Pages

PTPTN : Suatu Cabaran ke Arah Pelepasan Pembayaran


Aku nak berkongsi kisah aku sepanjang membuat permohonan pelepasan bayaran balik pinjaman dari PTPTN, lebih detail dari entri aku yang terdahulu, boleh baca di SINI.

Al-kisahnya kepada yang tidak tahu, takdir aku ke menara gading ialah Universiti Islam Antarabangsa Malaysia, program ijazah berkembar LLB dan LLB_S (iaitu LLB Shariah - jadi aku ni pelajar undang-undang sivil dan juga pelajar undang-undang Shari'ah sepanjang tempoh pengajian), ambil masa 6 tahun (1 tahun matrik PJ dan 5 tahun kampus utama  Gombak). Aku memang peminjam PTPTN, sebab itu je yang termampu, sebab bila pohon biasiswa Telekom dan JPA, tak dapat, memang bukan rezeki, dan aku tak memilih untuk ke sesi temuduga pinjaman Yayasan Perak. Jadi lepas 6 tahun tu, aku pun grad la, 2nd class LLB, 1st class LLB_S.

Lepas tamat tempoh pengajian April 2009, aku terus kerja dan sibuk hinggalah masuk tahun 2010 aku tergerak nak pohon pelepasan pembayaran balik. Jadi bermulalah perjalanan aku minta pelepasan pembayaran balik pinjaman atau dalam bahasa lainnya, proses untuk aku tak nak bayar hutang. Aku buat permohonan berdasarkan premis berikut: -
  1. Tarikh surat tawaran pinjaman aku ialah 25 Jun 2004 (sebab polisi PTPTN tak benarkan pelepasan bayaran balik selepas 1 Julai 2005, hinggalah dalam budjet 2010 kerajaan benarkan semula hanya untuk mereka yang grad selepas 1 Januari 2010;
  2. Surat tawaran tersebut adalah untuk program LLB_S; dan
  3. Aku grad LLB_S dengan 1st class.
Bagi aku ini permohonan yang simple tapi terdetik mungkin timbul sedikit masalah memandangkan melibatkan double degree dan keputusan yang berbeza (2nd class & 1st class). Tapi, dengan suci hati aku pun buat surat dan hantar permohonan ke PTPTN.

Seperti yang aku duga, memang tak semudah dan tak selancar yang aku sangka. Sebabnya begini, surat tawaran aku ke UIA memang untuk program LLB_S. Yang aku faham ketika itu, 4 tahun pertama aku akan habiskan LLB dahulu dan pada masa yang sama aku akan ambil subjek LLB_S. Status aku sepanjang 4 tahun tersebut mmg LLB_S. Kemudian lepas tamat LLB, tahun ke-5 barulah semua subjek yang aku ambil 100% subjek LLB_S. Tapi masalahnya, dalam akademik transkrip LLB_S, hanya subjek-subjek tahun ke-5 ditunjukkan, langsung tak dicampur dengan subjek-subjek LLB_S yang aku ambil dari tahun pertama ke tahun ke-4. Tapi itu bukan masalah aku, di luar bidangkuasa aku, sebab selama ini aku beranggapan bahawa semua keputusan subjek-subjek LLB_S dari tahun pertama hingga tahun ke-5 akan dinilai puratakan untuk menentukan keputusan keseluruhan bagi ijazah LLB_S. Tapi bukan itu yang berlaku.

Sebagai pemudah cara, aku buat kronologi berikut: -

April 2009: Aku tamat pengajian, habis final exam.

20 November 2009: Surat peringatan dari PTPTN suruh buat bayaran. Memang tepat la timeline PTPTN hantar surat suruh bayar, lepas 6 bulan aku grad.

15 Januari 2010: Surat peringatan kedua dari PTPTN.

2 Februari 2010: Surat permohonan pelepasan bayaran balik pertama dihantar ke PTPTN.

26 April 2010: Aku buat surat susulan, bertanya status surat permohonan.

15 Oktober 2010: Surat dari PTPTN menyatakan permohonan aku tak lengkap. Amboi, hampir 8 bulan baru nak balas kat aku beritahu permohonan tak lengkap. Musykil, sebab PTPTN cakap proses permohonan hanya mengambil masa dalam 3 bulan je.

8 November 2010: Surat permohanan kedua aku hantar, yang lengkap dan semua dokumen yang PTPTN senaraikan teratur.

28 Februari 2011: Surat tawaran Ujrah bertarikh 20 Februari 2011 diterima. Antara syarat surat tawaran ialah penerimaan tawaran Ujrah hendaklah dibuat dalam tempoh 90 hari dari tarikh surat tawaran.

4 Mac 2011: Hantar e-mel ke Unit Penguatkuasaan Dan Kutipan Balik PTPTN (upkb@ptptn.gov.my), pohon penjelasan status permohonan pelepasan bayaran balik. Juga bertanya adakah perlu untuk sempurnakan tawaran Ujrah dan samada melengkapkan tawaran Ujrah akan memberi apa-apa kesan atau prejudis terhadap permohonan pelepasan bayaran balik.

7 Mac 2011: Terima jawapan dari seorang pegawai (Pegawai A), jawapan cukup ringkas dan padat tapi kurang bermanfaat pada aku:
Tuan, Berdasarkan Pekeliling PTPTN Bil. 1/2010 telah memaklumkan selagi kelulusan belum diperolehi tuan masih tertakluk untuk membuat bayaran balik pinjaman seperti yang telah ditetapkan. Permohonan tuan untuk pengecualian bayaran balik pinjaman masih dalam semakan PTPTN. Sekian, terima kasih.
Masih dalam semakan selepas hampir 4 bulan dari tarikh terima permohonan lengkap? Surat permohonan lengkap aku hanya ada 2 helai dan ada 9 dokumen/lampiran sokongan. Dalam surat tu aku dah nyatakan dengan jelas aku grad ijazah berkembar dan kenapa aku fikir aku layak dapat pelepasan. 4 bulan (dan akan berterusan) untuk teliti semua ini??

7 Mac 2011: Dengan segera aku balas supaya Pegawai A: -
(i) memberikan 'estimated timeline' dan proses semakan permohonan yang terlibat dipihak PTPTN, memandangkan beberapa bulan sudah berlalu dari tarikh permohonan lengkap;


(ii) berkaitan dengan  item (i), memberi panduan samada saya perlu menyempurnakan surat tawaran Ujrah dalam tempoh masa yang ditetapkan (90 hari dari 20 Februari 2011) walaupun status permohonan pelepasan bayaran balik masih belum diketahui.

Saya berharap agar pihak PTPTN mengambil perhatian dengan kadar segera permohonan saya untuk mengelakkan kekeliruan dan pada masa yang sama, memberi manfaat kepada kedua-dua pihak.
Mula-mula aku memang nekad nak buat bayaran bulanan, tapi bila tiada respon langsung dari PTPTN, memang sampai sekarang 1 sen pun aku tak bayar apa-apa lagi. Kalau permohonan berjaya OK, kalau tak berjaya mungkin aku akan buat rayuan. Sebab, memang terbukti, aku tengok dalam forum ada pelajar yang dah bayar bulanan dan pada masa yang sama buat permohonan pelepasan bayaran balik, bila berjaya dia pun tanya la, bila PTPTN nak pulangkan duit yang selama ni dia dah bayar. Jawapan yang diterima mengejutkan - dia kena buat satu lagi surat pohon PTPTN menuntut PTPTN pulangkan bayaran yang telah dibuat. Dan aku pasti, ini juga akan memakan masa yang luarbiasa dari kebiasaan (ini dibuktikan dengan pengesahan seorang pegawai PTPTN yang aku jumpa).

6 Mei 2011: E-mel aku di atas tidak berbalas, dan pada 6 Mei 2011 aku e-mel sekali lagi mohon penjelasan dan balasan. Juga tiada respon.

26 Mei 2011: Buat aduan mengenai status permohonan di http://icare.ptptn.gov.my/. Ringkasnya aku buat aduan kenapa lama sangat permohonan aku ni tapi masih tak ada maklumbalas dari PTPTN dan perkara sama yang aku tanya dalam e-mel di atas. Dan aku juga tulis perkara berikut dalam ruang "Hasil yang dikehendaki" yang disediakan:-

1. Proses permohonan pelepasan bayaran balik disegerakan supaya individu dapat membuat perancangan masa hadapan.
2. Pohon status Surat Tawaran Ujrah, adakah masih sah jika tidak disempurnakan selepas tempoh 90 hari? Kelewatan bukan disengajakan.
3. Pohon disambungkan terus kepada pegawai yang terbabit, talian hotline PTPTN adalah tidak membantu dan sukar dihubungi.
4. Pohon jasa baik pihak berkaitan untuk mengambil tindakan dan perhatian segera akan perkara ini.
4 Jun 2011: Balasan dari aduan yang aku kemukakan diterima:-
Nota Terima: 
Terima kasih. Aduan daripada pihak tuan telah diterima dan perkara akan dipanjangkan kepada Jabatan/Bahagian berkaitan untuk tindakan selanjutnya. Sebarang maklumbalas berkaitan akan dimaklumkan kepada pihak tuan. Pihak Kementerian menerima baik cadangan daripada pihak tuan, perkara akan dipanjangkan kepada Jabatan/Bahagian untuk tindakan sewajarnya. Sekian. Harap maklum. 

Nota Selesai: 
permohonan pelajar mempunyai 2 kelulusan iaitu kelas pertama dan kelas kedua. pengeshan dari ipt masih mengelirukan pengkelasan secara keseluruhan pengejian untuk 4 tahun samada kelas pertama atau kelas kedua
Selesai? Berdasarkan "Nota Selesai" tu aku dah agak, memang akan ada masalah bila melibatkan ijazah berkembar. Tapi yang aku peliknya, takkan la para pegawai PTPTN yang terlibat ni tak faham konsep ijazah berkembar?? 2 program ijazah berbeza, 2 keping ijazah berbeza dan 2 kali juga aku naik pentas konvo.

18 Ogos 2011: Surat tawaran Ujrah yang kedua aku terima, bertarikh 18 Ogos 2011. Aku biarkan je, tak sentuh pun surat tawaran tu.

25 Ogos 2011: Aku dengan suci hati sekali lagi e-mel kepada Pegawai A pohon penjelasan, namun tiada balasan.

12 Oktober 2011: Pertama kali aku join forum http://app.mohe.gov.my. Aku ceritakan secara ringkas apa yang telah berlaku dan sekali lagi aku bertanya:-
1. apakah status permohonan saya - sudah hampir setahun dari tarikh permohonan lengkap sudah berlalu;2. perlukahah menyempurnakan surat tawaran Ujrah dalam tempoh masa yang ditetapkan (90 hari dari tarikh surat tawaran) walaupun status permohonan pelepasan bayaran balik masih belum *;3. perlukah membuat surat susulan secara rasmi.
Harap pihak Tuan dapat memberi penjelasan. 
13 Oktober 2011: Balasan dari admin forum:-
1. Maaf diatas segala kesulitan, untuk makluman permohonan pengecualian bayaran balik masih dalam proses dan KIV kerana semakan menunjukkan PTPTN dalam proses pengesahan dengan IPT untuk kelulusan kelas pertama oleh senat.2.Mohon untuk meneruskan permohonan pembiayaan UJRAH dengan segera kerana apabila permohonan pengecualian bayaran balik diluluskan maka UJRAH juga akan * untuk permohonan tersebut.
Kalau diperhatikan, memang masalah pasal ijazah berkembar, tunggu penjelasan  dan semakan dengan IPT (iaitu UIA). Yang aku tak faham, semua dokumen dan lampiran yang aku kemukan dalam permohonan lengkap aku terutamanya yang mengatakan ijazah LLB ialah 2nd class dan ijazah LLB (Shari'ah) ialah 1st class, merupakan dokumen asal dan asli yang dikeluarkan oleh bahagian Admission & Records UIA. Apa lagi penjelasan yang PTPTN mahukan??

25 Oktober 2011: Aku buat post dibawah pada forum:- 
Terima kasih di atas penjelasan. Untuk mengelakkan kekeliruan, pohon penjelasan adakah penukaran kepada pembiayaan UJRAH akan menjejaskan status permohonan pengecualian bayaran balik? (Dari segi polisi, saya layak memohon pelepasan kerana surat pinjaman di tandatangani sebelum 2005 bukannya atas perjanjian UJRAH yang baru.)
Jika jawapan di atas adalah tidak, saya akan melengkapkan permohonan UJRAH dengan kadar segera. 
Pohon agar PTPTN mengambil tindakan segera untuk permohonan pengecualian bayaran balik. Saya bersedia untuk berhubung dengan pihak IPT (UIA) jika diperlukan.
Dan pada 27 Oktober aku terima jawapan (atau mungkin bukan jawapan) ini: -
Salam Sejahtera,
Untuk makluman, mohon merujuk dengan UIA kerana berdasarkan rekod PTPTN menunjukkan maklumbalas seperti berikut:
permohonan pelajar mempunyai 2 kelulusan iaitu kelas pertama dan kelas kedua. pengeshan dari ipt masih mengelirukan pengkelasan secara keseluruhan pengejian untuk 4 tahun samada kelas pertama atau kelas kedua 
Tidak menjawab soalan, tetapi menyerahkan baton kepada aku suruh buat semakan dengan UIA. Sekali lagi aku tertanya-tanya, apa yang susah sangat nak bezakan dua ijazah ni?? Adakah sebab mereka keliru dengan akademik transkrip LLB_S yang hanya menunjukkan 1 tahun pengajian???

31 Oktober 2011: Tak puas hati dengan jawapan di atas, aku post ini di forum: -
Untuk mengelakkan sebarang kelewatan dan kekeliruan, pohon kerjasama pihak forum menghubungkan saya dengan pegawai PTPTN yang menyemak/menguruskan permohonan saya. Komunikasi terus dengan pihak PTPTN adalah lebih efektif, untuk mengetahui status permohonan dan seterusnya untuk saya terus berhubung dengan pihak pengurusan UIA. Tidak wajar untuk saya terus berhubung dengan UIA untuk mengelakkan miscommunicationE-mail saya <**.****@gmail.com>
Alasan aku mudah, kalau aku tak bercakap terus dengan pegawai yang uruskan permohonan aku, dan aku main semberono je sondol UIA, nanti timbul kekeliruan, sebab aku tak tahu apa perhubunagn dan komunikasi yang berlaku antara PTPTN dan UIA. Kemudian aku terima jawapan ini pada 1 November 2011.
Aduan/pertanyaan telah di kemukakan kepada pegawai berkaitan untuk semakan lanjut.maklumbalas akan di berikan melalui alamat email yang di berikan.
sekian
Aku menanti-nanti e-mel seperti yang dijanjikan, tapi tak kunjung tiba. Aku pun saje gatal tangan post kepada forum lagi pada 11 November 2011: -
Salam Sejahtera,

Saya masih menanti respon dari pegawai yang berkenaan. Pohon kerjasama, tempoh 1 tahun untuk suatu permohonan adalah tempoh yang terlalu lama tanpa apa-apa perkembangan dari PTPTN.
14 November 2011, aku terima balasan ini:-
Aduan/pertanyaan telah di kemukakan kepada pegawai berkaitan untuk tindakan lanjut.Aduan boleh di semakan di ruangan aduan online di website PTPTN dengan menggunakan ID. TICKET maklumbalas anda adalah *****.******
sekian
21 November 2011, ini jawapan yang aku terima dari aduan online: -
Nota Terima: 
Terima kasih. Aduan daripada pihak tuan telah diterima dan perkara akan dipanjangkan kepada Jabatan/Bahagian berkaitan untuk tindakan selanjutnya. Sebarang maklumbalas berkaitan akan dimaklumkan kepada pihak tuan. Pihak Kementerian menerima baik cadangan daripada pihak tuan, perkara akan dipanjangkan kepada Jabatan/Bahagian untuk tindakan sewajarnya. Sekian. Harap maklum. 

Nota Selesai: 
pelajar mempunyai kelulusan iaitu 2ndc dan 1stc -  pengesahan lanjutan masih diperlukan  
Masih lagi tersekat pada isu ijazah berkembar, padahal aku dah gariskan sebab-sebab kenapa aku fikir aku layak dapat pelepasan. Dan yang aku lagi marah tu, apa langkah-langkah PTPTN untuk mendapat "pengesahan lanjut" dan dari siapa?? Jadinya, pada hari yang sama juga aku post lagi pada forum:-
Persoalan saya di sini: Apakah status pengesahan yang diperlukan, dan dari siapa pengesahan diperlukan? Berapakah tempoh masa diperlukan untuk pengesahan?Secara jujurnya, saya kecewa dengan kurangnya komunikasi berkesan antara saya dan PTPTN setakat ini. 
Esoknya bila aku periksa forum, admin balas ini:-
Salam Sejahtera,
Maaf diatas segla kesulitan, status terkini dan maklumbalas yang diterima pada 22/11/2011 pada 11.14 am daripada pegawai penyelaras seperti berikut:
Salam,
Puan,
Permohonan pelajar akan dibawa dan dibentangkan dalam Mesyuarat Jawatankuasa Kutipan Balik Pembiayaan Pendidikan (MJKBPP) – tarikh belum dipastikan lagi.
Sekian, terima kasih. 
Jujurnya, aku agak lega bila lihat jawapan bahawa permohonan aku akan dibentangkan pada mesyuarat jawatankuasa apa sahaja, walaupun tarikh belum dapat dipastikan lagi. Jadinya, sebagai tanda penghargaan aku pun post lagi dan menerima jawapan berikut: -
Salam Sejahtera,
Terima Kasih atas perhatian ini. Diharapkan mesyuarat diadakan secepat yang mungkin. Saya tidak tahu akan proses/prosedur/polisi PTPTN dalam kes saya ini, namun saya perlu memberi sedikit tekanan kepada PTPTN untuk menyelesaikan permohonan saya kerana saya sendiri sudah amat tertekan dengan perkara ini. 
Majulah Malaysia untuk rakyat.
Salam Sejahtera,
Terima kasih diatas pandangan anda. PTPTN dalm usaha untuk menyelesaikan masalah tersebut. Sebarang maklumbalas akan dimaklumkan melalui surat.
18 Disember 2011: Hampir sebulan aku tunggu, namun masih tiada apa-apa respon. Jadi aku tergerak untuk sekali lagi bertanya di forum: -
Salam sejahtera,
Boleh tahu status terkini? Adakah mesyuarat sudah dijalankan?
Terima kasih
Esoknya, ini jawapan yang aku terima: -
Maaf diatas segala kesulitan, aduan jawapan sudah dihantar ke pegawai penyelaras. Semakan sedang dilakukan. 
OK, another round of aduan!!!

5 Januari 2012: Masih menunggu respon positif. Jadi aku sekali lagi post: -
Salam Sejahtera,
Pohon status permohonan. 
Terima Kasih.
Dari bulan November 2011 beritahu permohonan aku akan dipanjangkan ke mesyuarat. Apa hasilnya?? Dan aku terima jawapan bernilai seposen ini:-
untuk makluman tuan/puan, berdasarkan semakan permohonan pengecualian bayaran balik masih lagi dalam semakan dan tindakan. sehubungan itu, tuan/puan di harap dapat menyemak dari semasa ke semasa. Maaf diatas segala kesulitan.
sekian,
Apa yang PTPTN semak apa yang PTPTN bertindak, aku pun tak tahu.

9 Januari 2012: Sebab nak tahu, aku post ini:-
Terima Kasih untuk makluman. Cuma saya ingin tahu apakah proses seterusnya dari PTPTN dan tempoh masa yang diperlukan, dan ada apa-apakah dari pihak saya untuk membantu mempercepatkan proses? Saya faham memang ada beribu-ribu permohonan dibuat dan PTPTN memerlukan masa untuk menilai semua permohonan, tetapi bagi kes permohonan saya ini, sudah mengambil masa lebih dari setahun. Saya pohon untuk berkomunikasi terus dengan pegawai yang terbabit untuk menjelaskan apa status permohonan saya (sebelum ini saya dijanjikan akan ada pegawai yang akan menghubungi saya, namun hingga kini tiada satu pun emel dari sesiapa pun). Emel saya **.****@gmail.com.
Permintaan aku mudah: biar aku bercakap terus dengan pegawai yang berkenaan. Sekali lagi aku terima jawapan seposen: -
untuk makluman tuan/puan, pihak PTPTn akan membuat semakan semula dengan pegawai yang berkenaan. mohon semakan dari semasa ke semasa.
sekian,
20 Januari 2012: Aku geram dan buat post ini:-
Masih lagi menanti "pegawai yang berkenaan". Saya cuma mahu tahu status permohonan, dan penerangan sebab musabab permohonan saya hampir mencecah 2 tahun tidak ada jawapan konklusif. Pohon kerjasama pihak PTPTN. Ini melibatkan soal kewangan dan perancangan masa depan.
Terima kasih.
25 Januari 2010: - Ini jawapan dari forum PTPTN: -
Pihak PTPTN memohon maaf atas segala kesulitan dan kelewatan kelulusan permohonan tuan/puan.
Aduan telah di lakukan sekali lagi kepada pegawai penyelaras. Tuan/puan boleh menyemak aduanyang baru dengan menggunakan ID tiket *****.******.
Sekian.
Banyakkan aduan dalam kes aku ni? Apa hasilnya??

30 Januari 2012: Akhirnya aku terima panggilan dari seorang pegawai PTPTN (Pegawai B). Lega rasanya dapat bercakap dengan orang dari PTPTN. Pegawai B sekadar beritahu dia baru ditugaskan untuk menilai permohonan aku. Bila ditanya dia tahu tak kes aku ni macam mana, memang dia tak maklum sepenuhnya. jadi aku dengan panjang lebar dan benada sedikti emosi aku cerita segala effort aku dan kekecewaan aku. Tak pasal-pasal Pegawai B ni kena leteran dan bebelan aku.

Hasil perbualan tersebut, aku terima balasan dari aduan online melalui e-mel: -
Rayuan tuan untuk pengecualian bayaran balik pinjaman telah diterima dan akan dikemukakan ke Mesyuarat Jawatankuasa Kutipan Balik Pembiayaan Pendidikan (MJKBPP) untuk dipertimbangkan.
Walaubagaimanapun, tarikh mesyuarat belum dapat ditentukan lagi. Sebarang keputusan mengenai rayuan ini akan dimaklumkan dengan segera setelah keputusan diperolehi.
Rupa-rupanya PTPTN ada hantar satu surat pertengahan November 2011, sekadar menyatakan bahawa permohonan aku telah diterima dan dalam semakan (aku tak maklum sebab surat dihantar ke alamat rumah aku di kampung). Tapi tak bagi kesan pun, semata-mata bagi surat nak nyatakan permohonan diterima, baik PTPTN hantar setahun yang lepas. Dan tak lojik permohonan aku baru diterima sebab masa aku hantar permohonan lengkap tu melalui serahan tangan, siap dapat acknowledgment receipt dari PTPTN pada 9 November 2010. Jadi aku buat kesimpulan, dengan menghantar surat pada tersebut pada November 2011, PTPTN sekadar melepas batok di tangga. Tak ada kesan pun pada permohonan aku.

2 Februari 2012: Selang beberapa hari, aku buat post baru kat forum, sekadar nak maklumkan yang lepas ini aku akan berhubung terus dengan Pegawai B: -
Baru menerima panggilan dari pegawai PTPTN. Satu surat dari PTPTN telah di terima pada November 2011, hanya menyatakan permohonan saya (yang saya pos pada November 2010) telah diterima dan akan dipanjangkan ke mesyuarat jawatankuasa, namun hingga kini (Februari 2012) tiada tarikh berkaitan mesyuarat tersebut. Harap PTPTN lebih cekap dan amanah di masa-masa akan datang. Sila terima kritikan ini dengan hati terbuka. Saya akan berhubung terus dengan pegawai berkenaan untuk status permohonan saya.
Terima Kasih pada pihak forum yang membalas pertanyaan saya.
Sepanjang bulan Februari aku ada 2 3 kali berhubung dengan Pegawai B, minta dia ketengahkan masalah permohonan aku ni kepada pegawai atasan. Tapi malangnya sekali lagi Pegawai B beritahu yang server sistem PTPTN tengan down sedang dalam proses baikpulih. Dan sebab sistem down, dia tak boleh semak status permohonan aku. Sampailah awal bulan Mac 2012, aku dapat bercakap dengan seorang lagi pegawai (Pegawai C). Pegawai C ni kebetulan tolong angkat telefon masa aku nak bercakap dengan Pegawai B, sebab Pegawai B ni kerja shift malam (punyala teruk PTPTN ni dan banyak kes dan melibatkan ribuan pelajar sampai terpaksa buat shift malam - jadi di sini aku tahu ada usaha untuk PTPTN menaiktaraf dan  membaiki tahap dan mutu perkhidmatan). Jadi aku pun meluah kepada Pegawai C, jawapan yang diberi kepada kau sekali lagi, server masih lagi down. Tak pe la server down, tapi mesti ada hard copy fail permohonan aku, aku suruh dia retrieve dan tengok status permohonan aku. Dalam perbualan tu, sempat juga aku luahkan kekecewaan aku pasal PTPTN dan nada aku agak keras. Mujurlah Pegawai C ni rasional, dihujung perbualan dia cakap dengan nada pasrah "tak pasal-pasal saya yang kena".

15 Mac 2012: Kemudian aku terima e-mel ni dari Pegawai C:-
Untuk makluman pihak tuan dari semakan saya, permohonan pengecualian bayaran balik tuan masih dalam pertimbangan.

Pihak Perbadanan masih menunggu pengesahan dari pihak UIA berkenaan status keputusan pihak tuan.
Pihak tuan juga boleh membuat semakan semula di UIA
 -          Sila berhubung dengan bahagian admissions and record division
OK - masih dalam pertimbangan, entah berapa kilo PTPTN timbang tak pulak diberitahu. Bila aku telefon semula Pegawai C, dia menjelaskan bahawa pada 9 Mac 2011, PTPTN telah menghantar satu surat kepada Bahagian Kemasukan & Rekod UIA pohon penjelasan mengenai status ijazah aku tapi sampai ke hari ini masih tiada jawapan dari UIA. Dalam erti kata yang lain, tiada respon dari UIA, sebab tu permohonan aku sangkut. So, inikah yang PTPTN timbangkan selama ini? Sebelum ini dijanjikan permohonan aku akan masuk mesyuarat, tapi sekarang lain cerita pulak. Beban berpindah kepada UIA.

Dan kalau kita teliti, permohonan lengkap aku diterima oleh PTPTN pada 9 November 2010, tapi sehingga Mac 2011 baru PTPTN nak minta penjelasan dari UIA. Selama 4 bulan tempoh tersebut mereka buat apa?

16 Mac 2012: Aku ambil keputusan untuk ke UIA sendiri, minta penjelasan. Nak marah juga pada UIA (Bahagian Kemasukan & Rekod) kenapa tak balas dari PTPTN. Memang aku marah, tapi marah pada PTPTN sebab tak kompeten, bagi banyak alasan. Rupa-rupanya UIA dah balas surat tu pada 4 April 2011, tapi tak ada dalam rekod PTPTN. Sebagai bukti, aku pun minta la salinan surat yang dari UIA, disahkan (CTC) oleh pegawai yang membalas surat tersebut sendiri. Dan yang aku bertambah marah, pengesahan dari UIA sekadar surat yang simple dan melampirkan pengesahan ijazah aku ni memang 1st class, sama dan sebijik dengan lampiran yang aku bagi PTPTN sebelum ini. Yela, lojiknya memang akan ada 1 jenis dokumen yang dikeluarkan oleh UIA untuk mengesahkan aku dapat 1st class.

Inilah masalahnya dengan PTPTN, kalau dorang tahu UIA tak balas, follow up la, telefon ke buat surat ke hantar notis ke, emel ke. Ni senyap sunyi dok cakap masih dalam semakan dengan UIA.

Kemudian aku terus ke pejabat PTPTN Damansara Heights, aku jumpa Pegawai C. Aku tanya dia, sekarang ni apa lagi PTPTN nak? Pengesahan UIA sama je dengan dokumen yang aku bagi dalam permohonan aku. Bebel punya bebel, Pegawai C ni setuju nak panggil pegawai atasan dia. So, aku pun bertemu la dengan Pegawai D (senior) dan Pegawai E (junior).

Dari pengamatan aku, kedua-dua pegawai ini tak tahu menahu apa yang berlaku pada permohonan aku selama ini. Aku ceritalah titik punca masalah aku ni sebab ada dua ijazah yang berbeza keputusan dan sebab kenapa aku fikir aku layak dapat pelepasan.

Cumanya, Pegawai D cuba tenangkan aku dan memberi jaminan bahawa PTPTN hanya memerlukan pengesahan dari UIA. Bila aku jawab, nak pengesahan apa lagi encik, dokumen sokongan permohonan saya yang menunjukkan saya dapat 1st class original, UIA yang keluarkan. Pegawai D jawab, Tak kita nak ni ada cop dari UIA - sambil menunjukkan cop CTC dari UIA pada salinan surat yang aku ambil dari UIA. Dalam hati aku yela, tegakkan la benang basah, mana ada dalam dunia dokumen asal perlu disahkan sebagai certified true copy. So aku pun bagi la salinan surat dari UIA kepada pegawai D, sekali lagi aku diberi jaminan bahawa permohonan aku akan diberi perhatian. Ada lagi beberapa butiran mengenai pertemuan ini yang aku rasa tak perlulah aku kongsi kepada umum.

Untuk merekodkan pertemuan tu, aku pun tulis la e-mel kepada Pegawai B, C dan E (sebab aku tak dapat alamat e-mel Pegawai D) - aku cakap dengan adanya surat pengesahan dari UIA tu, maka semua dokumen yang diminta oleh PTPTN sudah lengkap.

Mungkin 2 3 hari lepas meeting di PTPTN aku telefon semula Pegawai E, tanya bila permohonan aku akan dibincangkan dan akan dipanjangkan dalam mesyuarat. Dia jawab tak tahu, semua keputusan dalam tangan Pegawai D dan lain-lain pegawai atasan. Memang baran gila bila dengar ayat seposen tu. Geram aku, aku pun cakap la, dah semua dokumen lengkap, fast track la permohonan aku yang tergantung tak bertali selama ni, takkan itu pun tak boleh. Aku sembur lagi, kalau bukan usaha aku sendiri terhegeh-hegeh ke UIA pergi ke PTPTN, entah jadi pekasam ke apa permohonan aku tu.

22 Mac 2012: Kemudian aku terima e-mel ni dari Pegawai E:
Hasil semakan dan perbincangan bersama Pengurus Kanan (Bahagian Penguatkuasaan dan Kutipan Balik) dan En.********, permohonan pengecualian bayaran balik pinjaman/pembiayaan pihak tuan akan dibawa ke Mesyuarat Pengurusan awal bulan April ini. Oleh yang demikian mohon jasa baik pihak tuan untuk melampirkan : a)   Salinan Transkrip Peperiksaan (ringkasan setiap semester) yang telah disahkan oleh Pegawai Pendaftar / Penolong Pendaftar Bahagian Akademik Ini adalah kerana transkrip yang berada dalam simpanan kami adalah transkrip yang disahkan oleh **** ********** **** *** ADVOCATE & SOLICITOR KUALA LUMPUR yang mana cop pengesahan ini tidak boleh digunakan sebagai pengesahan transkrip untuk permohonan pengecualian bayaran balik. Segala kesulitan dan kemusykilan amatlah kami kesali.
Sekali lagi aku baran. Dia rujuk pada permohonan aku yang mula-mula, yang tak lengkap. Aku telefon dia, jelaskan kat dia suruh dia rujuk pada permohonan aku yang lengkap. Boleh pulak dia cakap, berbunyi lebih kurang - Oo ye ke, nanti saya request permohonan lengkap, tapi tak boleh buat hari ni, sebab pegawai lain yang uruskan. Aduhai....

16 Mac 2012: Esoknya aku terima e-mel dari Pegawai E:-
Permohonan tuan telah lengkap bersama dokumen-dokumen yang diperlukan. Permohonan pengecualian bayaran balik pinjaman/pembiayaan pihak tuan akan dibawa ke Mesyuarat Pengurusan. Sebarang keputusan adalah berdasarkan budi bicara pihak pengurusan dan jawatankuasa yang terlibat.
Baru sekarang nak cakap permohonan aku lengkap. Nak je aku reply yang permohonan lengkap aku telah dihantar setahun yang lalu pada 9 November 2011. Instead, aku cakap terima kasih dan aku akan tunggu awal April ni.

5 April 2012: Aku e-mel Pegawai E pohon status:
Ada apa-apa perkembangan? Bila tarikh Mesyuarat Pengurusan?
Kemudian aku terima reply dari Pegawai D:
Untuk makluman tuan, Cik ******** masih bercuti sakit kerana beliau demam campak hampir dua minggu.Saya difahamkan beliau akan kembali bertugas pada minggu hadapan jika keadaan mengizinkan.Mohon pertimbangan tuan agar maklumat selanjutnya akan diberikan sekembali beliau bertugas semula. Kerjasama tuan amat dihargai.Sekian, terima kasih.
Aduhai, demam pulak. Aku tak tahu nak kesian pada siapa. So, semalam, aku cuba telefon Pegawai B dan C, langsung tak berangkat, entahla, mungkin dorang mesyuarat. Mungkin PTPTN cuti hari tu. Mungkin cengkerik akan berbunyi lagi ~ ~ ~ ... Sebab bagi aku mudah je, Pegawai E janji mesyuarat untuk menilai permohonan aku ialah pada awal April, so masuk esok sudah masuk pertengahan 3 April...

So hari ni aku telefon Pegawai E, mujur dia dah masuk pejabat. Dia cakap dia dah buat paper untuk perhatian pegawai atasan review pasal permohonan aku. Bila aku tanya bila tarikh mesyuarat, dia cakap tak tahu, bos yang tentukan. Aku cakap, tanya la bos, dia balas bos sibuk, keluar masuk ofis. Aku cakap kan bole e-mel, sms, telefon. So, aku bagi dia peluang dia tanya pada bos dia. Tak lama dia telefon semula, inform yang tarikh mesyuarat ialah Khamis ni dan Jumaat dia akan inform aku keputusan. Dan aku dapat hint dari dia yang kemungkinan besar permohonan aku akan diluluskan, tapi hanya untuk tahun ke-5 sahaja. Maksudnya, aku cuma dapat pelepasan 1/5 dari keseluruhan jumlah pinjaman. Aku sekarang ni tengah terfikir nak buat rayuan supaya aku dapat pelepasan dari keseluruhan pinjaman. Pining2....

Penutup

Kenapa aku tulis entri ni panjang-panjang? Sebab aku nak bagi gambaran apa yang telah berlaku, bagaimana suatu permohonan yang sepatutnya mudah berlarutan hingga memakan masa 2 tahun dan terus berjalan. Sebab apa? Bagi aku kerana ini mentaliti pekerja makan gaji, terutamanya badan berkanun yang separa kerajaan. Sebab tak ada kepentingan peribadi dari segi untung, bonus dan sebagainya, maka permohonan orang awam (yang hakikatnya bergelar pelanggan) dilayan separuh ikhlas, endah tak endah. Tak ada kesungguhan, kena ditukul diketuk baru nak gerak buat kerja.

Untuk berlaku adil kepada PTPTN, ada juga aku tengok permohonan yang berjaya dalam tempoh 3 bulan yang ditetapkan PTPTN. Jadi, sebagai pengajaran, kalau sesiapa yang ada mmasalah yang sama, tuntutlah hak anda dengan pebuh dedikasi dan kesungguhan. Kalu boleh buat aduan, buat la, telefon, emel dan apa jua cara komunikasi untuk menunjukkan yang kita serius menuntut.

Isu nak mansuh PTPTN, hapus hutang PTPTN tu aku tanak sentuh lagi, cuma komen awal aku, kalau dah berhutang tu bayar je. Aku percaya kerajaan patut bantu semaksima mungkin untuk pendidikan tinggi, termasuklah pilihan untuk pendidikan percuma. Tapi berdasarkan pemerhatian aku, tengok sikap dan sifat mahasiswa sekarang ni yang datang kelas pun segan, assignment pun tak buat, lepas buku dari tangan, pakai duit PTPTN beli baju dan handphone mahal - aku rasa memang tak layak la untuk dapat pendidikan percuma. Tapi bagaimana pula dengan mereka yang betul-betul memerlukan pinjaman PTPTN? Aku pernah lihat pelajar yang guna wang PTPTN bukan setakat untuk biaya diri di universiti, bahkan yang lebih itu diguna untuk bantu keluarga. So, fikir-fikirkan...

Update: Beberapa jam lepas aku postu entri ni, aku dapat e-mel dari Pegawai E, menyatakan: -

Mohon maaf kerana kelewatan memberi maklum balas mengenai permohonan pihak tuan. Seperti yang dimaklumkan sebelum ini Mesyuarat Pengurusan akan diadakan pada hari Khamis 12/04/2012 ini. Walau bagaimanapun Mesyuarat Pengurusan ini terpaksa ditunda pada hari Khamis 19/04/2012 minggu hadapan berikutan masalah yang tidak dapat dielakkan oleh pihak pengurusan.
  
Segala kelewatan dan kemusykilan amatlah kami kesali.
OK, tunda lagi... maknanya aku akan terus menunggu lagi dan lagi menunggu...
    

44 comments:

  1. pehh..panjang benar kes ko ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang panjang, boleh masuk debat dalam parlimen, tak pun paling kurang aduan rakyat marhaen...

      Delete
    2. Hello

      Adakah anda memerlukan pinjaman atau pembiayaan apa-apa jenis? Telah ditolak oleh bank anda kerana kredit yang buruk? Adakah anda mempunyai bil yang tidak dibayar atau dalam hutang? Kami mempunyai jadual pembayaran balik yang baik dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%. Untuk maklumat lanjut, hubungi kami secara langsung melalui e-mel: REMY.CREDIT111@gmail.com, jenis perkhidmatan pinjaman kami, kami memberikan keluar

      borang permohonan pinjaman

      Nama pemohon: ____________________
      Jumlah Pinjaman yang diminta: __________________
      Tempoh Pinjaman: _________________
      Tujuan pinjaman: _______________________
      Alamat pemohon: _________________
      Pekerjaan: __________________________
      Bandar: ___________________________
      Negeri: __________________________
      Negara: __________________________
      Jantina: _____________________
      Umur: ________________________
      memohon pinjaman sebelum ...........
      Nombor telefon:___________________________________
      Hubungi: E-mel: REMY.CREDIT111@gmail.com

      Delete
  2. boleh masukkan dalam aduan rakyat..ha2

    ReplyDelete
  3. panjang nye cerita....
    hasil nye?? =(

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. Sgt pnjg cerita nyer...pe yg sy mklum n dberikn info, PTPTN mmg b'mslh terutama dgn sistem IT nyer...setakat ni smue student 2005 yg dh jd lawyer, doktor, CIKGU dsb nyer t'lepas drpd byr balik PTPTN..!WHY??
    Mybe sistem kne HACK..!(XTAU LA BTOI KE X)..Tu sbb plbgai cra dorg WUJUD @ ADA kn spy dpt detect balik smue name pminjam.. dari tahun 2005...WAALLAHUALAM...

    ReplyDelete
  6. FYI, kes ni dah tutup, dah setel dgn PTPTN walaupun aku masih tak pueh hati... cuma skrngni tak bayar2 je lagi... sbb mcm yg cik anon kat atas ni ckp, sistem PTPTN ngong sikit...

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum.. maaf mganggu.. saya pun ada prob dgn pengecualian bayaran balik ni.. 1st hantar, sethn dua senyap.. bila call kata reject (tanpa surat rasmi), masalah pengesahan sijil katanya.. Saya hantar kali ke-2 awal tahun 2013, skrg dah 3 bulan, bila saya follow up 2-3 kali katanya belum terima permohonan.. haishhh.. surat saya tu trs buang ke tong sampah ke.. dah email bbrp pegawai, still tak ada jawapan. boleh bagi pendapat?? terima kasih.. afad.yuichiro@gmail.com.

    ReplyDelete
  8. Salam. Saya pun ada prob jugak. Tapi simple je. Saya hantar segala dokumen2 tu through pos laju. Dalam bulan April lepas. Tunggu punya tunggu, xde jugak hasil. Bila call, kata surat saya x sampai. And dorg mtk tracking no. Esoknya, dorg call kata saya kena buat lain and kena bagi by hand pulak. Sedeh. Sebab dah cek kt website pos, surat tu mmg dah sampai. Macam mana dorg boleh x dpt? Pelik. Posmen simpan ke surat tu? Then, bila email, asyik x berjawab. Lama pulak tu, berbulan2 jugak. Takut kang dah lepas setahun dri tarikh konvo, xpsal2 kena bayar balik :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm. Kalau surat menyurat ni, kdg2 sampai ke bahagian lain dulu, ambil masa 2 3 hari baru sampai ke tgn pegawai yg berkenaan. Kalau ada umur, buat serahan tangan, pergi sendiri ke pjbt PTPTN. Emel & jugak buat aduan kat PTPTN, ada forum khas utk benda2 mcm ni... kena sabar n selalu follow up status...

      Delete
  9. Adakah anda memerlukan pinjaman untuk membayar bil-bil anda wanita dan puan-puan bimbang tidak lebih kerana bantuan anda berada di sini sekarang, anda perlu gembira dan hubungi kami melalui e-mel sebagai johnlutherloanfirm@gmail.com supaya kita boleh meneruskan dan menawarkan pinjaman anda tanpa apa-apa membuang masa,
    dialu-alukan berkaitan
    mr Luther.

    ReplyDelete
  10. hello tuan-tuan dan puan-puan, muda dan tua, saya tidak anda mempunyai masalah bahawa wang boleh menyelesaikan, anda tidak perlu bimbang lagi okay, apa yang anda perlu lakukan adalah untuk menghubungi kami sekarang melalui e-mel sebagai johnlutherloanfirm1@gmail.com
    supaya kita boleh membantu anda okay .....
    dialu-alukan kita suka anda ...
    berkaitan
    Encik Luthera

    ReplyDelete
  11. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  12. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  13. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  14. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  15. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  16. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  17. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  18. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  19. Hello, saya minta Puan Ayesha Sadeeq, Pengurus Sadeeq pinjaman invetments, Adakah anda berhutang? Anda ingin mengembangkan perniagaan anda, membayar bil-bil anda, kerja-kerja pengubahsuaian rumah, atau jika anda perlukan bantuan kewangan tujuan. Kami adalah untuk memberikan kehidupan yang lebih baik kepada orang di seluruh dunia dengan tiada caj untuk permohonan pinjaman polisi kami memberi pinjaman dengan kadar faedah 2% kepada individu dan Syarikat di bawah terma-terma dan syarat-syarat untuk memahami.
    Hubungi kami melalui e-mel: (sadeeqinvestmentplan@gmail.com)

    ReplyDelete
  20. Hello semua, saya mrs aisha bukafia, saya ingin memberikan anda semua sekeping nasihat anda semua di sini tidak memohon pinjaman di mana-mana syarikat atau pemberi pinjaman di laman web ini, orang-orang di sini adalah palsu, penipu dan penipuan, walaupun sebahagian daripada keterangan di sini adalah semua palsu mereka adalah orang yang sama yang melakukan itu semua, mereka masih orang yang sama melakukannya. jadi sila berhati-hati untuk tidak jatuh yang tertipu atau menipu rakan-rakan Indonesia, saya menipu empat kali sekitar Rp10,000,000 juta bagi kos cukai dan kos insurans, tetapi selepas pembayaran saya saya tidak mendapat pinjaman saya, tetapi mereka meminta saya untuk membayar lagi dan lagi,

     Ia akan menarik minat anda untuk mengetahui bahawa ada undang-undang kewangan atau kaedah-kaedah kos ini mendapat pinjaman dari bank-bank, peminjam atau syarikat tetapi Allah bersyukur kerana saya kemudian menerima pinjaman sebanyak $ 100,000 daripada syarikat yang seorang kawan saya yang memperkenalkan saya dengan sebenar dan syarikat pinjaman dipercayai, (Emiliana WILSON pINJAMAN sYARIKAT), mereka syarikat terkemuka di Asia, mereka berada di sini untuk membantu kita semua yang telah scammed dan menipu, jadi jika anda memerlukan kredit pinjaman wang tulen lebih baik dan, sama memohon pada (Emiliana WILSON pINJAMAN SYARIKAT) atau jika anda mempunyai rakan-rakan dan memberitahu mereka untuk membantu anda untuk menghubungi mereka untuk pinjaman, okay, anda boleh mendapatkan yang sangat mudah untuk mendapatkan serendah 2% daripada pinjaman tanpa cagaran atau penjamin. Ini adalah e-mel mereka

    (emilianawilson11@gmail.com) Anda boleh menghubungi mereka dengan aplikasi anda adalah baik dengan mereka anda akan mendapat pinjaman anda dalam masa 24 jam, asli cepat dan saya terpaksa membantu negara saya daripada penipuan, e-mel saya adalah (mrsaishabukafia@gmail.com) hubungan saya untuk maklumat lebih lanjut mengenai Emiliana WILSON PINJAMAN SYARIKAT, saya bersedia untuk membantu anda, Allah memberkati anda semua. NOTA all.PLEASE. NOTA, TIADA YURAN PEMINDAHAN, NO Bayaran CUKAI, NO YURAN INSURANCE) harta pemberi pinjaman atau syarikat itu tidak mengumpul charges.Allah ini memberkati kita YURAN PEMINDAHAN, YURAN NO CUKAI, NO YURAN INSURANCE) Lender sebenar Syarikat ATAU TIDAK mengumpul penutup caj penyanyi, lama hidup rakyat Malaysians negara kita dan lama hidup kepada orang yang baik di negara saya.

    ReplyDelete
  21. Hello, i am Puan Nelly Precious, pinjaman pemberi pinjaman swasta yang menawarkan pinjaman pada kadar faedah hanya 2%. kami tawarkan, pinjaman peribadi, pinjaman kereta, modal perniagaan, pinjaman peribadi dan lain-lain kepada individu dan syarikat-syarikat yang berada dalam kesukaran kewangan di bawah syarat-syarat pinjaman yang jelas dan dan mudah difahami. hubungi kami hari ini melalui e-mel supaya kita boleh memberikan syarat-syarat pinjaman dan syarat-syarat kami: (nellyperious@gmail.com)

    ReplyDelete
  22. Adakah anda memerlukan pinjaman? telah bank menafikan anda pinjaman, kita berada di sini
    untuk membantu anda dari segi kewangan, untuk mendapatkan pinjaman segera anda apa-apa amaun di mana-mana
    destinasi. kebahagiaan anda adalah keutamaan kami. semua yang anda perlu lakukan sekarang adalah untuk
    email kami melalui (augustinejunio@gmail.com)

    ReplyDelete
  23. Adakah anda perkara yang telah mendapat pinjaman segera? Anda serius yang memerlukan pinjaman segera untuk memulakan perniagaan anda sendiri? Adakah anda dalam hutang? Ini adalah peluang anda untuk mencapai keinginan anda, kami memberi pinjaman peribadi, pinjaman perniagaan dan pinjaman korporat dan semua jenis pinjaman dengan faedah 2% untuk maklumat lanjut hubungi kami melalui e-mel (CindyMoore8182@gmail.com)

    ReplyDelete
  24. Hello semua,

    Saya seorang pemberi pinjaman swasta, saya menawarkan pinjaman pada kadar 2% ia adalah sebuah syarikat yang sah dengan kehormatan dan perbezaan kami bersedia untuk membantu anda dalam apa-apa masalah kewangan bahawa anda, kami menawarkan semua jenis pinjaman jadi jika anda berminat untuk ini tawaran pinjaman sila hubungi kami di e-mel kami: (anggadiman1@gmail.com)

    Juga menyediakan data di bawah supaya kita boleh meneruskan dengan pinjaman serta-merta.

    Nama:
    Jumlah yang diperlukan:
    jangka masa:
    negara:
    Tujuan pinjaman:
    Pendapatan bulanan:
    Nombor telefon:

    Hubungi kami dengan data yang disebutkan di atas ke email kami: anggadiman1@gmail.com

    Salam kepada semua

    ReplyDelete
  25. ADAKAH ANDA MEMERLUKAN PINJAMAN A?

    Adakah anda memerlukan pinjaman jangka panjang atau pendek cepat dengan kadar faedah yang agak rendah serendah 2%? Kami menawarkan pinjaman perniagaan, pinjaman peribadi, pinjaman rumah, pinjaman kereta, pinjaman pelajar, penyatuan hutang pinjaman e.t.c. tidak kira skor anda, Jika ya hubungi kami melalui E-mel: (berrycastleloanfirm@gmail.com) Isi Borang Permohonan Pinjaman Di bawah

    1) Nama Penuh:
    2) Negara:
    3) Status:
    4) Alamat:
    5) Seks:
    6) Pekerjaan:
    7) Jumlah Diperlukan:
    8) Tempoh pinjaman:
    9) Tujuan pinjaman:
    10) Telefon:
    11) Pendapatan Bulanan:

    Hubungi melalui e-mel: berrycastleloanfirm@gmail.com

    Salam saya.

    Encik Berry Castle

    ReplyDelete
  26. Nama saya Dian Irawati dari bandar usaha, indonesia. i mahu menggunakan media ini untuk memberi amaran kepada semua rakan-rakan saya dalam indonesia.Who akan di sekeliling untuk pinjaman, anda hanya perlu berhati-hati. satu-satunya tempat dan syarikat yang boleh menawarkan pinjaman adalah kewangan global syarikat pinjaman terhad. Saya mendapat pinjaman-Ku terhadap mereka melalui Puan Emiliana wilson, pemberi pinjaman global, seorang ibu yang memiliki hati dan pemahaman yang baik. dia adalah satu-satunya pemberi pinjaman sah di internet. Lain-lain adalah semua pendusta, saya menghabiskan hampir Rp10,000,000 di tangan pemberi pinjaman palsu. Tetapi Puan Emiliana memberikan saya mimpi saya kembali dengan jumlah pinjaman sebanyak Rp620,000,000.

    i dihubungi Mrs.Emiliana beberapa bulan yang lalu selepas pengalaman buruk saya dengan pemberi pinjaman palsu di phillippine, i hampir meninggal dunia ketika saya kehilangan jumlah wang yang besar untuk pemberi pinjaman palsu tanpa mendapat pinjaman daripada dia, perniagaan saya mendapat scrumbled dan dalam proses itu saya terpaksa penjualan beberapa aset saya.

    supaya pada hari yang setia ini saya hanya akan melalui blog pinjaman dan saya mendapati satu iklan pinjaman mengenai Puan Emiliana yang telah menjadi bantuan yang baik kepada pelanggan lain, walaupun i thaught ia adalah satu penipuan, tetapi saya sumorned keberanian dan dihubungi Puan Emiliana dan memohon jumlah pinjaman 620MILLION rupiah dan selepas banyak pertimbangan dalam borang permohonan pinjaman saya diserahkan kepada Puan Emiliana, permintaan pinjaman saya telah diluluskan dan saya telah diminta oleh Puan Emiliana untuk mendapatkan sijil perjanjian pinjaman sebagai cagaran dan bukti keterangan yang i lakukan dan dalam kira-kira 2 jam, saya menerima amaran dari bank saya bahawa akaun bank saya telah dikreditkan dengan 620million rupiah, pada mulanya ia adalah seperti mimpi ketika saya mendapat berjaga-jaga, jadi saya terpaksa pergi ke bank saya untuk mengesahkan dan wang adalah dengan akaun saya.

    Jadi saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua rakyat Indonesia bahawa Puan Emiliana adalah syarikat pinjaman yang tulen dan ibu yang baik kerana saya adalah seorang kesaksian hidup Puan Emiliana loan.so i nasihat semua warga Indonesia yang memerlukan pinjaman untuk mendaftar dengan Puan Emiliana melalui email: emilianawilson111@gmail.com

    sekali lagi nama saya Dian Irawati dari bandar usaha, di Indonesia, anda boleh juga menghubungi saya melalui e-mel: irawatidianna@gmail.com lebih infromation.

    ReplyDelete
  27. Adakah anda memerlukan apa-apa jenis pinjaman?
    Adakah anda memerlukan pinjaman peribadi?
    Perlu Pinjaman Perniagaan?
    Adakah anda ingin untuk membayar bil anda?
    Anda mahu menjadi kewangan yang stabil?

    E-mel: larryellisonfinance@gmail.com

    Mengisi borang permohonan. 1) Nama Penuh: 2) Negara: 3) Status: 4) Alamat: 5) Seks: 6) Pekerjaan: 7) Jumlah Diperlukan: 8) Tempoh pinjaman: 9) Tujuan pinjaman: 10)
    Telefon: 11) Pendapatan Bulanan:

    E-mel: larryellisonfinance@gmail.com

    ReplyDelete
  28. Hello, saya Robert David pemberi pinjaman swasta yang memberikan pinjaman dengan kadar faedah serendah 2%. Ini adalah peluang kewangan di muka pintu anda hari ini dan mendapatkan pinjaman serta-merta. Terdapat banyak di luar sana mencari pilihan kewangan atau bantuan di sekitar tempat itu dan masih tidak boleh mendapatkan satu. Tetapi ia adalah satu peluang kewangan di muka pintu anda dan oleh itu anda tidak boleh melepaskan peluang ini. Perkhidmatan ini terbuka kepada individu, syarikat, lelaki dan wanita perniagaan.

    • Pinjaman Untuk Semua
    • Multi-keluarga / Apartment Buildings
    • Cash Out Pinjaman untuk Semua Jenis-jenis Harta Tanah
    • Pinjaman Untuk Pelabur
    • Pinjaman Bridge / Mezzanine Pembiayaan
    • Pinjaman Untuk Luar Pembeli
    • Pinjaman Commercial
    • Tanah / Pembinaan

    Dan jumlah pinjaman yang ada terdiri daripada 20,000.00 USD - 500,000,000.00 USD, atau apa-apa amaun pilihan anda untuk maklumat lanjut hubungi kami di: (ROBERTDAVIDFINANCIALCOMPANY@GMAIL.COM)

    ReplyDelete
  29. Apakah Anda perlu 100% Loan? Saya dapat melayani kebutuhan keuangan Anda dengan lebih sedikit masalah pengembalian itu sebabnya kami mendanai Anda untuk hanya 2%. apapun Anda situasi, wiraswasta, pensiunan, memiliki peringkat kredit yang buruk, kami dapat membantu. pembayaran yang fleksibel lebih 3 sampai 20 years.Contact kami di: osbornloanservices@gmail.com
    1 Nama Lengkap: ............................
    2 Kontak Alamat: .......................
    3 Jumlah Pinjaman: ....................
    4. Durasi Pinjaman ...................
    5. Nomor Telepon Langsung: .................

    Salam,
    Mr. kevin

    ReplyDelete
  30. Anda memiliki semua jenis masalah keuangan? Anda Butuh pinjaman untuk melunasi utang? adalah Anda dalam krisis keuangan? mempercayai kami untuk memperlakukan semua jenis pinjaman, lihat di bawah. Kami terdaftar dan
    Perusahaan berwenang untuk mengeluarkan pinjaman sebesar 2%, dengan durasi minimal 6 bulan dan durasi maksimal 30 tahun.
    Kami memberikan pinjaman untuk minimum pada tahun 2000 untuk maksimal 100 juta.
    menawarkan layanan yang berbeda BAWAH *
    Pinjaman pribadi (Aman dan Tanpa Jaminan)
    * Kredit Usaha (Aman dan Tanpa Jaminan)
    * Perbaikan rumah
    * Pinjaman Inventor
    * Auto Pinjaman
    * Pernikahan Mortgage
    * Kesehatan Loan, dll
    Jadi .. jika Anda tertarik, silakan datang kembali kepada kami melalui email kami dianalimaloancompany@gmail.com

    ReplyDelete


  31. Memohon pinjaman yang cepat dan berpatutan dengan ANITA PINJAMAN Syarikat Kewangan. anitaloanfirm1@live.com
    Adakah anda memerlukan pinjaman, atau anda telah menolak oleh bank anda sebelum ini, ini adalah peluang yang anda cari. Kami menawarkan semua jenis pinjaman seperti pinjaman perniagaan, pinjaman kereta, pinjaman syarikat, modal teroka, pinjaman rumah, pinjaman pelajar atau apa-apa pinjaman pilihan anda pada kadar faedah 2%. orang yang berminat boleh menghubungi kami di alamat e-mel ini: anitaloanfirm1@live.com atau melalui WhatsApp pada: +27788413985

    ReplyDelete
  32. NATAL PINJAMAN FORMULIR
    Apakah Anda seorang pebisnis atau wanita? Apakah Anda dalam setiap keuangan
    kekacauan atau dana kebutuhan untuk memulai bisnis Anda sendiri?
    Apakah Anda membutuhkan pinjaman untuk melunasi utang atau membayar
    tagihan mereka atau memulai bisnis yang baik? Kamu
    skor kredit yang rendah, sulit untuk mendapatkan dana dari
    bank lokal dan lembaga keuangan lainnya. hubungi kami melalui: acecashxpress27@gmail.com


    perusahaan menawarkan tingkat 2% selama periode ini
    seperti yang kita mempersiapkan diri untuk menyambut kelahiran Yesus Kristus,
    Kami menawarkan Anda kesempatan ini untuk membuat Anda merayakan
    Natal ini dengan cara yang indah dengan keluarga Anda,
    jadi kami mengundang Anda untuk mengisi formulir aplikasi pinjaman dan
    kembali ke kita sehingga waktu ini Natal akan
    merayakan dengan cara yang mulia.

    Formulir aplikasi pinjaman, mengisinya dan pulang

    Nama pemohon:
    Telepon:
    Usia:
    Jumlah yang diperlukan sebagai pinjaman:
    Lamanya:
    Kami bersertifikat, dapat dipercaya, handal, efisien, cepat dan
    dinamis. Hubungi kami hari ini
    Terima kasih dan Tuhan memberkati Anda.

    ReplyDelete
  33. Ini adalah suatu notis am syarikat / orang. Adakah anda memerlukan seorang pemberi pinjaman pinjaman bertauliah untuk membantu memenuhi sehingga tanggungjawab mereka? Adakah anda seorang lelaki perniagaan, jurutera, kerani atau seorang usahawan dan perlu kredit modal kerja atau pelaburan untuk meningkatkan perniagaan / kewangan anda? Adakah anda dalam hutang atau perlu ditolak oleh bank? Memohon untuk pinjaman cepat hari ini pada kadar yang berpatutan, kelulusan yang cepat dalam talian dengan perkhidmatan diuji dan dipercayai. Hubungi (helenjohnsonloanfirm68@gmail.com) untuk digunakan pada kualiti dan kredit perkhidmatan yang boleh dipercayai indah. Bagi permohonan yang cepat, Contack,
    dari; Nama penuh: Jumlah Pinjaman yang diperlukan: Tujuan Pinjaman: Tempoh Pinjaman: Nombor telefon: Alamat / Negara:

    ReplyDelete
  34. halo semua kita Dewi Ahmad pemberi pinjaman syarikat pinjaman dapat diandalkan dan dipercaya selama lebih dari 46 tahun di bidang pinjaman yang anda seorang usahawan yang anda peniaga atau anda mempunyai syarikat yang yang untuk memperbesar pantai atau anda mempunyai mimpi untuk membina kredit anda perniagaan, akan ketidakstabilan kewangan benar atau anda di mana menolak pinjaman oleh bank kemudian mencari tahu sebagai Dewi Ahmad pemberi pinjaman yang menawarkan pinjaman dari semua jenis pada tahap yang paling menarik dari 2% untuk semua jenis kredit dan ke setiap tempat di dunia dan kami memberi out hingga 5 bilion daripada mata wang di dunia jangan lewatkan kesempatan ini untuk mencapai impian kewangan anda hanya dengan tingkat bunga 2% dan dewi pemberi pinjaman akan memberikan mimpi kewangan anda menjadi kenyataan hubungi kami hari ini untuk permohonan pinjaman anda di (Dewiahmad.loanfirm@gmail.com) untuk borang permohonan pinjaman anda hari ini dan akan mendapatkan setiap perkara yang dilakukan dalam masa kurang dari 24 jam terima kasih untuk sokongan anda Tuhan memberkati anda

    ReplyDelete
  35. Adakah anda memerlukan pinjaman? atau memerlukan pinjaman untuk membayar dept atau bil-bil anda bimbang tiada lagi, dan jika ya, sila hubungi kami secara langsung pada: jeffersoncarsonloanfirm@hotmail.com

    nama: ....
    Jumlah Pinjaman yang diperlukan: .......
    menyatakan: ....
    negara: ...
    nombor telefon:.....

    NOTA: SEMUA MAIL PERLU DIKEMUKAKAN KEPADA EMAIL INI: jeffersoncarsonloanfirm@hotmail.com

    ReplyDelete
  36. Hello,

    Adakah anda sedang mencari kebebasan kewangan? adakah anda di Hutang, anda memerlukan pinjaman untuk memulakan perniagaan baru? atau anda runtuh dari segi kewangan, anda memerlukan pinjaman membeli kereta atau rumah? Adakah bank anda pernah Kewangan menolak? Anda mahu untuk meningkatkan kewangan anda? mereka memerlukan pinjaman bil anda membawa? tidak melihat lagi, kami mengalu-alukan anda untuk peluang untuk semua jenis pinjaman mendapatkan pada kadar faedah yang sangat berpatutan sebanyak 3% untuk lain Untuk maklumat, hubungi kami sekarang melalui e-mel kepada: (legitfirm@gmail.com)

    Adakah anda memerlukan pinjaman perniagaan?
    Adakah anda memerlukan pinjaman peribadi?
    Adakah anda ingin membeli kereta?
    Adakah anda ingin untuk membiayai semula?
    Adakah anda memerlukan pinjaman gadai janji?

    Adakah anda memerlukan modal yang besar untuk memulakan perniagaan anda cadangan atau pengembangan? Adakah anda kehilangan harapan dan anda rasa tidak ada jalan keluar, dan beban kewangan anda masih berterusan?

    Sila tidak teragak-agak untuk menghubungi kami untuk kemungkinan kerjasama perniagaan Hubungi kami melalui e-mel: (legitfirm@gmail.com) atau hubungi + 1-972-914-5244

    ReplyDelete
  37. NATAL PINJAMAN FORMULIR
    Apakah Anda seorang pebisnis atau wanita? Apakah Anda dalam setiap keuangan
    kekacauan atau dana kebutuhan untuk memulai bisnis Anda sendiri?
    Apakah Anda membutuhkan pinjaman untuk melunasi utang atau membayar
    tagihan mereka atau memulai bisnis yang baik? Kamu
    skor kredit yang rendah, sulit untuk mendapatkan dana dari
    bank lokal dan lembaga keuangan lainnya. hubungi kami melalui: acecashxpress27@gmail.com


    perusahaan menawarkan tingkat 2% selama periode ini
    seperti yang kita mempersiapkan diri untuk menyambut kelahiran Yesus Kristus,
    Kami menawarkan Anda kesempatan ini untuk membuat Anda merayakan
    Natal ini dengan cara yang indah dengan keluarga Anda,
    jadi kami mengundang Anda untuk mengisi formulir aplikasi pinjaman dan
    kembali ke kita sehingga waktu ini Natal akan
    merayakan dengan cara yang mulia.

    Formulir aplikasi pinjaman, mengisinya dan pulang

    Nama pemohon:
    Telepon:
    Usia:
    Jumlah yang diperlukan sebagai pinjaman:
    Lamanya:
    Kami bersertifikat, dapat dipercaya, handal, efisien, cepat dan
    dinamis. Hubungi kami hari ini
    Terima kasih dan Tuhan memberkati Anda.

    ReplyDelete
  38. halo semua kita Dewi Ahmad pemberi pinjaman perusahaan pinjaman dapat diandalkan dan dipercaya selama lebih dari 46 tahun di bidang pinjaman yang Anda seorang pengusaha yang Anda pedagang atau Anda memiliki perusahaan yang yang untuk memperbesar pantai atau Anda memiliki mimpi untuk membangun kredit Anda bisnis, akan ketidakstabilan keuangan benar atau Anda di mana menolak pinjaman oleh bank kemudian mencari tahu sebagai Dewi Ahmad lender menawarkan pinjaman dari semua jenis pada tingkat yang paling menarik dari 2% untuk semua jenis kredit dan ke setiap tempat di dunia dan kami memberikan out hingga 5 miliar dari mata uang di dunia jangan lewatkan kesempatan ini untuk mencapai impian keuangan Anda hanya dengan tingkat bunga 2% dan dewi pemberi pinjaman akan memberikan mimpi keuangan Anda menjadi kenyataan hubungi kami hari ini untuk aplikasi pinjaman Anda di (Dewiahmad.loanfirm@gmail.com) untuk formulir aplikasi pinjaman Anda hari ini dan akan mendapatkan setiap hal yang dilakukan dalam waktu kurang dari 24 jam terima kasih untuk dukungan Anda Tuhan memberkati Anda

    ReplyDelete
  39. Hello

    Adakah anda memerlukan pinjaman atau pembiayaan apa-apa jenis? Telah ditolak oleh bank anda kerana kredit yang buruk? Adakah anda mempunyai bil yang tidak dibayar atau dalam hutang? Kami mempunyai jadual pembayaran balik yang baik dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%. Untuk maklumat lanjut, hubungi kami secara langsung melalui e-mel: REMY.CREDIT111@gmail.com, jenis perkhidmatan pinjaman kami, kami memberikan keluar

    borang permohonan pinjaman

    Nama pemohon: ____________________
    Jumlah Pinjaman yang diminta: __________________
    Tempoh Pinjaman: _________________
    Tujuan pinjaman: _______________________
    Alamat pemohon: _________________
    Pekerjaan: __________________________
    Bandar: ___________________________
    Negeri: __________________________
    Negara: __________________________
    Jantina: _____________________
    Umur: ________________________
    memohon pinjaman sebelum ...........
    Nombor telefon:___________________________________
    Hubungi: E-mel: REMY.CREDIT111@gmail.com

    ReplyDelete
  40. .
    hello saudara kita yang kekasih dan adik sila berhati-hati bagaimana anda memohon pinjaman di internet kerana hampir pemberi pinjaman di internet adalah semua palsu dan orang-orang yang memberi keterangan adalah testifiers semua palsu yang adalah kerja tangan orang-orang yang sama yang membuat tuntutan untuk menjadi pemberi pinjaman tetapi hanya untuk merobek orang yang memerlukan bantuan wang keras mendapatkan mereka i adalah mangsa kepada kebanyakan peminjam palsu dan i adalah satu penipuan lebih RM15,000 kerana saya adalah memerlukan wang untuk membayar hutang saya dan untuk meningkatkan perniagaan saya lagi i Surfer sakit banyak dengan kaum yang palsu yang mendakwa diri mereka sebagai pemberi pinjaman sehingga i adalah memperkenalkan kepada ibu Dewi Ahmad dengan seorang kawan reza cindy saya yang memberitahu saya bagaimana dia mendapat pinjaman beliau dari ibu syarikat Dewi Ahmad yang kemudian saya dihubungi ibu tetapi masih takut di dalam saya kerana pengalaman masa lalu saya dan i mengelakkan menjadi mangsa kepada ini peminjam palsu dan kawan saya bahawa dia mendapat pinjaman dari dirinya dan saya boleh melihat bukti dalam dia dan menunjukkan kepada saya bukti yang pinjaman beliau adalah memindahkan kepada beliau dan saya memohon borang permohonan pinjaman dan dalam masa kurang 24 jam i mendapat pinjaman saya pinjaman saya ia adalah seperti mimpi untuk saya tidak pernah percaya bahawa terdapat sebarang pemberi pinjaman pinjaman benar dalam internet tetapi hari ini ibu Dewi Ahmad telah menamatkan ketidakstabilan kewangan saya dan sekarang saya dan keluarga saya hidup bahagia sebab itulah saya membuat keputusan untuk membuat kesaksian ini supaya anda orang yang kita berhati-hati tentang bagaimana anda memohon pinjaman kerana hampir semua pemberi pinjaman semua ini adalah palsu supaya saudara dan kakak jika anda memerlukan pinjaman sila buat tidak tergesa-gesa kesilapan sekarang dan menghubungi ibu Dewi Ahmad sekarang di melalui dewiahmad.loanfirm@gmail.com e-mel kini anda juga boleh hubungi saya di lisaivan070@gmail.com
    terima kasih dan Tuhan memberkati anda semua

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Apesal Widgets