Pages

Memartabatkan Bahasa Arab

Hal entum ta'lamu lughatal 'arabiyah?

Cewah, dah lama tak kecek bahasa arab ni. Pdhal dulu masa kat uni arab level 3 je, seminggu kelas 16 jam, kdg2 sampai pkl 6.30 baru habis kelas. Tak boleh riadhah (bersukan).

Kalau anda pernah tgk dulu, ada sorg mamat arab dari mesir ni kecek klate, tapi kali ni aku buat pendedahan ekslusif mengenai org2 Melayu yg kecek arab, arab fushoh, skema. Video ni hasil ihsan seorang kenalan yg hanya ingin dikenali sebagai NUR. NUR ni power cakap arab, dulu sekolah agama kat Segamat. Aku mmg tabik spring la kat NUR, rajin, gigih, amanah. Mmg menantu pilihan la. Hensem orangnya (^^,)

So, saksikanlah, tp aku tak sempat buat subtitle (kalau ada kesempatan aku buat, tp tak janji). Secara ringkasnya, mereka2 ni tgh promote ubat gigi. 

video

Aku berharap usaha2 untuk memartabatkan bahasa arab ni lebih ditekankan oleh pihak2 yg berwajib. Macam ni la nak belajar bahasa arab, bukan setakat baca buku je, kena jugak latihan secara shafawi (lisan). 

** Amaran, ini  bukan video syok sendiri.

4 comments:

  1. Miskuzi..tumpang lalu..saya dah lama kagum dengan encik ke cik NUR ni..pendekatan yang dibuat oleh beliau dalam memartabatkan bahasa arab di tanah melayu ini bukanlah usaha yang mudah dan patut diberi penghargaan..walauponbagaimanapon, saya percaya disini bahawa ramai orang arab yang datang ke tanah melayu ni (kini terutamanya) bukan baik dan picisan namun sebagai golongan melayu islam, bahasa arab perlu dimartabatkan..sekian, miskuzi.

    ReplyDelete
  2. Saya sgt kagum dgn pencapaian En. NUR nie..dhle hensem orgnye..bersemangat tinggi & waja..saya bangga pernah duk serumah dgn dia..semoga En. NUR akan istiqomah dlm memartabatkan bahasa Arab..insyaAllah

    ReplyDelete
  3. Happy sungguh die..Mintak admin bongkarkan kegiatan di di USIM..dengar kata dia menjadi pujaan ramai..

    ReplyDelete
  4. power En. Nur cakap bawasa Arab..isytariiiiii

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Apesal Widgets