Pages

Pembahagian / Perkongsian Kekayaan

Aku sangat2 tidak bersetuju bila tengok golongan artis2, org2 kenamaan membelanjakan sejumlah wang yg kadang2 mencecah jutaan ringgit dlm majlis perkahwinan. Baju pengantin mencecah ratusan ribu ringgit. Kek bertingkat-tingkat yang harganya lebih tinggi dari deposit kereta tempatan. Itu suatu bentuk pembaziran. Kalaulah duit itu dibelanjakan utk sponsor rumah anak2 yatim atau golongan miskin dan gelandangan, pasti lebih banyak faedahnya.

Aku tidak dengki pada mereka2 yg punya wang ni, tp tidak ada faedahnya kita berbangga dgn kemewahan, kekayaan, sedangkan pada masa yg sama ada rakyat negara kita yg berpendapatan RM50 sehari. Bukan aku bermaksud supaya org miskin ni disuap atau dimanjakan dgn derma dan sumbangan, tp mesti ada jalan utk membantu mereka2 yg serba kekurangan dari belenggu kemiskinan. Jgn bagi mereka ikan, tp bagi mereka pancing.

Hakikatnya mmg ramai dermawan di luar sana, yg kebajikan mereka tidak digembar-gemburkan. Tahniah kpd golongan2 ini. Tp bagaimana pendirian sesetengah golongan yg menunjuk-nunjuk dgn hati yg bangga perihal kekayaan mereka dan kemampuan duniawi mereka, sedangkan ada anak2 yg tidak ke sekolah atas sbb ibu bapa tidak mampu? Apa kita tidak malu ada orang yg makannya pisang rebus 2 kali sehari sedang kita enak makan KFC?

Bagaimana pula dgn kisah bapa terpaksa menjual tanah sawah utk anak dihantar ke universiti tempatan? Pak menteri atau VVIP tiada masalah, ramai anak2 mereka kini belajar sambil menikmati musim sejuk di Eropah atau Australasia.

Jadi kawan2 yg bergelar peguam, majistret, penasihat undang2, doktor, guru, accountant, pensyarah dan selainnya, jgn lupa kita ada peranan. Betul kita ada hak utk enjoy setiap sen hasil titik peluh kerjaya, tp pada masa yg sama kita ada tanggungjawab utk memberi atau berkongsi secebis nikmat yg kita ada.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Apesal Widgets