Pages

Jangan jadi munafik

Berikut adalah petikan surat-surat bekas Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr. Mahathir Mohamad kepada para bekas Perdana Menteri Israel. Ini adalah terjemahan di dalam bahasa Melayu tetapi maksudnya sama dengan apa yang ditulis di dalam versi asal berbahasa Inggeris.

8 Jun 1999 - Ehud Barak:

Rakyat Palestin telah membuat pengorbanan besar. Mereka tidak lagi menuntut penghapusan negara Israel. Mereka malah sedia berkongsi Baitulmaqdis dengan anda. Oleh itu kini masanya bagi Israel memberi respons positif demi mempertahankan harapan rakyat di Palestin dan Israel.

(Maknanya yang Anwar Ibrahim tu cakap dalam Wall Street Journal sama dengan apa yang rakyat Palestin tuntut? Sedia iktiraf Israel dengan syarat-syarat tertentu)

Saya sesungguhnya berharap pencapaian penyelesaian komprehensif di rantau tersebut akan membolehkan Malaysia melihat dengan realistik langkah positif ke arah penubuhan hubungan biasa dengan Israel.

(Ohhhhhhh...teringin jugak nak berhubung secara "biasa-biasa" dengan Israel)

14 Mac 1997 - Benjamin Netanyahu:

Belia-belia Israel ada di sini. Hasrat kami ialah untuk menunjukkan kepada mereka bahawa umat Islam adalah manusia rasional biasa yang mahu hidup dalam keamanan dan kebebasan.

(Bawak peserta kriket Israel ke Malaysia untuk menunjukkan betapa sopan-santunnya kami orang Islam melayan bangsa yang dah bunuh para Nabi? Nampaknya berjayalah kot sebab sejak 1997 takde sorang pun rakyat Palestin yang dibunuh oleh Yahudi!)

Untuk mengecap keamanan tuan perlu melakukan pengorbanan. Penduduk Palestin tidak lagi mendesak penyingkiran Israel. Mereka malah bersedia untuk berkongsi Jerusalem dengan tuan. Mereka telah melakukan pengorbanan.

(Cerita yang sama)

Kami bersedia untuk mengadakan kerjasama ekonomi dan teknologi dengan Israel tetapi kami masih belum boleh berbuat demikian kerana tuan belum memenuhi komitmen yang dibuat oleh Kerajaan Israel yang sah. Kami ingin memikirkan bahawa sebaik sahaja kami mewujudkan hubungan dengan tuan, ia akan hubungan yang menjadi tetap.

(Masih dengan harapan yang sama)

21 Disember 1993 - Yitzhak Rabbin

Demi prinsip umum, Malaysia bersedia untuk membina hubungan dengan Israel pada masa yang sesuai. Sementara itu, saya ingin melihat kemajuan ketara dalam pelaksanaan perjanjian damai.

(Ahhh, perhaps..perhaps..)

Kesimpulan:

Jangan jadi munafik.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Apesal Widgets