu saya akan mendapatkan pinjaman saya . lalu saya bertanya padanya bagaimana Anda mendapat pinjaman? Dia menjawab bahwa hanya itu yang dia lakukan, itu sangat mengejutkan.

     Saya menghubungi Nyonya Elizabeth dan saya mengikuti instruksi dengan hati-hati untungnya bagi saya saya memenuhi persyaratan mereka dan pinjaman saya berhasil disetujui tetapi sebelum pinjaman dipindahkan ke akun saya, saya diminta untuk membuat janji untuk membagikan kabar baik Nyonya Elizabeth dan itu adalah mengapa Anda melihat posting ini hari ini. untuk kejutan terbesar saya, saya menerima peringatan dari 150000000 Rupiah. Jadi saya menyarankan setiap orang yang mencari sumber yang dapat dipercaya untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Nyonya Elizabeth melalui Email: elizabethchristopherloan@gmail.com untuk pinjaman aman Anda juga dapat menghubungi saya di Email saya : devinairf128@gmail.com atau Anda juga dapat menghubungi Arnah di arnahnana01@gmail.com. Saya percaya satu giliran yang baik layak mendapat yang lain.

    ReplyDelete
  149. We are specialized in Bank Guarantee {BG}, Standby Letter of Credit {SBLC}, Medium Term Notes {MTN}, Confirmable Bank Draft {CBD} as well as other financial instruments issued from AAA Rated bank such as HSBC Bank Hong Kong, HSBC Bank London, Deutsche Bank AG Frankfurt, Barclays Bank , Standard Chartered Bank and others on lease at the lowest available rates depending on the face value of the instrument needed.

    We deliver with time and precision as sethforth in the agreement. Our terms and Conditions are reasonable, below is our instrument description.

    The procedure is very simple; the instrument will be reserved on euro clear to be verified by your bank, after verification an arrangement will be made for necessary bank documents and stock testing expenses, the cost of the Bank Guarantee will be paid after the delivery of the MT760.

    DESCRIPTION OF INSTRUMENT:
    Instrument: Bank Guarantee (BG/SBLC).
    Total Face Value: Minimum of 1M Eur/USD (One Million Eur/USD) to Maximum of 5B Euro/USD(Five Billion Eur/USD).
    Issuing Bank: HSBC London, Barclays Bank, Deutsche Bank Frankfurt, Hong Kong, Any AA rated Bank in Europe or any Top 25 WEB.
    Age: One Year, One Day
    Leasing Price: 4% of Face Value plus 1% commission fees to brokers.
    Delivery: Bank to Bank SWIFT.
    Payment: MT-760.
    Hard Copy: Bonded Courier within 7 banking days.

    All relevant business information will be provided upon request plus our terms and
    procedures.

    Contact name: David Verney

    Email : davidverney18@gmail.com

    skype davidverney18@gmail.com

    ReplyDelete
  150. Saya ingin kembali semua kemuliaan Allah atas apa yang dia gunakan Ibu Alicia Radu lakukan dalam hidup saya, nama saya Yetty Sunarsih dari Sandakan di malaysia, saya janda dengan 3 anak, suami saya mati dalam kemalangan kereta dan sejak itu kehidupan telah menjadi sangat kasar kepada saya dan keluarganya dan saya telah berusaha untuk mendapatkan pinjaman dari bank-bank di sini di malaysia dan saya dinafikan dan ditolak kerana saya tidak mempunyai cagaran dan tidak boleh mendapatkan pinjaman dari bank dan saya sangat sedih
    pada hari ini yang setia ketika saya melalui internet, saya melihat kesaksian ROBBI bagaimana dia mendapat pinjaman dari Ibu Alicia Radu dan saya menghubunginya untuk bertanya mengenai Ibu dan betapa benarnya pinjaman dari Ibu Alicia Radu dan dia memberitahu saya bahawa benar dan saya menghubungi Ibu Ibu Alicia Radu dan memohon pinjaman dan pinjaman saya diproses dan diluluskan dan dalam masa 24 jam saya mendapat amaran wang pinjaman saya dalam akaun saya dan ketika saya memeriksa akaun saya pinjaman saya utuh dan saya sangat gembira dan saya bersumpah bahawa mana-mana syarikat yang meminjamkan pinjaman saya akan memberikan penerangan mengenai syarikat itu, jadi saya ingin menggunakan medium ini untuk memberi nasihat kepada setiap orang yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi Ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com) dan anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (yettysunarsihs850@gmail.com) untuk maklumat dan juga kawan saya ROBBI melalui e-mel nya :( robbi5868@gmail.com)

    ReplyDelete
  151. Saya sangat bersyukur kepada Ibu Iskandar Lestari karena telah memberi saya pinjaman sebesar Rp700.000.000,00 saya telah berhutang selama bertahun-tahun sehingga saya mencari pinjaman dengan sejarah kredit nol dan saya telah ke banyak rumah keuangan untuk meminta bantuan namun semua menolak saya karena rasio hutang saya yang tinggi dan sejarah kredit rendah yang saya cari di internet dan tidak pernah menyerah saya membaca dan belajar tentang CREDIT UNION DAYA LESTARI di salah satu blog saya menghubungi CREDIT UNION DAYA LESTARI konsultan kredit via email:(iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com) dengan keyakinan bahwa pinjaman saya diberikan pada awal tahun 2017/18 dan harapan datang lagi, kemudian saya menyadari bahwa tidak semua perusahaan pinjaman di blog benar-benar palsu karena semua hautang finansial saya telah diselesaikan, sekarang saya memiliki nilai yang sangat besar dan usaha bisnis yang patut ditiru, saya tidak dapat mempertahankan ini untuk diri saya jadi saya harus memulai dengan membagikan kesaksian perubahan hidup ini yang dapat Anda hubungi Ibu Iskandar via email:::(iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)
    dia BBM INVITE:{D8980E0B}
    Calls Only ::{+12542276869}
    WhatsApp Only::{+33753893351}

    ReplyDelete
  152. Saya sangat bersyukur kepada Ibu Iskandar Lestari karena telah memberi saya pinjaman sebesar Rp700.000.000,00 saya telah berhutang selama bertahun-tahun sehingga saya mencari pinjaman dengan sejarah kredit nol dan saya telah ke banyak rumah keuangan untuk meminta bantuan namun semua menolak saya karena rasio hutang saya yang tinggi dan sejarah kredit rendah yang saya cari di internet dan tidak pernah menyerah saya membaca dan belajar tentang CREDIT UNION DAYA LESTARI di salah satu blog saya menghubungi CREDIT UNION DAYA LESTARI konsultan kredit via email:(iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com) dengan keyakinan bahwa pinjaman saya diberikan pada awal tahun 2017/18 dan harapan datang lagi, kemudian saya menyadari bahwa tidak semua perusahaan pinjaman di blog benar-benar palsu karena semua hautang finansial saya telah diselesaikan, sekarang saya memiliki nilai yang sangat besar dan usaha bisnis yang patut ditiru, saya tidak dapat mempertahankan ini untuk diri saya jadi saya harus memulai dengan membagikan kesaksian perubahan hidup ini yang dapat Anda hubungi Ibu Iskandar via email:::(iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)
    dia BBM INVITE:{D8980E0B}
    Calls Only ::{+12542276869}
    WhatsApp Only::{+33753893351}

    ReplyDelete
  153. Assalamualaikum


    Calls Only::::{+16264653418}
    WhatsApp Only::::{+33753893351}
    Email:::::::{{aditya.aulia139@gmail.com}}
    {{iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}}

    Nama saya Aditya Aulia saya mengalami trauma keuangan karena saya ditipu dan ditipu oleh banyak perusahaan pinjaman online dan saya pikir tidak ada yang baik bisa keluar dari transaksi online tapi semua keraguan saya segera dibawa untuk beristirahat saat teman saya mengenalkan saya. untuk Ibu pada awalnya saya pikir itu masih akan menjadi permainan bore yang sama saya harus memaksa diri untuk mengikuti semua proses karena mereka sampai pada kejutan terbesar saya setelah memenuhi semua persyaratan karena permintaan oleh proses saya bisa mendapatkan pinjaman sebesar 350jt di rekening Bank Central Asia (BCA) saya saat saya waspada di telepon saya, saya tidak pernah mempercayainya, agaknya saya bergegas ke Bank untuk memastikan bahwa memang benar ibu kontak sekarang mengalami terobosan pemanasan jantung dalam kehidupan finansial Anda melalui apakah itu BBM INVITE-nya: {D8980E0B} atau apakah kamu ingin mengkonfirmasi dari saya? Anda bisa menghubungi saya melalui surat saya: {aditya.aulia139@gmail.com} dan juga Anda bisa menghubungi perusahaan CREDIT UNION DAYA LESTARI via: {mail:iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}

    ReplyDelete
  154. We are specialized in Bank Guarantee {BG}, Standby Letter of Credit {SBLC}, Medium Term Notes {MTN}, Confirmable Bank Draft {CBD} as well as other financial instruments issued from AAA Rated bank such as HSBC Bank Hong Kong, HSBC Bank London, Deutsche Bank AG Frankfurt, Barclays Bank , Standard Chartered Bank and others on lease at the lowest available rates depending on the face value of the instrument needed.

    We deliver with time and precision as sethforth in the agreement. Our terms and Conditions are reasonable, below is our instrument description.

    The procedure is very simple; the instrument will be reserved on euro clear to be verified by your bank, after verification an arrangement will be made for necessary bank documents and stock testing expenses, the cost of the Bank Guarantee will be paid after the delivery of the MT760.

    DESCRIPTION OF INSTRUMENT:
    Instrument: Bank Guarantee (BG/SBLC).
    Total Face Value: Minimum of 1M Eur/USD (One Million Eur/USD) to Maximum of 5B Euro/USD(Five Billion Eur/USD).
    Issuing Bank: HSBC London, Barclays Bank, Deutsche Bank Frankfurt, Hong Kong, Any AA rated Bank in Europe or any Top 25 WEB.
    Age: One Year, One Day
    Leasing Price: 4% of Face Value plus 1% commission fees to brokers.
    Delivery: Bank to Bank SWIFT.
    Payment: MT-760.
    Hard Copy: Bonded Courier within 7 banking days.

    All relevant business information will be provided upon request plus our terms and
    procedures.

    Contact name: David Verney

    Email : davidverney18@gmail.com

    skype davidverney18@gmail.com

    ReplyDelete
  155. We are specialized in Bank Guarantee {BG}, Standby Letter of Credit {SBLC}, Medium Term Notes {MTN}, Confirmable Bank Draft {CBD} as well as other financial instruments issued from AAA Rated bank such as HSBC Bank Hong Kong, HSBC Bank London, Deutsche Bank AG Frankfurt, Barclays Bank , Standard Chartered Bank and others on lease at the lowest available rates depending on the face value of the instrument needed.

    We deliver with time and precision as sethforth in the agreement. Our terms and Conditions are reasonable, below is our instrument description.

    The procedure is very simple; the instrument will be reserved on euro clear to be verified by your bank, after verification an arrangement will be made for necessary bank documents and stock testing expenses, the cost of the Bank Guarantee will be paid after the delivery of the MT760.

    DESCRIPTION OF INSTRUMENT:
    Instrument: Bank Guarantee (BG/SBLC).
    Total Face Value: Minimum of 1M Eur/USD (One Million Eur/USD) to Maximum of 5B Euro/USD(Five Billion Eur/USD).
    Issuing Bank: HSBC London, Barclays Bank, Deutsche Bank Frankfurt, Hong Kong, Any AA rated Bank in Europe or any Top 25 WEB.
    Age: One Year, One Day
    Leasing Price: 4% of Face Value plus 1% commission fees to brokers.
    Delivery: Bank to Bank SWIFT.
    Payment: MT-760.
    Hard Copy: Bonded Courier within 7 banking days.

    All relevant business information will be provided upon request plus our terms and
    procedures.

    Contact name: David Verney

    Email : davidverney18@gmail.com

    skype davidverney18@gmail.com

    ReplyDelete
  156. saudara-saudara

    Saya di sini untuk bersaksi tentang kebaikan Allah dalam hidup saya dan bagaimana saya diselamatkan dari tekanan finansial karena bisnis saya sedang menurun dan keluarga saya dalam keadaan asulit sehingga kami bahkan tidak dapat membayar uang sekolah untuk anak-anak, karena kepahitan mengambil alih hatiku
    Suami saya juga menggagalkan karena kami menjalankan bisnis keluarga di (Surabaya, Jawa Timur) dimana kami jadi bingung suami saya mencoba untuk mendapatkana pinjaman dari bank dia menolak pinjaman jadi dia online mencari pinjaman karenaa dia ditipu oleh sone imposters online yang menjanjikan kepadanya pinjaman dan mengatakan harus membayar biaya untuk mendapatkan pinjaman sehingga husbank saya meminjam uang dari teman-temannya untuk membayar biaya maka mereka meminta biaya lagi dengan beberapa alasan dia harus pergi dan meminjam dari saudaranya di (Bekasi) untuk memastikan dia mendapatkan pinjaman setidaknya untuk membi/aayai kebutuhan keluarga dan setelah dia membuat biaya, dia diminta untuk membayar lagi dengan alasan tertentu, hal ini membuat keluarga kelaparan meningkat sehingga kami harus mengumpulkan makanan dari tetangga dekat kami. dan selama berbulan-bulan kami menderita dan bisnis ditutup untuk sementara waktu
    Jadi satu sore yang setia sekitar pukul 14:00 tetangga dekat ini menelepon saya dan mengatakan bahwa dia akan mendapatkan pinjaman dari perusahaan pinjaman secara online sehingga jika dia mendapatkan pinjaman, dia akan mengenalkan saya ke perusahaan tersebut sehingga kami pergi ke ATM bersama-sama dan Memeriksa pinjaman itu tidak ada sehingga kami menunggu sekitar 30 menit kemudian kami mendapat peringatan di teleponnya dari banknya bahwa dia telah menerima monney di akunnya sehingga kami memeriksa saldo rekeningnya dan lihatlah 300 juta kepadanya sebagai pinjaman
    Segera saya berteriak di depan umum sambil menangis dan pada saat itu yang bisa saya pikirkan adalah jika saya dengan jumlah seperti itu, masalah saya berakhir, jadi kami pulang ke rumah saya tidak memberi tahu suami saya, dari 1 juta dia memberi saya saya membeli beberapa bahan makanan di rumah dan berlangganan dan tetangga saya dan saya meminta pinjaman kepada perusahaan karena dia memberi saya pedoman sehingga kami mengikuti prosesnya karena prosesnya sama sehingga setelah semua prosesnya, rekan-rekan saya diberi pinjaman oleh saya
    ONE BILLION RISING FUND (onebillionrisingfund@gmail.com)
    BBM: D8E814FC

    Anda juga bisa mendaftar sekarang dan menyelesaikan masalah keuangan Anda
    Saya berbagi cerita ini karena saya tahu bahwa begitu banyak orang di luar sana memerlukan bantuan keuangan dan perusahaan akan membantu Anda
    Gmail saya adalah

    Ratu Efendi Lisa
    efendiqueenlisa@gmail.com

    ReplyDelete
  157. Saya AHMAD MORY, saya di sini untuk membolehkan semua warganegara Indonesia dan warganegara Malaysia mengetahui tempat yang betul dan dinamik untuk mendapatkan pinjaman dengan cepat dari segi pemberian pinjaman dan dalam mata wang yang berlainan, FIRM PINJAMAN CHERYL MARTINS. Saya benar-benar memerlukan pinjaman kerana perniagaan saya berleluasa dan saya merasa sukar untuk mendapatkan pinjaman dari syarikat bank / kewangan lain kerana skor kredit saya. Saya terdesak untuk mencuba hampir setiap peluang untuk membuat wang di Internet dan saya mencari CHERY MARTINS dan perkhidmatannya adalah semangat udara segar dalam hidup saya. Akhirnya saya mendapati pemberi pinjaman sebenar dan perkhidmatan yang saya boleh percaya dan saya harus mengatakan bahawa CHERYL MARTINS LOAN FIRM tidak mengecewakan saya! Perkhidmatan yang diberikan kepada saya adalah sangat nyata dan Legit satu, akhirnya, masa depan kelihatan cerah untuk saya dan perniagaan saya, saya memohon pinjaman ($ 200,000.00) dan saya menerima dana saya dalam akaun bank saya dalam masa 24 jam dan pinjaman hanya menarik yuran insurans dan pemindahan sahaja dan selepas bayaran saya untuk pinjaman saya, saya menerima pinjaman saya di dalam akaun bank saya dan ibu Muslim yang setia sejati tidak menggagalkan saya selepas pembayaran saya. Saya memerlukan pinjaman untuk menghubungi CHERYL MARTINS untuk apa-apa jenis pinjaman yang anda perlukan hari ini, dengan kadar faedah 1% yang rendah dan program pembayaran yang lebih baik, sila hubungi CHERYL MARTINS (CMLF) melalui e-mel (CHERIL.MARTINSLOANFIRM@GMAIL.COM) atau anda masih boleh menghubungi saya di e-mel saya (ahmadrapa79@gmail.com) cheryl martins bersedia untuk menyelesaikan sebarang masalah kewangan yang mungkin anda hadapi sekarang

    ReplyDelete
  158. Saya AHMAD MORY, saya di sini untuk membolehkan semua warganegara Indonesia dan warganegara Malaysia mengetahui tempat yang betul dan dinamik untuk mendapatkan pinjaman dengan cepat dari segi pemberian pinjaman dan dalam mata wang yang berlainan, FIRM PINJAMAN CHERYL MARTINS. Saya benar-benar memerlukan pinjaman kerana perniagaan saya berleluasa dan saya merasa sukar untuk mendapatkan pinjaman dari syarikat bank / kewangan lain kerana skor kredit saya. Saya terdesak untuk mencuba hampir setiap peluang untuk membuat wang di Internet dan saya mencari CHERY MARTINS dan perkhidmatannya adalah semangat udara segar dalam hidup saya. Akhirnya saya mendapati pemberi pinjaman sebenar dan perkhidmatan yang saya boleh percaya dan saya harus mengatakan bahawa CHERYL MARTINS LOAN FIRM tidak mengecewakan saya! Perkhidmatan yang diberikan kepada saya adalah sangat nyata dan Legit satu, akhirnya, masa depan kelihatan cerah untuk saya dan perniagaan saya, saya memohon pinjaman ($ 200,000.00) dan saya menerima dana saya dalam akaun bank saya dalam masa 24 jam dan pinjaman hanya menarik yuran insurans dan pemindahan sahaja dan selepas bayaran saya untuk pinjaman saya, saya menerima pinjaman saya di dalam akaun bank saya dan ibu Muslim yang setia sejati tidak menggagalkan saya selepas pembayaran saya. Saya memerlukan pinjaman untuk menghubungi CHERYL MARTINS untuk apa-apa jenis pinjaman yang anda perlukan hari ini, dengan kadar faedah 1% yang rendah dan program pembayaran yang lebih baik, sila hubungi CHERYL MARTINS (CMLF) melalui e-mel (CHERIL.MARTINSLOANFIRM@GMAIL.COM) atau anda masih boleh menghubungi saya di e-mel saya (ahmadrapa79@gmail.com) cheryl martins bersedia untuk menyelesaikan sebarang masalah kewangan yang mungkin anda hadapi sekarang

    ReplyDelete
  159. Saya AHMAD MORY, saya di sini untuk membolehkan semua warganegara Indonesia dan warganegara Malaysia mengetahui tempat yang betul dan dinamik untuk mendapatkan pinjaman dengan cepat dari segi pemberian pinjaman dan dalam mata wang yang berlainan, FIRM PINJAMAN CHERYL MARTINS. Saya benar-benar memerlukan pinjaman kerana perniagaan saya berleluasa dan saya merasa sukar untuk mendapatkan pinjaman dari syarikat bank / kewangan lain kerana skor kredit saya. Saya terdesak untuk mencuba hampir setiap peluang untuk membuat wang di Internet dan saya mencari CHERY MARTINS dan perkhidmatannya adalah semangat udara segar dalam hidup saya. Akhirnya saya mendapati pemberi pinjaman sebenar dan perkhidmatan yang saya boleh percaya dan saya harus mengatakan bahawa CHERYL MARTINS LOAN FIRM tidak mengecewakan saya! Perkhidmatan yang diberikan kepada saya adalah sangat nyata dan Legit satu, akhirnya, masa depan kelihatan cerah untuk saya dan perniagaan saya, saya memohon pinjaman ($ 200,000.00) dan saya menerima dana saya dalam akaun bank saya dalam masa 24 jam dan pinjaman hanya menarik yuran insurans dan pemindahan sahaja dan selepas bayaran saya untuk pinjaman saya, saya menerima pinjaman saya di dalam akaun bank saya dan ibu Muslim yang setia sejati tidak menggagalkan saya selepas pembayaran saya. Saya memerlukan pinjaman untuk menghubungi CHERYL MARTINS untuk apa-apa jenis pinjaman yang anda perlukan hari ini, dengan kadar faedah 1% yang rendah dan program pembayaran yang lebih baik, sila hubungi CHERYL MARTINS (CMLF) melalui e-mel (CHERIL.MARTINSLOANFIRM@GMAIL.COM) atau anda masih boleh menghubungi saya di e-mel saya (ahmadrapa79@gmail.com) cheryl martins bersedia untuk menyelesaikan sebarang masalah kewangan yang mungkin anda hadapi sekarang

    ReplyDelete
  160. Saya sangat bersyukur kepada Ibu Iskandar Lestari karena telah memberi saya pinjaman sebesar Rp700.000.000,00 saya telah berhutang selama bertahun-tahun sehingga saya mencari pinjaman dengan sejarah kredit nol dan saya telah ke banyak rumah keuangan untuk meminta bantuan namun semua menolak saya karena rasio hutang saya yang tinggi dan sejarah kredit rendah yang saya cari di internet dan tidak pernah menyerah saya membaca dan belajar tentang ISKANDAR LESTARI LOAN COMPAMY di salah satu blog saya menghubungi ISKANDAR LESTARI LOAN COMPAMY konsultan kredit via email:(iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com) dengan keyakinan bahwa pinjaman saya diberikan pada awal tahun ini tahun dan harapan datang lagi, kemudian saya menyadari bahwa tidak semua perusahaan pinjaman di blog benar-benar palsu karena semua hautang finansial saya telah diselesaikan, sekarang saya memiliki nilai yang sangat besar dan usaha bisnis yang patut ditiru, saya tidak dapat mempertahankan ini untuk diri saya jadi saya harus memulai dengan membagikan kesaksian perubahan hidup ini yang dapat Anda hubungi Ibu Iskandar via email:::(iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)
    dia BBM INVITE:{D8980E0B}
    WhatsApp Only::{+33753893351}

    ReplyDelete
  161. Saya Widya Okta, saya ingin bersaksi pekerjaan Tuhan yang baik dalam hidup saya untuk orang-orang saya yang mencari pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata itu, karena ekonomi yang buruk di beberapa negara.
    Apakah mereka mencari pinjaman di antara Anda? Maka Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan kredit palsu di internet, tetapi mereka masih asli sekali di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah menjadi korban penipuan pemberi pinjaman 6 kredit, saya kehilangan banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka.

    Saya hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari hutang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan seorang teman saya yang saya jelaskan situasi saya kemudian memperkenalkan saya kepada perusahaan pinjaman yang dapat diandalkan yaitu SANDRAOVIALOANFIRM. Saya mendapatkan pinjaman saya sebesar Rp900.000.000 dari SANDRAOVIALOANFIRM pada tingkat rendah 2% dalam 24 jam yang saya terapkan tanpa tekanan atau stres. Jika Anda membutuhkan pinjaman, Anda dapat menghubungi dia melalui email: (sandraovialoanfirm@gmail.com)

    Jika Anda memerlukan bantuan dalam proses pinjaman, Anda dapat menghubungi saya melalui email: (widyaokta750@gmail.com) dan beberapa orang lain yang juga mendapatkan pinjaman mereka, Mrs. Jelli Mira, email: (jellimira750@gmail.com). Yang saya lakukan adalah memastikan saya tidak pernah membayar pembayaran cicilan bulanan seperti yang disepakati dengan perusahaan pinjaman.

    Jadi saya memutuskan untuk membagikan karya baik Tuhan melalui SANDRAOVIALOANFIRM, karena dia mengubah hidup saya dan keluarga saya. Itulah alasan Tuhan Mahakuasa akan selalu memberkatinya.

    ReplyDelete
  162. Assalamualaikum Wr. Wb

    Email:::(aditya.aulia139@gmail.com)
    (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)

    Nama saya Aditya Aulia saya mengalami trauma keuangan karena saya ditipu dan ditipu oleh banyak perusahaan pinjaman online dan saya pikir tidak ada yang baik bisa keluar dari transaksi online tapi semua keraguan saya segera dibawa untuk beristirahat saat teman saya mengenalkan saya. untuk Ibu pada awalnya saya pikir itu masih akan menjadi permainan bore yang sama saya harus memaksa diri untuk mengikuti semua proses karena mereka sampai pada kejutan terbesar saya setelah memenuhi semua persyaratan karena permintaan oleh proses saya bisa mendapatkan pinjaman sebesar 350jt di rekening Bank Central Asia (BCA) saya saat saya waspada di telepon saya, saya tidak pernah mempercayainya, agaknya saya bergegas ke Bank untuk memastikan bahwa memang benar ibu kontak sekarang mengalami terobosan pemanasan jantung dalam kehidupan finansial Anda melalui apakah itu BBM INVITE-nya: {D8980E0B} atau apakah kamu ingin mengkonfirmasi dari saya? Anda bisa menghubungi saya melalui surat saya: {aditya.aulia139@gmail.com} dan juga Anda bisa menghubungi perusahaan ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY (ISKANDAR LENDERS) via: {mail:iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}

    ReplyDelete
  163. Jabatan permohonan ..... aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
    Lembaga Pengarah ...... + 447456405237

    BERITA BAIK! BERITA BAIK!! BERITA BAIK!!!
    Saya siti dari Tawau Malaysia .. Sebahagian besar daripada mereka yang mengatakan peminjam adalah salah, saya menjadi mangsa penipuan internet sejak 2017. Saya mengajar bahawa hidup saya telah berakhir. saya membaca mengenai papper berita mengenai firma pinjaman yang bereputasi yang membantu ramai orang di seluruh dunia termasuk orang-orang dari malaysia (AASIMAHA ADILA AHMED LOAN), dan saya mengambil kepercayaan dan memohon pinjaman sebanyak RM 550,000 selepas mengisi borang dan semua proses yang telah berjaya dilakukan, mereka memberi saya pinjaman sebanyak RM 550,000 dengan kadar faedah yang sangat rendah sebanyak 1% dan juga tanpa cagaran, sepanjang hayat saya dan kredit saya sudah siap, dalam masa 2 jam ke dalam akaun MAYBANK saya tanpa sebarang masalah. Sebab mengapa saya membuat pengakuan hari ini, adalah bahawa mereka telah membuat semua kesedihan saya untuk kegembiraan dan ketawa. Dia adalah Tuhan yang dihantar untuk membantu saya. Saya berterima kasih kepada Allah yang Maha Kuasa untuk menolong saya. Sekiranya anda mahukan pinjaman sebenar, hubungi syarikat pinjaman bereputasi 100% dan paling cepat dalam persetujuan dan penghantaran.
    hubungi .... aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
    mohamedsiti@gmail.com

    ReplyDelete
  164. Saya sangat bersyukur kepada Ibu Iskandar Lestari karena telah memberi saya pinjaman sebesar Rp700.000.000,00 saya telah berhutang selama bertahun-tahun sehingga saya mencari pinjaman dengan sejarah kredit nol dan saya telah ke banyak rumah keuangan untuk meminta bantuan namun semua menolak saya karena rasio hutang saya yang tinggi dan sejarah kredit rendah yang saya cari di internet dan tidak pernah menyerah saya membaca dan belajar tentang ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY di salah satu blog saya menghubungi ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY konsultan kredit via email:(iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com) dengan keyakinan bahwa pinjaman saya diberikan pada awal tahun ini tahun dan harapan datang lagi, kemudian saya menyadari bahwa tidak semua perusahaan pinjaman di blog benar-benar palsu karena semua hautang finansial saya telah diselesaikan, sekarang saya memiliki nilai yang sangat besar dan usaha bisnis yang patut ditiru, saya tidak dapat mempertahankan ini untuk diri saya jadi saya harus memulai dengan membagikan kesaksian perubahan hidup ini yang dapat Anda hubungi Ibu Iskandar
    via email::(iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)
    dia BBM INVITE:{D8980E0B}

    ReplyDelete
  165. Halo, nama saya AHMAD MARYAM dari Kota Bharu City di Malaysia, dan saya dengan senang hati berkahwin dengan keluarga. Selama beberapa bulan sekarang, saya mengalami kemunduran kewangan dan diperlukan untuk membiayai semula kerana bil saya telah lama dibayar untuk pembayaran. Saya cuba mencari pinjaman daripada pelbagai firma pinjaman baik korporat dan swasta tetapi semua tanpa kejayaan, bank saya melawat semua merosot kredit saya. Tetapi seperti yang Allah akan memihak kepada saya, saya telah diperkenalkan kepada RAMADHAN ISLAMIYAT LOANS Tuhan yang takut kepada Pemberi Pinjaman untuk program pinjaman mereka, dengan e-mel hubungan: (ramadhanislamiyatloans@gmail.com) sebuah syarikat terhad swasta dengan modal saham, dan saya telah diberikan pinjaman perniagaan peribadi jumlah sebanyak 150,000 RM pada 8 Februari 2019. Hari ini status kewangan saya dipulihkan dan perniagaan saya kini stabil. Terima kasih Nabilah untuk memperkenalkan saya RAMADHAN ISLAMIYAT LOANS, dan kepada anda Ibu: Anita Ervina (C.E.O) untuk membantu saya. Dia seorang wanita yang baik dan takut kepada Tuhan dan saya berdoa agar Allah memberkati dia kerana menolong saya. Nasihat saya kepada semua orang di luar sana yang memerlukan pinjaman untuk apa-apa jenis adalah dengan segera Hubungi melalui e_mail: (ramadhanislamiyatloans@gmail.com)
    WA:(+33)758899394

    ReplyDelete
  166. Saya AHMAD MORY, saya di sini untuk membolehkan semua warganegara Indonesia dan warganegara Malaysia mengetahui tempat yang betul dan dinamik untuk mendapatkan pinjaman dengan cepat dari segi pemberian pinjaman dan dalam mata wang yang berlainan, FIRM PINJAMAN CHERYL MARTINS. Saya benar-benar memerlukan pinjaman kerana perniagaan saya berleluasa dan saya merasa sukar untuk mendapatkan pinjaman dari syarikat bank / kewangan lain kerana skor kredit saya. Saya terdesak untuk mencuba hampir setiap peluang untuk membuat wang di Internet dan saya mencari CHERY MARTINS dan perkhidmatannya adalah semangat udara segar dalam hidup saya. Akhirnya saya mendapati pemberi pinjaman sebenar dan perkhidmatan yang saya boleh percaya dan saya harus mengatakan bahawa CHERYL MARTINS LOAN FIRM tidak mengecewakan saya! Perkhidmatan yang diberikan kepada saya adalah sangat nyata dan Legit satu, akhirnya, masa depan kelihatan cerah untuk saya dan perniagaan saya, saya memohon pinjaman ($ 200,000.00) dan saya menerima dana saya dalam akaun bank saya dalam masa 24 jam dan pinjaman hanya menarik yuran insurans dan pemindahan sahaja dan selepas bayaran saya untuk pinjaman saya, saya menerima pinjaman saya di dalam akaun bank saya dan ibu Muslim yang setia sejati tidak menggagalkan saya selepas pembayaran saya. Saya memerlukan pinjaman untuk menghubungi CHERYL MARTINS untuk apa-apa jenis pinjaman yang anda perlukan hari ini, dengan kadar faedah 1% yang rendah dan program pembayaran yang lebih baik, sila hubungi CHERYL MARTINS (CMLF) melalui e-mel (CHERIL.MARTINSLOANFIRM@GMAIL.COM) atau anda masih boleh menghubungi saya di e-mel saya (ahmadrapa79@gmail.com) cheryl martins bersedia untuk menyelesaikan sebarang masalah kewangan yang mungkin anda hadapi sekarang

    ReplyDelete
  167. Saya memiliki skor kredit yang sangat rendah sehingga upaya saya untuk meminjam dari Bank ditolak. Saya bangkrut sampai-sampai saya tidak mampu makan tiga kali sehari dan juga saya benar-benar bangkrut karena nama saya identik dengan kemiskinan. saya berhutang baik dari teman-teman saya dan juga dari rentenir hidup saya di bawah ancaman saya harus melarikan diri dari rumah dan saya membawa anak-anak saya untuk bertemu ibu mertua saya karena sifat ancaman yang saya terima dari orang-orang yang meminjamkan saya uang Jadi saya harus mencari cara cepat dan mendesak untuk membayar kembali uang itu dan juga memulai bisnis baru usaha pertama saya sangat mengerikan karena saya ditipu sebesar Rp5.390.020.00 saya harus pindah juga dua minggu kemudian saya kehilangan Rp350.000,00 untuk pemberi pinjaman yang curang jadi saya turun secara finansial dan emosional karena ini adalah yang paling tidak saya harapkan sehingga seorang teman saya memberi tahu saya untuk menghubungi email ini: :( iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com) bahwa saya harus meminta jumlah berapa pun berharap agar Bunda Iskandar selalu menjadi kembali untuk memberikan bantuan keuangan kepada siapa pun yang membutuhkan sehingga saya meminta untuk jumlah Rp850.000.000,00 dalam waktu 24 jam cerita saya berubah untuk selamanya saya membayar semua hutang saya dan saya juga memiliki cukup uang untuk membiayai sendiri bisnis semua terima kasih kepada teman saya yang memperkenalkan saya kepada ibu khususnya dan juga kepada Ibu Iskandar secara umum untuk mengubah rasa malu saya menjadi terkenal
    Atas perkenan: ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY
    Email: (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)

    ReplyDelete
  168. Halo semua di laman web ini amat gembira kerana saya akhirnya mendapat pinjaman, semua pujian kepada ALLAH saya mendapat pinjaman Rp 170.000.000 juta dari Anthony Yuliana semoga ALLAH terus memberkati mereka, saya hanya membuat bayaran untuk biaya pinjaman saya yuran insurans dan pemindahan sebelum saya mendapat jumlah pinjaman saya sebesar Rp 170.000.000 juta ke dalam detail akun saya (BCA) 0272262754, bagi mereka yang mencari pinjaman harus berhati-hati karena ada banyak peminjam pinjaman palsu hanya sedikit yang nyata dan Anthony Yuliana adalah antara peminjam pinjaman sebenar dan ORIGINAL, anda juga boleh menghubungi Anthony Yuliana Lender jika anda memerlukan pinjaman, BBM INVITE ((E37F9BCC))
    whatsapp sahaja +14377000827 email (anthony.yulianalenders@gmail.com)
    e-mel saya sendiri (ennywaper771@gmail.com)

    ReplyDelete
  169. Halo Setiap Satu, saya Puan Sara Carlos dari Maleysia, saya sangat gembira untuk memberi keterangan tentang bagaimana Tuhan mengarahkan saya kepada Legit dan pemberi kredit kredit yang telah mengubah hidup saya dan seluruh keluarga dari rumput menjadi rahmat, daripada menjadi miskin kepada wanita kaya yang kini boleh bermegah dengan kehidupan yang sihat dan kaya tanpa tekanan atau masalah kewangan. Selepas berbulan-bulan cuba mendapatkan pinjaman di internet dan menafikan jumlah Rm 35,750 saya menjadi begitu terdesak untuk mendapatkan pinjaman dari pemberi kredit kredit online yang tidak akan menambah kesakitan saya, maka saya memutuskan untuk menghubungi kawan saya Ahmad Mory yang baru-baru ini mendapat pinjaman internet dalam talian sebanyak $ 200,000 dari syarikat itu, kami membincangkan isu ini dan kesimpulan kami dia memberitahu saya tentang seorang wanita bernama Puan Cheryl Martins yang merupakan Ketua Pegawai Eksekutif Firma Pinjaman Cheryl Martins. Jadi, saya memohon pinjaman sebanyak RM 950,000.00 dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 1%, jadi pinjaman itu diluluskan dengan mudah tanpa tekanan dan semua persiapan yang dibuat mengenai pemindahan kredit saya hanya membayar untuk pemindahan pinjaman saya dan yuran pengesahan bank saya dan kurang daripada 5 jam pinjaman saya didepositkan dalam akaun bank saya. Jadi, saya ingin memberi nasihat kepada setiap orang yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi beliau melalui: (cheril.martinsloanfirm@gmail.com atau Whatsapp +2348148328732), Dia tidak tahu bahawa saya melakukan ini saya berdoa agar Tuhan akan memberkati cheryl dan beliau dengan kebahagiaan untuk perkara-perkara baik yang telah dilakukannya dalam hidup saya dan terima kasih kepada kesaksian mory Ahmad yang mengarahkan saya kepada syarikat ibu muslim yang benar yang setia, Anda juga boleh menghubungi saya di carlossara986@gmail.com untuk maklumat lanjut dan di sini juga kenalan rakan saya ahmadrapa79@gmail.com yang memperkenalkan saya kepada Puan Cheryl Martins, Anda juga boleh menghubunginya

    ReplyDelete
  170. Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

    Negara: Indonesia
    Nama: Queen Jamillah
    Alamat: Nusa Lembongan
    Telepon:+62 877-8303-2269
    WhatsApp:+62 877-8303-2269
    e_mail: queenjamillah09@gmail.com
      Sudah dua tahun sekarang saya memberikan kesaksian tentang bagaimana saya meminjam jumlah 700 juta dari Iskandar Lestari Loan Company dan beberapa orang meragukan saya karena tingkat penipu online saya bisa membuktikan kepada Anda semua bahwa Bunda Iskandar bukan pemberi pinjaman yang curang. telah memberi saya satu hal lagi untuk tersenyum karena setelah menyelesaikan angsuran bulanan pinjaman yang saya pinjam sebelum saya memohon kepada ibu bahwa saya ingin pergi untuk ekspansi lebih lanjut dari bisnis saya sehingga saya mengajukan jumlah 2,7 miliar setelah melalui proses hukum transaksi saya disetujui oleh pihak berwenang dan dalam waktu tiga hari proses hukum untuk menyalurkan pinjaman saya ke rekening Bank Rakyat Indonesia (BRI) saya tercapai dengan mudah. ​​Saya tidak memiliki tantangan dengan Bank Indonesia (BI) karena Ibu Iskandar dan tim Manajemen dari ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY telah dianggap sebagai pemberi pinjaman yang sah sehingga tidak ada masalah sama sekali untuk bantuan keuangan, hubungi ISKANDAR LENDERS hari ini melalui llow informasi kontak
    (e_mail: [iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

    Waalaikumsalam Warahmatullahi Wabarakatuh.

    ReplyDelete
  171. Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

    Negara: Indonesia
    Nama: Queen Jamillah
    Alamat: Nusa Lembongan
    Telepon:+62 877-8303-2269
    WhatsApp:+62 877-8303-2269
    e_mail: queenjamillah09@gmail.com
      Sudah dua tahun sekarang saya memberikan kesaksian tentang bagaimana saya meminjam jumlah 700 juta dari Iskandar Lestari Loan Company dan beberapa orang meragukan saya karena tingkat penipu online saya bisa membuktikan kepada Anda semua bahwa Bunda Iskandar bukan pemberi pinjaman yang curang. telah memberi saya satu hal lagi untuk tersenyum karena setelah menyelesaikan angsuran bulanan pinjaman yang saya pinjam sebelum saya memohon kepada ibu bahwa saya ingin pergi untuk ekspansi lebih lanjut dari bisnis saya sehingga saya mengajukan jumlah 2,7 miliar setelah melalui proses hukum transaksi saya disetujui oleh pihak berwenang dan dalam waktu tiga hari proses hukum untuk menyalurkan pinjaman saya ke rekening Bank Rakyat Indonesia (BRI) saya tercapai dengan mudah. ​​Saya tidak memiliki tantangan dengan Bank Indonesia (BI) karena Ibu Iskandar dan tim Manajemen dari ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY telah dianggap sebagai pemberi pinjaman yang sah sehingga tidak ada masalah sama sekali untuk bantuan keuangan, hubungi ISKANDAR LENDERS hari ini melalui llow informasi kontak
    (e_mail: [iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

    Waalaikumsalam Warahmatullahi Wabarakatuh.

    ReplyDelete
  172. Nama saya Aditya Aulia saya mengalami trauma keuangan karena saya ditipu dan ditipu oleh banyak perusahaan pinjaman online dan saya pikir tidak ada yang baik bisa keluar dari transaksi online tapi semua keraguan saya segera dibawa untuk beristirahat saat teman saya mengenalkan saya. untuk Ibu pada awalnya saya pikir itu masih akan menjadi permainan bore yang sama saya harus memaksa diri untuk mengikuti semua proses karena mereka sampai pada kejutan terbesar saya setelah memenuhi semua persyaratan karena permintaan oleh proses saya bisa mendapatkan pinjaman sebesar 350jt di rekening Bank Central Asia (BCA) saya saat saya waspada di telepon saya, saya tidak pernah mempercayainya, agaknya saya bergegas ke Bank untuk memastikan bahwa memang benar ibu kontak sekarang mengalami terobosan pemanasan jantung dalam kehidupan finansial Anda melalui apakah itu BBM INVITE-nya: {D8980E0B} atau apakah kamu ingin mengkonfirmasi dari saya? Anda bisa menghubungi saya melalui surat saya: {aditya.aulia139@gmail.com} dan juga Anda bisa menghubungi perusahaan ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY (ISKANDAR LENDERS) via: {mail:iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}

    e_mail:::[aditya.aulia139@gmail.com]
    [iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    WhatsApp:::[+44] 7480 729811[Chats Only]
    Telephone Number☎[+44] 7480 729811[Calls Only]

    ReplyDelete
  173. ADAKAH ANDA MASIH TERTANYA-TANYA DI MANA UNTUK MENDAPATKAN PINJAMAN TULEN???
    Di mana dan bagaimana untuk mencari syarikat yang tulen untuk mendapatkan pinjaman kekal satu cabaran besar kerana terdapat begitu banyak pemberi pinjaman palsu dalam talian. Saya juga mempunyai ketakutan dan saya ditipu oleh pemberi pinjaman palsu pada masa lalu sehingga rakan saya memperkenalkan saya kepada Syarikat yang tulen yang dipanggil pinjaman Imperial. Tetapi di sini adalah penyelesaian. Pada mulanya saya fikir ia adalah semua jenaka sehingga saya menerima mesej daripada Bank saya selepas 3 hari menghantar permohonan saya bahawa wang itu benar-benar dipindahkan ke akaun bank saya. Saya terkejut untuk mendapatkan pinjaman tanpa tekanan. Tiada kos tersembunyi, tiada cagaran yang diperlukan, tiada kertas kerja yang terlalu banyak. Jika anda ingin mendapatkan pinjaman tulen, hubungi e-mel mereka dengan segera (imperialincorporated1@gmail.com) saya berkongsi maklumat ini di sini kerana saya tidak boleh menyimpannya kepada diri saya sendiri. Saya berjanji anda, anda akan kembali ke sini untuk memberitahu kesaksian anda sendiri dan berterima kasih kepada saya kemudian. Jadi, jika anda memerlukan pinjaman segera, hubungi mereka sekarang dan anda akan gembira anda lakukan. Anda boleh menghubungi saya e-mel jika anda memerlukan maklumat lanjut daripada saya bagaimana untuk mendapatkan pinjaman daripada mereka melalui dendisetiewan@gmail.com

    ReplyDelete
  174. Halo semuanya
    Saya Ahmed Sabindut dan membawa kepada Anda informasi yang sangat penting tentang pinjaman dan saya ingin memberi tahu Anda bahwa Anda harus bijak tentang bagaimana cara Anda memberi pinjaman di internet karena banyak dari pemberi pinjaman pinjaman online penipu mereka tidak nyata dan saya punya menjadi korban bagi banyak pemberi pinjaman palsu online
    Seperti yang mereka katakan, "Nothing Gose for Nothing", jadi saya harus membayar untuk mendapatkan pinjaman dari mereka dan setelah banyak janji manis, itulah cara mereka merobek uang hasil jerih payah saya. Semua harapan hilang saya tidak bisa memberi tahu istri saya apa yang bahagia dan saya sekarat dalam diam tidak ada uang untuk membeli susu untuk anak saya dan biaya kuliah saya juga harus membayar dan uang bisnis saya telah digunakan untuk membayar perusahaan pinjaman. Suatu hari saya setia ada di internet ketika saya melihat iklan dari sebuah perusahaan pinjaman bernama GLOBAL FUND FOUNDATION mengatakan bahwa mereka memperlakukan setiap orang sama-sama terlepas dari nilai kredit mereka dan mereka terdengar sangat percaya diri pada iklan tersebut
    Saya mengambil gmailaddress YAYASAN GLOBAL dan saya bertemu perusahaan, mereka menyambut saya dan meminta informasi saya yang saya berikan kepada mereka dan pergi melalui proses pinjaman mereka dan setelah ketika seorang pengacara bertemu saya dan memberi saya lebih banyak informasi tentang aplikasi pinjaman saya dan perusahaannya keyakinan jika saya gagal membayar kembali jadi saya meyakinkan pengacara bahwa saya akan membayar kembali setelah set dan selesai mereka memberi saya dokumen oan saya untuk mencetak pada saat itulah saya tahu saya dengan pemberi pinjaman yang tepat sehingga saya mencetak dokumen yang ditandatangani dan mengirim pindaian salinan dokumen kepada mereka pergi melalui tahap akhir pinjaman saya sehingga perusahaan meyakinkan saya bahwa saya akan mendapatkan pinjaman saya pada hari berikutnya karena waktu hilang untuk melakukan transfer kepada saya dan mereka meyakinkan sehingga saya berharap dan berdoa dan untuk saya surpise surpise pinjaman saya dari 350 juta dikreditkan ke akun saya saya tidak percaya jadi saya berlari ke bank dan menemukan bahwa uang itu masuk.
    JADI INI ADALAH PEMBUKA MATA UNTUK SEMUA KAMU KELUAR UNTUK MENCARI PINJAMAN, JANGAN MEMBERI DAN ANDA JUGA BISA MENDAFTAR
    YAYASAN PENDANAAN GLOBAL $$$$ globalfundfoundation9@gmail.com $$$$$

    ReplyDelete
  175. Halo,
    nama saya ialah Siti Aminah dari Indonesia, saya cadangkan semua orang di sini harus berhati-hati, kerana terdapat banyak peminjam pinjaman palsu di internet, tetapi mereka masih yang sebenar dalam syarikat pinjaman palsu. Saya telah ditipu oleh 4 peminjam pinjaman yang berbeza, saya kehilangan banyak wang kerana saya sedang mencari pinjaman dari syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya telah ditangkap oleh orang kerana berada dalam hutang.

    Saya hampir berputus asa sehingga saya meminta nasihat rakan yang memperkenalkan saya kepada peminjam pinjaman asal dan syarikat yang sangat handal iaitu Ibu Alicia Radu yang mendapat pinjaman saya 800 juta rupiah Indonesia dalam Kurang dari 24 jam Tanpa tekanan dan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%. Saya sangat terkejut apabila memeriksa akaun bank saya dan mendapati jumlah pinjaman yang saya minta telah dipindahkan ke akaun bank saya tanpa sebarang kelewatan atau kekecewaan jadi saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik supaya orang dapat mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa tekanan dari Ibu Alicia Radu

    Saya mahu anda mempercayai Ibu Alicia Radu dengan sepenuh hati kerana dia sangat membantu dalam hidup saya dan kehidupan kewangan saya. Anda harus menganggap diri anda sangat bertuah kerana mempunyai peluang untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika anda memerlukan pinjaman, hubungi ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com)
    Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (sitiaminah6749@gmail.com) jika anda memerlukan maklumat mengenai bagaimana saya mendapatkan pinjaman saya dari Ibu Alicia Radu, anda sangat bebas untuk menghubungi saya dan saya dengan senang hati akan menjawab anda kerana anda juga boleh membantu yang lain selepas anda menerima pinjaman anda.

    ReplyDelete
  176. Nama: __ Hendi Zikri Didi
    Bandar: _______________ Melacca
    pekerjaan: _ Pemilik perniagaan
    Sebarang notis: ____ hendidi01@gmail.com

    Halo semua, sila berhati-hati tentang mendapatkan pinjaman di sini, saya telah bertemu dengan banyak peminjam palsu di internet, saya telah menipu saya hampir menyerah, sehingga saya bertemu seorang rakan yang baru saja memohon pinjaman dan dia mendapat pinjaman tanpa tekanan, jadi dia memperkenalkan saya kepada legitamate AASIMAHA ADILA AHMED LOIR FIRM, saya memohon Rm1.3 juta. Saya mempunyai pinjaman saya kurang dari 2 jam hanya 1% tanpa cagaran. Saya sangat gembira kerana saya diselamatkan daripada mendapatkan hutang miskin. jadi saya nasihat semua orang di sini memerlukan pinjaman untuk menghubungi AASIMAHA dan saya memberi jaminan bahawa anda akan mendapat pinjaman anda.

    Pusat Aplikasi / Hubungi
    E-mail: ._________ aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
    WhatsApp ____________________ + 447723553516

    ReplyDelete
  177. e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    WhatsApp Number::::::::::[+60]1123759663
    Telephone..Number:[+60]1123759663
    email:::::::hafizulbin365@gmail.com
    Name::::Hafizul Bin Haziq
    Country:::Malaysia

    Kemarau kewangan saya berakhir pada bulan ini apabila saya fikir semuanya adalah urusan perniagaan dengan beberapa rakan saya di Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu perniagaan yang bernilai beberapa Rm785.000.00 yang keuntungannya sudah cukup untuk kita semua untuk berkongsi keuntungan tetapi akibat kegagalan perniagaan, kita semua mendapati bahawa kita mempunyai masalah kewangan yang sangat besar kerana saya tidak mempunyai wang untuk bergantung pada ketika perniagaan gagal kerana saya melabur semua saya dengan saya pada perniagaan jadi saya berada di sangat sangat maaf jadi saya terpaksa mencari bantuan kewangan saya sebenarnya telah ditolak oleh beberapa bank sebagai hasil dari kadar pinjaman mereka dan juga syarat mereka jadi saya terpaksa melalui beberapa blog sehingga saya datang menghadapi dengan Iklan Syarikat Ibu. saya menghubungi Ibu dengan segera selepas melalui beberapa proses yang sangat fleksibel permintaan pinjaman saya sebanyak Rm440.000.00 telah diluluskan oleh pihak pengurusan dan pada keesokannya Lembaga Pengurusan Peminjaman Pinjaman dikreditkan saya tanpa menangguhkan berkat ini dari ibu yang dapat menyelamatkan anda hari ini dari apa-apa embarrazement kewangan anda menjadi ibu hubungi Ibu sekarang untuk pinjaman anda yang berubah e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY "ISKANDAR LENDERS"

    Country::::::Malaysia
    Name::::::::Hafizul Bin Haziq
    email::hafizulbin365@gmail.com
    Telephone Number:[+60]1123759663
    WhatsApp Number::::::::[+60]1123759663
    e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

    ReplyDelete
  178. Pendudukan: Harta Tanah / perhotelan
    kedudukan: Pengarah Urusan
    Nama: Najwa Mohammed
    Bandar: Miri
    Pinjaman saya mendapat: Rm 1.5 juta
    kadar faedah: 1%
    E-mel saya: najwamohammed369@gmail.com

    Halo, saya mengucapkan terima kasih kepada allah almight untuk kebaikan dan keberkasaan yang saya dapatkan dari AASIMAHA ADILA LOAN FIRM tahun ini 2020, saya ingin kita medium ini membiarkan muslim saya di malaysia, Tahun lepas saya telah memohon pinjaman banyak kali dan saya bodoh , Tahun ini ketika saya sedang menonton berita perniagaan saya di Aljazeera, saya melihat nama AASIMAHA ADILA AHMED LOAN FIRM pada wawancara menerangkan pakej mereka dan bagaimana mereka memberi pinjaman dan dana amal kepada mereka yang ingin memulakan perniagaan tahun ini. Oleh itu, saya mendengar dan menghubungi mereka dengan kenalan mereka di televisyen, saya memohon Rm 1.5 juta, pada kadar 1% dan pinjaman saya telah diluluskan dan saya mendapat pinjaman saya semudah mungkin. Saya mendapat pinjaman saya dan melabur lebih jauh ke hartanah suami saya. suami saya dari indonesia, banjir yang terjejas rumah keluarga kami di jakarta, sejak kami mendapat pinjaman, kami telah memperbaiki banyak hal dan membayar hutang bank juga.Jika anda ingin perusahaan pinjaman yang nyata dan sah, anda bebas memohon sekarang dan dapatkan pinjaman anda .Mengingatkan diri anda untuk menjadi kuat dan tidak pernah berputus asa. Semakin banyak anda jatuh, semakin kuat anda menjadi bangun. Jangan pernah menyerah tidak kira apa. Buat janji kepada impian anda seolah-olah anda berjanji kepada anak anda. Saya berharap anda lebih besar tahun. Mungkin allah memberkati mereka allah

    MOHON SEKARANG
    E-mail | aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
    Whatsapp | + 447723553516
    e-mel:| (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com)
    instagram:| Ikut kami di instagram @ Aasimahaadila.loanfirm
    twiter; | .aasimhaloanfirm

    ReplyDelete
  179. e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    WhatsApp Number::::::::::[+60]1123759663

    email:::::::hafizulbin365@gmail.com
    Name::::Hafizul Bin Haziq
    Country:::Malaysia

    Kemarau kewangan saya berakhir pada bulan ini apabila saya fikir semuanya adalah urusan perniagaan dengan beberapa rakan saya di Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu perniagaan yang bernilai beberapa Rm785k yang keuntungannya sudah cukup untuk kita semua untuk berkongsi keuntungan tetapi akibat kegagalan perniagaan, kita semua mendapati bahawa kita mempunyai masalah kewangan yang sangat besar kerana saya tidak mempunyai wang untuk bergantung pada ketika perniagaan gagal kerana saya melabur semua saya dengan saya pada perniagaan jadi saya berada di sangat sangat maaf jadi saya terpaksa mencari bantuan kewangan saya sebenarnya telah ditolak oleh beberapa bank sebagai hasil dari kadar pinjaman mereka dan juga syarat mereka jadi saya terpaksa melalui beberapa blog sehingga saya datang menghadapi dengan Iklan Syarikat Ibu. saya menghubungi Ibu dengan segera selepas melalui beberapa proses yang sangat fleksibel permintaan pinjaman saya sebanyak Rm440k telah diluluskan oleh pihak pengurusan dan pada keesokannya Lembaga Pengurusan Peminjaman Pinjaman dikreditkan saya tanpa menangguhkan berkat ini dari ibu yang dapat menyelamatkan anda hari ini dari apa-apa embarrazement kewangan anda menjadi ibu hubungi Ibu sekarang untuk pinjaman anda yang berubah e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY "ISKANDAR LENDERS"

    Country::::::Malaysia
    Name::::::::Hafizul Bin Haziq
    email::hafizulbin365@gmail.com
    Telephone Number:[+60]1123759663
    WhatsApp Number::::::::[+60]1123759663
    e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

    ReplyDelete
  180. Selamat datang ke Syarikat Pinjaman Rossa Stanley

    Berhubung dengan syarikat pinjaman dengan rekod pencapaian pinjaman dan senarai pemeriksa pinjaman di seluruh dunia, di syarikat pinjaman rossa stanley kestabilan kewangan anda adalah matlamat kami, kami memberikan pinjaman kepada

    1) Individu
    2) Badan bekerjasama
    3) Syarikat terhad.
    4) Pinjaman peribadi.
    5) Pinjaman pelaburan.
    6) Pinjaman Pembinaan.
    7) Pinjaman Gadai Janji.
    Hubungi kami sekarang melalui medium berikut,

    E-mel: rossastanleyloancompany@gmail.com
    Pengarah Tel: +1 (914) 529-5708
    Whats-app: +1(914)529-5708
    Pengurus Operasi Tel: (+1) 2133153118
    Rasmi Instagram: rossastanleyloan
    Twitter rasmi: Rossastanlyloan
    Rasmi Facebook: Rossa Stanley Favor
    Alamat pejabat ibu pejabat: 3911 Kenwood Place, Orlando Florida USA.
    Zip-code: 32801
    Berdaftar di bawah pengawasan undang-undang perindustrian Florida,
    ATAU
    Isi borang permohonan di bawah dan kami akan menjawab anda dengan serta-merta, Kami sedia 24 jam setiap hari.

    DATA PEMOHON
    1) Nama Penuh:
    2) Tarikh lahir:
    3) Alamat:
    4) Nombor keselamatan sosial:
    5) Nombor Whats-app:
    6) Pekerjaan:
    7) Nombor Telefon:
    8) Jawatan di tempat kerja:
    9) Pendapatan Bulanan:
    10) Jumlah Pinjaman Diperlukan:
    11) Tempoh Pinjaman:
    12) Nama Facebook:
    13) Status Perkahwinan:
    14) Agama:
    15) Negara:
    16) Jantina:
    17) Apa-apa Hilang Upaya
    18 Pernahkah anda memohon pinjaman sebelum?, Jika ya, sebutkan nama syarikat pinjaman

    TINDAKAN,
    Mrs.Rossa Stanley Favor
    Ketua Pegawai Eksekutif ROSSASTANLEYLOANCOMPANY
    E-mel rossastanleyloancompany@gmail.com

    ReplyDelete
  181. "wa-Alaikumussalam wa-Rahmatullah,"
                                   CERITA KEHIDUPAN BENAR

    Saya terkenal sebagai Mikhail Irfan Aqil seorang bapa, suami, saudara lelaki dan rakan saya dari (Putrajaya) Malaysia dan saya telah mengalami banyak tekanan kewangan dan tidak ada yang dapat meminjam wang saya untuk menyelesaikan projek perniagaan saya bermula beberapa bulan lalu . Saya telah ditipu oleh beberapa agen palsu yang mendakwa mereka dapat membekalkan saya dengan bahan mentah untuk pengeluaran

    Saya menjadi fraustrasi dan jika tidak untuk isteri saya, saya akan melakukan perbuatan bunuh diri kerana kesakitan itu terlalu banyak dan semua harapan hilang yang membuat saya mula hidup dari awal lagi dan ia tidak mudah sehingga saya bertemu ONE BILION RISING FUND sebuah syarikat pinjaman

    Saya memutuskan untuk memohon pinjaman selepas saya menghubungi penguji syarikat yang sebenarnya memberi saya harapan dan memberitahu saya tidak takut bahawa syarikat itu akan meminjamkan wang saya selagi saya boleh memberikan mereka requiremet yang merupakan beberapa maklumat peribadi dan saya lakukan jadi selepas saya melalui semua proses yang mereka meminjamkan wang mereka kemudian memberitahu saya bahawa saya telah dijumpai layak untuk pinjaman dan diminta untuk menunggu dan kejutan saya geatest saya mendapat dikreditkan dan ini membuat hidup saya lebih baik hidup dan dan sangat berterima kasih kepada Allah, Isteri saya dan kepada

    ONE BILLION RISING FUND
    GMAIL "" "" "onebillionrisingfund@gmail.com

                          UNTUK MENGHUBUNGI AKU
    Mikhail Irfan Aqil
    mikhailirfanaqil@gmail.com
    IG :: Mikhail Irfan
    RM::100.000.00
    TEL::+60142260128

    ReplyDelete
  182. SIGNET UK FINANCE PLC is a British based financial consulting company with years of experience in the international and local finance market. Be it lease bank guarantee, Stand by letter of credit or any type of refinancing, talk to our team at SIGNET UK FINANCE PLC and certainly we will set your business on the right path with our sound and quality financial advice and services. Our bank instrument can be help you fund you projects in Trading, funding project(s) such as Aviation, Agriculture, Petroleum, Telecommunication, construction of Dams, Bridges, Real Estate and all kind of projects.Having years of professional, invaluable experience in the banking and finance industry, and having access to dozens of different prominent trusted and reliable providers, our Financial Services consultants will crawl through hundreds of products to find one that perfectly matches your needs.

    Purchase Instrument of BG/SBLC : 38%+2% Min Face Value cut =5M- 10B EUR/USD
    Lease Instrument of BG/SBLC    : 6%+2% Min Face Value cut = 5M- 10B EUR/USD

    Contact Name: Alex James
    Email:signetukfinanceplc@gmail.com
    SKYPE:signetukfinanceplc@hotmail.com

    ReplyDelete
  183. Adakah anda memerlukan bantuan kewangan? Adakah anda menghadapi krisis kewangan atau anda memerlukan dana untuk memulakan perniagaan anda sendiri? Adakah anda memerlukan dana untuk menyelesaikan hutang atau membayar bil atau memulakan perniagaan yang baik? Adakah anda mempunyai skor kredit yang rendah dan anda sukar mendapatkan perkhidmatan modal dari bank tempatan dan institusi kewangan lain? Inilah peluang anda untuk mendapatkan perkhidmatan kewangan dari syarikat kami. Kami menawarkan kewangan berikut kepada individu-
    * Kewangan komersial
    * Kewangan peribadi
    * Kewangan perniagaan
    * Pembiayaan pembinaan
    * Kewangan perniagaan dan banyak lagi: kadar faedah @ 1%; Hubungi Kami Melalui
    e_mail: (financialserviceauthority400@gmail.com)

    Anda Juga Boleh Menghubungi Kami Melalui Berikut
    https://dubaifinancialserviceauthority.blogspot.com/
    WhatsApp: +60 112 569 3785

    ReplyDelete
  184. Halo pemirsa di seluruh dunia, Ada kabar baik untuk Anda semua hari ini dapatkan kartu ATM Kosong Anda yang berfungsi di semua mesin ATM di seluruh dunia. Kami memiliki program khusus kartu ATM yang dapat digunakan untuk meretas mesin ATM, kartu ATM dapat digunakan untuk menarik di ATM atau geser, di toko dan POS. Kami memberikan kartu ini kepada semua klien yang tertarik di seluruh dunia, Kami memberikan Kartu ATM Kosong. Apakah Anda ingin menjalani kehidupan yang baik yang dianggap ilegal, cara termudah untuk menjadi jutawan. itu juga memiliki teknik yang membuat CCTV tidak mungkin mendeteksi Anda dan Anda hanya dapat menarik sejumlah $ 5.000 Dolar dalam sehari di Mesin ATM juga tersedia saat pengiriman tunai. Kami memberikan hingga $ 10.000,00 hingga $ 1.000.000,00 Dolar Dengan layanan peretasan jaringan kami. Kami dapat Memulihkan semua uang Anda yang hilang ke Bitcoin dan mata uang Crypto lainnya, penipuan hipotek / realestate, dan ICO palsu dalam waktu 48 jam atau kurang. (Thomas Freddie Hackers) bekerja sama sebagai tim untuk melacak & memulihkan dana kembali dari PENCIPTA internet yang paling sulit. CATATAN!! Kami telah menerima laporan memilukan yang tak terhitung jumlahnya dari penipu terkenal dan kami berhasil memulihkannya kembali melalui kontak thomasunlimitedhackers@gmail.com

    Hubungi kami di ((Pemulihan Biner. Kelas Universitas. Menyeka Catatan Kriminal, Peretasan FB & IG, Telegram, Muatan & Peretasan Telepon)) membatasi kami dengan pekerjaan Anda & izinkan kami memberi Anda hasil positif dengan keterampilan peretasan kami. Kami bersertifikat dan privasi Anda 100% aman bersama kami. Jangan khawatir lagi tentang masalah keuangan Anda, Jika Anda membutuhkan layanan peretasan cyber lainnya, kami siap membantu Anda kapan saja, kapan saja, jadi hubungi kami melalui Alamat Email kami: thomasunlimitedhackers@gmail.com

    Salam
    THOMAS FREDDIE HACKER TANPA BATAS
    Kirim email ke thomasunlimitedhackers@gmail.com
    Telepon / SMS: +1 (985)465-8370
    Motto: Kami menawarkan layanan tercepat dan terpercaya

    ReplyDelete
  185. Nama saya lazu dorin i dari Jakarta di Indonesia, saya seorang perancang busana dan saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu semua orang agar berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman di internet,

    begitu banyak pemberi pinjaman di sini adalah penipu dan mereka ada di sini. menipu Anda dengan uang hasil jerih payah Anda, saya mengajukan pinjaman untuk sekitar Rp 900.000.000 wanita di Malaysia dan saya kehilangan sekitar 29 juta tanpa mengambil pinjaman, saya membayar hampir 29 juta masih saya tidak mendapatkan pinjaman dan bisnis saya tentang jatuh ke dalam hutang

    Ketika saya sedang mencari perusahaan pinjaman swasta yang dapat diandalkan, saya melihat iklan lain secara online dan nama perusahaan tersebut adalah Perusahaan Pinjaman yang Mendesak. Saya kehilangan 15 juta dengan mereka dan sampai hari ini, saya tidak pernah menerima pinjaman yang saya ajukan.

    Ya Tuhan, teman-teman yang mengajukan pinjaman juga menerima pinjaman tersebut, memperkenalkan saya ke perusahaan terpercaya di mana Ibu Augusta Ibramhim bekerja sebagai manajer cabang, dan saya mengajukan pinjaman sebesar Rp 900.000.000 dan mereka meminta kredensial saya,

    dan setelah itu mereka selesai memverifikasi detail saya, pinjaman disetujui untuk saya dan saya pikir itu hanya lelucon, dan mungkin ini adalah salah satu penipuan yang membuat saya kehilangan uang, tetapi saya tertegun. Saat saya mendapat pinjaman dalam waktu kurang dari 6 jam dengan bunga rendah 2% tanpa agunan

    Saya sangat senang Tuhan menggunakan teman-teman saya yang menghubungi mereka dan memperkenalkan saya kepada mereka dan karena saya selamat itu membuat bisnis saya melambung dan dilikuidasi dan sekarang bisnis saya terbang tinggi di Indonesia dan tidak ada yang akan mengatakannya. tahu tentang perusahaan fashion.

    Jadi saya menyarankan semua orang yang tinggal di Indonesia dan negara lain yang membutuhkan pinjaman untuk satu tujuan atau lainnya untuk berhubungan
    ibu augusta Ibramhim melalui email: augustaibramhim11@gmail.com

    Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: (lazu dorin
    lazulazudorin@gmail.com) dan Sety memperkenalkan dan berbicara tentang Augusta Ibramhim, dia juga mendapat pinjaman baru dari Augusta, Anda juga dapat menghubunginya melalui emailnya: Amrizal Oppo
    amrizalamrizaloppo@gmail.com Sekarang, yang akan saya lakukan hanyalah mencoba melakukan pembayaran atas pinjaman yang saya kirim langsung ke rekening mereka setiap bulan.

    Sepatah kata untuk orang bijak sudah cukup

    Sekali lagi terima kasih telah membaca kesaksian saya, dan semoga Tuhan terus memberkati kami dan memberi kami umur panjang dan sejahtera dan semoga Tuhan melakukan pekerjaan baik yang sama dalam hidup Anda.
    Ibu baik nomor WhatsApp Augusta Ibramhim + 2348108497108

    ReplyDelete
  186. Kabar baik!!!

    Nama saya teddy dan saya dari Jawa Tengah Indonesia dan alamat saya KP. KADU RT 10 RW 04 KEL SUKAMULYA KEC CIKUPA KAB TANGERANG BANTEN, Saya baru saja menerima pinjaman Rp 3 Miliar (Small Business Admintration (SBA) dari Perusahaan Pinjaman Dangote setelah membaca artikel dari Lady Jane Alice (ladyjanealice@gmail.com) dan Mahammad Ismali (mahammadismali234@gmail.com) tentang cara mendapatkan
    pinjaman dari Perusahaan Pinjaman Dangote dengan tingkat bunga 2% tanpa lisensi atau biaya gurantor, saya baru saja melamar melalui email dan ikhlas selama prosesnya, awalnya saya takut mengira itu seperti penipuan perusahaan peminjaman sebelumnya, tetapi yang mengejutkan saya ini nyata bahwa saya juga berjanji akan memberi tahu lebih banyak orang, percayalah itu nyata 100%, pelamar lain dari negara lain juga dapat bersaksi.

    Email Perusahaan Pinjaman Dangote Melalui email: Dangotegrouploandepartment@gmail.com

    Email saya: teddydouble334@yahoo.com

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Apesal Widgets