Pages

Apa itu bolasepak Malaysia?

Prolog.

Kebanyakan peminat bolasepak Malaysia dah tahu yang Malaysia ada perlawanan persahabatan dengan Filipina 29.02.2012. Mohd Taufik, 32 tahun, seorang pekerja swasta amat teruja menantikan perlawanan ini. Dari nama-nama yang dipanggil jurulatih ada yang dia kenal dan ada yang tidak, tapi itu semua dia tidak kisah. Kali terakhir dia menonton perlawanan pasukan senior Malaysia ialah ketika dengan Singapura kelayakan piala dunia.

Dia menunggu dengan harapan ada siaran langsung di Astro, paling tidak pun TV1. Tapi beliau hampa, rancangan-rancangan tv di Malaysia waktu itu seolah-olah tiada apa-apa. Dia membuka siaran Astro Arena tapi ada berita tentang skuad england yang nak lawan belanda tanpa pengurus, tanpa kapten dan masalah kecederaan. Buka TV1 ada national geographic. Dia sangat kecewa. Kenapa tiada siaran langsung? Dia tukar siaran lain, ada siaran ulangan, newcastle lawan wolves. Apa kejadahnya semua ini, bisik hati kecil Mohd Taufik.

* * * * * * * * * * *

Hakikatnya, bolasepak Malaysia hanyalah:-


Ya, bolasepak Malaysia hanyalah Manchester United, Arsenal, Liverpool, Chelsea, Manchester City, Tottenham Hotspurs, Swansea, Stoke City, Blackburn Rovers, Sunderland, Aston Villa, QPR, West Brom, Norwich City, Newcastle United, Wigan, Fulham, Everton, Wolves, Bolton, West Ham, Cardiff, Southampton, Leeds, Birmingham, Hull, Hartlepool, Liecester, Nottingham Forest, Burnley, Middlesborough, Watford, Ipswich, Milwall, Crystal Palace, Blackpool, Reading, Brighton.

Dan tidak lupa juga kepada siaran Fanzone, bola@mamak, football today, fourfourtwo, bpl express, bpl news, monday night verdict, premier league highlights, prime time premier league, premier league world, premier league preview, bpl friday, maxis football extra, football crazy, football league goals.

Kemudian jemput bekas pemain liga scotland, bekas pemain liga inggeris, yang pernah main england, yang pernah main liverpool, yang pernah main manchester united, tak kisah la siapa-siapa pun, yang penting ada kaitan dengan liga perdana inggeris khususnya dan england amnya, sehinggakan yang lahir di liverpool pun diambil juga, untuk mengulas perlawanan dan cakap pandai, buat tontonan orang asia. Cuma yang belum dipanggil ialah orang yang mampos di england, apa macam?

2 comments:

  1. Tidak dilupa bekas pemain kriket England dipanggil untuk jadi pengacara ESPN utk program BOLA SEPAK bagi siaran di Asia Tenggara dan China. Apabila ditanya kenapa jadi hos bola dan bukan kriket dia hanya menjawab: SAYA MINAT BOLA..So what? Dah takde Orang Malaysia minat bola utk jadi HOS ESPN???

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Apesal Widgets