Pages

Tribute to Dr. Abdallahi ben Mohamed

Mungkin tak ramai yang mengenali Ustaz Abdallahi tapi di kalangan budak-budak Syariah AIKOL, mesti kenal punya. Aku merupakan antara batch pertama yang diajarnya pada waktu tu (2008) dan dia ajar aku Usul Fiqh IV. Tahun berikutnya sekali lagi dia ajar aku dan kawan-kawan subjek Islamic Banking dalam Arabic masa 5th year. Sampai dua subjekla aku ambik dengan dia.

Ustaz Abdallahi ialah pensyarah undang-undang Syariah yang berasal dari Mauritania. Masa dia sebut Mauritania tu, aku ingatkan nama lain bagi Mauritius. So bila aku tanya Mauritius? Dia kata tak, Mauritania. Bila aku check dengan lebai google, rupa-rupanya Mauritania tu, nuuuuun negeri kat hujung Afrika nun, lagi jauh dari Mesir, Algeria dan Sudan.

Ustaz Abdallahi ialah seorang yang cool dalam memberi kuliah. Rilek je, tak pernah marah. Dia pun muda lagi, kalau tak silap aku awal 30'an. Dia berkahwin pun time dah jadi lecturer kat AIKOL dan dapat anak pun masa kat AIKOL.

Baru-baru ni aku dapat tau Ustaz Abdallahi akan meninggalkan AIKOL. Dengar ceritanya, maknya di kampung tak sihat dan dia terpaksa berulang-alik ke Mauritania. Semester baru ni pun dia takde sebab balik kampung. Kalau balik kampung ni faham-faham jelah tambang kapal terbangnya berbelas ribu. Nak pergi Mesir pun dah berapa ribu, ni pulak nak rentas benua Afrika tu, lebih kurang macam nak pergi London jugakla tambang tiket flight tu. Jadi untuk lebih dekat dengan kampung sendiri, dengar ceritanya jugak Ustaz Abdallahi dah dapat kerja di Dubai, so jauh lebih dekatla berbanding Malaysia. (Cerita ni pun aku dengar melalui wife aku yang disampaikan melalui Ustaz Dr. Muhammad Laeba yang merupakan kawan baik Ustaz Abdallahi di AIKOL. Ustaz Laeba pun pernah ajar aku masa 5th year).

Ustaz Abdallahi merupakan seorang yang sangat baik. Sewaktu jadi lecturer di AIKOL pun aku beberapa kali sempat bersembang dengan dia. Nombor handphone dia pun aku masih simpan.

Kepada Ustaz Abdallahi, selamat maju jaya. Terima kasih di atas segala ilmu yang telah diberikan. Jazakallahu khair =)

4 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Apesal Widgets