Pages

Antara Yuna, Hana Tajima dan wanita Afrika

Aku tak pasti samada mereka-mereka yang bertudung kini, yang gayanya berlipat-lipat dan bergulung-gulung, serta berlapis-lapis itu mengikut trend atau ikhlas menutup aurat. Kerana ada yang bertudung tetapi telinganya kelihatan, ada yang nampak lehernya, hingga ke paras dada. Itu aku serahkan pada empunya diri untuk menilai. Islam ada garispanduan untuk pemakaian tudung yang sempurna, antara lainnya tidak menampakkan bonggol rambut, mesti menutup dada. Mungkin Ustaz Don boleh terangkan lebih lanjut, sebab dia cool dan stylo dalam menyampaikan dakwah, aku sekadar blogger yang karut-marut.

Apa yang aku tahu, fesyen-fesyen ini dipelopori / dipopularkan oleh Yuna dan/atau Hana Tajima. Ada juga tudung Mawi, tudung bawal, tudung Wardina, hatta tudung Indon pun ada. Hijabist, itu istilah mereka-mereka yang bertudung dengan trend dan gaya terkini. Kemudian aku terlintas pada fesyen wanita-wanita di benua Afrika, fesyen tutup kepala mereka lebih funky dan lebih asli, dan coraknya memang bewarna-warni. Jadi kepada Yuna, Hana Tajima dan para Hijabist, adakah anda semua mengikuti gaya-gaya mereka ini?

Sebagai pembuka wadah argumentasi, sebenarnya, siapa yang ikut siapa??? Anda perhatikan gambar-gambar di bawah ini: -























Aku hanya mampu tersenyum. Mungkin Yuna dan Hana Tajima mendapat inspirasi ingin mengikut jejak langkah wanita-wanita Afrika ini untuk mengangkat pisang, nanas, koko, paku pakis dan lain-lain sayuran dengan memakai tudung sedemikian.

Kepada kaum lelaki, dari ikut gaya hip hop berseluar londeh atau gaya K Pop berseluar sendat, anda berani mencuba sesuatu seperti ini?



Atau ini?



Atau pun yang ini...




Cool bukan....

12 comments:

  1. Saya peminat Yuna..Tak adil awak compare Yuna dengan African Women..Die ada personaliti sendiri..

    ReplyDelete
  2. Entri yang bagus, menengenai fesyen tudung.. Pada masa yg sama, membuka minda dan mata masyarakat akan kesusahan wanita Afrika, dan gigihnya mereka bekerja..

    ReplyDelete
  3. saye rase tak perlu kot nak banding2 dengan depa ni. itu fesyen namenye. rasenye diorang still ikot batasan2 ditetapkan oleh Islam. lagipon it's a good way to attract gurls yang tak pakai tudong tu kan. juz my opinion.

    ReplyDelete
  4. ye la ye la...rambut 2 je la aurat, suara x...LOL

    ReplyDelete
  5. aku sukan nak banding2 ni.. lagi pun entri ni pasal tudung, bukan pasal suara.. kah kah kah..

    ReplyDelete
  6. salam,

    suara x aurat??...ke,
    haih...bukan rambut jelah..even sbenar nye ,suara pn aurat le bg pompn...
    apelah.

    mnutup belahan leher...dan tidak menampak dada...itu bertudung.

    ReplyDelete
  7. Pompuan skarang pakai tudung untuk tutup tubuh je bkn untuk tutup aurat - (aurat wanita - mcm dlm solat)

    ReplyDelete
  8. @Yunamaniaaku peminat yuna gak..tapi masing2 ada gaya tersendiri.kan yunamania?

    ReplyDelete
  9. drpada higlight pasal yang pakai tudung.... apa kata lain kali highlight pasal yg tak pakai tudung pulak...

    ReplyDelete
  10. @Anonymous

    salam kembali..

    Betul seperti yang tuan/puan ulaskan, tapi maksud aku entri kali ini hanya menjurus kepada tudung. Dan aku cuma bandingkan fesyen tudung Yuna dan wanita afrika.

    Terimas.

    ReplyDelete
  11. sy stuju dgn tuan pnya blog ne...sy kurng setuju dgn penampilan artis yuna dn y lain2 dlm cra brtudung, prlu d fhmi etika dlm brtudung, kdng kala wnita2 zmn skrg lbh kpd brfesyen drp brtudung y mnepati hkum syarak. bukn k tujuan brtudung adlh utk mnutupi y harm utk d liht dn dpertontonkn kpd y bukn mahram, jdi ap plk tujuan brtudung y sdemikian rupa adkh blh d kategorikn dlm menutup aurat sudh smestiny tidak krna merka buknlh menutup aurat ttp membalut aurat. menutup aurat dgn smpurna adlh bertudung msti mnutupi pras dada, tidk bersnggul tinggi, tidk memperlihatkn bntuk batng leher, dn tudung y mrka pkai pd zmn skrg adlh sgt2 brtentngan dgn ap y d tuntut dlm islam... kpd pra peminat artis jgnlh dicontohi fesyen2 mreka jika sesungguhnya tlh trbukti melangar syarak, malah shrusnya xlyak utk djadikn idol dlm khdupn.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Apesal Widgets