Pages

Minta SEDEKAH/DERMA

Ini suatu tulisan hasil tangan Encik Zarep.

Minta sedekah/derma

Entri ni saudara Tamar Jeles, pernah ulas DI SINI, berdasarkan pengalaman dia sendiri, aku cuma nak menambah pasal kanak-kanak yang minta sedekah di kedai2 makan..

Bila tengok kanak-kanak yang datang minta sedekah,terfikir aku dari mana mereka ni datang? Memang mereka anak terbiar..? atau dipergunakan sindiket macam dalam cerita kat TV.

Bila ditanya, pandai pula mereka diam, macam di ajar sebegitu, teringin juga aku nak selidik siapa dibelakang mereka, dimana mereka tinggal, dari mana asal, duit sedekah tu siapa yang ambil.

Kalau betul kanak-kanak ni dipergunakan, senang cerita, rembat orang yang gunakan mereka, pastu campak ke dalam penjara, minta ar sedekah kat orang-orang dalam tu, tengok berapa ringgit ko boleh dapat.

Rakyat Malaysia sangat perihatin, asal orang datang je terus hulur duit, dan selagi sifat pemurah ini masih ada,selagi tu akan ada orang minta sedekah.

Bukan isu jangan bagi sedekah yang aku nak utarakan, tapi isu adakah duit sedekah tu digunakan mereka dengan betul, atau kanak-kanak ni sekadar dapat upah nasi lauk ayam goreng dan sebotol mineral untuk makan, lepas tu esok minta sedekah lagi, sampai bila mereka nak jadi macam tu..??

2 comments:

  1. Ada kes ..sekolah2 yanghantar budak2 tu kutip sedekah....kasihan aku. Kalau anak aku aku cekik2 sekolah tu...hhehhe

    ReplyDelete
  2. Itulah, kdg2 aku musykil juga, adakah benar sekolah yg hantar atau sekadar bertopengkan sekolah...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Apesal Widgets