Pages

keterL.U.P.A.an

L.U.P.A.

Ini bukan satu nama kumpulan rock kapak zaman millenium.Tapi suatu kata sifat, yg jika kita tinjau beberapa bahasa lain, synonymnya adalah:

Forgetful (English)
Nasia (Arabic)
Lali (Javanese (yes, my 'supposed' mother tongue))
Vergessen (Germany)

Manusia mmg tak lari dari sifat L.U.P.A. ini, dan aku tak terkecuali.  Boleh dikatakan aku ni mmg suka sgt lupa. Masa dgr seminar, talk, lecture, ceramah, dlm benak hati mmg rasa "tak payah la tulis/catat/salin ape yg speaker ni ckp, aku blh ingat". Lps 20 minit, aku tny org sebelah: "Speaker tu ckp psl ape td?"

Berikut merupakan contoh2 fenomena lupa yg aku tak dapat lupakan: -

Contoh 1: 
Masa kerja patut buat spell check sebelum hantar email kpd client supaya tak ada silly mistake, typo error dll yg akan memalukan diri sndr atau organisasi kerja. Tp bila dah lupa, terburu2 sgt, hasilnya kesilapan yg dinyatakan tadi berlaku, dan akan dpt reply email dari big boss berbunyi "there's typo error in your email". Kan malu sendiri.

Contoh 2:
Kita lupa yg solat tu kena awal waktu, tp disebabkan leka dgn kerja dan hal2 duniawi solat Zohor hjg waktu, supaya bila habis je salam Zohor, boleh trs bgn angkat takbir Asar. Astaghfirullah.

Contoh 3:
Lupa hari lahir org2 penting di sekeliling (byk kali sgt ~).

Contoh 4:
Masa darjah 4, lupa hari tu ada PJ, tak bawa baju sukan, terus pura2 kaki injured, haha.

Oleh sbb aku tak nak memberatkan penulisan ni dgn benda2 teknikal, berikut adalah cara2 mudah atasi lupa:

1. Doa jgn mudah lupa.
2. Buat nota, senarai yg perlu dibuat sbg reminder.  
3. Makan mknn yg boleh kuatkan ingatan (point ni mungkin Ust. Bahyah boleh terangkan dgn panjang lebar. Anda buat, anda dapat)
4. Sertai kem2 motivasi utk mengatasi tips2 elakkan lupa.

Ok la, rasanya setakat ni je penulisan kali ni, sbb aku pun dah L.U.P.A. apa yg patut aku tulis. Tadi awal2 mcm byk nak tulis (^^,) ~

daimpressive

Nota kaki: Oh, baru aku ingat, semalam Man Utd mng 4 - 1 lwn Wolves.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Apesal Widgets