Pages

I LOVE YOU…… MAK…


Pernah tak korang tengok cerita The Time Travellers’ Wife (“TTTW” – sebuah adaptasi dari novel berjudul sama tulisan Audrey Niffenegger). Kalau pernah, ingat tak ada 1 babak watak utama tersebut kembali merentas masa dan bertemu (secara kebetulan) dengan ibunya yang sudah meninggal dunia. Cerita ni berkisarkan kisah seorang pemuda (lakonan Eric Bana (hero filem Hulk)) yang ada kebolehan merentas masa, tapi masalahnya dia tak boleh kawal bila dan di mana dia akan merentas masa. Thing happens randomly. Cerita bermula dengan babak si ibu dan pemuda ni masa dia kecil naik kereta dan berlaku kemalangan. Kebetulan, ketika impak berlaku, pemuda ni hilang dari tempat kejadian merentas waktu dan kembali semula hanya untuk menyaksikan kereta ibunya dilanggar lori. Si ibu terkorban.

Tujuan penulisan bukan nak buat review Tentang TTTW, tapi lebih fokus pada babak si anak tadi bertemu dengan ibunya. Kesannya sangat2 mendalam pada aku. Siapa yang dah tengok tapi tak ingat atau tak pernah/belum lagi tengok, ini apa yg terjadi dlm babak tu:

Si anak ternampak ibunya dalam tren (ekpresi wajah yg gembira) lalu menyapa ibunya sambil memperkenalkan diri. Sudah tentu si ibu tak kenal anaknya yang sudah dewasa itu.

Anak: Excuse me. Are you Annete DeTamble.

Ibu: Yes.

Anak: I love you.

Ibu: Hmm… ???

Anak: I mean your work. Your singing. You have a great voice.

Ibu: Thank you. I appreciate that. People don’t usually recognize me. Not on the subway, anyway.

Anak: My name’s Henry.

Ibu: How funny. I have a son named Henry. But he’s just 3.

Anak: I’ve met a girl. And since I’ve been with her, I feel safe. I haven’t felt that way for a long time. Not since I was kid. I wish she could hear you sing.

Aku dapat rasa yg skrip ni menunjukkan si anak rasa selamat masa dgn ibunya masa dia kecil dulu.

Ibu: Maybe she will one day.

Anak: I’m really glad I met you.

Ibu: I’m glad I met you too.

Si anak tersenyum.

Ibu: Make sure the girl knows how you feel about her.

Anak: Your son loves you very much.

Ibu: I know.

Bagi aku yang dah kehilangan mak, aku amat terkesan dengan babak ni, dan secara jujurnya, automatik aku jaid sebak bila tgk babak ni, bergenang air mata. Mak meninggal masa aku 2nd year. Aku sangat2 berharap masa ni aku masih lagi boleh berbakti pada Mak dan menyatakan yang aku sangat2 sayang Mak.

Dikesempatan ni, aku nak sarankan hargailah apa yang kita ada, terutamanya keluarga. Selalunya, yang dah tak ada tu la yg kita akan cari, kita rindu. Apa yangg kita blh buat? Dalam kes aku, aku doa arwah Mak dirahmati dan sejahtera disana.

“Apabila seorang anak Adam meninggal, maka akan terputus amalannya kecuali tiga perkara: shadaqoh jariyah, atau ilmu yang bermanfaat, atau anak shalih yang mendoakan kepadanya” –­ Al Hadith

3 comments:

  1. Kasih sayang ibu tiada nilainya..
    tapi bila membaca berita melihat anak2 membuang ibu mereka aku tersa amat sedih...
    Good entri

    ReplyDelete
  2. ~~ penah tgk cite 2, tp xingat plak part yg tersebut..huhu..
    sabar yer...sama2 lah kita doakan moga roh mak tenang dan dicucuri rahmatNYA..sabar yer...~~

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Apesal Widgets