Pages

Jatuh Bangun dan Berdiri Dalam Kehidupan

Seringkali kita menilai dan menjatuh hukum kepada orang lain. Kita komen dan terus komen perihal kehidupan orang lain. Kita gelak dan kita sindir pendapat orang lain. Kita pandang sinis dan senyum serong melihat kisah orang lain. Tak kurang kita pandang enteng pada matlamat dan cita-cita orang lain, pandang rendah pada haluan hidup orang lain.

Semuanya kita buat, tanpa tahu kisah disebalik hidup orang itu, tanpa kita tahu apa yang mereka lalui. Dan kita tidak kisah pun untuk ambil tahu hal sebenar, apa yang tersirat dan apa yang tersurat.

Kita label orang lain sebagai bodoh. Kita cop orang lain sebagai gagal. Kita anggap mereka cetek fikiran, jauh ketinggalan.

Tapi orang itu teruskan kehidupan. Persetankan cerita kita, tak patah semangat dek cerita-cerita mulut jahat hati busuk kita. Jerit perih orang itu lalui sendiri. Sambil itu kita masih ketawa dan terus ketawa.

Tapi orang itu berjaya dan berdiri, lebih tinggi dari kita. Baru kita mendongak, baru kita bersorak. Baru mengaku itu sahabat. Ini orang hebat.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Apesal Widgets