Pages

Mereka Yang Memberi Impak Kepada Saya (Kategori Cikgu Sekolah Rendah)

Entri ini aku tujukan kepada mereka-mereka yang memberi impak kepada kehidupan aku, terutamanya ketika aku sekolah rendah. Aku ni banyak buat masalah masa sekolah rendah (sekarang ni pun banyak jugak, haha). Ini berbentuk peribadi, sekadar berkongsi, sebab ada iktibar aku nak sampaikan.

1. Cikgu Azizah

Ini guru kelas aku dari aku darjah 1 sampai ke darjah 3. Dan aku ketua kelas dari darjah 1 sampai tengah tahun darjah 3, sampailah Cikgu Azizah cakap, asyik daimpressive je jadi ketua darjah, kita bagi orang lain la pulak (sebab yang lain ialah Cikgu Azizah calonkan aku jadi pengawas). Dan Cikgu Azizah juga orang yang mula-mula setuju aku buat keputusan tak nak jadi pengawas (sebab aku suka ponteng sekolah, kalah chipsmore, dan punca-punca lain yang diselubungi misteri), yang penting aku pergi sekolah.

Cikgu Azizah memang baik dengan aku, banyak tolong aku, banyak nasihatkan aku. Masa aku masuk matrik dia sempat bagi duit poket, masa aku masuk main camp dia bagi kain pelekat. Malangnya kain tersebut hilang masa aku jemur di ampaian mahallah, dan aku tidak teragak-agak untuk maki sesiapa yang terambil kain tersebut. Cikgu Azizah ni kira yang paling senior kat sekolah, cikgu-cikgu lain panggil dia Yong (istilah orang  Perak menggelar wanita yang senior). Sabar orangnya, maklumlah, ajar budak tahap I, masa zaman aku dulu, ramai je darjah satu tak kenal huruf lagi. Memang ada gaya keibuan.

Dan Cikgu Azizah meninggal dunia masa aku hujung 1st year, kanser usus. Al-Fatihah.

2. Cikgu Latifah


Yang ni, cikgu sains aku dari darjah 4 sampai darjah 6. Aku ingat lagi, kalau ada masa kosong je, memang Cikgu Latifah akan masuk, ajar sains. Masa tu mula-mula sains jadi subjek wajib UPSR. Dan Cikgu Latifah ni agak memang rapat dengan arwah Mak aku, sebab dia ajar semua adik-beradik aku. Kira arwah Mak memang bagi lesen besar pada Cikgu Latifah untuk bebelkan aku atau tegur aku kalau aku buat silap.

Cikgu Latifah pun banyak jasa pada aku, dari seri moral, nasihat, dan pernah dia beli baju sekolah untuk aku (sebab aku ni nakal sangat kot dan motivasi supaya aku rajin pergi sekolah).

Sekarang ni kalau tak silap aku, Cikgu Latifah dah berpindah ke negeri lain.

3. Cikgu Kamaruddin


Cikgu Kamaruddin bin Sie, guru besar sekolah aku. Memang sangat berdedikasi, datang sekolah awal, kutip sampah dengan murid-murid. Laungan semangat beliau "to be the best, beat the rest" bergema dalam telinga aku sampai sekarang. Malam-malam ronda kawasan perumahan murid-murid, nak tengok tahap sosial masyarakat. Jadi, memang selalu sangat la dia tengok aku tidak berbaju main badminton malam-malam depan rumah. Dan paling aku ingat, kesungguhan beliau nak mempertingkatkan penguasaan bahasa inggeris, murid-murid darjah 5 dan 6 wajib hafal 10 perkataan baru dalam sehari if tak silap. Dan ketika ini aku masih teringat kawan aku Fairuz, mereka lagu-lagu yang karut untuk menghafal perkataan tersebut masa kitaorg duduk ramai-ramai di kolam berbentuk bintang.

Dan dedikasi Cikgu Kamaruddin ini lebih terserlah, hingga sanggup buat kelas tambahan percuma, dan kalau ada cikgu lain tidak hadir, dia sendiri akan masuk jadi guru ganti. Memang nampak ikhlas semangat beliau untuk didik anak watan. Paling terkesan dalam hidup aku, Cikgu Kamaruddin bagi nasihat selama sejam lebih dalam kereta Datsun beliau pada aku, macam-macam la. Sebabnya aku lari dari sekolah (yang ni kalau buat drama spektra memang bes). Sejak itu, dia akan selalu tanya perkhabaran aku. Untuk budak darjah 5, kalau seorang guru besar yang disanjung, menepuk-nepuk bahu aku, bagi kata-kata semangat, memang memberi impak yang mendalam.

Cikgu Kamaruddin sudah pun arwah. Al-Fatihah.

4. Cikgu Fatmawati


Cikgu Fatmawati ajar aku Matematik if tak silap, masa darjah 5. Dia lebih rapat dengan adik-adik aku. Murid-murid ramai takut dengan Cikgu Fatmawati, sebab dia agak garang. Tapi sebab garang dia lah, ramai murid-murid yang cemerlang. Arwah Mak aku pun memang bagi lesen besar pada Cikgu Fatmawati untuk 'sekolahkan' kami adik-beradik, terutamanya adik lelaki aku yang ikut jejak langkah aku jadi chipsmore masa darjah 6.

Kalau tak silap, Cikgu Fatmawati masih lagi mengajar di sekolah rendah aku lagi, memang lama tak kena pindah mana-mana.

Tapi zaman berubah, adik aku cakap, Cikgu Fatmawati dah tak berapa garang, sebabnya mak bapa zaman sekarang ni, anak kena tegur sikit, mengadu pada guru besar. Jadinya, Cikgu Fatmawati sudah tidak ambil kisah sangat kalau murid-murid malas, degil dan sebagainya. Maksud aku sudah tidak seperti dulu. Dulu kalau aku tengok dia tarik muka garang pun dah takut. Bayangkan, kalaulah cikgu ada perasaan demikian (kurang semangat atas desakan ibu bapa yang tidak sporting - adat mendidik, mesti ada masa yang garang kalau tak, nanti murid-murid naik kepala), macam mana anak-anak terdidik di sekolah?

Renungan bersama -

Walaupun mereka di atas 'cuma' cikgu sekolah rendah, tapi jasa mereka pada aku memang tak ternilai. Ilmu mereka, yang menjadi salah satu faktor sahsiah diri aku pada hari ini. Memang kita mesti pandang ke depan, maju ke depan, tapi, ada ketikanya, kalau kita toleh belakang, kita imbau saat-saat pembentukan kita sebagai insan, kita akan lihat wajah-wajah insan-insan yang berjasa pada kita.

Terima kasih CIKGU!!!

2 comments:

  1. nice one bro..ckgu fatmawati dh pindah sk raja muda musa skrg ni..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Apesal Widgets