Pages

Gerakan Anti Semua Benda

Apa masalahnya dengan hari valentine ini? Banyak cerita tentang asal-usul dia, ada versi A, versi B, versi C. Tapi kebanyakan cerita membawa pada satu kesimpulan iaitu dimulakan paderi kristian, jadi ianya adalah sambutan bagi yang menganut kristian. Memang betul sebagai orang islam kita memang tak boleh sambut. Halloween pun sama jugak masalahnya di sini.

Masalahnya bila hari ini telah dikomersilkan oleh barat hingga jadi popular di semua tempat. Dan orang-orang kita pun terkinja-kinja meraikan hari ini. Dulu saya rasa benda ni tak begitu dibesarkan, cuma kebelakangan ini stesen tv pun sibuk-sibuk nak promote. Berbalik kepada apa yang orang putih buat, kita buat, sebab nampak hebat, tamadun mereka hebat.

Cuma masalahnya, kenapa perlu nak "anti" pada sambutan ini? Biarlah kalau sambutan ini untuk orang lain yang bukan islam. Kita sebagai orang islam janganlah ambil kisah. Dah kalau macam tu, kalau ada sambutan hari lain bagi agama lain, yang dimulakan agama Buddha misalya, adakah perlu untuk kita "anti" kan juga?

Sama macam babi jugak la, kenapa nak perlu "anti" sangat pada babi itu?

4 comments:

  1. hehehe
    macam2 kan

    P/S : Tolong Bantu Hans Menang iPad 2 ->

    http://hanspunyablog.blogspot.com/2012/02/pusingan-akhir-contest-gadget-impian.html

    ReplyDelete
  2. Babi sedap ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. nnt la aku tulis entri pasal Sol Campbell. haha

      Delete
  3. saya anti orang yg anti kepada gerakan anti

    ini negara demokrasi!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Apesal Widgets