Pages

A.K.U: Aku, kau, universal

Pernahkah anda mendengar ungkapan2 berikut?

“Aku pilih soalan yang lagi susah, dapat markah paling tinggi”

“Aku tension la kerja banyak, buat sorang2 pulak, kau tak pela, ada orang lain tolong”

Atau, kata2 seperti :

“Relaks la, kau ambil sastera je, aku ambil sains. Lagi susah”

“La, kau tak faham ke? Benda tu senang je kot, aku pejam mata dah boleh buat”

“Ye la, betul la, aku pun mcm tu jugak, tapi lagi dahsyat tau”

Tak pun bila anda berkata: “Boss aku garang, sikit2 nak maki” Kemudian ada orang balas Kau tak rasa lagi azab kerja kat ofis aku, bukan setakat maki, herdik, mencarut semua ada

(Untuk kesan yang terbaik, sila baca dengan nada dan tona suara yang bersesuaian)

Kalau kita rumuskan, ungkapan2 di atas akan berbalik pada “aku”, “aku” dan “aku”. “Aku lah yg ter…”, “akulah yg paling…”, “akulah itu”, “akulah ini”, dll. Huh, aku tak mengerti... (nada Once nyanyi sambil geleng2 kepala). 

Even benda yang kecik2 pon nak jugak gelaran “aku” tu dan ada sahaja usaha untuk meng”up”kan diri sendiri dan menge”down”kan orang lain.  

Aku pernah terbaca dlm Rider’s Digest (entah edisi ke berapa), kalau orang2 yg seringkali atau ada kecenderungan utk mengatakan ungkapan2 atau kata2 seperti di atas, mereka itu digelar “suffermore”. Bagi aku, terma yg dicipta ni, memang tepat temanya. Jami’ wa mani’. Descriptive, yet restrictive.

Apa yg kita ptt buat dengan golongan2 ashabul suffermore ni? Rejam? Layankan je? Atau dipulaukan? Itu terserah pada budi bicara masing2. 

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Apesal Widgets