Pages

the fall of man

di dalam doktrin agama kristian ia merujuk kepada peristiwa yang membawa kepada penurunan adam dan hawa ke bumi, walaupun tidak disebut secara spesifik di dalam injil.

apa yang penting di sini ialah, keimanan dan kepercayaan bahawa adam ialah manusia pertama yang dicipta oleh allah, yang diajarkan oleh allah dengan nama-nama benda, yang tidak diberikan kepada malaikat.

bergerak dari kepercayaan ini, manusia pertama adalah manusia yang bijak, pandai, dan tahu apa yang patut dia buat, dan semestinya sudah boleh bercakap, berfikir dan sebagainya. dan, kita tak perlu terkejut dalam membayangkan betapa majunya orang dulu-dulu.

dalam masa yang sama, wujud konflik dalam pemikiran kita tentang macam mana org zaman dulu hidup, dengan pakai cawat, tak boleh bercakap, mesti cakap pakai bahasa isyarat, dan sebagainya. kita tertanya-tanya kenapa pen dinamakan pen, dan bukan lembu, atau sebagainya. kita memikirkan benda-benda ini berdasarkan cerita-cerita yang kita tengok di tv.

ya, apa yang kita tonton membuatkan kita terfikir bahawa org zaman dahulu primitif, mundur, dan lain-lain, sedangkan kita lupa untuk merujuk kepada quran yang dengan jelas menerangkan penciptaan adam dan apa yang diajarkan oleh allah kepadanya.

pada saya, orang pertama dan zaman-zaman awal manusia hidup dengan sistem, dan bukannya hidup melarat tak tentu hala seperti orang yang bingung.

oleh yang demikian, semoga kita dapat membuang kecelaruan ini yang sememangnya tidak patut ada dalam jiwa setiap orang yang beriman.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Apesal Widgets