Pages

Subramaniam - Satu Petaka Baru

Ini bukan entri soal perkauman, cauvinis mahupun kebencian terhadap warna kulit. Ini adalah soal negara. Soal maruah negara. Jika dilihat pemilihan Subramaniam dalam Skuad Bola Sepak Negara, ini adalah pemilihan paling buruk dalam sejarah bola sepak negara SEMENJAK pemilihan Shebby Singh sebagai salah seorang pemain negara. Ini dapat dilihat apabila Shebby hanya lebat berbicara di Astro, padahal dia pun takla sehebat mana sebagai pemain mahupun jurulatih.

Berbalik kepada Subramaniam. Meniti usia lebih suku abad, insan kelahiran ibu kota ini memulakan karier dengan menyertai Pasukan Perak sebelum di pinjamkan kepada UPB Perak. Kembali bermain untuk Perak pada 2007 dan telah berjaya bermain sebanyak 6 kali. Satu kejayaan amat besar. Saya percaya dia berada di puncak kariernya pada 2009 apabila dilantik menggantikan Ahmad Shahrul Azhar (Perak Legend = sbb tukar baju dengan Beckham) sebagai kapten perak.

Seorang Subramaniam ini juga telah beberapa kali bermain untuk Skuad Bawah 23 tahun Malaysia dan dalam beberapa perlawanan menjadi Kapten untuk skuad ini. Cuma Persoalannya di sini adakah DIA LAYAK BERMAIN UNTUK PASUKAN UTAMA NEGARA?

Jika dilihat prestasinya bersama Skuad Kelantan. Tidak ada yang perlu dibanggakan. Tanpa adanya Khairul Fahmi di gawang, maka jangan harap Kelantan akan terus berada di persada liga. Kerana apa? Bentengnya goyah segoyah-goyah BN di Kelantan segoyah itulah prestasi pertahanan Kelantan yang diketuai oleh Subramaniam.

Yang menjadi bahan ketawa saya adalah, Subramiam pandai menonjolkan dirinya sebagai RELIABE DEFENDER dan berjaya menipu Penonton bahawa Dia tidak melakukan apa-apa kesalahan. Kalau anda sedar dan jujur pada diri anda (walaupun anda penyokong Si Kijang) anda mesti sedar bahawa Seorang Subramaniam ini sebenarnya Bukan Seorang Pertahanan Tengah. Malah sejujurnya dia tidak layak bermain di Kelantan. Dia wajar dan hanya layak bermain di Liga-liga bawah. Kesilapan-kesilapan bodoh, tidak mampu membaca pergerakan lawan, Kerap Meninggalkan Posisi dan apatah lagi acapkali membuat terjahan-terjahan budak sekolah. Malah Persembahannya Setiap Minggu bersama Kelantan tidak boleh dibanggakan (Sbb Setiap Minggu Game Kelantan jah..Tak kira Tv1 @ Astro). Saya bukan penyokong Kelantan tetapi lebih kepada pemerhati Kelantan, Saya rasa anak jati Perlis, Azizi Mat Rose lebih mantap berbanding King Subra. Cuma Azizi ini tidak dapat kawal emosi semenjak bermain dengan Perlis lagi. Azizi Mat Rose banyak belajar dengan Khaironnisam Sahabuddin (botak) pada 4 tahun Zaman Kegemilangan Perlis dahulu. Azizi lebih sasa dan lebih agresif berbanding King Subra.

Yang Hairannya kenapa Rajagobal semacam gemar menggunakan khidmat Subramaniam sedangkan terdapat banyak lagi Pertahanan-Pertahanan yang Berpengalaman dan Kental daripada Subramaniam. Kalaupun tidak mahu memilih pemain-pemain yang lebih muda daripada Subramaniam, calon-calon seperti Khaironnisam Sahabuddin misalnya antara calon terbaik..Memang dia tidak mempunyai susuk SEGEMPAL Subramaniam, tetapi dia punya pengalaman dan ketenangan..Tetapi Tidak Zamani Misbah, kerana dia terlalu tenang sehingga merbahayakan pasukan sendiri..Azmizi Azmi yang merupakan anak jati Perlis dan bermain untuk Kedah juga seorang Pertahanan yang agak baik. Saya sendiri melihat dia berkembang menjadi seorang pemain yang berbakat semenjak dari kecil.. Malah Kapten Terengganu, Marzuki Yusoff juga antara calon yang relevan. Dia juga ada pengalaman, susuk tubuh sasa sesuai sebagai Pertahanan Tengah dan juga Seorang Ketua yang Sebenar (True Leader). Saya percaya anda semua ada calon-calon yang tersendiri.


Kesimpulannya Subramaniam ini hanya layak untuk peringkat Kelab dan Negeri sahaja dan bukan peringkat Antarabangsa.. Kalau Kita serius untuk berjaya dalam bola sepak di peringkat Antarabangsa, kita perlu serius dalam pemilihan. Jika anda tidak setuju, sila lihat sendiri permainan Subramaniam. Lebih pada GAYA. Tetapi TIDAK EFEKTIF, Satu BEBAN pada pasukan baik Pasukan Negara mahupun Kelatan

Kita perlu nilai persembahan pemain ini di Kelab dan peringkat Liga lagi. Janganlah dek kerana mereka ini punya nama besar, mereka terpilih. Tidak adil pada pemain lain yang bermain bersungguh-sungguh dengan objektif untuk bersama pasukan negara.Pemain-pemain seperti Aidil adik beradik tidaklah sehebat mana. Sila tonton sendiri persembahan mereka. Saya sendiri turun melihat kehebatan adik beradik yang gah pada nama sahaja. Tolonglah, Kami tidak mahu Kalah pada Indonesia pada Suzuki Cup tahun ini.. Jangan jadi bangsa yang memalukan..

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Apesal Widgets