Pages

Secebis pesanan kepada lelaki bujang

Suka aku mulakan entri ini dengan kenyataan ini: AKU MASIH BUJANG. Ini bukan strategi untuk mempromosi diri, tapi suatu thesis statement bahawa aku mahu sentuh isu orang bujang dan aku ada locus untuk sentuh isu ini.

Sudah tentu setiap lelaki bujang sesudah berkerjaya akan sibuk mengejar dan membina kerjaya impian, punya gaji tinggi atau sekadar punya status kewangan yang stabil. Beli kereta dan rumah, kumpul wang untuk kahwin. Tapi aku bukan nak bicara soal ini, aku mahu sentuh perkara yang mungkin remeh temeh, tapi aku sangat ambil peduli.

Kehidupan lelaki bujang seringkali (ini keyword, seringkali bukan keseluruhan) disekutukan dengan makan mi segera, rumah sewa yang serba semak dan tidak teratur, bau rumah kurang menyenangkan, longgokan baju kotor tak bercuci dan lain-lain perkara negatif. Fakta, bukan auta.

Jadi mengapa sedemikian? Mungkin ada 2 atau 3 sebab.

Pertamanya soal kehendak dan keinginan. Lelaki bujang lebih berkeinginan berpakaian bergaya. Tapi bila lihat keadaan rumah, mengharukan. Sebabnya rumah berselerak, berbau dan kotor. Mereka tidak ada atau kurang kehendak mahu rumah yang bersih, teratur dan kemas.

Tapi mengapa lelaki bujang berkehendakkan kehidupan yang bertaraf kelas kedua ini? Ini membawa kepada sebab seterusnya, iaitu sikap malas. Sudah makan mi segera, kuali dan mangkuk dibiar. Cukup beruntung kalau mangkuk itu diletakkan ke sinki, ada yang terbiar atas meja berhari-hari sampai berkulat. Akhirnya akan menyusahkan rakan serumah yang lain. Untung jika dapat rakan serumah yang tidak banyak bicara bila membuat sesuatu kerja, tapi bagaimana jika yang berkira? Jadi akan timbul sedikit persengketaan dan/atau tidak puas hati. "Asyik-asyik aku je yang sapu, aku je yang angkat sampah, aku lah itu akulah ini". Rungutan sedemikian ada kesahihannya, kerana jika rakan yang merungut itu berkira, rakan yang berdiam diri itu pula pemalas.

Lelaki bujang ada sesetengahnya menghabiskan masa 2 ke 3 jam ke gim atau bersukan melakukan aktiviti berat. Tapi untuk mereka mengangkat penyapu seolah-olah suatu bebanan yang sangat azab dan menyeksakan. Jadi tidak hairan bila kita lihat debu tebalnya seinci, kipas bersawang dan puntung rokok atas lantai.

Adakah ini soal taboo? Lelaki tak sepatutnya buat kerja rumah?? Sila bagi dalil qot'ie yang rojih untuk menyokong poendapat demikian. Jika ada, aku sudi delete entri ini. Atau ini ego semata-mata? Dengan siapa hendak ditujukan ego? Mungkin jika sudah beristeri, ego dengan isteri, tapi ini masih berstatus bujang trang tang tang. Dan walaupun sudah beristeri, memasak, mengemas dll bukanlah tanggungjawab isteri seorang sahaja.

Jadi kepada rakan-rakan bujang di luar sana, sempena hujung minggu ini, silalah ringankan tulang, gotong royong kemas rumah anda. Buang segala perasaan malas dan tak ambil kisah soal kebersihan dan soal kekemasan buat sementara waktu. Tingkatkan nilai kehidupan anda. 

Sekian.

6 comments:

  1. Itulah sikap lelaki bujang..apa nak buat!!..hahahaha...99.9%

    ReplyDelete
  2. hahahaha..kene jadi rajin pasni..hehhee

    ReplyDelete
  3. Ambil kesempatan vote me as blogger of the year ..

    ReplyDelete
  4. siti ( o ) ( o )7 May 2012 at 12:58

    encik daimpressive bujang lagi..besssttt

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Apesal Widgets