Pages

Kesilapan Kekeranian dan Keterlepasan Pemandangan

Aku hendak merepek al-kisah kesilapan yang dikategorikan sebagai clerical error, typographical error dan yang seangkatan.

Biasalah, ini memang akan terjadi kepada golongan pelajar, pekerja hatta bos. Sebagai contoh ketika membuat assignment, kertas kerja atau apa-apa sahaja proses penghasilan dokumen. Kadang kita rasa sudah check and re-check dokumen yang terhasil, macam tidak ada cacat cela. Tapi bila print, ada sahaja salah eja, salah taip. Lebih teruk, kalau dokumen tersebut sudah diserahkan kepada pihak lagi satu, rakan sekerja atau mana-mana pihak. Dan pihak tersebut yang highlight terdapat kesilapan pada dokumen tersebut. Memang malu dan mungkin tercalar reputasi. Aku pernah jadi mangsa kesilapan ini.

Masa kerja dulu, ada juga sekali sekala big boss sendiri yang reply emel yang aku hantar pada client "There's typo error in your email". "The" jadi "teh", haha... Tersedak aku. Untuk melegakan hati sendiri, aku berbisik, "kalau dah memang nak silap, memang akan silap".

Tapi yang aku pelik, ramai yang tidak kisah akan kerja-kerja editing atau proof reading selepas mereka membuat sesuatu dokumen. Aku tak nak sentuha pasal substance atau kandungan dokumen (sebab aku pernah terima dokumen dari merek yang bergelar professional, tapi content as good as sampah). Aku nak komen pasal form dokumen tersebut.

Akan rasa geram bila dapat dokumen yang bukan setakat font berbeza-beza, saiz font pun berbeza. Alahai, susah sangat ke nak seragamkan font tu? Kemudian tarikh patutnya 2012, jadi tahun 2011. Nama penerima dokumen pun salah eja. Aku teringat zaman matrik UIA dulu (sekarang dikenali sebagai CENFOS), masa mula-mula masuk, dapat arahan dari seorang pensyarah bagi garispanduan untuk buat assignment. Font kena Times New Roman, saiz 12, entah apa lagi. Masa tu aku merungut, skema gila pensayarah ni, ikut suka aku la nak buat assignment macam mana. Tapi lama-kelamaan, memang patut dia cakap macam tu, melatih kita untuk menjadi cermat bila menghasilkan sesuatu dokumen.

Jadi, aku menyeru para pembaca untuk menjadi lebih teliti dan berhemah dalam penghasilan sesuatu dokumen, terutamanya dokumen rasmi (untuk update blog tu  lain ceritalah, hehe...)

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Apesal Widgets