Pages

Bertunang

(Entri ini ialah tribute buat Siti Payung)

Baru-baru ini kawan saya bertunang. Bila tengok kawan bertunang, teringat masa diri sendiri bertunang tak berapa lama dulu, ahaks.

Sebenarnya tunang ini adalah satu adat yang diiktiraf oleh syarak. Kiranya nak 'parking' tempat dulu la. Dek kerana tunang inilah terbit satu hadis masyhur yang mafhumnya jangan potong trip seorang lelaki lain kalau dah tau lelaki tu dah bertunang dengan perempuan yang kita nak pinang.

Bertunang tak semestinya bermajlis bagai. Sekadar lafaz "Saya nak jadikan awak sebagai isteri saya" & si perempuan jawab "Ya, saya setuju" pun dah kira bertunang.

Masa bertunang hari tu, saya pun tak tau apa yang berlaku sebab saya duduk di luar. Saya tak tau ada berbalas pantun ke apa, sebab bila saya tanya isteri saya, dia pun tak tau apa yang berlaku sebab dia ada dalam bilik. Kawan-kawan saya pun tak tau sebab diorang lepak kat luar rumah jugak.

Last-last takde siapa pun tau apa yang telah berlaku, tau-tau je photographer saya Encik Syazwan keluar dah mengucapkan tahniah "Kau dah jadi tunang orang sekarang".

Apakah perasaan jadi tunangan orang?

Sejujurnya, saya pun tak tau apakah perasaannya sebab sedaya-upaya saya cuba limitkan perhubungan saya dengan tunang, melainkan betul-betul perlu je. Yelah towards hari pernikahan tu makin lama makin lagho tapi sikit-sikit jela, ekeke. Saya menahan diri daripada terlalu beriya-iya sebab orang tua-tua kata, waktu bertunang inilah waktu paling mencabar sebab apa saja boleh berlaku. Dan walaupun tempoh pertunangan saya hanya sekadar 2 bulan sahaja (1 bulan 26 hari to be exact), tapi tempoh itu dirasakan cukup lama sebab takut-takut benda yang tak diingini berlaku. Benda yang tak diingini tu, macam-macamlah, antaranya takut tunang saya berubah hati, takut tunang saya berubah hati & takut tunang saya berubah hati. Tapi mujurlah ketakutan-ketakutan itu tidak berlaku. Maka saya & tunang pun selamat menjadi suami isteri - kami di bulan ke-9 pernikahan dan akan menyambut cahaya mata anytime next month.

Jadi untuk Siti Payung, best of luck sepanjang menunggu tempoh untuk bernikah ni. Jangan buat benda pelik-pelik dan banyakkan berdoa supaya semuanya berjalan lancar. Allahumma amin.

5 comments:

  1. Encik Siti Payung bertunang x ajak..pah pah pelepah

    ReplyDelete
  2. Masa saya main kat Arsenal dulu kalu teammate/colleague bertunang x penah ajak saya pon

    ReplyDelete
  3. Encik Siti Payung main untuk Juventus bukan Arsenal.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Apesal Widgets